Біологія 7 клас
Розділ «Різноманітність тварин»
Урок-інтелектуальна гра «Ерудит»
Тема: Узагальнення знань про тип Кишковопорожнинні
Мета:
освітня: узагальнити та систематизувати знання учнів про особливості будови, життєдіяльності та різноманітності організмів типу Кишковопорожнинні, повторити матеріал з даної теми, вивчений на попередніх уроках, виявити рівень засвоєння учнями даної теми;
розвиваюча: розвивати уяву, увагу, пам’ять, логічне мислення, вміння аналізувати та узагальнювати вивчений матеріал, виділяти головні ознаки вивченого типу тварин, зв’язне мовлення, вміння використовувати набуті знання в нестандартних ситуаціях, швидко та злагоджено працювати в команді, навички креативного та нестандартного мислення, здатність комунікувати, проявляти лідерські якості, формувати науковий світогляд, стимулювати розвиток інтелектуальних і пізнавальних можливостей дітей;
виховна: виховувати повагу один до одного, толерантність, цілеспрямованість, товариськість, взаємодопомогу, організованість, вміння змагатися в умовах здорової конкуренції, мотивувати учнів до вивчення предмету «Біологія».
Обладнання: презентація (дод. 1), маркери червоного, зеленого і синього кольорів, ілюстрації, сигнальні картки, кросворд, ігрове поле, розділене на чотири сектори, гральний кубик, аркуші паперу, ручки.
Тип уроку: узагальнення знань
Вид уроку: урок – інтелектуальна гра
Оформлення класу: у класі розміщенні три ігрові столи для команд, а також окремий стіл для журі брейн-рингу.
Хід уроку:
І. Організація класу
Доброго дня, друзі! Ми раді вітати Вас . Сьогодні відбудеться командна гра інтелектуалів, «Ерудит». Наша мета полягає у поповненні банку ваших знань, а також у їх перевірці.
ІІ. Підготовчий етап
В сьогоднішній грі будуть брати участь 3 команди. До команди 1 входять такі учні: …. До команди 2 входять учні …. І до команди 3 входять …. Прошу комади зайняти відповідні ігрові столи та обрати капітанів.
Гра складається з кількох конкурсів. У кожному конкурсі будуть різні завдання, які команди мають виконати. За правильні відповіді вам будуть нараховуватися бали. За порушення правил конкурсу бали можуть зніматися. Виграє та команда, яка набере найбільше балів. А щоб гра проходила чесно, дозвольте представити членів журі: … . Шановне журі буде спостерігати за командами, та за вашими відповідями виставляти бали. Отож, команди, шановні гравці інтелектуальної гри «Ерудит», слухайте правила гри:
1. Уважно слухати завдання кожного конкурсу та чітко його виконувати;
2.Працювати в командах дружно та злагоджено;
3. Відповідати чітко і лаконічно;
3. Логічно та творчо мислити.
Команди, готові? Починаємо нашу захоплюючу гру!
1. Розминка
І конкурс – «Розминка». Я буду зачитувати вам запитання. Їх є 15. Час на обмірковування — 15 с. Команди, які знають відповіді, фіксують їх на аркуші паперу. За моєю командою, учасники одночасно піднімають аркуші з відповідями. Якщо відповідь затримується більше, ніж на 2 с, то версія команди не враховується. За правильну відповідь команді нараховується 1 бал. Всі готові? Починаємо:
1) Хто такі кишковопорожнинні?
(Двошарові тварини, тіло яких складається з зовнішнього і внутрішнього шарів.)
2) На які класи поділяють кишковопорожнинних?
(Гідроїдні, сцифоїдні медузи, коралові поліпи)
3) Що таке симетрія тіла?
(Коли через тіло можна провести одну або багато осей симетрії)
4) Який тип симетрії тіла характерний для кишковопорожнинних?
(Радіальна або променева симетрія)
5) Що таке регенерація?
(Здатність відновлювати пошкоджені або втрачені частини тіла)
6) Що таке життєвий цикл?
(Це період між однаковими фазами розвитку двох або більшої кількості послідовних поколінь)
7) Який спосіб життя веде медуза?
(Рухливий, вільно переміщується в товщі води)
8) Який спосіб життя ведуть поліпи?
(Прикріплений або малорухливий спосіб життя)
9) Хто така актинія?
(Поодинокий поліп)
10) Який спосіб розмноження характерний для кишковопорожнинних?
(Статевий та нестатевий спосіб)
11) Де можна зустріти представників типу кишковопорожнинні?
(В прісній та солоній воді)
12) Що таке симбіоз?
(Форма співжиття організмів різних видів, яака забезпечує їм взаємну вигоду)
13) З якими тваринами актинії найчастіше утворюють симбіоз?
( З раком самітником)
14) Чим захищаються актинії?
(Жалкими щупальцями)
15) З чого утворюються в морях коралові рифи?
(З коралових поліпів)
2. Конкурс «Вірю – не вірю»
ІІ конкурс називається «Вірю – не вірю». Я буду ставити усім командам запитання за формулою: «Чи вірите ви, що..?» Учасники або погоджуються із твердженням, або ні. У випадку правильної відповіді команда отримує 1 бал.
Запитання для першої команди:
1. Чи вірите ви, що в основі стоврення спеціального приладу для моряків, що визначає наближення бурі , лежить прринцип дії «вуха» медузи?
Правильна відповідь – так!
Це правда! Такий апарат являє собою рупор, що вловлює частоту коливання повітря в 10 Гц. Кораблі, орієнтуючись на даний прилад успішно оминають бурі. Місце апарата на капітанському містку. За допомогою світлового чи звукового сигналу капітан сповіщається про наближення бурі.
2. Чи вірите ви, що у Дніпрі виловили медузу коренерот?
Правильна відповідь – ні!
Медуза коренерот мешкає тільки в солоній воді, а в прісній – загине.
3. Чи вірите ви, що скелет червоного корала використовується для виготовлення намиста та інших ювелірних прикрас, які є досить коштовними?
Правильна відповідь – так!
Корал з давніх давен використовується ювелірами для виготовлення коштовних прикрас. Археологи часто знаходять прикраси з коралів при розкопках. На сьогоднішній день також є популярними сережки, коль’є та інші прикраси з коралів.
Запитання для другої команди:
1. Чи вірите ви, що на світі існує безсмертна медуза?
Правильна відповідь – так!
Медуза Turritopsis Nutricula має одну унікальну властивість. Її ще називають «безсмертною медузою», адже, вона може перейти зі зрілої особини назад в стан поліпа. Тому вона не помирає. Ця медуза – єдина в світі істота, якій приписують безсмертя.
2. Чи вірите ви, що остроови Нової Зеландії утворені кораловими поліпами?
Правильна відповідь – ні!
Це не правда. Острови Нової Зеландії не утворені кораловими поліпами.
3. Чи вірите ви, що вченими було виявлено медузу з діаметром купола 2,28 м і щупальцями майже 37 метрів?
Правильна відповідь – так!
У 1865 році на узбережжі затоки рибалки впіймали медузу з діаметром 2,28 м і щупальцями майже 37 метрів. Науковці зафіксували її заміри. Такий випадок – єдиний за всю історію.
Запитання для третьої команди:
1. Чи вірите ви, що щупальця гідри мають лікувальні властивості та широко використовуються в медицині?
Правильна відповідь – ні!
Гідра не володіє лікувальними властивостями.
2. Чи вірите ви, що на мальдівських пляжах зустрічається особливий вид поліпів, який володіє біолюмінесцентними властивостями, тобто може світитися в темряві?
Правильна відповідь – ні!
На Мальдівах дійсно є пляж, який світиться. Але це явище спричинене не поліпами, а життєдівльністю мікроорганізмів, які називають біолюмісцентним фітопланктоном.
3. Чи вірите ви, що щупальця отруйних медуз залишаються небезпечними навіть після смерті?
Правильна відповідь – так!
Коли отруйна медуза викинута на берег і висихає, то її щупальця певний час ще володіють отруйними властивостями.
3. Конкурс «Дозвольте відрекомендуватись»
Кожна команда представляє якусь тварину типу Кишковопорожнинні. Можете вибрати будь-яку на власний розсуд. Вам потрібно скласти невелику чітку розповідь про будову та спосіб життя, говорячи від імені цієї тварини. Розпочати розповідь треба такими словами: «Дозвольте відрекомендуватись, я …». А закінчити: «…приємно познайомитись!». Розповідь будується за такою схемою:
Наприклад: «Дозвольте відрекомендуватись, я – медуза аурелія. Моє тіло драглисте, має форму парасольки та містить до 98 % води. Щупальця в мене розташовані по краю парасольки, а ротовий отвір – у центрі її увігнутої частини. На моїх щупальцях є жалкі клітини, якими я захоплюю свою здобич. Моєю найулюбленішою стравою є дрібні рибки та безхребетні. Я живу в солоній воді і дуже люблю мандрувати морськими просторами. Товаришую тільки зі своїми сестрами ауреліями, а інших друзів в мене немає, бо маю звичку жалити всіх, до кого доторкнуся. Люди також мене оминають, адже дотик до мене викликає в них неприємні відчуття. Я також уникаю людей, адже вони можуть мене впіймати і приготувати з мене страву, яка називається «Кришталеве м’ясо». Але, я думаю, що у вашому класі дружелюбні та хороші діти, тому, приємно познайомитись!
В цьому конкурсі команда має можливість отримати 3 бали: один бал – за повноту викладу, (наскільки багато ви зможете розповісти), один бал – за правильність тверджень, і один бал за креативність і творчий підхід. Час на виконання -15 хвилин. Все зрозуміло? Приступайте до виконання.
4. Конкурс - Гра «Що? Чому? Як? Який?»
Гравці кожної команди по черзі відповідають на питання цих серій. Серію і номер запитання учень визначає, кидаючи кубик на ігрове поле. Клітинка поля, на яку випав кубик, визначає серію запитання, число, що випало на кубику – номер запитання. Давши правильну відповідь, кожен учасник може принести команді 1 бал.
Що?
1) Що відрізняє поліпів від медуз? ( поліпи ведуть прикріплений спосіб життя, а медузи вільно пересуваються)
2) Що таке радіальна симетрія тіла? (коли можна провести багато осей симетрії)
3) Що зумовлює здатність тіла гідри скорочуватись? (наявність епітеліально-м’язових клітин)
5) Що буде з медузою, якщо хвиля її викине на берег? (вона просто висохне і залишиться тільки слід, адже медузи на 97 складається з води)
6) Що називають атолом? (острів, утворений кораловими поліпами)
Чому?
1) Чому відбувається так, що кожної осені всі гідри у водоймі гинуть, але щовесни у водоймі з’являються молоді гідри? (тому, що восени гідра розпочинає процес статевого розмноження. Сама особина гідри гине, а запліднене й оточене багатьма оболонками яйце навесні утворює нову особину)
2) Чому симбіоз рака і актинії вигідний для них обох? (тому що актинія буде своїми щупальцями захищати рака від ворогів, а він, у свою чергу, рухаючись, буде преміщати її і вона зможе краще знаходити поживу для себе)
3) Чому гідру можна назвати гермафродитом? (тому, що одна особина може утворювати і чоловічі і жіночі статеві клітини)
4) Чому коралові поліпи відіграють велике значення для природи? (тому що вони живляться мікроскопічними тваринами й бактеріями, відфільтровуючи їх з води, тим самим очищують воду)
5) Чому медузи можуть бути небезпечними для людини? (медузи португальський кораблик, морська оса і хрестовичок, через свої отруйні жала є смертельно небезпечними для людини)
6) Чому коралових поліпів ще називають фільтраторами? (тому що вони очищують воду, відфільтровуючи з неї мікроскопічних тварин та бактерій)
Як?
1) Як розмножуються медузи? (Розмноження медуз відбувається статевим шляхом, в результаті чого утворюються плаваючі личинки (планули). Для деяких гідроїдних медуз характерне безстатеве розмноження брунькуванням або поперечним діленням.)
2) Як проходить процес живлення у гідри? (здобич потрапляє в кишкову порожнину гідри, секреторні клітини виділяють травні ферменти, які перетравлюють їжу, а неперетравлені рештки виводяться назовні через рот)
3) Як коралові поліпи можуть збудувати кораловий риф? (кожен поліп, приєднуючись один до одного, утворює зовнішній скелет, таким чином поліпи будують кораловий риф)
4) Як називається острів, утворений кораловими рифами? (атол)
5) Як відбувається процес нестатевого розмноження у гідри? (на боковій частині тіла гідри утворюється брунька, з часом на ній з’являються щупальця і рот, а потім вона відокремлюється від материнської гідри і починає самостійне життя)
6) Як називаєтья шар, що рзташований між внутрішнім і зовнішнім шаром клітин у гідри та медузи? (драглистий шар)
Який?
1) Який спосіб розмноження карактерний для кишковопорожнинних? (кишковопорожнинні розмножуються і статевим і не статевим способом)
2) Які особливості травлення кишковопорожнинних? (змішаний тип травлення, який розпочинається в кишковій порожнині, як у більшості багатоклітинних тварин, а закінчується внутрішньоклітинно, як у найпростіших)
3) Яка функція жалких клітин? (захисна, а також за допомогою жалких ниток, паралізують здобич та затягують до кишкової порожнини)
4) Який тип клітин забезпечує чутливість гідри до навколишнього середовища? (нервові клітини)
5) Який розмір має один кораловий поліп? (від одного до кількох міліметрів)
6) Яка назва поодиноких поліпів? (актинії)
5. Музична пауза
6. Конкурс - Кросворд «Актинія»
Погляньте на дошку, там розташований цікавий кросворд у формі актинії. В ньому зашифровані питання, на які ви повинні дати відповіді та записати їх на дошці. На ваших столах лежать сигнальні картки. Якщо команда знає відповідь на питання –то має якнайшвидше підняти сигнальну картку. Я буду зачитувати питання, команда, яка першою підніме сигнальну картку відповідає і записує свою відповідь на плакаті. Відповіді першої команди будемо записувати червоним кольором, відповіді другої –зеленим, а третьої – синім кольором. Одна правильна відповідь – 1 бал. Якщо команда підняла сигнальну картку першою, а її відповідь не правильна, то право відповідати переходить до команди, що підняла картку другою.
Ну що, готові? Слухайте уважно питання:
Щупальця:
1. Порожнина всередині тіла гідри;
2. Властивість тваринних організмів;
3. Спосіб нестатевого розмноження гідри;
4. Клітини тіла гідри, які сприймають і передають подразнення;
5. Запліднена яйцеклітина в товстій оболонці;
6. Скупчення невідокремлених поліпів;
По горизонталі:
7. Зовнішній шар клітин гідри;
8. Процес злиття ядер статевих клітин;
14. Початок травної системи гідри;
15. Плаваюча форма кишковопорожнинних;
18. Прісноводний поліп;
20. Густе поселення коралових поліпів;
21. Процес відновлення втрачених чи пошкоджених частин тіла;
По вертикалі:
7. Внутрішній шар клітин тіла гідри;
9. Вміст жалкої клітини;
10. Відповідь організму на подразник;
11. Велика медуза, яка мешкає в Чорному морі;
12. Наслідок необережного ставлення до медузи;
13. Представник кишковопорожнинних;
16. Медуза;
17. Морський яскраво забарвлений корал;
19. Кільцевидний риф, «пояс велетня»
Відповіді
Щупальця: 1. Кишкова; 2. Симетрія; 3. Брунькування; 4. Нервові; 5. Яйце; 6. Колонія;
По горизонталі: 7. Ектодерма; 8. Запліднення; 14. Рот; 15. Медуза; 18. Гідра; 20. Риф; 21. Регенерація;
По вертикалі: 7. Ентодерма; 9. Отрута; 10. Рефлекс; 11. Коренерот; 12. Опік; 13. Поліп; 16. Аурелія; 17. Актинія; 19. Атол.
Ми розгадали ввесь кросворд. Найбільше відповідей … кольору. Отже в цьому конкурсі перемогла … команда.
7. Фінальний конкурс
Наша гра добігає кінця. Але на нас чекає ще фінальний конкурс. У цьому конкурсі будуть брати участь капітани команд. Прошу їх вийти до дошки. Отож, капітани, пропоную вам на вибір 3 сходи. Право вибору сходів надається капітану, команда якого набрала найбільше балів. У кожних сходах міститься по 3 сходинки (3 запитання). Чим вища сходинка, тим складнішим є запитання. За правильну відповідь — 3 бали. За неправильну відповідь знімається 3 бали. Кожен гравець має право вибору: зупинитися на досягнутій кількості балів або відповісти на всі 3 запитання. Якщо гравець не відповів на перше запитання або втратив усі отримані в цьому турі бали, тобто на його рахунку 0 балів, то він втрачає право грати в цьому конкурсі.
Перші сходи
За допомогою малюнка розкажіть
про розмноження медузи аурелії
Розкажіть, як проходить травлення в
кишковопорожнинних, і чому його називають змішаним?
Які ознаки є визначальними для кишковопорожнинних?
Найнижча сходинка:
Кишковопорожнинні мають такі визначальні ознаки:
Середня сходинка:
Розрізняють два види травлення кишковопорожнинних: внутрішньоклітинне та порожнинне. Коли через рот їжа опиняється в кишковій порожнині, то починає перетравлюватись через виділення травного соку секреторними клітинами, внаслідок чого відбувається її розщеплення. Таке травлення називають порожнинним. Наступним етапом є претравлення їжі всередині травних клітин. Це внутрішньоклітинний тип травлення. Через наявність таких двох типів, травлення кишковопорожнинних називають змішаним.
Найвища сходинка:
Аурелії є роздільностатевими медузами. Процес їх розмноження проходить так: через рот самця зрілі сперматозоїди потрапляють у воду та проникають до виводкових камер самок. В них яйця запліднюються і розвиваються. Планула, так називають сформовану личинку, покидає виводкові камери і деякий час перебуває в товщі води. Потім, вона перетворюєтся на поліпа, прикріплюючись до субстрату. Деякий час особина проводить у формі поліпа, а потім починає розмножуватися шляхом брунькування. В результаті цього з’являються молоді особини медуз – ефіри. В процесі життєдіяльності ефіри перетворюються в медуз і такий життєвий цикл знову повторюється.
Другі сходи
За допомогою малюнка розповісти
про розмноження гідри
Розповісти про будову жалких клітин, та як їх
використовують кишковопорожнинні
Які біологічні особливості жалких кишковопорожнинних?
Назвіть 3 представники
Найнижча сходинка:
Характерною особливістю жалких кишковопорожнинних є наявність жалких клітин, за допомогою яких вони можуть захопити жертву, паралізувати її. Жала деяких кишковопорожнинних здатні завдати людині болю, або навіть вбити. Представниками жалких кишковопорожнинних є гідра, медуза коренерот, морська оса.
Середня сходинка:
Вмістом жалкої клітини є капсула з жалкою ниткою, що закручена в спіраль. Коли чутливий волосок вловлює дотик здобичі, жалка нитка виривається з клітини і вчеплюється в тіло здобичі. Нитка просочена отрутою, яка може паралізовувати здобич. Нитка не повертається назад в клітину, проте в тілі тварини утворюються нові жалкі клітини за участю проміжних клітин. Функціями жалких клітин є захоплення здобичі та захист від ворогів.
