У даній розробці представлений узагальнюючий урок з теми "Класифікація, будова і розвиток представників типу Членистоногі". Під час уроку проводиться повторення раніше вивченного матеріалу та командна (групова) та індевідуальна робота учнів над тестовими завданнями, .
м. Київ СШ №120 вчитель біології Мозуль М.Ю.
7 клас
Тема: Класифікація, будова і розвиток представників типу Членистоногі.
Цілі уроку:
навчальна – розширити знання учнів про різноманітність представників типу Членистоногих, узагальнити і закріпити знання учнів про вищий рівень організації типу членистоногі у порівнянні з іншими відомими типами безхребетних тварин;
розвиваюча – продовжити формувати у школярів вміння аналізувати одержані знання, користуватися довідковою літературою, застосувати одержані теоретичні знання на практиці, розвивати навички самостійної дослідницької роботи;
виховна – продовжити формувати вміння працювати в колективі, приймати спільні рішення, оцінювати роботу товаришів, стимулювати інтерес до певної галузі знань, розвивати інтуїцію, творчі здібності, тренування швидкості реакції, кмітливості.
Обладнання і матеріали: презентація, колекція представників типу Членистоногих, роздатковий матеріал
Учень:
називає:
наводить приклади:
розпізнає:
характеризує:
пояснює:
порівнює:
описує:
робить висновки:
Тип уроку: систематизація та узагальнення знань
Методи та методичні прийоми: словесні (пояснення, бесіда, розповідь), організаційні прийоми, творче навчання, групова робота.
Хід уроку
Привітання. Створення позитивного настрою. Перевірка наявності учнів на занятті. Поділ учнів на групи.
Мабуть, немає найбільш чисельнішого типу тварин ніж цей тип. Він нараховує 1,5 млн. у світовій фауні. 25 тис. видів на території України. Їх можна зустріти скрізь. Це найпрогресивніша група тварин. Що і зумовило всюдисущність. Вони такі різноманітні і за розмірами, і за забарвленням, і за швидкістю пересування і ви їх добре знаєте. Мабуть, не існує таких місць, які б вони не заселили. Це й різноманітні ділянки суходолу, усі типи водойм, ґрунт, організми інших істот. Вони повзають по землі чи рослинах, літають, плавають або прокладають ходи у ґрунті. Це єдина група безхребетних тварин, представники якої набули здатності до активного польоту. Спробуйте відгадати про кого з них іде мова:
До них належать:
Вчитель дає загальну характеристику типу Членистоногі та звертає увагу на особливості кожного класу.
Зараз прошу відкрити конверт з цифрою один. Перед вами перше завдання.
Вчитель дає коротку характеристику зовнішній та внутрішній будови типу Членистоногих. Звертає увагу на особливості пристосування кожного класу до певних умов існування. За підсумками повторення учні виконують завдання.
Зараз прошу відкрити конверт з цифрою два. Перед вами наступне завдання. Кожна група вибирає ознаки свого представника.
1) Представники:
1. річний рак 2. павук-хрестовик 3. травневий жук
2) Ділення тіла на відділи:
1. Тіло поділене на голову, груди, черевце.
2. Тіло складається з головогрудей та черевця.
3) Наявність вусиків на голові:
4) Кількість ніг:
1. Мають 4 пари ніг. 2. Мають 10 і більше пар ніг. 3.Мають 3 пари ніг.
5) Ротові органи:
6) Харчування:
7) Особливості травлення:
8) Органи кровообігу:
9) Органи дихання:
10) Органи нюху:
1. Волоски на ногощупальцях.
2. Довгі вусики.
3. Пара щупиків на голові.
11) Органи зору:
12) Характер добової активності:
13) Відкладка яєць:
14) Тип розвиту:
15) Роль у природі:
Відповіді оформлюють на листах відповіді додаток 1.
Код крок |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
Річковий рак |
1 |
2 |
1 |
2 |
3 |
1 |
3 |
2 |
1 |
2 |
1 |
3 |
1 |
1 |
3 |
Павук-хрестовик |
2 |
2 |
3 |
1 |
2 |
3 |
1 |
3 |
3 |
1 |
2 |
1 |
2 |
1 |
2 |
Травневий хрущ |
3 |
1 |
2 |
3 |
1 |
2 |
2 |
1 |
2 |
3 |
1 |
2 |
3 |
2 |
1 |
Давайте пригадаємо як відбувається розмноження та розвиток комах.
Давайте перевіримо свої знання з даної теми. Наступне завдання: підпишіть стадії розвитку комара.
Зараз прошу відкрити конверт з цифрою три. Перед вами наступне завдання.
1. Чим покрито тіло Членистоногих. (хітин) |
1. Який жук на території України найбільший? (жук-олень) |
2. Скільки пар ходильних ніг у рака? (5) |
2. Скільки пар ніг у павука? (4) |
3. Де зимують річкові раки? (нори) |
3. Яким способом розмножуються раки? (метання ікри) |
4. Скільки рухів крилами робить муха за одну секунду 200, 300, 400? (330 рухів) |
4. На якій частині тіла розміщені крила і ноги у комара? (груди) |
5. В якій частині тіла у рака розміщені протоки видільних залоз? (голові) |
5. Як довго живуть одноденки? (2-3 години) |
6. Чи розрізняють комахи кольори? (так) |
6. Чи завжди рак лізе назад? (плаває назад, а до їжі лізе вперед) |
7. Яка форма серця у рака? (п’ятикутний мішечок) |
7. Якого кольору кров у павука? (без кольору) |
8. Який тип кровоносної системи у павуків? (незамкнена) |
8. Що належить до органів дихання павука-хрестовика? (легеневі мішки, трахея) |
9. Явище, за якого самці відрізня-ються від самки? (стат. деморфізм) |
9. Якого типу ротовий апарат у тарганів? (гризучий) |
10. Як називається порожнина тіла членистоногих? (міксоцель) |
10. До якого роду належить річковий рак? (рак Десятиноги) |
11. Двокрила комаха, переносник збудників ряду захворювань людини і тварин? (муха) |
11. Прямокрила комаха з довгим яйцекладом, добре стрибає. (коник) |
12. До якого ряду відносять жука-гробарика? (твердокрилі) |
12. До якого ряду відносять медоносну бджолу? (перетинчастокрилі) |
13. Чи є крила в світляків? (самці мають крила, самки - безкрилі) |
13. Скільки часу може жити, не живлячись, клоп, ліжкова блошиця? (рік) |
|
|
|
15. Самки чи самці комарів ссуть кров (самки) |
|
16. Розділ зоології, що вивчає комах називається...(ентомологія) |
(багатокамерна трубка) |
|
(дихальця) |
|
|
|
|
|
Учитель виставляє оцінки, коментуючи роботу учнів на уроці.
Повторити параграфи п.-----
Індивідуальні та творчі завдання.
Скласти кросворд «тип Членістоногі»
ДОДАТОК 1
Листок для відповідей:
Назва команди _________________________________________
Прізвище, ім’я учня _____________________________________
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
Травневий хрущ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Назва команди _______________________________________
Прізвище, ім’я учня _____________________________________
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
Павук-хрестовик |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Назва команди _________________________________________
Прізвище, ім’я учня _____________________________________
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
Річковий рак |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|