Урок-аукціон "Риби. Основні ознаки кісткових та хрящових риб"

Про матеріал
Урок розроблено у формі аукціону. На уроці "продаються" питання-лоти, а учні є учасниками аукціону, які "купують" лоти за свої знання.
Перегляд файлу

Біологія 7 клас

 розділ «Різноманітність тварин»

Урок-аукціон

Тема: Риби. Основні ознаки кісткових та хрящових риб

Мета:

освітня: узагальнити всі в набуті знання про риб; повторити особливості будови та життєдіяльності кісткових та хрящових риб;

розвиваюча: розвивати вміння застосовувати набуті знання на практиці; фантазію, увагу, уяву, пам’ять, мислення, вміння висловити думку

виховна: виховувати цікавість до навчання, зокрема, до предмета «Біологія», дух здорового суперництва між учнями.

Обладнання: роздаткові картки з завданнями, надруковані запитання, молоток для аукціону.

Тип уроку: узагальнюючий урок

Вид уроку: урок – аукціон

Оформлення класу: учні сидять за партами, вчитель є ведучим аукціону. Біля дошки є два столи. Перший – для журі, другий – для вчителя. На столі вчителя є молоток для аукціону.

Хід уроку:

І. Організація класу

Учитель. Доброго дня, учні! Сьогодні до вас можна звертатися юні пані та панове, адже на сьогоднішньому уроці ви є поважними учасниками аукціону. На цьому аукціоні найціннішою монетою є ваші знання, здобуті на попередніх уроках.

І. 1. Мотивація навчальної діяльності; створення атмосфери присутності на аукціоні.

А чи всі з вас знають, що таке аукціон?

Відповіді учнів

Аукціон – це привселюдний розпродаж, на якому покупцем стає той, хто запропонує найвищу ціну. Стосовно нашого уроку це значить, що ви будете публічно пропонувати свої знання про риб, а ваші однокласники будуть їх «купувати» за певний бал. Тобто головним надбанням нашого аукціону будуть знання кожного його учасника, які, я сподіваюся, стануть невід’ємною частиною того багажу знань, з яким ви підете в подальшу навчальну та життєву путь.

Я буду ведучою цього аукціону. І перд тим як розпочати, хочу розповісти вам правила його проведення. Аукціон проходитиме в кілька етапів. На кожному етапі будуть виставлені «на продаж» певні лоти. Лот – це якась річ, що продається на аукціоні. В нашому випадку лотами будуть різні запитання та завдання. Кожен лот має свою ціну. Якщо ви забажаєте придбати якийсь лот-запитання, це означає, що вам потрібно чітко, правильно та в повній мірі на нього відповісти. Коли я запитаю: ”Хто хоче купити це запитання?” (треба розуміти його так: “Хто знає відповідь на нього?”). Перший, хто підніме руку, має право відповісти та здобути бали. Якщо ж бажаючих не буде, ведучий рахує до трьох і обирає будь-якого учня для відповіді. Якщо піднялась рука “покупця”, дає йому слово. За відповідь нараховуються бали. Відповідь можна уточнити, розширити, поглибити і за це також отримати бал.

Для того щоб сьогоднішній аукціон проходив чесно, на ньому присутя експертна група. До неї входять: (вчитель представляє членів експертної комісії). Вони будуть оцінювати ваші відповіді і виставляти зароблені бали. А в кінці визначать учня, який набрав найбільше балів.

 Актуальним для вас сьогодні є вислів популярного бразильського письменника Пуло Коельйо: «Мудрий не той, хто знає багато, а той, хто знає потрібне.» Тож будьте мудрими, підбирайте потрібні слова та аргументи для відповідей, і нехай вони принесуть вам достойну нагороду – хороші бали.

ІІ. Проведення аукціону

ІІ.1. Проведення першого етапу аукціону

 Розпочнемо перший етап нашого аукціону. Подивіться будь-ласка на дошку. На ній розміщені лоти-питання. Ціна кожного лоту – 2 бали.

