Урок "Коливальний рух. Амплітуда коливань. Період і частота коливань. Маятники."

Про матеріал
Це урок-дослідження. Знання на цьому уроці учні отримують в результаті свого власного дослідження. Плюс таких уроків діти удосконалюють свої вміння працювати з певними вимірювальними приладами.
Перегляд файлу

УРОК № 21    фізика    клас   7

ТЕМА. Коливальний рух. Амплітуда коливань. Період і частота коливань. Маятники.

МЕТА:

  • надати уявлення про коливальний рух;
  • ввести поняття амплітуда, період та частота коливань;
  • познайомити учнів з видами маятників;
  • розвивати спостережливість, логічне мислення;
  • виховувати в учнів уважність та охайність

Обладнання та наочність: коливання вантажу на нитці та на пружині.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний етап

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

Тести.

  1. Рух , траєкторією якого є коло називається …

а) прямолінійним;

 б) криволінійним;

в) рухом по діагоналі;

г) обертовим.

      2. Швидкість при русі тіла по колу напрямлена …

          а) вгору;

б) вправо;

в) по дотичній;

г ) будь–як.

       3. Час одного повного оберту  - це …

          а) частота обертання; 

б) період обертання;

в) швидкість обертання;

г) довжина лінії.

      4. Період обертання Землі навколо своєї осі дорівнює …

           а) 1 рік;

б) 1  день; 

в) 1 доба;  

г)1 місяць.

      5. Кількість повних обертів за одиницю часу – це …

          а) період обертання; 

б) частота обертання; 

в) швидкість обертання;

г) миттєва швидкість.

     6. При русі тіла по колу , його швидкість обчислюється за формулою

      а)

 7. Рухи , які періодично повторюються , називають

         а) рівномірними;

б) рівноприскореними; 

в) обертовими;

г )криволінійними .

8. Частота коливань вимірюється у …

          а) метрах; 

б) кілограмах; 

в) обертах/секунду; 

г) секундах.

9. Встановіть відповідність

1) частота обертання;                           а)   секунда;

2) період обертання;                             б) об/с;

3) шлях;                                                в) Н/кг

4) швидкість;                                        г) метр;

                                                               д) м/с.

 

Відповіді до тестів:

  1. г;      7) в;
  2. в;      8) в;
  3. б;      9)  1)   б 
  4. в;            2)  а
  5. б;            3)  г
  6. б;            4)  д.

ІІІ. Актуалізація опорних знань та умінь.

Фронтальна бесіда:

  • Що об’єднує ці фото і пристрій на столі?
  • Як називаються ці рухи на фото?
  • Особливості цих рухів.
  • Які величини їх характеризують?

IV. Повідомлення теми та мети уроку.

Сьогодні на уроці ми познайомимся з матеріалом, який дасть змогу знайти відповіді на ці питання. Тема уроку: «Коливальний рух. Амплітуда коливань. Період і частота коливань. Маятники.» Ми познайомимся з коливальним рухом, величинами, які його характеризують та коливальними системами. А епіграфом уроку будуть слова Бернарда Шоу: «Єдиний шлях до знань – це діяльність.» Наша з вами діяльність.

V. Вивчення нового матеріалу.

  1. Дослід з кулькою на нитці. Що ви можете сказати про рух кульки?
  2. Коливання – це періодичний або майже періодичний рух тіла. Періодичний рух тіла - рух  який за будь-які рівні інтервали часу повторюється або майже повторюється.
  3. Умови виникнення:
  • система знаходиться біля положення стійкої рівноваги;
  • сили тертя або сила опору мають бути достатньо малими.
  1. Величини, які характеризують коливальний рух:

 

Величина

Позначення

Одиниця вимірювання

Формула

Амплітуда – це максимальне відхилення від положення рівноваги.

 

А

[А]=м

l=4А

А=l/4

Період – час одного повного коливання.

Т

[Т]=с.

Т=t/N

Т=1/ ν

Частота – кількість коливань за одиниця за одиницю часу.

ν

[ν]=1/с=Гц.

ν=N/t

ν=1/Т

 

  1. Демонстрація коливання вантажу на нитці та пружині. Дані коливальні системи, які ви маєте змогу спостерігати,  називають маятниками.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Демонстрація залежностей коливання пружинного маятника від маси та пружини.
  2. Демонстрація залежностей коливання математичного маятника від розмірів нитки.
  3. Та маси тягарця.
  4. Види коливань.

 

 

 

 

  1.  Резонанс математичних маятників.

VІ. Закріплення нових   знань та умінь.

Фронтальна бесіда.

  1. Що об’єднує  фото, які були продемонстровані на початку уроку?
  2. Що називають коливанням?
  3. Умови виникнення коливань?
  4. Які величини характеризують коливальний рух?
  5. Про які маятники дізнались?
  6. Які коливання називають затухаючими? Які – незатухаючі?

Розв’язування задач.

Задача 1.

Визначте період коливання маятника, який є у вас на столі. Для цього візьміть рукою нитку маятник  на рівні відмітки. Виведіть маятник з положення рівноваги і відпустіть його ввімкнувши секундомір. Визначте час 10 коливань. Обчисліть період коливань.  Знайдіть частоту .

Змініть довжину нитки і  дослід повторіть. Знову визначте період та частоту коливання. Які висновки можна зробити?

Вправа 13 (1)

Вправа 13 (4)

VІ. Підбиття підсумків уроку.

VII. Домашнє завдання.

§ 13, конспект опрацювати, розв'язати вправу 13 (2,3) (письмово)

Додаткове завдання.

Наведіть приклади використання  математичного та пружинного маятників.

doc
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 7 клас (Бар’яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Горобець Ю.І., Ненашев І.Ю., Кірюхіна О.О.; за редакцією Бар’яхтара В.Г., Довгого С.О.)
До уроку
§ 15. Коливальний рух. Амплітуда, період і частота коливань
Додано
26 січня 2020
Переглядів
552
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку