Матеріал для проведення тематичного оцінювання з історії України у 7 класі з розділу «Київська держава (Русь-Україна) у 2-й половині ХІ – 1-й половині ХІІІ ст.».
Історія України. 7 клас
Урок ______ Дата _______________
Тема. Урок контролю та корекції навчальних досягнень учнів з розділу «Київська держава (Русь-Україна) у 2-й половині ХІ – 1-й половині ХІІІ ст.».
Мета: оцінити рівень навчальних досягнень учнів під час вивчення теми, дати оцінку навчальних досягнень школярів за результатами вивчення теми під час проведення письмової роботи; перевірити вміння застосовувати здобуті знання; систематизувати, узагальнити та закріпити знання учнів з теми, повторити основні терміни й поняття; виділити й активізувати в пам’яті учнів найважливіші явища та процеси; закріпити вміння систематизувати матеріал; продовжити формування переконаності в необхідності оволодіння історичними знаннями; виховувати в учнів зацікавленість історією.
Очікувані результати. Після цього уроку учні зможуть: продемонструвати свої знання з розділу «Київська держава (Русь-Україна) у 2-й половині ХІ – 1-й половині ХІІІ ст.»; оцінити рівень власних начальних досягнень із даного розділу; звернути увагу на ті питання, що були недостатньо ними опрацьовані; набути навичок роботи над завданнями різних рівнів складності.
Тип уроку. Урок узагальнення, систематизації та перевірки знань, умінь і навичок.
Форма проведення. Різнорівнева письмова робота за двома варіантами.
Структура уроку
I. Організаційний момент.
II. Перевірка знань, умінь і навичок.
Різнорівнева письмова робота за двома варіантами
III. Підсумки уроку.
IV. Домашнє завдання.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. ПЕРЕВІРКА ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Письмова робота (два варіанти письмової контрольної роботи додаються).
Відповіді:
І варіант: 2. А – так; Б – ні; 3. Г; 4. В; 5. В; 6. В; 7. П’ятницька церква в Чернігові; 11. А3, Б2, В1, Г4; 12. Любецький з’їзд князів 1097 року; 13. Період політичної роздробленості Русі; 14. А, В, Е; 15. 1Г, 2А, 3В, 4Б.
ІІ варіант: 2. А – так; Б – ні; 3. Б; 4. А; 5. Г; 6. Г; 7. Вишгородська ікона Богородиці; 11. А4, Б2, В1, Г3; 12. Процес федералізації Русі; 13. Період політичної роздробленості Русі; 14. А, Г, Є; 15. 1А, 2В, 3Д, 4Б.
ІІІ. ПІДСУМКИ УРОКУ.
Учитель нагадує порядок оцінювання контрольних робіт.
IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
1. Повторити матеріал §§ 12-16.
І варіант
Дата: ___________ Клас: _________ Прізвище, ім’я: ___________________________
РОЗДІЛ 3: «Київська держава (Русь-Україна) у 2-й половині ХІ ст. – 1-й половині ХІІІ ст.».
І рівень
1. Назвати дві дати з теми:
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2. Дати відповідь «так» чи «ні»:
А) «Збірку законів «Устав» було схвалено за князювання Володимира Мономаха» ___________
Б) «Найдавніша згадка назви «Україна» зроблена у Галицькому літописі» ___________
3. «Правду Ярославичів» було укладено у:
А) 1028 році
Б) 1054 році
В) 1068 році
Г) 1072 році
4. У ХІІ – ХІІІ ст. Русь-Україна перетворилась на:
А) імперію
Б) централізовану монархію
В) федеративну монархію
Г) станову монархію
5. Галицьке та Волинське князівства об’єднав в єдину державу князь:
А) Ярослав Мудрий
Б) Володимир Мономах
В) Роман Мстиславич
Г) Мстислав Великий
6. Одним з перших руських іконописців був:
А) Нестор
Б) Іларіон
В) Аліпій
Г) Феодосій
ІІ рівень
7. Дати відповідь на запитання:
1) Яка архітектурна споруда зображена на ілюстрації?
___________________________________
8. Вставити пропущені слова:
«Після смерті князя Мстислава ________________ у ________ році князівства Русі-України почали розділятись на окремі вотчинні володіння і розпочалась доба ________________ Русі».
9. Дати визначення:
Федерація - ______________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________
Ікона - __________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________
10. Назвіть відомих князів Русі-України 2-ї половини ХІ – 1-ї половини ХІІІ ст.
________________________________________________________________________________________
ІІІ рівень
11. Поставити події у хронології:
А) схвалення «Устава» ______
Б) Любецький з’їзд князів ______
В) поразка русичів на річці Альті ______
Г) початок правління Мстислава Великого ______
12. Установіть, про яку історичну подію йдеться в уривку з літопису:
«І говорили вони один одному, кажучи: «Пощо ми губимо Руську землю, самі проти себе зваду маючи? А половці землю нашу розносять і радіють, що межі нами війна донині. Відтепер з’єднаймося в одне серце і обережімо Руськую землю. Кожен хай держить отчину свою…»
________________________________________________________________________________________
13. Характеристику якого процесу в історії
Русі-України можна дати, скориставшись
даною історичною картою?
____________________________
____________________________
____________________________
ІV рівень
14. Встановіть факти (три відповіді), які характеризують причини політичної роздробленості Русі:
А) панування натурального господарства
Б) послаблення зовнішнього тиску кочових племен
В) становлення міст як політичних центрів князівств
Г) запровадження християнства на Русі
Д) посилення централізованої князівської влади
Е) формування вотчинних князівських володінь
Є) укладення «Уставу»
1 |
|
2 |
|
3 |
|
15. Установіть відповідність між історичними діячами та фактами їхньої біографій.
1
|
Згідно з батьківським заповітом, після смерті Ярослава Мудрого посів Київський престол. |
А |
Всеволод Ярославович |
2 |
Батько Володимира Мономаха. |
Б |
Мстислав Великий |
3
|
Зійшов на престол у 60 річному віці (народився у 1053 році). |
В |
Володимир Мономах |
4
|
Після смерті Володимира Мономаха влада перейшла до його сина, який як і батько був рішучий і мудрий діяч. |
Г |
Ізяслав Ярославич |
|
|
Д |
Ярослав Мудрий |
1 |
|
2 |
|
3 |
|
4 |
|
Оцінка: ___________
Вчитель: ___________
ІІ варіант
Дата: ___________ Клас: _________ Прізвище, ім’я: ___________________________
РОЗДІЛ 3: «Київська держава (Русь-Україна) у 2-й половині ХІ ст. – 1-й половині ХІІІ ст.».
І рівень
1. Назвати дві дати з теми:
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2. Дати відповідь «так» чи «ні»:
А) «Історію Волинського та Галицького князівств описано у Галицькому літописі» __________
Б) «Після смерті Ярослава Мудрого київський престол посів князь Мстислав» __________
3. Любецький з’їзд князів відбувся у:
А) 1054 році
Б) 1097 році
В) 1113 році
Г) 1125 році
4. Основною формою князівського володіння у ХІІ – ХІІІ ст. були:
А) вотчинні князівства
Б) удільні князівства
В) федеративні князівства
Г) сюзеренні князівства
5. Останнім правителем централізованої держави Русь-Україна був князь:
А) Ярослав Мудрий
Б) Володимир Мономах
В) Роман Мстиславич
Г) Мстислав Великий
6. Автор «Повчання дітям»:
А) Нестор
Б) Ярослав Мудрий
В) Іларіон
Г) Володимир Мономах
ІІ рівень
7. Дати відповідь на запитання:
1) Який витвір мистецтва зображений на ілюстрації (назва)?
___________________________________________________
8. Вставити пропущені слова:
««Устав» був схвалений за часів князя Володимира __________________ у __________ році і доповнив правовий збірник законів Русі-України «Руська _________________»».
9. Дати визначення:
Тріумвірат - _____________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________
Мініатюра - _____________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________
10. Назвіть князівства Русі-України, які виокремились у 2-й половині ХІ – 1-й половині ХІІІ ст.
________________________________________________________________________________________
ІІІ рівень
11. Поставити події у хронології:
А) об’єднання Галицького і Волинського князівств ______
Б) схвалення «Правди Ярославичів» ______
В) повстання киян проти Ізяслава ______
Г) перша літописна згадка назви «Україна» ______
12. Установіть, про яке історичне явище в історії Русі-України йдеться в уривку з літопису:
«Перестали князі невірних воювати, стали один одному казати: «Се моє, а се теж моє, брате!» Стали вони діла великі вважати за великі, на себе самих підіймати чвари, - а невірних з усіх сторін находили, землю Руську долали…»
________________________________________________________________________________________
13. Характеристику якого процесу в історії
Русі-України можна дати, скориставшись
даною історичною картою?
____________________________
____________________________
____________________________
ІV рівень
14. Встановіть факти (три відповіді), які стосуються діяльності князя Володимира Мономаха:
А) посилив централізовану владу київського князя
Б) призначення Київським митрополитом Іларіона
В) впорядкування збірника законів «Правда Ярославичів»
Г) налагодження мирних стосунків з половцями
Д) запровадження нової системи податків
Е) походи на Царгород у 1113- 1115 роках
Є) схвалення «Уставу»
1 |
|
2 |
|
3 |
|
15. Установіть відповідність між історичними діячами та фактами їхньої біографій.
1
|
Згідно з батьківським заповітом, після смерті Ярослава Мудрого посів Київський престол. |
А |
Ізяслав Ярославич |
2 |
Батько Володимира Мономаха. |
Б |
Мстислав Великий |
3
|
Зійшов на престол у 60 річному віці (народився у 1053 році). |
В |
Всеволод Ярославович |
4
|
Після смерті Володимира Мономаха влада перейшла до його сина, який як і батько був рішучий і мудрий діяч. |
Г |
Ярослав Мудрий |
|
|
Д |
Володимир Мономах |
1 |
|
2 |
|
3 |
|
4 |
|
Оцінка: ___________
Вчитель: ___________