Урок конференція на заявлену тему дає можливість узагальнити знання та сформувати в учнів практичного застосування електромагнітного випромінювання у побуті та техніці, зрозуміти який вплив воно надає на живі організми. Формування компетентності в природничих науках: наукове розуміння фізичних явищ та їх застосування в практичній діяльності людини, формування компетентності навчатися впродовж життя.
Шкель Н.Л., учитель фізики Білозерської ЗОШ І-ІІІ ступенів №15
Добропільської міської ради Донецької області
Урок фізики для 11 класу
Тема уроку: Вплив електромагнітних випромінювань на
живі організми.
Мета уроку:
світоглядної ідеї пізнаваності явищ і властивостей навколишнього
світу.
Очікувані результати:
учні систематизували знання щодо властивості електромагнітних випромінювань , про негативний їх вплив на живі організми, обізнані з практичним застосуванням, правилами користування побутовими приладами, продовжено формування світоглядової їдеї пізнання явищ і властивостей навколишного середовища.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань учнів
Форма уроку: урок конференція
Обладнання: картки на столах( експерт – науковець,експерт – лікар,
експерт - біолог, СМИ, сигнальні картки.)
Хід уроку.
І.Організаційний момент – (1-2 хвилини)
Учитель перевіряє готовність класу до уроку, обладнання, відсутніх.
ІІ. Мотивація пізнавальної діяльності.( 2-3 хвилини)
Діяльність учителя |
Компетентності |
Діяльність учнів |
Учитель організує учнів на активну співпрацю на уроці |
Формування уваги, самоосвітньої компетентності від усвідомлення запропонованих завдань |
Учні зосереджують увагу на отриманної інформації |
Учитель: Шановні старшокласники! Ми з вами вивчаємо тему «Електромагнітні випромінювання». Знаємо, що електромагнітні випромінювання використовуються у науці, виробництві, житті людини.
Ми живемо у 21 столітті, коли багато використовується у житті побутової техніці, яка працює на електромагнітних випромінюваннях.
Сьогодні, у кожному домі є телевізор, холодильник, утюг, мікрохвильова пічка, комп’ютер тощо.
Але ми не знаємо, який вплив вони справляють на людину. Якщо справляють, то якій? Тому сьогоднішній урок проведемо у вигляді уроку-конференції. До нас прийшли гості- вчені-експерті, які повідомлять про вплив на живі організми електромагнітних випромінювань .
Також на нашої конференції присутні журналісти відомих видавництв, які мають намір поспілкуватися з експертами у цієї області.
ІІІ. Засідання конференції (27 хвилин)
Діяльність учителя |
Компетентності |
Діяльність учнів |
Учитель координує дії учнів під час уроку-конференції |
Формування самоосвітньої та предметної компетентності: організація прийомів самонавчання, гнучкості застосування отриманних знань, розширення знань з теми |
Учні активні учасники конференції, розширюють свої знання про електромагнітні випромінювання та їх використання в побуті |
Ведучий: Почнемо роботу нашої конференції. Слово надається кореспонденту газети «Донеччина»
Кореспондент газети «Донеччина». Доброго дня, шановні учасники конференції. Я Віктор Борисів, працюю кореспондентом у газеті .
21 століття – століття нових інформаційних технологій. На теперешній час ми собі не уявляємо життя без своєчасного отримання різної інформації. В нашему житті на першому місце знаходиться телефон. Зростає рівень використання сотових та мобільних телефонів для здійснення зв’язку між людинами, які працюють за допомогою електромагнітних хвиль.
Дж. Максвелл в кінці 19 століття повідомив світ про існування електромагнітних коливань та хвиль, але він не міг припустити, що вони поможуть людині здійснювати зв’язки між собою так швидко.
Сьогодні, мобільний та сотовий телефон є у кожного, без нього наше життя було б набагато гірше. Ми провели соціальне опитування про мобільний телефон серед дорослих та підлітків. На питання «Ви використовуєте мобільний телефон постійно? Отримано наступну інформацію: молодь від10-15 років, 16-18 років практично не уявляють свого життя без телефону.
Але я хочу знати, якій вплив справляє телефон – мобільний чи сотовий – на живі організми і на людину у тому числі?