Найвища сходинка:
Гідри можуть розмножуватися статевим та нестатевим способом.
Нестатевий спосіб має назву брунькування. Літній період є найсприятливішим для брунькування. В цей період на тілі гідри виникає невеличкий горбок – брунька. Ця брунька росте, формуючи на своїй верхівці щупальця з ротовим отвором .Коли на тілі молодої гідри утворюється підошва, то вона відділюється від материнської особини і починає жити самостійно. Коли гідра перебуває у несприятливих для неї умовах, вона розмножується за допомогою яєць. Яйце утворюється в зовнішньому шарі гідри, і розвивається шляхом багаторазового поділу клітин. Воно вкрите багатьма щільними оболонками і викидається на дно водойми. Цей тип розмноження називається статевим. Таким чином, у житті гідри змінюються два способи розмноження: безстатеве і статеве.
Треті сходи
За допомогою малюнка розповісти про
будову та розмноження актиній
Чому в кишковопорожнинних дуже
розвинена регенерація?
На які класи поділяють кишковопорожнинних?
Назвіть по одному представнику від кожного класу
Найнижча сходинка:
Тип Кишковопорожнинні поділяється на 3 класи:
1 – Гідроїдні – життєвий цикл має стадії поліпа і медузи та обов’язково плаваючу личинку; представник цього класу – обелія.
2 – Сцифоїдні медузи – більша частина життєвого циклу припадає на плаваючу форму – медузу. Представником цього класу є коренерот.
3 – Коралові поліпи – у життєвому циклі немає зміни поколінь і є лише покоління поліпів. Представником класу є актинія.
Середня сходинка:
Регенерація – це здатність тварин відновлювати свої втрачені чи пошкоджені частини тіла. Якщо гідру розділити на дві половини, то кожна половина самовідновиться до цілої особини. Дана властивість забезпечується проміжними клітинами, які містяться в тілі кишковопорожнинних.
Найвища сходинка:
Актиніями називають м’якотілих тварин, що подібні до поліпів. Вони мають просту будову тіла: наявність двошарового покриву. У верхній частині тіла розміщений ротовий отвір, анавколо нього розташовані численні щупальця. Щупальця насичені жалкими клітинами, як і у всіх кишковопорожнинних. Актинії ведуть преважно прикріплений спосіб життя, оскільки пересування у них дуже пасивне. Ці тварини можуть утворювати симбіози з іншими водними жителями. Найчастіше вони співіснують з раком самітником. Актинії можуть розмножуватися шляхом брунькування, поділу,
Кінська актинія використовує власний метод статевого розмноження. Досі цей метод вивчений дуже мало. Самець випускає сперму у воду, а самка всмоктує її через ротовий отвір. Сперма потрапляє всередину тіла і запліднює яєчка. Із запліднених яєчок у тілі самки вилуплюються маленькі личинки. Спочатку личинки живуть у шлунку матері. Вони добре захищені від дії шлункових соків. Пізніше самка випускає їх у воду, де вони якийсь час плавають, а потім осідають на дно.
ІІІ. Підбиття підсумків гри та визначення переможця
Ось і завершилась наша гра. Команди – просто молодці. Ви дружно та творчо працювали, думали разом, а тепер настав час визначити переможця сьогоднішньої гри. Поки наше журі підраховує бали, розкажіть будь ласка свої враження від гри: що найбільше сподобалося, який конкурс був найважчим, чи легко було працювати в команді?
(Відповіді учнів)
Наше журі підрахувало бали, і переможцем сьогоднішньої гри стає команда … .Поаплодуємо переможцям. Вони отримують відзнаку «Ерудит».
Я хочу нагородити команду … відзнакою «Найбільш злагоджена команда»
А ще хочу нагородити команду … відзнакою «Найбільш креативна команда».
Хочу сказати, що ви не тільки цікаво та весело провели час, але й закріпили свої знання про тип Кишковопорожнинні. Дякую вам за таку насичену гру. До нових зустрічей!
Тестові завдання до теми «Кишковопорожнинні»
1. Кишковопорожнинні – це …
а) нижчі хордові тварини;
б) двошарові тварини, тіло яких складається з зовнішнього і внутрішнього шарів;
в) двошарові тварини, тіло яких поділене на сегменти.
2. На які класи поділяють кишковопорожнинних?
а) гідроїдні, сцифоїдні медузи, коралові поліпи;
б) прості, складні, радіальні;
в) гідроїдні, сцифоїдні корали, поліпи.
3. Який тип симетрії тіла характерний для кишковопорожнинних?
а) двобічна симетрія;
б) неправильна симетрія;
в) Радіальна (променева) симетрія.
4. Що таке регенерація?
а) здатність відновлювати пошкоджені або втрачені частини тіла;
б) здатність захищатися від хижаків;
в) можливість преходу з однієї життєвої форми до іншої.
5. Що таке життєвий цикл?
а) це період часу, за який особина виводить потомство;
б) це період перевтілення з одної життєвої форми в іншу;
в) це період між однаковими фазами розвитку двох або більшої кількості послідовних поколінь.
6. Для медузи притаманний …
а) рухливий спосіб життя;
б) прикріплений спосіб життя;
в) паразитуючий спосіб життя.
7. Для поліпів притаманний …
а) рухливий спосіб життя;
б) Прикріплений або малорухливий спосіб життя;
в) паразитуючий спосіб життя.
8. Хто така актинія?
а) різновид медуз;
б) дочірня гідра;
в) поодинокий поліп.
9. Який спосіб розмноження характерний для кишковопорожнинних?
а) тільки статевий;
б) статевий та нестатевий спосіб;
в) тільки нестатевий.
10. Де мешкають кишковопорожнинні?
а) в прісній воді;
б) в солоній воді;
в) в пісній та солоній воді;
11. З якою твариною актинії найчастіше утворюють симбіоз?
а) з раком самітником;
б) з морським коником;
в) з медузою.
12. Виберіть рядок, я якому записані медузи, що зустрічаються в Україні.
а) морська оса, цефея, аурелія;
б) аурелія, коренерот, люценарія;
в) морська кропива, фізалія, люценарія.
13. Що зумовлює здатність тіла гідри скорочуватись?
а) наявність епітеліально-м’язових клітин;
б) наявність епітелію;
в) желеподібна структура тіла.
14. Як називається острів, утворений кораловими поліпами?
а) ціаней;
б) атол;
в) поліпоїд.
15. Як називається спосіб нестатевого розмноження гідри?
а) живородіння;
б) гермафродизм;
в) брунькування.
16. Який процес розмноження притаманний медузам?
а) для більшоті видів характерне статеве розмноження, лише для деяких видів-стробіляція або брунькування;
б) для більшості видів характерна стробіляція, і лише для деяких – статеве розмноження;
в) тільки стробіляція і брунькування.
17. Травлення кишковопорожнинних називають змішаним, тому що …
а) травний процес розпочинається в кишковій порожнині, як у більшості багатоклітинних тварин, а закінчується внутрішньоклітинно, як у найпростіших;
б) вся захоплена медузою їжа змішується у травній порожнині;
в) медузи – всеїдні тварини, і можуть вживати будь-яку їжу.
18. Який тип клітин забезпечує кишковопорожнинним захист та допомагає у захопленні здобичі?
а) проміжні клітини;
б) епітеліально-м’язові клвтини;
в) жалкі клітини;
19. Який тип клітин забезпечує здатність кишковопорожнинних до регенерації?
а) нервові клітини;
б) проміжні клітини;
в) залозисті клітини.
20. Який тип клітин забезпечує чутливість гідри до навколишнього середовища?
а) травні клітини;
б) жалкі клітини;
в) нервові клітини.