Урок-конференція, метою якого є:
- узагальнити знання учнів про значення електричного струму в житті людини; навчити дотримуватися правил безпеки під час експлуатації електричних приладів;
- розвивати кругозір учнів щодо дії електричного струму на тіло людини, надання першої допомоги потерпілому в разі ураження електричним струмом;
- виховувати в учнів розуміння необхідності дотримання правил безпеки під час користування електроприладами, формувати почуття відповідальності за власне життя та життя інших людей.
Тема. Безпека людини під час роботи з електричними приладами
Мета:
навчальна: узагальнити знання учнів про значення електричного струму в житті людини; навчити дотримуватися правил безпеки під час експлуатації електричних приладів;
розвиваюча: розвивати кругозір учнів щодо дії електричного струму на тіло людини, надання першої допомоги потерпілому в разі ураження електричним струмом;
виховна: виховувати в учнів розуміння необхідності дотримання правил безпеки під час користування електроприладами, формувати почуття відповідальності за власне життя та життя інших людей.
Обладнання: різні електричні прилади, таблиця.
Тип уроку: урок повідомлення нового матеріалу.
Форма проведення: урок-конференція.
Структура уроку
V. Закріплення нового матеріалу.
VІ. Підсумки. Рефлексі.
VІІ. Домашнє завдання.
Хід уроку
І. Організаційний етап. Емоційна хвилинка.
Струм електричний — чарівний він гном,
з ним ми стикаємось знову і знов.
струм електричний на службі повсюди,
вдячні за це йому всі наші люди..
ІІ. Мотивація. Оголошення теми, мети уроку.
Учитель. Вітаю вас. Сьогодні у нас не звичайний урок, а урок-конференція. Ми обговоримо питання пов’язанні з безпекою людини при користуванні електричним струмом.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Ми з вами в житті, побуті та навчанні стикаємося з електричними приладами. Під час виконання лабораторних робіт ми неодноразово ознайомлювалися з правилами техніки безпеки під час роботи з електричними приладами. Давайте пригадаємо їх.
(Учні називають основні пункти техніки безпеки, з якими вони ознайомилися в процесі виконання лабораторних робіт)
Учитель. Необхідно дотримуватися елементарних правил безпеки і в побуті: проводка не повинна торкатися провідників (батарей, газових та інших труб, цементної підлоги); укручуючи лампочку, потрібно вимикати джерела струму; не залишати без догляду працюючі електроприлади (праску); провід, що зайнявся, гасити піском або землею тощо.
IV. Повідомлення нового матеріалу.
1. Електричний струм у житті і побуті людини.
Учитель. Розвиток електротехніки й широке використання електричної енергії в житті людей пов'язані з великою кількістю відкриттів і винаходів. У житті ми маємо справу з багатьма електричними пристроями, що допомагають створити нам комфортні умови.
1-й учень. Світло наповнює завжди наш дім,
Тепло і затишно жити у нім.
2-й учень. Пральна машина є в нас у квартирі,
Фен, телевізор живуть з нами в мирі.
3-й учень. Ходить тролейбус на струмі й трамвай,
Хліб він пече і смачний коровай.
4-й учень. Струм електричний на службі повсюди,
Вдячні за це йому всі наші люди.
2. Дія електричного струму на людину.
Учитель. Тіло людини, ми це вже знаємо, є також провідником. Сила струму, що йде тілом людини, визначається законом Ома, тобто залежить від прикладеної напруги та опору. У більшості випадків сила струму в основному залежить від стану тіла в точці контакту. Суха шкіра має великий опір (R = 105 Ом), а волога — малий (R =1500 Ом) . Обчислимо максимальне значення сили струму під час контакту з побутовою електромережею.
(суха шкіра)
Найчутливішими до електричного струму є мозок, грудні м'язи й нервові центри, які контролюють дихання та роботу серця.
