Урок конференція 11 клас з розділу "Змінний струм" , розробка уроку

Про матеріал

Нестандартний урок з фізики 11 клас, урок конференція, Урок повторення і узагальнення по темі "Змінний струм " з використанням презентацій по темі.

Перегляд файлу

Калинівська загальноосвітня

1-3 ст. Школа № 2 –гімназія

 

 

 

 

 

11 клас

 

 

 

 

Тема  уроку:

 

Змінний  струм

     

Вчитель   Головата В.Й.

 

 

 

 

 

Урок - конференція

 

 

Урок  фізики                  Клас____11-Б__

 Розділ  Електромагнітні коливання

 

Тема  уроку:       Змінний струм.

Мета   уроку :

повторити, систематизувати та узагальнити знання  учнів з  теми,

 визначити  рівень  навчальних досягнень  учнів;

виховувати риси стриманості та повагу  до  присутніх;

 розвивати культуру  мовлення, спілкування;

 проявляти  творчість і  активність;

 ознайомити  учнів з  різними  професіями.

Тип   уроку     Урок - конференція  ( урок закріплення  знань і повторення вивченого  матеріалу ) 

Обладнання  магнітна дошка,  роздатковий матеріал для магнітної дошки, проектор  для  мультимедійної  дошки, мікрофони, таблички “1+1”, “ Інтер”, “НТН”,”СТБ””ВДТ”,  журнал “Наука  і техніка” ,газета “Сільські вісті”,  плакат “Безпечне користування  електроприладами” телевізор  , магнітофон, електрочайник, бейжики з  текстом:  1.  електрик, завгосп, старша медсестра, міністр палива і енергетики, доцент кафедри фізика фізико-математичного  факультету Калинівського політехнічного  інституту,  інженер  по  технічному  обслуговуванні Калинівських електромереж, завкафедрою “ Енергетика “ Вінницького технічного  університету, завідуюча  реанімаційним відділенням Калинівської районної Центральної лікарні

Демонстрації   1.: Генератор  змінного струму

                            2.Мультимедійні  презентації  на  мультимедійній дошці.

 

Методи роботи на уроці:

1.Робота  в  парах (  вибір логічних  пар)

2. Мозковий штурм( вибір правильних тлумачень)

3. Захист презентацій  учнів( з використанням мультимедійної дошки)

4. Рольова  гра  (  роль журналістів, роль учасників конференції, роль   завгоспа, роль електрика,  медсестри, …)

5.  Робота на магнітній дошці

6.  Робота в  групах  над міні проектами   ( при  підготовці презентацій)

7  “Мікрофон”

8.Рольовий  діалог.( електрик  -черговий Калинівських електромереж)

 

Структура уроку

1.Вступ (організаційний момент, постановка  проблеми  і мети уроку)

2 Мозковий штурм.

3.Робота  в парах( створення  логічних пар)

4. Презентації  учнів на мультимедійній дошці.

5. Прес-конференція.

6.Запитання до  учасників конференції

7.Взаємоперевірка учнівських робіт учнями.

8.Підведення підсумків уроку.

9.Домашнє завдання.

Хід  уроку:

На  дошці  текст

І світло,  і тепло  у нашому домі

Ми  музику чуєм ,  не знаючи втоми.

Всі ми любимо зазвичай

Пити духмяний чорний чай.

Він смачний, цілющий дуже.

Хто  його  готує,  друже? -  звичайно електричний струм

На другій дошці плакат  “Безпечне  використання електроприладів”

На  столі: електрочайник, магнітофон, компютер, телевізор.

1.Вступ.

Вчитель:

- Вітаю всіх присутніх. Добрий день учні. Давайте подумаємо, що  в нашому  домі є найбільшим помічником,  що допомагає людині створювати нормальні побутові умови, допомагає  прибирати, прасувати, варити,  шити, і відпочивати. Ну звичайно –це  електричний струм. Саме  електричний  струм  приводить  в дію  різні електропобутові пристрої і механізми.

І світло,  і тепло  у нашому домі

Ми  музику чуєм ,  не знаючи втоми.

Всі ми любимо зазвичай

Пити духмяний чорний чай.

Він смачний, цілющий дуже.

Хто  його  готує,  друже? -  звичайно електричний струм

   Сьогодні  на    уроці  саме  вам  прийдеться  показати  свої  знання  про   змінний  струм,  його властивості, особливості  добування  і застосування .  І  проведемо  ми  свій урок  незвично  і цікаво  Для  цього мені потрібно щоб ви трішки артистично підіграли в певних ситуаціях, були максимально уважними і активними., сміло поринули  в  світ ілюзій і фантазій

  А  почнемо  ми  теж  незвично, спочатку  приготуємо чай,  каву, послухаємо музику, пограємось в комп’ютері, подивимось телевізор , а потім  приступимо до  запланованого  уроку.  Діти допоможіть  мені. Учні включають магнітофон, електрочайник. Декілька секунд звучить музика і раптом всі прилади  вимикаються (  імітується  вимкнення  струму)Діти  з хвилюванням повідомляють  про  відсутність  роботи приладів

-Віра Йосипівна  не  працює  чайник!

-Віра Йосипівна  не  працює    комп’ютер!,

-Віра Йосипівна  не  працює    магнітофон!

    Учитель;

-Шкода,  не  вдалось  нам  відпочити, прийдеться  попрацювати, виходити  з  складної ситуації., мабуть  у  вас  такі ситуації  теж  трапляються.  Тому , в першу  чергу, звернемось до  завгоспа  школи,  який  є  заступником   директора по господарській частині ; 

Шановний Владислав Олегович, що  ви  нам порадите?

Учень  з бейжиком «Завгосп школи»:

- По зовнішнім ознакам всі електроприлади знаходяться в належному стані, відсутні  сторонні запахи, пошкодження провідників, запобіжники справні ,  тому давайте  викличемо електрика.

 - Андрій Віталієвич допоможіть нам розібратись в ситуації

  Учень з бейжиком  «Електрик»;

  думаю, якщо зовнішніх ознак несправності приладів  немає, давайте  звернемось   до наших постачальників , в Калинівські електромережі.

Вчитель   :  -    давайте  послухаємо  який може  виникнути  з  цього  приводу  діалог по  телефону .

Учень (електрик) набирає по  мобільному телефону учні  в  класі (  чергового електромережі)

-Ало, це  Калинівські електромережі?

-Так , черговий електромережі   Шевчук  Андрій Віталійович вас  слухає, 

-Ало , черговий  Калинівських електромереж, поясніть будь ласка, чому  в  школі № 2  відсутній  струм.  ?

-.Мені дуже  шкода,  але  в  зв’язку  з профілактичними  роботами,  ваш  мікрорайон відключили  від  мережі   на  2  години. Вибачте  за  незручність.

Вчитель:

- Отже  ,нам  нічого  чекати,  починаємо  діяти самостійно, будемо добувати електричний  струм  самі., тому:

1. Негайно  скликаємо  прес-конференцію

2.Запросимо  поважних  людей , професії  яких  стосуються  нашої  теми, послухаємо  повідомлення спеціалістів і потім вирішимо  ,що  робити. .

  А  спочатку , подумаємо,  що  ж  ми  знаємо  про змінний  струм,  для цього проведемо   невеличку перевірку   у  вигляді  “Мозкового  штурму”, ви  не  раз  виконували  таку  роботу,  тому  про  умови  детально  розказувати  не  буду, тільки нагадаю  , якщо  вислів  правильний , ставимо  на  листочку  плюс, якщо  виникли  сумніви  в  правильності  судження , ставимо  мінус.

“Мозковий “ штурм

1. Електричний  струм це - рух   частинок  (-)

2. Змінним  струмом називається  струм , що  періодично змінює величину  і напрямок. (+)

3. Змінний струм це- електромагнітні вимушені коливання (+)

4.  В промисловості використовується  струм  з частотою 40 Герц.(-)

5.  Змінний  струм змінюється за гармонійним законом ( + )

6.  Змінний  струм може  мати силу  струму миттєвого значення, амплітудного  значення  і діючого  значення (+)

7.  Період змінного  струму  є  величина  змінного  характеру.(-)

8.  Пристрій  для  отримання  змінного  струму це - трансформатор.(-)

9.  Ємнісний  опір конденсатора відноситься до  активних опорів.(-)

10. Чим  більша частота  струму ,тим  більший індуктивний  опір котушки(+)

11. Коливання  напруги  випереджають  коливання  струму в котушці (+)

12. Робота генератора змінного  струму  основана  на явищі електромагнітної  індукції  при  обертанні рамки в магнітному  полі(+)

 Учитель:

- На  другій  стороні   листочка  вас  очікує  завдання   скласти  логічні  пари,  на кожну  стрічку , позначену цифрою1,2,3,4   ви  найдете логічно  зв’язану  відповідь позначену  буквою алфавіту А,Б,В,Г,Д.  і  будете  працювати  в парах

Варіант  № 1

1. Швидкість  зміни магнітного  потоку.

2. Швидкість зміни  сили  струму.

3.  Зміна магнітного  потоку                                          

4.  Зміна  сили  струму

 

 

 

А

Б

В

Г

Д

1

+

 

 

 

 

2

 

 

 

+

 

3

 

+

 

 

 

4

 

 

 

 

+

 

Варіант  № 2                                            

 

1.Амплітудне значення  сили  струму.                           

2. Ємнісний  опір.

3. Амплітуда  напруги.

4. миттєве значення  напруги струму

 

 

А

Б

В

Г

Д

1

 

+

 

 

 

2

 

 

+

 

 

3

 

 

 

+

 

4

 

 

 

 

+

 

Тепер  перевіримо  ваші  завдання:  обміняйтеся  своїми  листочками  з  сусідами, я  зачитаю правильні  відповіді, а  ви  з  врахуванням  правильна  відповідь  по  одному  балу  для  першого завдання  і  правильна  відповідь по 3 бали  друге  завдання проставите  середню    оцінку  за  всю  роботу. - Працюємо  далі. В  зв’язку  з  обставинами, які  склалися  у  нас  ,ми  запросили   на  допомогу   на  урок  авторитетних людей, спеціалістів, праця  яких безпосередньо  пов’язана з нашою  темою  уроку. Отож  дозвольте познайомити  вас із нашими шановними  гостями:  До  нас  завітали:

      1. Завідуючий кафедрою  “ Фізика  змінного  струму” Калинівського  політехнічного  інституту   Вдовиченко Руслан Олександрович, кандидат фізико-математичних наук, доцент кафедри фізика фізико-математичного факультету  Національного  технічного  університету Гнесь Олексій Олександрович,  вони будуть  презентувати  тему”  Змінний струм –це  вимушені електромагнітні коливання”

      2.     .Завідуюча  реанімаційного  відділення  районної  центральної лікарні  Гаврилова Анастасія Михайлівна  і  старша медсестра травматологічного  відділення   Варчук Анна Сергіївна  з проектом  “ Вплив електричного  струму  на  організм людини”

      3.  Міністр палива  і  енергетики  Денисенко Владислав  Олександрович   і аспірант кафедри “Енергозабезпечення”  Вінницького технічного  Університету  Жеребець Діана Сергіївна з  проектом “ Виробництво електроенергії “

          4.  Інженер по технічному обслуговуванні  міських електромереж

м. Калинівка  Печевистий Богдан Олегович   і завідуюча кафедрою “Технічна фізика”  Понижайло Катерина Степанівна, які запропонують  вам  проект    “Опори в колі змінного “                                                                       

                                                                                                                                                                                                                                                                          

 

2.  Учитель: 

 - Тепер  послухаємо  наших гостей.

Про  змінний  струм  і  його  властивості  нам розкажуть  в  своїй презентації  Вдовиченко Руслан  Олександрович і Гнесь Олексій  Олександрович

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Про  опори  в колі змінного  струму  будуть доповідати    :   інженер по технічному обслуговуванні міських електромереж  Печевистий Богдан Олегович і завідуюча кафедрою «Технічна фізика» Вінницького  педагогічного  університету Понижайло Катерина Степанівна.

 

 

 

 

 

 

Про  виробництво  електроенергії  на  Україні   повідомлять аспірант кафедри енергозабезпечення Вінницького технічного  університету Жеребець Діана Сергіївна  і  міністр палива і енергетики Денисенко Владислав Олександрович

Які можуть бути наслідки небезпечного  поводження  з електричним струмом , як правильно і безпечно  користуватись  електроприладами  розкажуть нам  Гаврилова Анастасія Володимирівна   завідуюча  реанімаційним відділенням Калинівської районної центральної  лікарні  і  старша  медсестра  відділення  травматології  Варчук Анна, вони роздадуть  вам  памятки правильного  користування  електроприладами.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учні , прослухавши  презентацію, по  черзі задають  питання в  мікрофон ,    представляючись  кореспондентом  відповідного засобу інформації.

Телеканал  “ Інтер”-Квятківська Світлана

1.На  якій безпечній відстані можна  знаходитись  біля повітряної  лінії електропередачі”

2. .  Які  електростанції  працюють  на  Вінниччині?:

 

 

 

 

 Журнал «Наука   і техніка» “ -Ящишина Марія

1.Які  перші  дії  при  ураженні  струмом?

Телеканал “1+1”- Ковбасюк Віталіна

1.Якщо  електричний  струм це  коливання , то  напишіть  приклад  рівняння зміни сили  струму.

.2.  Якщо  ви  назвали  електричний  струм вимушеними  коливаннями,  то  за  якою  формулою визначається  період коливань?  

Телеканал ВДТ - Гилюк Ліна

1.  Які альтернативні  засоби використання видів енергії в перетворенні  її в  електричну?

2.    Чому  трансформатор  небезпечно  вмикати  в  коло  постійного  струму?

.Газета  «Вінниччина»  Триндюк Олександра

1.Яку максимальну  напругу можна отримати в нашій мережі?

2.Чи  всі  люди  однаково  переносять  ураження  струмом?

 Телеканал “СТБ”

1.   Чому  трансформатор  небезпечно  вмикати  в  коло  постійного  струму?

2.  Яке  явище  в  механічних коливаннях  має  аналогією самоіндукцію

в електромагнітних коливаннях?

 

Вчитель:

 

-Тепер, коли ми  отримали повну  інформацію  про  струм  і  його   виробництво і правильне використання, можемо приступити до  його отримання.

(Учень –електрик  виконує демонстрацію з генератором струму.)

Демонстрація  дії  моделі генератора змінного  струму  .

На  закінчення  нашого  уроку хотілося  б  почути:  чи  сподобався  вам  урок, чи  отримали  ви  потрібну  інформацію, чи  зможете  ви  її  використати  на  практиці, чи  відчули  ви особливості  почутих професій, що особливо  важливо  для  вас як випускників школи, яким прийдеться  через декілька місяців  обираюти   вуз  для подальшого  навчання .

 Домаш.завдання:  Повт.параграфи  25-27, Скласти  2-3 запитання, скласти 2  тести. Підготуватись до  контрольної  роботи.

 

 

 

 

 

 

надписи  на  бейжики  для  учнів

 

 

 

Завідуючий кафедрою“ Фізика  змінного  струму” Калинівського  політехнічного  інституту   Вдовиченко    Руслан Олександрович

 

 

 

 

 

Доцент кафедри фізика фізико-математичного факультету  Національного  технічного  університету

Гнесь Олексій Олександрович

 

 

Завідуюча  реанімаційного  відділення  районної  центральної лікарні

 Гаврилова     Анастасія  Михайлівна

 

 

 

 

 

 

Інженер по технічному обслуговуванні  міських електромереж

 Печевистий      Богдан Олегович

 

 

 

 

Старша  медсестра травматологічного  відділеня Калинівської районної центральної  лікарні

Варчук        Анна

 Сергіївна

 

 

 

Аспірант кафедри Енергозабезпечення Вінницького  технічного  університету

Жеребець         Діана

Сергіївна

 

 

Міністр палива і енергетики 

України

 

 

Денисенко    Владислав

Олександрович

 

 

 

Завідуюча кафедрою “ Технічна  фізика”

Вінницького педагогічного університету

Понижайло   Катерина Степанівна

 

 

Журнал

“ Наука і техніка”

 

Ящишина     Марія

 

 

 

Газета

 Вінничина

 

Триндюк  Олександра

 

 

Черговий Калинівських електромереж

 

 

Телеканал

С Т Б

Гордієць Наталія

 

 

Телеканал

 “ВДТ”

 

Гилюк      Ліна

 

 

Телеканал

1+1

 

Квятківська  Світлана

 

   Електрик школи

 

Гнесь       Олексій

Олександрович

 

 

 

      Завгосп школи

 

       Шевчук    Андрій

           Олегович

 

 

 

 

Таблички на  стіл

 

 

 

Завідуючий кафедрою“ Фізика  змінного  струму” Калинівського  політехнічного  інституту

 

  Вдовиченко    Руслан Олександрович

 

 

 

 

 

 

Доцент кафедри 

фізико-математичного факультету 

Національного  технічного  університету

      

Гнесь Олексій Олександрович

 

 

 

 

 

 

 

 

Завідуюча  реанімаційного  відділення  районної  центральної лікарні

 

 Гаврилова     Анастасія  Михайлівна

 

 

 

 

 

 

Старша  медсестра

травматологічного  відділеня

Калинівської районної центральної  лікарні

 

Варчук        Анна

 Сергіївна

 

 

 

 

 

 

Інженер по технічному обслуговуванні

 міських електромереж

 

 

 Печевистий      Богдан Олегович

 

 

 

 

 

 

Аспірант кафедри Енергозабезпечення Вінницького  технічного  університету

 

Жеребець         Діана

Сергіївна

 

 

 

 

 

 

 

Міністр палива і енергетики 

України

 

 

Денисенко    Владислав

Олександрович

 

 

 

 

 

Завідуюча кафедрою “ Технічна  фізика”

Вінницького педагогічного університету

Понижайло   Катерина Степанівна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Запитання    на  конференцію  для  гостей  уроку

 

 

 

Електромагнітні коливання . Змінний  струм  11 клас.

 

1.Як  називається система  ,  в  якій можна  отримати  електромагнітні  коливання?

2.  Які  види  енергії  накопичуються  в КК.?

3.Які  фізичні  явища  забезпечують  тривалу періодичну  зміну  енергій в КК?

4. Як  і  від  чого  залежить  період  коливань в КК?

5.  Які  аналогії  можна  назвати  між коливаннями  математичного маятника  і КК?

6.  Які  аналогії  можете  назвати  для  пружинного  маятника  і КК?

7.  Як  зміниться  період коливань в КК  ,якщо  замість  одного  конденсатора  поставити  таких  же  два, з’єднаних паралельно? Послідовно?

8.  Які  умови  виникнення коливань в КК?

9.  Яке  явище  в КК  відповідає  явищу  інерції  в механічних  системах?

10. Як  зміниться  частота коливань,  якщо пластини конденсатора  розвели на  більшу  відстань?

11.  Чому  змінний  струм  відносять до  електромагнітних коливань?

12.Який струм називають  змінним?

13.  В  якому  пристрої можна  отримати змінний  струм?

14.  Чому  конденсатор  в  колі  постійного  струму    не  є  провідним?

15. Як  пояснити  опір  котушки  в  колі  змінного  струму?

16.Які  фізичні величини, що  характеризують  змінний  струм    є постійними  ,  а  які  змінними?

17.  Як  зміниться  опір  в  колі  ,якщо  якщо  зсунути  обкладки конденсатора  ближче?

18. На  яку  найближчу  відстань можна  підходити  до  ліній повітряних  електропередач?

19.Як зв’язані діючі   і максимальні значення  величин змінного  струму?

20.   Від  чого  залежить  індуктивний  опір  в  колі  змінного  струму?

21.  Чому  для  освітлення  не  використовують  змінний  струм  з  частотою10-15 Гц.?

22.  Що  ви  знаєте  про  технічний  струм?

23. Який вигляд  має залежність сиди  струму    від  часу для змінного  струму?

24.Як  зміниться  опір котушки  змінному  струмові,  якщо  в котушку  вставити  залізний сердечник?

25.  Які  переваги  має змінний  струм?

26. Які  дії  на  людський  організм  спричинює змінний  струм?

27.  Які  електростанції  ви можете  назвати?

28. Яке  явище  лежить  в  основі  роботи генератора змінного  струму?

29.  Чому  дорівнює повний опір  в колі змінного струму?

30.  Правила  поводження  при  користуванні  струмом.

31. Перша  допомога  при  ураженні  струмом.

32.  Які  альтернативні  види  енергії  перетворюються в електричну(крім атомної, теплової, водної)?

33.  Як  записується закон  Ома  для  котушки, конденсатора, активного  опору?

34. Який опір називається активним, реактивним?

35.  Назвати головні складові генератора змінного  струму.

36. Чи  співпадають по  фазі напруга  і струм  на  активному  і реактивних  опорах?

37. Як  впливає частота  струму  на  значення  активного  і реактивних  опорів?

38. Як  зміниться опір конденсатора,  якщо  ввести  діелектрик  між обкладинками конденсатора?

39. Як  можна  використати коливальний контур  для  визначення  вмісту  заліза  в залізній руді?

40. Як  можна  використати  коливальний  контур  для   визначення  вологості  зерна  на  приймальних     зерно пунктах?

41.  Які  переваги  має  змінний  струм?

42.  Яке  максимальне  значення  напруги  можна  отримати  в нашій  електромережі?

43.Як  визначаються  миттєві  значення  струму  і напруги  струму?

44.Як  зв’язані  миттєві та максимальні  значення  електричного  заряду конденсатора?

45.в  чому  суть  діючих  значень напруги  і струму в  колі  змінного  струму?

46.  Чому  котушку ,  розраховану  на  змінний  струм небезпечно  підключати  в  мережу  постійного  струму?

47.  Які  види  енергії  запасає  КК?

48.  Вимушені електромагнітні коливання? Де  їх  можна  отримати?

49.  Чому  вільні  коливання  в КК є затухаючими?

50.  Умови  резонансу в КК?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Плакат  на  дошці

 

 

                              

 

 

І світло,  і тепло  у нашому домі

Ми музику чуєм, не знаючи втоми.

Всі  ми    любимо     зазвичай

Пити  духмяний   чорний  чай.

Він смачний, цілющий дуже.

Хто  його  готує,  друже?

 

 

 

 

1

 

doc
Пов’язані теми
Фізика, 11 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика (рівень стандарту) 11 клас (Коршак Є.В., Ляшенко О.І., Савченко В.Ф.)
До уроку
§ 40. Змінний струм
Додано
28 квітня 2020
Переглядів
1304
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку