УРОК № 21 фізика клас 7
ТЕМА. Коливальний рух. Амплітуда коливань. Період і частота коливань. Маятники.
МЕТА:
Обладнання та наочність: коливання вантажу на нитці та на пружині.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Тести.
а) прямолінійним;
б) криволінійним;
в) рухом по діагоналі;
г) обертовим.
2. Швидкість при русі тіла по колу напрямлена …
а) вгору;
б) вправо;
в) по дотичній;
г ) будь–як.
3. Час одного повного оберту - це …
а) частота обертання;
б) період обертання;
в) швидкість обертання;
г) довжина лінії.
4. Період обертання Землі навколо своєї осі дорівнює …
а) 1 рік;
б) 1 день;
в) 1 доба;
г)1 місяць.
5. Кількість повних обертів за одиницю часу – це …
а) період обертання;
б) частота обертання;
в) швидкість обертання;
г) миттєва швидкість.
6. При русі тіла по колу , його швидкість обчислюється за формулою …
а)
7. Рухи , які періодично повторюються , називають …
а) рівномірними;
б) рівноприскореними;
в) обертовими;
г )криволінійними .
8. Частота коливань вимірюється у …
а) метрах;
б) кілограмах;
в) обертах/секунду;
г) секундах.
9. Встановіть відповідність
1) частота обертання; а) секунда;
2) період обертання; б) об/с;
3) шлях; в) Н/кг
4) швидкість; г) метр;
д) м/с.
Відповіді до тестів:
ІІІ. Актуалізація опорних знань та умінь.
Фронтальна бесіда:
IV. Повідомлення теми та мети уроку.
Сьогодні на уроці ми познайомимся з матеріалом, який дасть змогу знайти відповіді на ці питання. Тема уроку: «Коливальний рух. Амплітуда коливань. Період і частота коливань. Маятники.» Ми познайомимся з коливальним рухом, величинами, які його характеризують та коливальними системами. А епіграфом уроку будуть слова Бернарда Шоу: «Єдиний шлях до знань – це діяльність.» Наша з вами діяльність.
V. Вивчення нового матеріалу.
Величина |
Позначення |
Одиниця вимірювання |
Формула |
Амплітуда – це максимальне відхилення від положення рівноваги.
|
А |
[А]=м |
l=4А А=l/4 |
Період – час одного повного коливання. |
Т |
[Т]=с. |
Т=t/N Т=1/ ν |
Частота – кількість коливань за одиниця за одиницю часу. |
ν |
[ν]=1/с=Гц. |
ν=N/t ν=1/Т |
VІ. Закріплення нових знань та умінь.
Фронтальна бесіда.
Розв’язування задач.
Задача 1.
Визначте період коливання маятника, який є у вас на столі. Для цього візьміть рукою нитку маятник на рівні відмітки. Виведіть маятник з положення рівноваги і відпустіть його ввімкнувши секундомір. Визначте час 10 коливань. Обчисліть період коливань. Знайдіть частоту .
Змініть довжину нитки і дослід повторіть. Знову визначте період та частоту коливання. Які висновки можна зробити?
Вправа 13 (1)
Вправа 13 (4)
VІ. Підбиття підсумків уроку.
VII. Домашнє завдання.
§ 13, конспект опрацювати, розв'язати вправу 13 (2,3) (письмово)
Додаткове завдання.
Наведіть приклади використання математичного та пружинного маятників.