Експерт-науковець:
Найбільш шкідливими є високочастотні випромінювання сантиметрового діапазону. Випромінювання викликає нагрівання, що може привести до змін і навіть пошкоджень тканин організму. Дія електромагнітних полей на організм проявляється на функціональному розладі центральної нервової системи. Суб’єктивні відчуття – підвищена перевтома, сонливість або порушення сну.
Під час систематичного випромінювання спостерігається нервово-психічні захворювання, зміни кров’яного тиску, уповільнення пульсу. Зовнішні ознаки – порідіння волосся, суха шкіра, жовтуватого відтінку, хрипкуватий голос.
Тому під час користування мобільним телефоном треба дотримуватися засобів безпеки:
антенами.
Кореспондент газети «Аргументи і факти» запитання для експерта-лікаря.
Доброго дня, я Ганна Присак, кореспондент газети «Аргументи і факти».
Ми зрозуміли, що мобільні та сотові телефони дуже небезпечні. Але крім них людина у своєму житті використовує багато побутової техніці, наприклад: холодильник, утюг, мікрохвильова піч, телевізор тощо. Соціальне опитування надає наступну інформацію: широкого використання ьгодня набула наступна побутова техника: утюг – 100%, холодильник – 100%, компьютер – 89%, мікрохвильова піч – 78%, фен – 94%, телевізор – 100%. Але ще на прикінці 20 століття вона була не в кожному домі.
Що можна сказати про ці прилади? Приносять вони шкоду людині чи ні?
Експерт-лікар: Доброго дня. Я ректор Дніпровського медицінського університету Павло Суховеев.
Найбільш розповсюдженим є низькочастотне (50 Гц) змінне магнітне поле. У разі убування безпеки для здоров’я людини: мікрохвильова піч, електроплита, телевізор, пральна машина, холодильник, електробритва, праска, електрочайник. Якщо їх поставить поряд але близько один до одного, вони будуть створювати сильне електромагнітне поле. Найнебезпечніше місце в квартирі – кухня. Уберегти себе можна найпростішим способом – менше часу проводити на кухні. Купуйте малопотужні прилади, не включайте одночасно кілька електропобутових приладів.
На даний момент наукою кількісно не доведено прямого зв’язку між рівнем електромагнітних полей та онкологічними та іншими видами захворювань. Однак якісно зв'язок прослідковується : в містах, де люди підлягають дії електромагнітних випромінювань, частіше виявляються захворювання на рак, розлад серцево-судинної та нервової систем.
Штучні електромагнітні поля шкідливі для всіх, особливо для вагітних жінок, людей із захворюваннями центральної нервової системи, серцево-судинної системи, гормональними порушеннями, алергетиків.
Спеціалісти радять не ставити ліжко ближче 2 метрів до кабельних дротів і ближче 1,5 метра до холодильника. Телевізор випромінює магнітне поле у всіх напрямках, навіть у режимі очікування. У наступний час в Україні не встановлено допустимі рівні змінного магнітного поля частотою 50 Гц для населення, тому цей вид випромінювання не контролюється в місцях роботи та житла. Як встановлено шведськими вченими, під час підвищення рівня магнітного поля від 0,1 мкТл до 0,4 мкТл ризик розвитку лейкемії у дітей підвищується у 3,6 раза, у дорослих – у 1,9 раза.
Кореспондент газети «Сім”Я» запитання для експерта – біолога.
Шановний експерт! Зараз слово «комп’ютер» знайомо всім: і малюкам, і дорослим. У кожному домі є комп’ютер, але не кожний себе уявляє його вплив на людину. Тому, будь ласка, повідомте нам про вплив комп’ютерів під час їх використання.
Експерт-біолог:
Багато користувачів думають, що небезпечність виходить від монітора – це рентгенівське випромінювання. В дійсності рентгенівські, ультрафіолетові, інфрачервоні випромінювання, як правило, не перевищують біологічну небезпечність. Головну небезпечність представляють електромагнітні поля. Рівень їх перевищує біологічну небезпечність. Почуття людини не відчувають електромагнітні поля розсіяного діапазону і користувач не може оцінити їх безпечність. У користувача, який працює за монітором 2-6 години на добу, порушення центральної нервової системи відбувається у 4-6 разів частіше. Навіть під час короткочасної роботи
(45 хвилин) під впливом електромагнітного випромінювання відбуваються значні зміни гормонального стану та змін біоструменів мозку. Особливо це проявляється у жінок.
Кореспондент газети «Весті» запитання для експерта-науковця.
Шановний експерт! Ми упізнали, що всі електричні побутові приладі небезпечні для людини. Всі вони створюють магнітні поля, які впливають на живі організми. Повідомте, будь ласка, про магнітні поля побутової техніці, яка використовується щоденно людиною, та її безпечний рівень.
Експерт-науковець:
На сьогоднішній час всі побутові приладі створюють магнітні поля, які впливають на організм людини. Безпечним рівнем створеного магнітного поля вважається рівень магнітної індукції 0,2 мкТл.
Найбільше використовувані побутові електричні прилади створюють магнітні поля:
кофе варка – 0,12 мкТл, фен – 0,1 мкТл, утюг – 0,3мкТл,
електрокамін -0,4 мкТл, пральна машина – 0,4 мкТл,
мобільний телефон - 0,51 мкТл, комп’ютер – 0,78 мкТл.
Бачимо, що більшість розповсюджених побутових приладів створюють небезпечні магнітні поля, які негативно впливають на людину, тому слід постійно виконувати правила захисту у своєму житті.
Ведучий: Дякуємо усім учасникам конференції за плідну співпрацю. Під час конференції ми дізналися, що побутові прилади до яких ми звикли у своєму житті, впливають негативно на всі живі організми. Тому слід це пам’ятати і берегти своє здоров’я. Не слід порушивати правила використання цих приладів.
ІУ. Узагальнення та систематизація знань
Діяльність учителя |
Компетентності |
Діяльнвсть учнів |
Учитель пропонує логічну вправу |
Формування щвидкості та компетентности навчатися впрожовж життя, оцінювати власні результати навчання |
Учні оцінюють свіої знання з теми, визначають власну траєкторію розвитку |
4.1. Логічна вправа «Сінквейн» (6- 8 хвилин)
Клас поділено на три групи, учитель пропонує скласти сінквейн з однім ключовим словом.(Сінквейн – «білий стих», якій складається з п’яти слів: 1 строчка - заголовок, в якій виноситься ключове слово у формі іменника; 2 строчка – два прикметника; 3 строчка – три дієслова; 4 строчка – фраза, яка несе визначений смисл; 5 строчка – резюме –підсумок - одне слово - іменник.)
Завдання: скласти сінквейн.
І сінквейн - мобільний телефон (І група)
ІІ сінквейн – холодильник (ІІ група)
ІІІ сінквейн – комп’ютер (ІІІ група)
Ведучий надає приклад: ( Фен та складає сінквейн.)
Приклад: Фен
Необхідний, потрібний
Сушить, гріє, формує
Робить зачіску
Побутовий прилад
Презентації міні-проектів:
І сінквейн Мобільний телефон
Потрібний, зручний
З’єднає, знаходє, допомагає.
Здійснює зв'язок
Прилад
ІІ сінквейн ІІІ сінквейн
холодильник комп’ютер
незамінний, необхідний з’єднувальний, здійсненний
зберігає,видає, спасає зв’язує , шукає, інформує
зберігає продукти видає інформацію
побутовий прилад електричний прилад
4.2. Інтерактивна вправа «Метод прес» (5 хвилин)
Учитель: Наша конференція закінчує свою роботу. Під час конференції ми дізналися якій вплив електромагнітні випромінювання оказивають на людину. Підведемо підсумки. Тепер ми знаємо, що електромагнітні випромінювання покращують наше життя, але небезпечні для життя людини. Чому?
(Учні дають відповіді у вигляді висновку, починаючи зі слів :
«Отже, я вважаю, що…; « Зараз, я знаю,що……)
( висновок з того, про що йшла мова на уроці)
У. Підведення підсумків, оцінювання роботи учнів.(1 хвилина)
УІ. Завдання додому: (1 хвилина)
Підготувати міні-проекти ( використання побутової техніки)