Урок"Київська Русь за часів князя Володимира Великого "

Про матеріал

Матеріали можна використати як окремі завдання для перевірки знань учнів, включивши їх в тести, чи для формування тематичних робіт . Таблиця, яку містить розробка, можна використовувати теж як форму перевірки знань учнів під час самостійних

Перегляд файлу

Тема уроку: Київська Русь за часів князя Володимира Великого

Мета. Проаналізувати основні напрямки політики князя Володимира, визначити роль його діяльності для зміцнення держави на Русі. На основі знань учнів про причини виникнення релігій з'ясувати загальні риси й відмінності між язичництвом та християнством; підкреслити прогресивне значення прийняття християнства на Русі. Розвивати вміння працювати історичними документами, текстом підручника, складати схему-портрет, формувати  оцінку історичним явищам. Виховувати почуття патріотизму на прикладі  історичних діячів.

Тип уроку: урок формування й вдосконалення вмінь та навичок.

Обладнання: ноутбук,  портрет князя Володимира, підручники, відео-фрагменти

Очікувані результати. Після цього уроку учні:

навчаться складати схему-портрет історичної особи;

вмітимуть визначати роль історичної особи в історії;

навчаться працювати з різними історичними джерелами;

вдосконалять вміння аналізувати історичні документи;

зможуть визначати відмінні риси християнства та язичництва;

сформують  навички участі у визначенні та аргументуванні своєї позиції;

зможуть визначати історичне значення хрещення Русі.

ХІД УРОКУ:

І. Активізація пізнавальної діяльності

Учитель. Ми продовжуємо вивчати становлення й розвиток Давньоруської держави Київська Русь ( Русь-Україна). Давайте пригадаємо деякі загальні моменти історії цієї держави.

Метод дощика (5хв)

1) Назвіть 7 племенних союзів, що покладуть початок укр. народу ? (Карта).

2) Який народ був засновником Київської Русі

3) За якого князя,  Пн.+ Пд. Русь?4) Яке місто названо Олегом «Матір’ю міст Руських»?

Завдання на дошці для 2-х учнів: (індивідуальне)

1-ий пише роки правління князів

2-ий пише в хронологічній послідовності імена князів Київської Русі.

Поки учні виконують завдання на дошці - вчитель перевіряє домашнє завдання - працює з класом, шляхом бесіди: «Вгадай-но»:

-З нього почалась династія Рюриковичів, загинув від рук древлян, його флот спалений «грецьким вогнем»

- Родич Рюрика, очолював його дружину, заклав основу Русі-України, загинув при загадкових обставинах, від коня.

-Проведено перші реформи, за правління більшість суперечок вирішувались шляхом дипломатії.

-Здійснив кілька балканських походів, попереджав своїх ворогів «Іду на вас», після його смерті втрачено всі володіння, які завойовані

Перевірка виконання завдання на дошці.

Ви на дошці записали імена перших князів Київської Русі. Клас, перевіряємо разом.

ІІ. Вивчення нового матеріалу.

(10-15 хв) Учитель. На сьогоднішньому уроці ми познайомимося ще з одним князем Київської держави - Володимиром, і він теж мав своє призьвісько, навіть три - Володимира народ "охрестив" Ясним (Червоним, Красним) Сонечком, Хрестителем, Великим.

Увага! Проблемне питання уроку: за що князь Володимир був прозваний Красним Сонечком, Хрестителем та Великим?

А щоб легше нам було з цим розібратись, давайте спробуємо в ході уроку намалювати його схему-портрет.

Учитель малює на дошці коло, яке заповнюється в ході уроку. Під час виконання заготовки для майбутньої схеми, можна супроводжувати свої рухи розповіддю і замальовкою. Вчитель говорить:

- Володимира називали Красним Сонечком. Намалюємо навколо напису Володимир – коло.

- Володимира називали Хрестителем. Домалюємо навколо сонечка промінчики., які пересікаємо у виді хреста.

-Володимира називали Великим. Покажемо це через домальовку великого кола.(наводимо його)

А ось яку оцінку діяльності Володимира дав поет О. Олесь

Не  жили  в  братерській  згоді  
Святославові  сини:  
Все  змагалися  за  владу,  
Все  сварилися  вони.  

Ярополк  убив  Олега,  
Володимир  смерті  ждав,  
Та  покликав  він  варягів,  
Врятувавсь  і  князем  став.  

Де  тепер  розташувались  
Холмщина,  Галичина,  
Там  віддавна  проживали  
Українські  племена.  

Неспокійно  їм  жилося,  
Дні  проходили  в  боях,  
Набігали  на  їх  чехи,  
Нападав  на  їх  і  лях.  

Та  найгіршими  катами  
Були  орди-дикуни.  
Як  вони  людей  гнітили,  
Як  знущалися  вони!  

І  поклявся  Володимир,  
Що  він  люто  їм  помстить,  
Що  дулібів  і  хорватів  
Від  недолі  захистить.  

Що  прилучить  до  держави  
Холмщину,  Галичину,  
Що  збудує  Україну  
Вільну,  дужу  і  міцну.  

І  воює  Володимир,  
І  щастить  йому  війна,  
І  злились  в  одну  родину  
Українські  племена.   

Джерело:  О.Олесь.  “Княжа  Україна”.   Київ,  “Веселка”,  1991.  

Учитель: -Після смерті Святослава в 972 році між його  синами розпочалась міжусобна боротьба за владу. Старший син Ярополк пішов війною на Олега. Згодом захопив Новгород, де сидів Володимир. Володимир зібрав військо, відвоював Новгород і пішов на Київ. А в 980 році став єдиновладним князем Русі.

1. Як вигадаєте, що таке міжусобна боротьба?

2. Давайте відобразимо це на схемі. Всередині кола записуємо основний матеріал і дати -коротко

3. Володимр зібрав усі землі свого батька. Приєднав до Києва всі східнослов'янські племена. Які саме землі ви почули, і які племена.?

Покажемо це на схемі. Між промінчиками записи робимо

Увага! Отже, кордони Київської Русі простягались від Дністра, Закарпаття на заході до Оки та Волги на сході, від Чудського, Ладожзького озер на півночі до Причорномор'я та Приазов'я на півдні. Загальна площа держави досягала 800 тис. км квадратних. А ще почались карбуватись златники і срібники- монети ( малюнок-Демонстрація златників та срібників!!!)

Давайте відобразимо це на схемі-портреті.

Аналіз документу. Учитель пропонує проаналізувати фрагмент відео. Про що можна дізнатися з нього?

https://www.youtube.com/watch?v=juUmTGGrDsY

Учні з допомогою вчителя констатують, що: (10 хв)

Володимир провів адміністративну реформу - владу племінних князів, які чинили опір центру,  укріпив державу.

Бесіда за запитаннями:

-Хто зруйнував Хозарський каганат?Які племена стали на зміну -хозар?(печеніги)(корист. атласом)

-З якими племенами і державами воював?

-Яке найбільше дсягнення В.Великого?

Відобразимо це на нашій схемі.

Завдання: проаналізуйте таблицю  "Відмінності релігій" й визначте:  роль  хрещення Русі - позитивну чи негативну? Чому(5 хв)

Порівняйте таблицю:

Язичницька віра

Поширення Племінна, територіально обмежена

Пантеон Поклоніння силам природи, багатьом богам

Організація Відсутня

Джерела віри Основа віри - усний міф

Християнство

Поширення Одна зі світових релігій

Пантеон Поклоніння одному богу

Організація Сувора церковна організація, чітка релігійна організація

Джерела віри Основа віри - священна Біблія

Таким чином, наша схема-портрет заповнена.

Учитель. Отже, спробуємо вирішити наше проблемне завдання: чому Володимира називали Ясним Сонечком, Святим, Великим ? ( 5 хв)   Учні висловлюють свої думки.

ІІІ. Закріплення вивченого  метод «Дощика» " ": учитель говорить  учням дієслово, яке характеризує діяльність Володимира, а учні доповнюють їх. Якщо учень не знаходить, що сказати -  переходимо до наступного. Тих, хто не зміг сказати нічого просимо згодом відтворити те, що почув під час гри. Тобто фактично учень підведиде підсумок уроку (5 хв)

Князь Володимир:

Завершив об'єднання …………….(основ  держави/слов'янських племен).

Підкорив племена……………(хорватів, волинян, радимичів, в’ятичів)).

Прийняв……………(християнство).

Укріпив…………….(давньоруську державу).

Чеканив……………(перші  руські монети - злотники, срібники)

ІV. Підсумки уроку Один із учнів або кілька  підводить підсумок (див. попередній пункт)

Отже, Володимир... 5 хв

V. Домашнє завдання. § 7  Заповнюють таблицю. Роздатковий матеріал.

. Правління Володимира Великого (980-1015 р.р)

Внутрішня політика

Зовнішня політика

Розбудував Київ. Створив перший кам‛яний храм -…(?),

Збудував навколо Києва систему укріплень:…(?)

Провів ряд реформ: Першим почав карбувати …(?) (грошова реформа)

Адміністративну …

 Релігійну (980-впровадження християнства)

 Військову…

За його правління завершилось формування території Русі-України ( заклав початок Русі-України-Олег + Пн. та Пд. Русь).

  1. Здійснив ряд походів, приєднавши території та нові племена: …(які саме вказати і вивчити їх).
  2. З якими країнами воював?
  3. Воював проти кочового племені, на півдні.,що замінило хозар--…(?)

Киевская Русь. Златник Владимира (980—1015)Златник 4,4 г

 

 

 

 

doc
Додано
8 серпня 2018
Переглядів
2024
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку