Конспект уроку фізики 7 класу з теми "Механічний рух. Розв'язування задач" побудований на основі казки із прикладами розв'язування задач, завданнями для самостійної роботи, містить картки для виконання самостійної роботи,направлений на- удосконалення знань з пройденого матеріалу, повторення основних понять, формул, законів на знаходження швидкості, шляху, часу
- удосконалення навичок застосовувати набуті знання на практиці при розв'язувані фізичних задач. Супроводжується презентацією.
ТЕМА УРОКУ « МЕХАНІЧНИЙ РУХ. РОЗВ’ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ»
МЕТА УРОКУ
Навчальна
- удосконалення знань з пройденого матеріалу, повторення основних понять, формул, законів на знаходження швидкості, шляху, часу
- удосконалення навичок застосовувати набуті знання на практиці при розв’язувані фізичних задач;
Розвиваюча
- розвивати логічне мислення, здатність аналізувати та робити висновки;
- сприяти розвитку знаходити зв’язок між фізичними величинами;
Виховна
- виховувати відповідальність, вміння працювати в колективі;
- створення умов для розвитку у школярів потягу до знань.
ОБЛАДНЕННЯ презентація, картки
ХІД УРОКУ
1 Організаційний момент
Пролунав дзвінок,
Починаємо урок.
Працюватимемо старанно,
Щоб почули у кінці,
Що у нашім cьомім класі
Діти – просто молодці.
2 Актуалізація знань
Фізика – дуже серйозна наука, але кожен фізик в душі має бути хоча б трішечки ліриком. До речі, хто такі лірики? ( діти відповідають) Так, ліриками називають поетів, піснярів, казкарів. А кого з українських поетів, письменників ви знаєте?
( діти відповідають) От і ми з вами сьогодні спробуємо бути і фізиками і ліриками.
(слайд 1 ) Тема нашого уроку «МЕХАНІНИЙ РУХ. РОЗВ”ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ» (запис у зошиті теми уроку)
(слайд 2 ) Сьогодні на уроці ми з вами удосконалимо свої знання з пройденого матеріалу; повторимо основні поняття, формули, закони на знаходження швидкості, шляху, часу; навчимося знаходити зв’язок між фізичними величинами; застосовувати набуті знання на практиці при розв’язуванні фізичних задач.
Так як ми домовилися сьогодні з вами бути фізиками та ліриками то зараз ми потрапимо в казку про Івана – козака і дівчину Олену . Як відомо казки бувають з гарним кінцем і не дуже . І лише від вас сьогодні залежить, яке закінчення буде в мати наша казка. Чи зможете ви допомогти Івану – козаку звільнити дівчину Олену з полону? Тож вперед.
(слайд 3 ) В деякому царстві, в деякій державі жив – був Іван – козак. І було у нього три сестри: Ганна, Марічка і Наталка. Батько і мати в них давно померли. Виросли сестри і відддав їх Іван – козак заміж за царів Мідного, Срібного і Золотого царства. Цілий рік жив без улюблених сестер, дуже скучив і вирішив їх провідать.
(слайд 4 ) По дорозі зустрів дівчину- Олену. Полюбили вони один одного , і разом відправились в гості до сестер Івана – козака.
( слайд 5 ) Але злий Кощій Безсмертний по дорозі викрав дівчину Олену.
Взяв Іван – козак своїх вірних воїнів і поїхав виручати з полону свою кохану. Їхали вони, їхали і побачили ,що дорога розходится на три шляхи, а на перехресті- стоїть великий камінь. А на ньому завдання. Задумався Іван – козак, яку дорогу вибрати.
( слайд 6 ) Напис на камені: до Олени веде тільки одна дорога. А знайти правильний шлях допоможе фізична естафета. Яку відповідь отримаєте, той шлях і вибирайте. Але памятайте, часу втрачать не можна. І головне, щоб зайвого шуму не було, інакше Кощій Безсмертний ще далі сховає Олену, якщо дізнається, що ви йдете на допомогу.
Фізична естафета
( слайд 7 )
1 Лінія уздовж якої рухається тіло ( траєкторія)
2 Зміна з часом положення тіла в просторі відносно інших тіл (механічний рух)
3 Тіло, відносно якого розглядають рух інших тіл (тіло відліку)
4 Довжина траєкторії (шлях)
5 Спрямований відрізок, що сполучає початкове і кінцеве положення тіла (переміщення)
6 Столиця України (Київ), в яких одиницях вимірюється відстань до Києва (км)
( слайд 8 )
7 Фізична величина, чисельно дорівнює відношенню шляху до часу (швидкість)
8 Тіло розмірами якого за певних умов можна знехтувати (матеріальна точка)
9 Фізична величина «час» позначається буквою (t)
10 Формула для знаходження шляху (S=V*t)
11 Формула для знаходження швидкості (V=S/t)
12 Одиниці вимірювання швидкості (км/год; м/с)
13 Якими приладами можна виміряти шлях (рулетка)
14 Формула для знаходження часу (t =S/V)
15 Чи є секундомір приладом для вимірювання часу (так)
16 Ваш рух з дому до школи є відносним (так)
Молодці, допомогли ви Івану-козаку вибрати вірний шліх. Тож рушаймо далі.
( слайд 9 ) Довго їхали вони лісом, горами, дололи річки аж поки не привела їх дорога до хатинки Баби – Яги. Давно ворогувала вона з Кощієм Безсмертним, тому і погодилася допомогти Івану – козаку, але тілько в тому випадку, якщо його воїни вирішать завдання, написані на стінах її хатинки
( слайд 10 )
( слайд 11 )
( слайд 12 )
( слайд 13 )
t = S/V
1. t = 755 : 5 = 151 с
2. t = 151 с = 2,31 хв
(слайд 14 ) Впорались ви з задачами Баби – Яги, допомогли Івану – козаку. А Баба – Яга вказала йому шлях до дівчини Олени : « Щоб дістатися Олени рухайтесь вздовж узбережжя Чорного моря від Одеси до Очакова ».
( запитання: -В якій країні знаходяться ці міста ? (Україна)
-На території яких областей вони розташовані? ( Одеська та Миколаївська)
- Яким шляхом можна дістатися з Одеси до Очакова? (Морським шляхом і суходолом)
( слайд 15 ) Підслухала цю розмову Сова і розповіла про все Кощію. Той підстеріг Івана – козака і його воїнів. Схопив їх і кинув у глибоке підземелля,а двері від нього закрив на два великих замки, а ключі вкинув в величезну скриню .
Сидить дружина Івана - козака у в’язниці. Але не звикли воїни без діла сидіти. Думають вони про те, як вибратися на волю. Думали-міркували і вирішили спочатку фізичними вправами розважитись.
(слайд 16 )
А ми з вами до них приєднаємося ( фізична хвилинка)
Руки за голову ставимо сміло,
І повертаємось вправо і вліво,
Двічі наліво, двічі направо,
Зробимо чітко з вами цю вправу
Двічі наліво, двічі направо –
Будемо мати гарну поставу.
(слайд 17 ) Поки вони займалися фізичними вправами то помітили, що на стінах в'язниці два завдання написані. Згадали вони пораду Баби-яги, стали швидше завдання розв’язувати. Ось які задачі побачив Іван - козак зі своєю дружиною:
(слайд 18 )
Швидкість вовка 32 км/год, а зайця 10 м/с. Чи наздожене вовк зайця?
(слайд 19 )
Vв =(32*1000/3600) = 8,9 м/с
Vз = 10 м/с
Vв < Vз (ні, вовк не наздожене зайця)
(слайд 20 )
(слайд 21 )
V= S/t
Vж =Sж/tж Vж = 252/5=50,4 км/год
Vз =Sз/tз Vз = 180/3=60 км/год
60 > 50,4
Vж < Vз (чапля дістанеться болота пізніше лелеки)
(слайд 22 )
Вирішив Іван-кзак з дружиною задачі - двері підземелля відкрилися. І ось стоять воїни перед воротами Кощієвого палацу, на яких написано «Переведіть у міжнародну систему одиниць»
(слайд 23 ) (слайд 24)
1 і 3 ряди 2 і 4 ряди
36 км/год = 10 м/с 1,5 хв=600с
3,60 км = 3600 м 450 см = 4,5 м
10 хв = 600 с 720 км/год = 200м/с
(слайд 25) Справилися воїни і з цим завданням, відкрили ворота. Перемогли Кощія і звільнили дівчину Олену.
Низько в пояс вклонилась Олена всім воїнам та Івану-козаку за своє визволення і розповіла їм як погано їй було у полоні.
(слайд 26 ) (Домашнє завдання)
(слайд 27) S = V*t Sз = Vз*tз Sc = Vc*tc
Sз = 18*3 = 54 км Sc = 8*9 = 72 км
( слайд 28 ) Зі сміхом і жартами були вирішені завданя.
Того ж дня зіграли наші герої весілля. І поїхав Іван – козак з дівчиною Оленою відвідати своїх сестер. Повернулись додому, стали жити в любові і злагоді.
Завдяки вашим старанням у нас вийшла казка з добрим, веселим кінцем.
Підводячи підсумок нашого з вами уроку довайте з’ясуємо – чи сподобався вам урок, що дізналися нового, чому навчилися і що запам’ятали.
(слайд 29)
Так, ми повторили фізичні формули закріпили навички розвязуювання задач на знаходження швидкості, часу і шляху. А ще впевнились, що фізика – цікава наука.
Недаремно Баба-Яга в нашій казці згадувала про морський шлях по Чорному морю, бо знала, що козаки неодноразово користувалися цим шляхом. А ви знаєте на яких човнах по морю ходили козаки?
(Відповідь учнів – на чайках) Так, вірно. Учні нашого класу підготували невеличку історичну доповідь про технічні характеристики козацького човна. Послухайте уважно, це знадобиться вас для виконання домашнього завдання.
(доповідь учнів)
(Домашнє завдання – повторити основні формули, скласти цікаву задачу на знаходження шляху, який могли подолати козацькі чайки, мандруючи ріками України)
Прізвище _______________________________________
Задача 1
Дано: Розв’язання:
= 10,4 км/год
= 1,2 км/год
= 1,5 год
Знайти:
-? -?
Відповідь: _______________________________________________
Задача 2
Дано: Розв’язання:
= 755 м
= 5 м/с
Знайти:
- ?
Відповідь: ______________________________________________
Задача 3
Дано: Розв’язання:
= 32 км/год
= 10 м/с
Знайти:
-? - ?
Відповідь: _______________________________________________
Задача 4
Дано: Розв’язання:
= 252 км
= 180 км
= 5 год
= 3 год
Знайти:
-? - ?
Відповідь: _________________________________________________
Переведення одиниць
1 і 3 ряди 2 і 4 ряди
36 км/год = 1,5 хв=
3,60 км = 450 см =
10 хв = 720 км/год =
Задача 5
Дано: Розв’язання:
= 3 год
= 8 год
= 18км/год
= 9км/год
Знайти:
-? -?
Відповідь: