Розробка урок інформатики 5 клас "Інформаційні системи". Прикріплюється презентація і тест ,який можуть пройти діти онлайн,не витрачаючи час на уроці. На слійдах розповідається про інформаційні системи, де зустрічаємося з ними в повсякденному жіитті. Яке відношення мають інформаційні системи до життя людини.
Інформаційні системи. Роль інформаційних технологій у житті сучасної людини.
Цілі:
Тип уроку:
Обладнання та наочність: комп’ютери, підручники, презентація, проектор.
Хід уроку
І. Організаційний етап
Вітаю Вас на сьогоднішньому уроці.
Хто може сказати, що таке інформатика? Це урок, наука, галузь? Сьогодні ми про це все будемо говорити. Не оминемо інформаційних технологій та розвитку комп’ютеризованих технологій.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Сьогодні ми будемо визначати наскільки інформатика осіла в нашому суспільстві та визначим де знадобиться вона вам поза межами школи та цього класу.
Слайд2. Та перш ніж приступити давайте перевіримо чи не забули ви правила поведінки в кабінеті інформатики
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Слайд3. В цьому навчальному році Вам потрібно буде звикнути до того, що перевіряти Ваші знання по минулій темі буде комп’ютер, який і поставить Вам оцінку самостійно в кінці проходження тесту.
Слайд4. Сьогодні вам на робочому столі потрібно відкрити файл з назвою «ДЗ – 5.01».
Слайд5. Запустивши файл перед вами відкриється ось таке вікно на якому потрібно натиснути зелену трикутну кнопку.
Слайд6-7. Для того, щоб розпочати тест потрібно ввести своє прізвище та ім’я й клас.
Слайд8. Натиснувши клавішу ОК тест буде розпочато. Тест включає 9 питань. На проходження тесту відводить 4 хвилини. За цей час Вам потрібно уважно прочитати питання, що від вас вимагається, та вибрати варіант відповіді.
Слайд9. Після вибору варіанту натискаємо «Далі (перевірити)». Зверніть увагу, що після підтвердження до попереднього питання повернутись неможливо.
Слайд10. Коли дасте відповідь на всі 9 питань комп’ютер оцінить правильні відповіді та продемонструє вашу оцінку за домашнє завдання. Коли дане вікно з’явиться не закривайте його! Обов’язково повідомте про успішне виконання тесту вчителя. Якщо вікно буде закрите тоді вважатиметься, що тестування ви не склали.
Слайд11. Розпочинаємо тестування. У вас є 4 хвилини.
IV. Вивчення нового матеріалу
Слайд13. Що ми з Вами робимо коли хочемо зробити якийсь виріб, а даних про це у нас недостатньо? Ми або питаємо, або самостійно шукаємо інформацію. Але бувають випадки, і з кожним роком їх набагато більше, коли в нас є надмірна кількість інформації й нам потрібно її опрацювати, щоб зробити якийсь висновок, або все ж таки вирішити яким саме зробити той виріб – вирішити який буде кращий.
Слайд14. Для того, щоб якісно проаналізувати велику кількість даних нам на допомогу приходить наука, а саме комп’ютер. Саме цей пристрій найкраще справляється з аналізом та опрацьовуванням.
Слайд15. Отже, ми вже можемо дати визначення інформатиці. Інформатика – це наука, що вивчає методи та засоби опрацювання, передавання та зберігання повідомлень. Слово інформатика тісно пов’язана з комп’ютером через те, що на англійській мові інформатика це computerscience – комп’ютерна наука і це дійсно так. Давайте розберемось в цьому питанні детальніше.
Слайд16-17. В сучасному житті інформатика це не просто наука, це галузь яка відповідає за створення та ремонт комп’ютерної техніки, створення різноманітного програмного забезпечення, створення і забезпечення роботи комп’ютерних мереж, сайтів та робототехніки.
Слайд18. І з кожним роком, з кожним століттям інформатика розвивається ще більше і більше. Тому можна 100% сказати, що майбутнє саме за цією наукою, цією галуззю.
Слайд19. Було вказано, що інформатика вивчає методи та засоби опрацювання, передавання та зберігання повідомлень. Для зберігання повідомлень потрібні пристрої на яких будуть вони зберігатись. Це можуть бути мікросхеми, магнітні диски, дискети, оптичні диски, різнотипні флешки.
Слайд20. За всім процесом запису та зчитування даних на вище перечисленні пристрої пильно слідкують драйвера – спеціальне програмне забезпечення.
Слайд21. Для успішного передавання повідомлень потрібно 3 чинника: джерело інформації (може бути клавіатура, сканер, мишка), канал зв’язку (кабелі, бездротове з’єднання за яке відповідають відповідні мережеві карти, оперативна пам’ять) та приймач (може бути та сама оперативна пам’ять, монітор, принтер і так далі).
Слайд22. Для опрацювання даних потрібен пристрій який буде це все робити – центральний процесор (CPU), який виступає «мозком» комп’ютера.
Слайд23. Пригадаймо уроки трудового навчання де ви створювали різноманітні вироби. Саме на цих уроках ви працювали за якоюсь технологією, можливо самі цього не розуміючи.
Слайд24. Отже, інформаційні технології описують особливості здійснення інформаційних процесів з використанням комп’ютерної техніки.
Слайд25. Усе життя людини пов’язане з інформаційними процесами. Весь час існування людства розумні мешканці планети Земля намагались зберегти набуті знання, передати їх наступному поколінню та опрацьовувати відому інформацію для того, щоб визначити нові перспективні напрямки розвитку в тій чи іншій галузі.
Слайд26. Коли людство визначало перспективні для них технології то в процесі розвитку задля забезпечення ефективного розвитку та досягнення потрібних цілей ці технології об’єднували. Такі об’єднання технологій в єдине ціле називають системою. Система, яка пов’язана з інформацією називається інформаційною системою.
Слайд27. Розглянемо приклад інформаційної системи на основі продажу квитків Укрзалізниці. Відомо, що квитки можна придбати як в будь-якому куточку України, так і за її межами.
Слайд28. Квитки можна придбати в касах, терміналах на офіційних сайтах та через платіжні системи (наприклад Приват24).
Слайд29. Вся інформація по Укрзалізниці опрацьовується на сервері. Тут вказується маршрути всіх поїздів, ціни, часові рамки, комплектація вагонів, їх наповненість, кількість вільних та зайнятих місць.
Слайд30. Як же ж відбувається процес роботи інформаційної системи Укрзалізниці? Робітники УЗ передає на сервер інформацію про заплановані рейси і всю можливу інформацію. Сервер в свою чергу опрацьовує отриману інформацію та зберігає її.
Слайд31. Коли люди вирішили скористатись послугами Укрзалізниці вони запрошують квитки в касира на потрібний рейс, дату та час. Цю інформацію касир перевіряє на сервері. Сервер в свою чергу відправляє дані касиру, який і повідомляє туристам дані (вільний рейс чи ні, ціни на вільні місця).
Слайд32. Туристи приймають рішення по отриманим даним від касира та при погодженні запрошують квитки. Касир знову звертається до серверу і відсилає запит на резервування. Після успіху сервер відправляє дані про бронювання. Останнім кроком касир друкує квиток та видає подорожуючим.
Слайд33. Отже на цьому прикладі ми побачили декілька технологій, які об’єднані в одну єдину технологія і вже можна визначити, що сукупність взаємопов’язаних елементів, які призначені для реалізації інформаційних процесів, називається інформаційною системою.
Слайд34. Інформаційно комунікаційні (мережеві комунікації; зв’язок) технології широко використовуються в освіті для навчання. І тут можна використовувати всі доступні джерела інформації – YouTube та інші інформаційні освітянські сайти, які ви тільки не знайдете на просторах інтернету.
Слайд35. Одним із перших хто почав запроваджувати інформаційні системи був Віктор Михайлович Глушков який в Інституті кібернетики Академії наук України впроваджував інформаційні технології на металургійних заводах й на Львівському телевізійному заводі «Електрон»
Слайд36. Всі інформаційні системи можна поділити на три групи за рівнем автоматизації: ручні (людина сама здійснює всі технології (майже не використовується)), автоматизовані (при роботі людина активно користується комп’ютером (найпоширеніша)) та автоматична (комп’ютер працює самостійно без участі людини).
Слайд37. Комп’ютерна система складається з технічних пристроїв та програмного забезпечення, яке керує технічними пристроями.
Слайд38. Розглянемо загальну схему роботи інформаційної системи. Обов’язково існує введення повідомлень (вхідна інформація) далі по каналам передавання вхідна інформація передається до пристроїв які опрацьовують та зберігають дані. По каналам передавання інформація поступає до споживачів, які в свою чергу можуть неодноразова запитувати потрібні дані.
Слайд39. Давайте визначимо чому так важливо бути ознайомленим в даних питаннях та бути інформаційно підкованою людиною. Раніше і частково зараз суспільство було індустріальним в якому переважало виробництво товарів і надання послуг в реальному житті та з кожним роком суспільство набуває статусу інформаційного. Все частіше товари продають в мережі Інтернет, облік товарів ведуть на комп’ютері, послуги замовляють та надають також з використанням інформаційних технологій.
Слайд40. Чому так стається? Через те, що роль інформації збільшується з кожним днем.
Слайд41. Збільшуються темпи створення інформаційних комунікацій та надання інформаційних послуг
Слайд42. Створюється глобальний інформаційний простір.
Цікаво знати
Слайд43. QOOCAM – камера, що має здатність знімати відео в 4К розширенні, стабілізує зображення на швидкості та може синхронізуватись з смартфоном.
V.Усвідомлення набутих знань й формування вмінь та навичок
Заповнітьтаблицю, указавши, у яких сферах людськоїдіяльностівикористовуютьсятакіінформаційнітехнології:
Заповнітьтаблицю, указавши, якіінформаційнітехнологіївикористовують у таких сферах людськоїдіяльності:
Вправа для профілактики короткозорості та порушення зору
Вії опускаються...
Очі закриваються...
Ми спокійно відпочиваємо... (2 рази)
Сном чарівним засипаємо...
Наші руки відпочивають...
Важчають, засинають...(2 рази)
Шия не напружена,
А вона розслаблена...
Губи трохи відкриваються...
Так приємно розслабляються. (2 рази)
Дихається легко, рівно, глибоко.
Ми чудово відпочиваємо.
Сном чарівним засипаємо...
VI. Підведення підсумків уроку
VIІ. Домашнє завдання
Опрацювати параграф 1.2. Підготуватись до тестової перевірки знань.