Деякі характеристики дії електричного струму на дорослу людину (струм проходить шляхом рука — рука, рука — нога)
Сила струму, мА |
Характер сприймання |
|
Змінний струм |
Постійний струм |
|
0-0,5 |
Не відчувається |
Не відчувається |
0,5-2 |
Втрата чутливості |
Не відчувається |
2-3 |
Сильне тремтіння пальців рук |
Не відчувається |
5-10 |
Відчуття болю, судоми рук |
Свербіж, відчуття нагрівання |
10-20 |
Зростаюча дія на м’язи, деякі пошкодження. Людина не може самостійно звільнитися від електродів |
Посилення нагрівання |
20-25 |
Руки паралізуються, утруднюється дихання |
Незначне скорочення м’язів рук |
50-80 |
Параліч дихання |
Судоми, утруднення дихання |
90-110 |
У разі дії протягом 3 с наступає параліч серця, смерть |
Параліч дихання |
Джерелом смертельних уражень струмом є електричні пристрої, які складені неправильно чи неакуратно, або такі, що використовуються не за призначенням.
3. Заходи при ураженні електричним струмом
1-й учень. Під час ураження електричним струмом повинні бути прийняті екстрені заходи — тоді життя даної людини може бути збережене. Для цього, перш за все, необхідно звільнити людину від подальшої дії на неї електричного струму. За низької напруги для цього користуємося сухою палицею, дошкою або іншими сухими ізоляторами. Не можна користуватися металевими або мокрими предметами. Для власної ізоляції від землі й потерпілого треба надіти гумове взуття, стати на суху дошку, ізолюючу підстилку або надіти гумові рукавички. Потерпілому потрібно дати понюхати нашатирний спирт, розстебнути пояс та одяг, розтерти й зігріти тіло. Якщо потерпілий не подає ознак життя, необхідно зробити штучне дихання й масаж серця. І у будь-якому випадку треба викликати лікаря.
4. Корисне застосування електричного струму
2-й учень. Дія струму може бути й цілющою: гальванізація дає болезаспокійливий ефект, електрошоком лікують деякі психічні захворювання, широко його застосовують у електрохірургії, активізують роботу серця під час клінічної смерті. Протягом 1-2 хв серцеві м'язи, що не отримують корональної крові, слабшають, у результати чого настає смерть. Техніка, що застосовується для дефібриляції серця (дефібрилятор), його робота полягає в пропусканні через серце за кілька міді-секунд струму силою близько 10 А, при цьому регулярна дія серця може бути збережена.
5. Життя серед блискавок
3-й учень.
Йде гроза з-за верхогір'я...
Справді, тільки примічай:
Чорних птиць імлисте пір'я
Затемнило небокрай.
Прокотився грім з розгоном,
Грають блискавок шаблі.
Пахне морем і озоном
Від притихлої землі.
Блискавка — це не лише красиве явище, але і небезпечне.
Якщо вас застане гроза просто неба, не можна ховатися під деревом, що стоїть виокремлено. Не варто лягати на землю: під час близького розряду блискавки між головою й ногами може виникнути смертельна різниця потенціалів. Оскільки стояти також небезпечно, треба присісти так, щоб голова була якнайближче до землі, а площа контакту із землею — мінімальна. Якщо одяг і тіло намокнуть від дощу, то основна частина розрядного струму може пройти по шару води на поверхні шкіри, не потрапляючи всередину. А тому захист від вологи під розкритою парасолем може підсилити небезпеку ураження струмом. Тому парасолю потрібно скласти й відкласти вбік.
V. Закріплення нового матеріалу.
1. Що потрібно спочатку від’єднати – вилку переносного шнура від розетки чи другий кінець шнура. Під’єднаного до приладу?
(Вилку від розетки)
2. Чому в разі виникнення пожежі в електроустановках їх необхідно знеструмити? Чому не можна гасити вогонь, викликаний струмом, водою або звичайним вогнегасником, а треба сухим піском або піскоструйним вогнегасником?
(Вода і струмінь від звичайного вогнегасника є провідниками й можуть знову замкнути коло, а отже, відновити причину пожежі.)
3. Чому пташки без найменшої шкоди для себе можуть сідати на проводи лінії електропередач?
(Струми в паралельних гілках обернено пропорційні опорам цих гілок. Оскільки опір тіла пташки в багато разів більший, ніж опір товстої короткої ділянки дроту, то крізь тіло пташки пройде незначний струм, що їм не зашкодить.)
Запитання
1. Від чого залежить ступінь тяжкості ураження струмом?
2. Від чого залежить опір тіла людини?
3. Чому дорівнює значення сили струму, смертельно небезпечної для людини?
4. За якої напруги виникає смертельна небезпека для людини?
5. Перша допомога людині, яка вражена електричним струмом.
VІ. Підсумки. Рефлексі.
VІІ. Домашнє завдання.