Ведучий. Виставляю на продаж лот №1. Хто бажає купити це питання? Раз… «Так звані «торги» тривають до того часу, поки всі питання не будуть «розкуплені».

Лот 1.До якого типу тварин відносяться риби? Чому? На які групи поділяють риб?

(Риби відносяться до Типу Хордові, адже вони мають хребет, його ще називають хордою. Риб поділяють на дві групи: кісткові і хрящові)

Лот 2. Назвіть особливості кісткових риб; наведіть приклади кісткових риб.

(Кісткові риби мають кістковий скелет, кісткову луску, зяброві кришки та плавальний міхур. До кісткових риб належать окунь річковий, стерлядь)

Лот 3. Які особливості хрящових риб? Які тварини входять до цієї групи?

(Хрящові риби – це риби, які мають хрящовий скелет, і живуть переважно в солоній воді. В цих риб відсутній плавальний міхур та зяброві кришки. Представники: скат, акула )

Лот 4. Назвіть основні пристосування риб до водного середовища.

(Риби мають такі пристосування до водного середовища: тіло обтічної форми, зябра, що забезпечують дихання під водою; в кісткових риб плавальний міхур, плавники, що допомагають рухатися в товщі води, покрив тіла - луска)

Лот 5. Чим живляться риби?

(Живлення риб є досить різноманітним. Риби-хижаки полюють на інших риб, наприклад, акула катран; є рослиноїдні види риб, що харчуються водоростями та планктоном; а ще є всеїдні риби, що живляться як дрібними безхребетними, так і водоростями та планктоном. Прикладом всеїдних риб є короп)

Лот 6. Яке значення луски і слизу для риб?

(Тіло риб вкрите кістковою лускою. Кожна лусочка своїм переднім краєм заходить у шкіру, а заднім налягає на лусочку наступного ряду, створюючи надійний захисний покрив. Зовні луска вкрита шаром слизу, який зменшує тертя тіла риби об воду, захищає рибу від різних бактерій.)

Лот 7. Чим дихають риби?

(Риби дихають розчиненим у воді киснем. В цьому їм допомагають зябра, пристосовані для того, щоб відфільтровувати кисень з води. При чому у різних риб зябра різної форми. У кіскових риб зябра мають зяброві кришки, а у хрящових риб – ні.)

Лот 8. Який плавець є найважливішим для риб?

(Найважливіший для риб – хвостовий плавець. Він виконує функцію «керма» в тілі риби. За допомогою нього риба визначає та вирівнює напрямок руху. Ще , рухаючи хвостом у різні боки, вся задня частина риби робить хвилеподібні плавальні рухи.)

Лот 9. За якою ознакою можна визначити вік риби?

(Тривалість життя риби можна визначити, дивлячись на її луску. На лусці помітні широкі та вузькі кільця. За рік, як правило, формується одне широке й одне вузьке кільце. Певна кількість подвійних кілець відповідає віку риби. Луску для визначенн віку риби беруть з її тулуба.)

Лот 10. Риби для людини друзі чи вороги?

(Риби можуть бути для людини і друзями і ворогами. Наприклад, риби-хижаки можуть полювати на людей, що знаходяться в воді. Це акули. А електричні вугри здатні вражати електричним струмом, тому людям дуже небезпечно з ними контактувати. Є риби, що харчуються дрібними безхребетними та водоростями, чим очищують водойми. Існують декоративні риби, що живуть у акваріумах, якими люди милуються. А дельфіни дуже дружні до людей і можуть врятувати людину коли вона тоне. Ці риби для людей є друзями.)

Ведучий. Перший етап торгів закінчено. Шановні експерти, підсумуйте будь-ласка бали для кожного покупця.

ІІ.2. Проведення другого етапу аукціону

А ми переходимо до другого етапу аукціону. На цьому етапі на торги виставленні завднання, ціна кожного становить 4 бали.

Вашій увазі лот №1. Розкажіть за малюнком про зовнішню будову риб.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1- голова;                         5- хвостовий плавець;

2- тулуб;                          6- анальний плавець;

3- хвіст;                           7- черевний плавець;

4- спинні плавці;              8- грудний плавець;

                   9- зяброва кришка

 

Лот № 2.  Опишіть за малюнком внутрішню будову риб.

 

 

 

 

 

 

 

1- рот;                                       11- спинний мозок;

2- зябра;                                    12- м’язи;

3- серце;                                    13- яєчник;

4- шлунок;                                 16- статевий отрвір;

5- печінка;                                17- сечовий міхур;

6- жовчний міхур;                   18- анальний отвір;

7-плавальний міхур;

8- кишечник;

9-  хребет;

10- головний мозок;

          Лот№ 3. Розповісти про спосіб розмноження риб.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Процес розмноження у риб називають нерестом, а переміщення риб до місць нересту — нерестовою міграцією. Коли статеві клітини риб дозрівають, у них проявлєється інстинкт розмноження, тому риби мігрують в пошуках сприятливих місць для виведення потомства. Там самки вікладають ікру, а самці поливають ікру сім’яною рідиною. Так відбувається процес зовнішнього запліднення ікри. Після злиття яйцеклітини і сперматозоїда відбувається розвиток багатоклітинного зародка. Внаслідок цього процесу з ікринок виходять личинки. Вони харчуються спочатку поживними речовинами ікринки, а потім преходять на поїдання водоростей, інфузорій. Личинок, які вже підросли і за своїм виглядом нагадують дорослу особину називають мальками. Для деяких риб притаманним є живонародження, наприклад, для акваріумних гуппі, мечоносців. Запліднені ікринки затримуються в яйцеводах самок, і личинки, які з'являються з них, здатні до самостійного життя.

                 Лот№ 4. Описати органи чуття риб.

Рбам притаманні такі органи чуття: зір, слух, нюх, смак, дотик та електрочутливість. Органи зору риб мають свої специфічні особливості будови, пов’язані з умовами проживання. Наприклад, риби що знаходять їжу на поверхні водимають око, яке, ніби, розділене на дві частини: дна частина ока бачить тещо відбувається на поверхні води, а інша – під водою. Більшість з існуючих риб мають здатність розрізняти кольори. Хоч у риб і не виражене зовнішнє вухо, вони мають чудовий слух. Органами слуху і рівноваги у них є замкнуті мішечки з отолітами, що в них плавають. Багато видів риб здатні комунікувати за допомогою звуків. Такими звуками може бути тертя лусочок одна об одну, вібрація різних частин тіла. Також, у риб добре розвинені органи нюху і смаку. Смакові якості потрібні рибам для пошуку корму та для орієнтування. Особливим, притаманним тільки для риб органо можна назвати бічну лінію, яка вловлює навіть найменші коливання води. Завдяки бічній лінії риби можуть отримувати інформацію про розмір, відстань до віддалених об'єктів. Електрочутливість сильно розвинена у багатьох видів риб. Деякі риби використовують електролокацію для комунікації, а завдяки здатності відчувати магнітне поле Землі - мігрувати на дуже значні відстані.

Ведучий: Питання «розкуплені», покупці отримали свої бали.

ІІ. 3. Хвилинка релаксації

Ведучий. А тепер я пропоную вам трохи відпочити та розслабитися, преглядаючи відеофрагмент про океанічних риб.

Вмикається відеофрагмент з музичним супроводом. Учні переглядають, а вчитель повільно, спокійним тембром голосу каже такі рядки:

Давайте, хоч на хвилинку, заглянемо на дно океану, на власні очі побачимо всю його красу та велич. Зверніть увагу на його мешканців – риб. Які вони прекрасні та унікальні, кожна по-своєму. Вони приваблюють розмаїттям кольорів та форм. Їхні рухи, виважені та граційні, заспокоюють, розслабляють наш мозок, гіпнотизують своєю витонченістю. В глибині душі починаємо відчувати полегшення, умиротворення. Наші сили відновлюються, вібрації океанічних хвиль та бурхливе життя в його глибинах дають нам свою потужну енергію. Зосереджені, спокійні та повні сил, ми повертаємось до класу.

Чи сподобалась вам хвилинка релаксації? Спостереження за рибами та водою має заспокійливі властивості. Для цього не обов’язково їхати на море, чи пірнати з аквалангом, можна просто в себе вдома облаштувати акваріум з рибками. Такий вид релаксації називається акваріумна терапія. Вченими доведено, що акваріумна терапія знімає нервове напруження, заспокоює, сприяє підтриманню психічного здоров’я. А діти та школярі, спостерігаючи за підводними жителями стають більш сконцентрованими та краще засвоюють нові знання. Також дану терапію прирівнюють до медитації. Я вам раджу частіше спостерігати за рибками, адже це не тільки корисно, а й приємно та красиво.

 ІІ. 4. Проведення третього етапу аукціону

Ведучий. Наш аукціон продовжується. На даному етапі на продаж виставлено тільки один лот: завдання на картках. Це завдання ви будете виконувати в парах. Купити цей лот зможуть перші три пари учнів, які правильно виконають завдання. Ціна лота – 6 балів, тобто по 3 бали обом учням. Щоб «торги» відбувалися чесно, я роздам вам картки завданням до низу, щоб всі учні могли одночасно розпочати завдання. За моєю командою переверніть картки. На виконання завдання маєте 5 хвилин. Якщо до закінчення зазначеного часу покупців не виявиться, бали буде втрачено.

Учні отримують картки з словами. У словах переплутані літери. Необхідно відновити назви риб.

Слова Відповіді

Насаз           Сазан

Росет           Осетр

Рьасак Карась

Кудас Судак

Кірста Тріска

Аблігу Білуга

          Лобав          Вобла

Весюраг Севрюга

Уконь Окунь

Іпраяьн Піранья

Запитання. До якого ряду відносяться кожна із цих риб?

Ведучий. Перша пара учнів підняла руку. Покажіть будь- ласка свій листок, я його преревірю. (Перевіряє, каже чи отримали бали). В нас є перші покупці даного лоту. Його можуть придбати ще дві пари учнів. Чекаю ваших піднятих рук.

ІІ.5. Проведення четвертого етапу аукціону.

Ведучий. Наш аукціон підходить до кінця, але на вас чекає останній найцінніший лот. Для того щоб його придбати вам буде потрібно об’єднати всі свої знання, тому об’єднайтеся в групи по 4 людей. Увага, останній лот, ціна якого 24 бали, тобто по 6 балів на кожного учасника групи. Завдання лоту – назвати представників, та навести якнайповнішу характеристику заданого ряду риб.

1 група – осетроподібні;

2 група – коропоподібні;

3 група – оселедцеподібні;

4 група – акули;

5 група – скати;

Власником лоту стане та група, яка найбільш правильно, повно, змістовно охарактеризує зараний ряд риб. Щасливого власника цього лоту визначатиме журі. На виконання завдання маєте 10 хвилин.

Учні працюють в групах, після завершення роботи, озвучують свою доповідь перед класом

Ведучий. Оскільки всі групи представили свої доповіді, прошу представників експертної групи оцінити балами останнє завдання та всі отримані бали загалом.

ІІ. 6. Зачитування легенди про коропа

Ведучий. А поки шановні експерти визначають власника останнього лоту та підбивають підсумки аукціону пропоную вам послухати одну старовинну легенду про рибу коі.

 Давним –давно в Жовтій річці Китаю купалася група  дивовижних риб. Ці риби виблискували на сонячному світлі, як справжні реліквії. Але, одного разу вони натрапили на водоспад.

- Цікаво, що там вгорі? Звідки ж ллються ці потужні потоки води? – загомоніли між собою прекрасні риби. Деякі з них спробували підстрибнути вгору, але, не здолавши висоту, швидко забували про свої наміри і покидали спроби піднятися. Багато з риб відмовлялися навіть спробувати, боячись втратити свою красу. Вони уявляли, як під час стрибків б’ються об каміння, тому вони пливли за течією, забувши про скелясті висоти.

 Та тільки один єдиний коі наважився спробувати ще і ще, адже його так вабила височінь водоспаду. Невідомість, безкрайній простір, небесна блакить так манили до себе, що навіть зустрічні струмені водоспаду та жорсткі удари об каміння не зупиняли водного жителя. Він стрибав та стрибав проти водоспаду без зупинки, не здаючись.

 Злі демони, які спостерігали за цим видовищем насміхалися з наполегливості коі, мовляв, що ця риба про себе думає, і так в нього нічого не вийде. Рибам не місце в небесних висотах. Вони своїми злими чарами збільшили висоту водоспаду, щоб ускладнити завдання для прекрасної риби. Демони хотіли ще більше познущатися над коі і посміятися з цього.

 Проте, наполегливого стрибуна це не зупинило, а навпаки додало наснаги старатися краще. Бажання потрапити на вершину водоспаду було сильніше, ніж насмішки та тілесна втома. Зібравши до купи всі свої останні сили, коі стрибнув так високо, що, на подив усім, опинився на самісінькій вершині водоспаду.

 Окрім демонів, за цими подіями спостерігав бог неба. І в нагороду за цілеспрямованість, старанність та наполегливість він перетворив рибу коі на золотого небесного дракона. Той самий дракон розсипає на землю перлини мудрості, що отримав в нагороду за його зусилля та мужність. Відтоді водоспад отримав назву «Брама дракона».

 Древня легенда голосить: кожен короп може піднятися до Воріт дракона вгору по Жовтій річці, де буде перетворений в дракона. Завдяки своїй силі, опору та наполегливості риби коі (коропи) вважаються символом досягнення пункту призначення, подолання та виконання цілей у житті. Нагорода, еквівалентна тому, щоб стати драконом, - це наше щастя, сповнене мудрості.

Обговорення легенди

- Прослухавши легенду, скажіть будь-ласка, чому всі риби не піднялися  на вершину водоспаду, адже багато з них пробували це зробити?

(Тому що, побачивши невдачу, вони переставали трудитися для досягнення мети)

- Що допомогло рибі, яка дісталася вершини стати драконом?

(Його цілеспрямованість, старання, витримка, наполегливість, та безперервна праця)

- Які паралелі ви можете провести між прослуханою легендою і людським життям?

(Людина яка вірить в себе та постійно трудиться, прикладає максимум зусиль для досягнення мети, завжди досягає бажаних високих результатів)

То ж я закликаю вас до того, щоб наслідувати старанність та наполегливість риби коі. І коли вам буде важко в досягненні своїх цілей, згадайте про роибу, що змогла стати драконом.

ІІІ. Підбиття підсумків аукціону

Ведучий. Отже, експерти порахували ваші бали, підбили підсумки аукціону. І власниками останнього лоту стали учасники групи … . Найбагатшими на сьогоднішньому аукціоні виявилися такі учні: … . Вони отримали найбільшу кількість балів. Та наш аукціон не пройшов даремно. Всі ви сьогодні відповідали, продавали свої знання. І якщо ваш банк знань хоч трошки поповнився на даному уроці, то це також добре. Не зупиняйтеся на досягнутому, ставте перед собою нові цілі, підкорюйте вешини шкільних знань. Дякую вам за співпрацю та старанність. До побачення!

 

Тестові завдання до теми

«Риби. Основні ознаки кісткових та хрящових риб»

1. До якого типу відносяться риби?

а) Безхребетні;

б) Хордові;

в) Багатоклітинні.

2. Назвіть основні ознаки кісткових риб

а) Кісткові риби мають кістковий скелет, кісткову луску, зябра без кришок та плавальний міхур;

б) Кісткові риби мають кістковий скелет, кісткову луску, зяброві кришки та плавальний міхур

в) Кісткові риби мають кістковий скелет, кісткову луску, зяброві кришки, плавальний міхур відсутній.

3. Які основні особливості хрящових риб?

а) Хрящові риби – це риби, які мають хрящово-кістковий скелет, і живуть переважно в прісній воді. В цих риб відсутній плавальний міхур та зяброві кришки.

б) Хрящові риби – це риби, які мають хрящовий скелет, і живуть переважно в солоній воді. В цих риб розвинений плавальний міхур та зяброві кришки.

в) Хрящові риби – це риби, які мають хрящовий скелет, і живуть переважно в солоній воді. В цих риб відсутній плавальний міхур та зяброві кришки.

4. Яка функція луски і слизу на тілі риб?

а) Луска допомагає рибам триматися в товщі води, слиз має свій неповторний запах, за допомогою якого риби розпізнають особин подібних собі;

б) Функція луски – захиисна, слиз зменшує тертя тіла риби об воду, захищає рибу від різних бактерій;

в) Луска захищає рибу від хижаків, а слиз виконує функцію відчуття коливань води.

5. Що характерно для процесу дихання у риб?

а) Риби дихають розчиненим у воді киснем. В цьому їм допомагають зябра, пристосовані для того, щоб відфільтровувати кисень з води;

б) Риби дихають розчиненим у воді киснем. В цьому їм допомагають зябра, які відфільтровують кисень та несуть його в легені;

в) Через рот риби вода потрапляє в легені риби, і через зябра відфільтровується кисень.

6. Який плавець є найважливішим в тілі риби?

а) Найважливішими для риби є грудні плавці. Вони виконують плавальні рухи.

б) Найважливішими для риби є спинний плавець. Він допомагає триматися в товщі води;

в) Найважливіший для риб – хвостовий плавець. Він виконує функцію «керма» в тілі риби.

7. За якою ознакою можна визначити вік риби?

а) За розмірами риби;

б) За допомогою луски;

в) Дивлячись на зябра.

8. Назвіть відділи тіла риби

а) Голова, тулуб, хвіст;

б) Головогруди, тулуб, хвіст;

в) Голова, груди, черевце, хвіст.

9. Процес розмноження у риб називають … .

а) Міграцією;

б) Паруванням;

в) Нерестом.

10. Продовжіть речення: Під час міграції риби …

а) Входять у період спокою, щоб зберегти сили для відтворення потомства;

б) Переміщаються у місця, найбільш сприятливі для розвитку їх майбутнього потомства;

в) Інтенсивніше полюють щоб набрати масу тіла, для успішного відтворення потомства.

11. Молодих рибок називають:

а) Мальками;

б) Личинками;

в) Планулами.

12. Які органи чуття притаманні рибам?

а) Зір, слух, нюх, смак, дотик та геолокація;

б) Зір, слух, холоднокровність, смак, дотик та електрочутливість;

в) Зір, слух, нюх, смак, дотик та електрочутливість.

13. Риби мають унікальний рецепторний орган, який називається … .

а) Плавальний міхур;

б) Бічна лінія;

в) Зябра;

14. Який із наведених представників НЕ відноситься до кісткових риб?

а) Севрюга, товстолоб;

б) Короп, форель;

в) Скат, акула-молот.

15. Які із наведених представників НЕ відносяться до хрящових риб?

а) Сом звичайний, судак;

б) Біла акула, скат хвостокоп;

в) Скат шипуватий, тигрова акула.

16. Виберіть рядок, в якому вказані представники ряду Скати.

а) Акула-ангел, сіро-блакитна акула;

б) Морський кіт, риба-пилка;

в) Окунь, сом звичайний.

17. Який з вказаних представників належить до осетроподібних?

а) Акула катран;

б) Короп;

в) Стерлядь прісноводна;

18. Який із вказаних представників належить до коропоподібних?

а) Оселедець чорноморський;

б) Електричний вугор;

в) Товстолоб.

19. Який із вказаних представників належить до оселедцеподібних?

а) Сом європейський;

б) Анчоус європейський;

в) Сазан.

20. Який з вказаних представників належить до лососеподібних?

а) Дунайський лосось;

б) Білизна звичайна;

в) Осетр шипуватий.

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Біологія 7 клас (Базанова Т. І., Кузнецова М. О., Кіося Є. О., Павіченко Ю.В.)
Додано
24 січня 2022
Переглядів
2501
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку