Урок "Клас Амфібії: особливості будови, способу життя, різноманітність, роль у природі та значення в житті людини"

Про матеріал
Урок засвоєння нових знань, який формує в учнів самоосвітню компетенцію методами проблемно-пошукового навчання
Перегляд файлу

7 клас, біологія.

Тема Клас Амфібії: особливості будови, способу життя, різноманітність, роль у природі та значення в житті людини.

Мета : ознайомити учнів з характерними ознаками земноводних; вивчити зовнішню будову жаби у порівнянні з окунем ; сформувати поняття про адаптації земноводних до проживання у двох середовищах існування; розглянути класифікацію земноводних, ознайомитись з різноманітністю та значенням цих тварин для людини;  розвивати  спостережливість , вміння порівнювати, аналізувати , робити висновки; виховувати гуманне ставлення до тварин , турботу про власне здоров'я .

Наскрізні змістові лінії: здоров'я і безпека; екологічна безпека та сталий розвиток

Завдання уроку :

  1. ознайомитися з будовою земноводних на прикладі жаби у порівнянні з рибами;
  2. з’ясувати риси пристосування земноводних до двох різних середовищ життя;
  3. вивчити різноманітність земноводних та їх значення

Обладнання : підручник, електронна презентація, дидактичні картки

Тип уроку : урок засвоєння нових знань .

Хід уроку

  1.    Організаційний момент. Психологічна установка на урок
  2.   Актуалізація чуттєвого досвіду та опорних знань учнів 

1) Фронтальна робота, евристична бесіда по раніше вивченому матеріалу:

  • Які організми називають первинноводними ? Наведіть приклади .
  • Які основні ознаки свідчать про адаптацію риб до водного середовища життя ?
  • Яку роль в еволюції відіграли кистепері та дводишні риби ?

2) Гра «Риболовля» : впізнай назву риби і розкажи про її значення

  1.   Мотивація навчальної діяльності

Наочний метод : учитель демонструє фото земноводних тварин( слайди 1-3)

Запитання : Які емоції викликають у вас ці тварини? ( Страх, відразу , огиду, неприємні відчуття).

Проблемно-пошуковий метод : Один дослідник сказав : « Цих тварин слід любити вже за те, що вони протоптали нам стежку на сушу» Як ви можете пояснити цей вислів ?

Постановка проблемного питання уроку:  Які особливості земноводних дозволяють їм опанувати відразу два середовища життя?

  1.   Повідомлення теми , завдань уроку 
  2.       Сприйняття і усвідомлення учнями системи нових знань 

1. Загальна характеристика класу Земноводні (Амфібії), поширення в природі, чисельність (близько 4 тис. видів, в Україні 17), походження (розповідь учителя)

В еволюційному відношенні земноводні походять від кистеперих риб.

Найбільш давніми і примітивними серед них є хвостаті земноводні, що найкраще зберегли ознаки давніх предків і мають найтісніший контакт з водою.

Проблемне запитання і його вирішення методом «Мозкового штурму»

  • Що , на вашу думку сприяло появі цих тварин на суші? Чому їм не сиділося в морі?
  • Чи легко було першим земноводним? Чому? (нелегко, тому що наземне середовище має ряд суттєвих відмінностей)

Демонстрація слайда  : порівняння середовищ життя.

2.Особливості будови земноводних та їх  пристосування   до двох різних середовищ існування (на прикладі жаби озерної) ( пошукова бесіда, висування гіпотез, обговорення, заповнення таблиці)

 

Пристосування земноводних до

Наземно-повітряного середовища

Водного середовища

 

 

 

3. Розмноження і розвиток земноводних, пристосування до різних середовищ життя (робота з ілюстрацією, «Коло думок» продовження заповнення таблиці)

4. Різноманітність земноводних (складання схеми,  доповнення схеми прикладами зі слайдів презентації )

5. Охорона земноводних ( розповідь учителя)

  1.    Осмислення і закріплення вивченого матеріалу
  1.   Прийом «Вірю- не вірю» з аргументацією відповіді :
  •    Жаба дихає зябрами
  •    У жаби є бічна лінія
  •    Задні кінцівки жаби допомагають під час плавання
  •    Жаба має обтічну форму тіла для кращого пересування у воді
  •    Шкіра жаби суха
  •    Жаба розмножується на суші
  1.    Узагальнення і систематизація знань учнів
  1. Побудова узагальнюючої таблиці (фронтальна робота)

Ознаки

Риби

Земноводні

  1. Форма тіла

обтічна

обтічна

  1. Органи руху

плавці

кінцівки

  1. Покриви тіла

Шкіра, луска, слиз

шкіра, слиз

  1. Бічна лінія

присутня

відсутня

  1. Тип розвитку

непрямий

непрямий

  1. Середовище існування

водне

наземно-повітряне, водне

 

  1.   Підведення підсумків уроку. Оцінювання.
  •    Чи вдалося нам вирішити проблему поставлену на початку уроку?
  •    Чи зрозуміли ви матеріал уроку?
  1.           Домашнє завдання

 параграф 18 в підручнику опрацювати;

Доповнити схему з матеріалу підручника

Підготувати цікаві факти з життя земноводних.

 

 

Відкритий урок у 7 класі на тему:

 

«Клас Амфібії: особливості будови, способу життя, різноманітність, роль у природі

та значення в житті людини»

 

 

підготувала

вчитель біології

Погребищенської ЗОШ №2

Мамчур Є.І.

 

 

 

C:\Users\7272~1\AppData\Local\Temp\FineReader12.00\media\image2.jpeg


 

 

docx
Додано
27 січня 2019
Переглядів
2939
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку