Урок-подорож
Тема: „ Моє довкілля – моє майбутнє”
«… Я сорвал цветок – он завял. Я поймал бабочку – она умерла .И тогда я понял: прикоснуться к Красоте – Можно только Сердцем!»
Ш. Амонашвілі
Мета: звернути увагу учнів на різноманітність природи України, залежність
та вплив людини на довкілля; сприяти розвиткові вмінь і навичок у
застосуванні активних форм роботи при залученні до екологічної
роботи, спрямованої на екологічне виховання, розвивати екологічне
мислення; виховувати дбайливе ставлення до навколишнього
середовища і розуміння його естетичного значення.
Підготовка до уроку: клас проділений на сім груп . Кожна
група заздалегідь отримує завдання, опрацьовує
рекомендовану літературу.
Гра складається з 7 зупинок:
1.Грунтознавство. Корисні копалини.
2.Ліси.
3.Води.
4.Тваринний світ.
5.Екологія.
6.Рослинний світ.
7.Біоетика.
Хід уроку:
Вчитель.Добрий день, шановні учні!. Наше заняття незвичайне – воно екологічне. Ми з вами будемо мандрувати по Україні, але в умовах кабінета.Перед вами маршрут мандрівки, на якому показані всі сім зупинок. Наша задача пройти по всім зупинкам. Кожна група буде екскурсоводом на своїй зупинці.у кожної групи є візитна картка з назвою зупинки, завданням на даному етапі і «пакет документів», якими ви можете користуватися, якщо у вас виникнуть утруднення при відповідях на питання.
Перша зупинка «Грунтознавство. Корисні копалини».
Народна мудрість: «Хто про землю дбає, вона тому повертає».
«Доглядай землю плідну, як матір рідну».
Інструкція:
Дайте відповіді на питання:
Розгляньте які типи грунтів показані на малюнках? Які грунти характерні для Запорізької області? Чому ви так вирішили?
Які корисні копалини добувають в Україні?
Розгляньте колекцію корисних копалин і визначте по зовнішнім ознакам їх назви.
Чорнозем Піщаний
Глинистий Торф’яний
Пакет документів для «Грунтознавців»
Піщані грунти добре пропускають воду, швидше прогріваються навесні і промерзають взимку. Завдяки своїй структурі вони майже не затримують вологи і корисних речовин і вважаються бідними.
Глинисті грунти можуть сприяти застою води і повільно реагують на зміну пір року (довше прогріваються навесні і довше не промерзають з настанням холодів). Структура глинистих грунтів дозволяє їм, проте, затримувати добрива і корисні речовини, забезпечуючи високу родючість. Часто глинисті грунти мають строго нейтральну по кислоті реакцію.
Торф'янисті грунти містять рослинні залишки і мають кислотну реакцію. Вони здатні насичуватися водою, як губка, і добре затримують її у коренів рослин, але бідні на корисні речовини. Зустрічаються там, де раніше були болота. Висока кислотність торф'янистого грунту може сприяти дефіциту магнію і виникненню грибкового захворювань
У Запорізькій області поширені чорноземні грунти . Вони розвинулись під лучно-степовою рослинністю на лесах або лесовидних породах, мають зернисту структуру, добрі водно-повітряні властивості (високу вологоємкість і водопроникність) з активною мікробіологічною діяльністю.
Для утворення чорноземних грунтів у лісостеповій зоні склалися найбільш сприятливі природні умови. Густий трав'янистий різнотравно-злаковий покрив степів сприяв виникненню найбільшого у світі гумусового горизонту, який досягає іноді 150 см. Перегнійний горизонт чорноземів може містити до 12-13% гумусу у верхньому шарі. Висихання грунту влітку і замерзання взимку різко сповільнює біохімічні процеси.
Охорона грунтів
Грунт змінюється під впливом людської праці. Часто люди своєю діяльністю наносять ґрунтам шкоду: забруднюють ґрунт шкідливими хімічними речовинами, відходами промисловості та побутовими відходами. У ґрунту є й інші вороги. Значних збитків ґрунтам наносять вітри, що здувають верхній родючий шар; вода, яка вимиває ґрунти: її стрімкі потоки зносять за собою родючий шар, утворюючи яри, які шкодять сільському господарству.
Для того, щоб зберегти родючість ґрунтів, люди удобрюють їх, підживлюючи мінеральними добривами, під час спеки зрошують, насаджують лісові смуги, які затримують вітер, послаблюють його силу, запобігають утворенню ярів, укріплюють схили ярів зеленими насадженнями.
Отже, наші ґрунти потребують охорони і дбайливих рук.
Захист грунту від руйнування
Неможна винищувати ліса;
Неможна оголяти грунт на великих площах;
На лісових вирубках необхідно своєчасно висаджувати дерева.
Україна богата на корисні копалини. Це – паливні, рудні і нерудні корисні копалини. Деякі представлені в нашій колекції.
Грунтознавці показують і визначають за зовнішнім виглядом назву корисних копалин
Вапняк
Кварцит
Каолін
Пісок кварцовий
Граніт
Базальт
Мармур
Вчитель. Молодці! Ви добре освідомили нас про грунти і корисні копалини України. Ліси займають 28% України.
Ліс — це диво, ліс — це казка.
То ж ходімо в ліс, будь ласка.
Друга зупинка «Ліси»
Інструкція:
Дайте відповіді на питання:
Які ліси переважають на території України?
Що може бути причиною загибелі лісу?
Як може відобразитися знищення лісів на території України на довкілля?
Проведіть вікторину для своїх однолітків.
Вікторина:
Деревину якого дерева використовують для виготовлення сірників? (Осика)
З назвою якого дерева співзвучне українське слово олівець? (Кілька десятиріч тому з яловцю виготовляли олівці.)
Чому єгипетських фараонів ховали у тисових саркофагах? (Тис стійкий до гниття)
Чому сосни і ялини погано ростуть у місті? (Чутливі до забруднення)
Пакет документів для «Лісоводів».
Лісова зона лежить у північній частині України. У ній виділяють дві підзони: мішаних і широколистих лісів. Мішані ліси, які називають Поліссям, тягнуться із заходу на схід широкою смугою. Це дивовижний край лісів і річок, де не буває нищівних засух, де повітря пахне сосною і хмелем.
На заході України мішані ліси змінюються у південному напрямку широколистими, які поширюються до Передкарпатської височини і кордону з Молдовою.
Причино загибелі лісу мжуть бути лісові пожежі , масова вирубка лісів, витопчування та інше.
Оскільки ліси дають людині кисень, деревину, лікарську сировину, гриби та ягоди, нормалізує клімат, фільтрує стоки, що впадають в річки, закріплюють береги річок, то знищення лісів лишає мешканців лісової і зони і України в цілому цих благ.
Сучасна площа лісів України складає 8,6 млн.га. для досягнення оптимальної лісистості необхідно площу лісів збільшити на 2,8 млн.га. це означає : щороку потрібно насаджувати до 280 тис.га нових лісів.
Чи знаєш ти?
Гектар лісу забезпечує повітрям, насиченим киснем, 30 людей. У ньому виростає за рік до 500 кг їстівних грибів.
Людина кожні 4 годи з 10 дихає киснем, відновленим лісом.
1 гектар лісу поглинає за годину стільки вуглекислого газу, скільки його виділяють за цей час 220 людей.
Лісове повітря містить в 40-70 разів менше хвороботворних бактерій, ніж міський.
Вчитель. Народна мудрість: Зіпсував воду – не буде честі твоєму роду.
Не псуй джерела, щоб біда не прийшла.
Третя зупинка «Води».
Інструкція:
Дайте відповіді на питання:
На які групи поділяються риби, що мешкають в українських водах?
Які рослини заселяють прибережну частину ріки?
Кого називають біоіндикаторами?
Виконайте завдання: встановіть відповідність між організмами-біоіндикаторами і ступенем забруднення водойми.
А) мешканці чистих водойм
Б) мешканці забруднених водойм.
- п’явки
- двостулкові молюски
- личинки комарів
- річковий рак
- личинки бабок
- малощетинкові черви
Вчитель.
Ріка повноводна і річка мала
у рідних верхів'ях струмками
буває, з озерця, бува, з джерела
пливуть, витікають віками.
Де витоки гаснуть,
міліють струмки,
там хвиля у даль не полине, —
без краплі, потічка немає ріки,
бо все в нашім світі єдине.
Та ріки безсилі себе берегти,
І просить Земля наша рідна:
"Людино, це зможеш зробити лиш ти,
допоки майбутнього гідна.
Наша Україна богата водними ресурсами. Які річки України вам відомі? (Дніпро, Дністер, Дунай, Сіверський Донець, Південний Буг)
Пакет документів для «Гідробіонтів».
Назва |
Гирло |
Довжина в межах України, км |
Дніпро |
Чорне море |
981 |
Південний Буг |
Чорне море |
806 |
Дністер |
Чорне море |
705 |
Дунай |
Чорне море |
175 |
Сіверський Донець |
Азовське море |
670 |
Дніпро збирає води майже з половини площі України. Річка бере початок з невеликого болота на Валдайській височині, в Росії. Далі тече Білорусією і в Україну входить як велика рівнинна річка з широкою долиною.
Найбільшим водоймищем України є Чорне море. У ньому нараховують 170 суто морських видів риб, в Азовському морі – 115 видів. У басейні Дунаю – 100 видів риб, у басейні Дніпра – 61, у басейні Дністра – 105 видів, у басейні Південног Бугу – 75, Сіверського Донця – 45.
Морські риби – це: бички , осетер, білугакатран, морська лисиця (скат), лосось чорноморський. хамса, ставрида, барабуля звичайна, скумбрія, пеламіда, калкан, морський карась, кефаліь, піленгаса.
Прісноводні риби – це: карась, короп, окунь, плітка, товстолоб, щука, чехонь та інші.
У водоймах неважко відшукати різноманітних безхребетних, які приурочені до водойм з різним ступенем забруднення. Біоіндикатори - група особин одного виду, за наявністю і поведінкою яких говорять про природні і антропогенні зміни середовища.
В прибережній частині річок можна побачити осоки, очерет. У водоймах ростуть водорості, стрілолист звичайний, глечики і лілії.
Неважко відшукати молюска беззубку, ставковика, жука-плавунца, водомірку. Живуть у водойм жаби.
«Вода – це та жива кров, яка створила життя, де його не було» (Академік А.І.Карпінський)
Четверта зупинка «Тваринний світ»
Інструкція:
Перерахуйте звірів і птахів, що мешкають на території Запорізької області і оберіть тварин, занесених до Червоної книги України.
Прослухайте записи голосів птахів разом з однокласниками. Яких птахів ви впізнали за голосом? (Горобець, ворона, зозуля, сова, соловей)
Пакет документів для «Зоологів»
Різноманітність природних умов зумовлює багатство тваринного світу України. На її території водяться ссавці (100 видів), птахи (360 видів). До Червоної книги України занесено 85 видів рідкісних тварин, а також ті види, що знаходяться під загрозою зникнення.На території Запорізької області мешкають наступні види червонокнижних тварин: тушканчик великий, мишівка степова, дрофа, степовий журавель, орел степовий.
У заповідниках реакліматизовано оленя звичайного і бабака, акліматизовано оленя плямистого, ондатру, фазана.
У степовій зоні найбільш типовими із ссавців є ховрах сірий, тушканчик великий, полівки сіра та степова, хом'ячок сірий, сліпак, тхір степовий, степова мишівка, куниця кам'яна, дикий кролик. З птахів – жайворонок, перепілка, вівсянка, сіра куріпка. Зрідка трапляються дрофа, степовий журавель, степовий орел, канюк. На Азовсському узбережжі, де степові ділянки чергуються з піщаними косами, заплавними лісами, луками і болотами, лиманами і прибережними морськими просторами, тваринний світ багатий і різноманітний. Поряд із степовими водяться болотні і водоплавні тварини. З птахів характерні чайка, мартин сріблястий, норець, качка, чапля, бугай.
Чи відомо вам, що?
Кожен вовк за рік з’їдає одну тонну м’яса;
За місяць гусінь з’їдає в 6 тисяч разів більше корму, ніж вона сама важить;
За добу синиця годує своїх пташенят тисячу разів;
Одна сова з’їдає за літо тисячу сірих полівок.
Вчитель. На шляху до зупинки «Антропологія2 утворилося величезне звалище. Як ви вважаєте, що можна там побачити? (Пластик, папір, скло)
П’ята зупинка «Екологія».
- Що значить «екологія»?
Інструкція:
Які ви знаєте види відходів? Що з ними робити?
Як людська діяльність впливає на екологію Запорізької області?
Пакет документів для «Екологів».
Відходи (за агрегатним станом) бувають:
-рідкі;
-тверді;
-газуваті.
Основні види відходів:
побутові
сільськогосподарські
будівельні
промислові
Як зменшити кількість відходів?
Пишіть на обох сторонах аркуша паперу, використовуйте більше матеріалів з переробленої макулатури.
Намагайтеся купувати напої в скляних пляшках, які можна використовувати багато разів, здати як стекло тару.
Не купуйте більше, ніж може знадобитися тобі.
Заощаджуй електроенергію і паливо; якщо можна, користуйся громадським транспортом.
Одежу, яку ти вже не носиш, можна віддати бідним.
Не викидайте старі іграшки, книжки: вони можуть комусь знадобиться.
Дізнайся, де поблизу є пункт прийому макулатури і здай туди використаний папір.
Перш ніж викидати жерстяні консервні банки вимий їх і зімни.
Намагайся акуратно поводитися зі скляною тарою, яку можна здати.
Якщо є садова ділянка, використовуй харчові відходи для виготовлення добрив.
Намагайся не користуватися пінопластом, тому що він практично не розлагається у природі.
Відремонтуй речі замість того, щоб їх викидати.
На сьогодні в Запоріжжі 30 тисяч джерел забруднення, чималу долю викидів здійснює 230 запорізьких підприємств, серед яких комбінат «Запоріжсталь», «Дніпроспецсталь», «Коксохім». Вони викидають у повітря близько 400 видів речовин, більша частина з яких особливо небезпечні.
Основною причиною незадовільного стану атмосферного повітря міста залишаються застарілі технології та устаткування, на базі яких функціонують підприємства, і які не можуть забезпечити дотримання сучасних екологічних нормативів.
В Запорізькій області, порівняно з іншими регіонами, вищий рівень захворюваності на хвороби дихальних шляхів, астми, алергії. Зростання захворювання на онкологію у м. Запоріжжя у 2-3 рази більше, ніж у інших містах.
Водні ресурси області кожного дня потерпають від стоків підприємств чорної та кольорової металургії, а також каналізаційних стоків від комунальних житлових комплексів. Основними складниками забруднення води є: відпрацьовані матеріали, хлориди, сірка, фосфати, солі амонію, нітрати, нафтопродукти, цинк, нікель. А там, де зосереджені значні запаси риби, рівень марганцю перевищує максимально-припустиму концентрацію у 8-20 разів. У містах Запоріжжя, Мелітополь та Бердянськ після багаторічної експлуатації за відсутності належних капітальних інвестицій системи каналізації та водопостачання перебувають у незадовільному технічному стані.
Сьогодні в донних відкладах Азовського моря накопичуються отрутохімікати, а рівень важких металів набагато перевищує норми. Без перебільшення, це - зона екологічної катастрофи. У басейні моря раніше водилося 114 видів риб і загальний улов перевищував 300 тис. тонн на рік.
Сьогодні ж вилови риби впали в шість разів, а та риба, яка виловлюється, забруднена отрутохімікатами настільки, що споживати її небезпечно.
Важливо відзначити, що однією з найбільших проблем на сьогодні є аграрний сектор, де надмірний вміст залишків пестицидів і гербіцидів ніяк не контролюється й не усувається. Родючість землі падає через надмірне та нераціонального її використання. Товщина шару чорноземів за останні 10 років, в середньому знизилася на 20%, грунт з кожним роком стає менш родючим, адже для покращення врожаю недобросовісні фермери вносять в нього шкідливі хімічні речовини.
Шоста зупинка «Рослинний світ».
Вчитель. «Природа – це єдина книга з великим змістом на кожній сторінці»
Й. Гете
Богат і різноманітен рослинний світ нашої України. У цьому розібратися допоможе група ботаніків.
Інструкція:
Визначте, які рослини представлени на гербарних листах? Розкажіть про користь цих рослин.
Визначте види дерев за їх корою.
Яким деревам належать ці шишки?
Запропоновані рослини: шипшина, яблуня садова, кульбаба, гіркокаштан, жито посівне.
Пакет для «ботаніків».
1.В шипшині є й багато вітамінів (С, А, В2, К, Р — в плодах і вітамін Е — в насінні. Завдяки тому, що в шипшині багато цінних речовин, особливо вітамінів, її широко застосовують у науковій медицині, з неї виробляють екстракти, сиропи й таблетки.
2. Відоме прислів’я каже: «З’їдай по яблуку на день, і не треба буду викликати лікаря». Яблука наділені цілющими властивостями для людського організму. І яблучний сік і яблучний оцет є джерелом цінних мінеральних речовин.
3.Кульбаба - лікарська, вітамінозна, харчова, медоносна і косметична рослина. При укусі бджоли, молочний сік кульбаби позбавляє болю і опухлості.
4.Препарати гіркокаштана завдяки дії на організм його складових частин зміцнюють стінки капілярів, тонізують венозні судини, розширюють артерії. Вони ефективні при тромбофлебіті, геморагічному діатезі.
5.Жито посівне широко вирощується людиною для отримання зерна та як кормова культура. Зерно посівного жита використовується для виготовлення певних сортів хліба, пива, горілки та інших продуктів, також часом споживається в їжу цільне зерно, приготовлене у вигляді каші.
Сьома зупинка «Біоетика».
Вчитель.
Інструкція:
Чи згодні ви із запропонованими правилами поведінки у лісі? Відповіді обґрунтуйте.
А. Якщо у вашого знайомого намічається свято, то обов’язково нарвіть
йому величезний букет квітів.
Б. Збираючи гриби вирвіть їх з грибницею. Мухомори можна розтоптати,
тому що вони нікому не потрібні.
В. Щоб не сумувати при збиранні ягід, візьміть з собою магнітофон,
увімкніть його на на всю потужність. Бо ліс – це якраз те місце, де
можна слухати гучну музику.
Г. Якщо раптово ви впіймаєте ящірку або жабу, обов’язково покладіть її в
склянку, а вдома здивуйте своїх рідних своєю знахідкою.
Д. Якщо змерзли, серед дерев розпаліть величезне вогнище щоб зігрітися.
Е. Відправляйтеся до лісу на автомобілі. Це дуже зручно: швидко і на
березі Дніпра можна машину вимити.
Є. Якщо зустрінете рослину, яка занесена до Червоної книги, то акуратно
її зріжте, а не рвіть; потім засушіть і зробіть гербарій. Не кожному
вдається побачити її. Вам просто пощастило!
Вчитель.Будемо берегти нашу Землю! Повсюди, на кожному кроці, усі разом і кожний окремо! Іншого нам не дано. Земля з її біосферою – велике чудо, вона в нас одна. Завтрашній день Землі буде таким, яким ми його створимо сьогодні.
Людина майбутнього!
Будьте дбайливі,
Ви маєте досвід тисячоліть!
Природа й людина – єдине ціле,
Їх нерозумно ділить.
Вчить і досліджуйте рідну природу,
І для нащадків свої зберрежіть.
Не зупиніть шлях історії людства
На жоден крок, на жодну мить.
Щоб на планеті Земля ніколи
Не пролунало :”Допоможіть!”