Урок
літератури рідного краю
Казки письменників-земляків.
«Чарівний світ слова Ганни Чубач»
Мета: ознайомити учнів із життям і творчістю Ганни Чубач, розкрити
зміст і підтекст творів; формувати вміння самостійно працювати з літературою; розвивати естетичні й художні смаки учнів, зв’язне мовлення, навички виразного читання та аналізу творів; розвивати увагу, пам'ять, образне та логічне мислення; виховувати любов до своєї малої батьківщини, інтерес до її літератури, гордість за рідний край.
Цілі:
Учні повинні знати: стислі відомості про письменницю – землячку Ганну Чубач, цікаві факти з її життя, назви та зміст декількох творів, власний рівень оволодіння діяльнісними вміннями.
Учні повинні вміти: розповідати про життя і творчість Ганни Чубач; виразно читати та аналізувати твори; висловлювати свою думку про них; відрефлексовувати та оцінювати рівень володіння діяльнісними вміннями.
Тип уроку: урок літератури рідного краю; урок – проект(презентація )
Обладнання: мультимедійна презентація, роздавальний матеріал(цілі уроку, проектний путівник із завданнями для індивідуальної роботи і роботи в групах, картки оцінювання), учнівські міні - проекти, комп’ютер,запис пісні .
Форми та методи роботи: технологія «Незакінчене речення», «Незакінчене речення»+ «Мікрофон» робота в парах,«Асоціативне вікно», бесіда, діалог, робота з наочністю, метод музичного супроводу, «Коло думок».
Зустрічаю піснями врочисто
Косовицю врожайного літа.
Я не жінка з великого міста,
Я журавка з подільського жита.
Ганна Чубач
І. Мотиваційний етап.
Продзвенів уже дзвінок,
Починаємо урок.
Будем добре працювати,
Хороші результати будемо мати.
Синій колір - цей колір вибирають спокійні, чутливі діти. Їхній настрій загалом позитивий, хоча є деяка печаль. У дитини існує потреба у глибокому, індивідуальному спілкуванні.
Зелений колір - це колір вибирають діти з високим рівнем амбіцій. Вони відчувають потребу бути першими, потребу в похвалі. Ще для них значимо шанобливе до них ставлення з боку педагога та однолітків, вони люблять, щоб їх ставили в приклад іншим.
Червоний колір - це колір воліють вибирати енергійні, активні діти. Їм подобається пошуміти, побешкетувати, можуть бути заводіями в іграх. Колір показує, що на заняттях у дитини хороший, активний стан.
Жовтий колір означає, що дитина очікує від занять тільки хороше, схильна слухатися педагога, виконувати його вказівки.
Фіолетовий колір - колір занадто дитячої поведінки, потреби в опіці, похвалі. Дитина може не дотримувати дистанцію у стосунках з дорослими, у разі надто суворих, жорстких вимог може вередувати, закотити істерику. В цілому настрій позитивний.
Коричневий колір - колір тривоги, дискомфорту не тільки емоційного, але й фізичного. У дитини може боліти голова, живіт. Дитина може переживати із-за того, що її досягнення не відповідають очікуванням педагога або батьків.
Чорний колір - цей колір вибирають діти, яким не подобається те, що відбувається на заняттях, вони висловлюють свій протест, бунтують, не підкоряються вимогам дорослих. Це стан відкритого конфлікту з педагогом чи однолітками, або з тією діяльністю, якою їм доводиться займатись.
Сірий колір - колір пасивного неприйняття. Сірий настрій означає, що дитина нудьгує на заняттях, що вона байдужа до того, що відбувається, не вникає в процес, пропускає повз вуха вказівки педагога. Часто це відбувається тому, що дитина не бачить сенсу в заняттях, оскільки у неї не виходить виконувати вимоги.
Озвучення очікувань від уроку.
«Мікрофон»: «Я думаю, що урок буде цікавим, тому що…»
ІІ. Цілевизначення та планування діяльності.
ІІІ. Перевірка домашнього завдання
Виступи учнів із повідомленнями
Осмислення епіграфа. Прочитайте епіграф уроку. Які почуття висловлює поетеса у цьому уривку? Як ви вважаєте, з яким почуттям письменниця писала ці слова?
ІV. Актуалізація опорних знань
1. Бесіда за питаннями. Робота з літературною картою Вінниччини:
- Діти, хто із відомих письменників народився на Вінниччині?
(С. Руданський, М. Коцюбинський, Є. Гуцало, В. Стус)
З Вінниччини проліг шлях у велику літературу багатьох українських письменників – Миколи Трублаїні, Федора Маківчука, Ярослава Шпроти, Якова Качури, Василя Земляка, Василя Стуса та інших. На Вінниччині народився і провів довгі роки життя великий сонцелюб М.М. Коцюбинський. В селі Дяківці Літинського району народився лауреат Державної премії Михайло Стельмах. У селі Хомутинцях Калинівського району створено музей і встановлено пам’ятник видатному землякові С. В. Руданському, співомовки якого увібрали в себе іскрометний народний гумор.
У Жмеринці провів юнацькі роки Юрій Смолич. Село Кальник в Іллінецькому районі – батьківщина видатного польського письменника Ярослава Івашкевича. У Немирові народився великий російський поет М. О. Некрасов, з цим містом пов’язана творчість відомої української письменниці Марка Вовчка (М. О. Вілінської).
Серед славної когорти гідне місце посідає сучасна українська письменниця, Подільська журавка Ганна Чубач.
Усне малювання
V. Основний зміст уроку
Ознайомлення з біографією Ганни Чубач.
РОБОТА З КАЗКОЮ
ПЕРЕГЛЯД ВІДЕОРОЛИКА
VІ.Підсумок уроку.
Слово вчителя
Ганна Чубач – не з тих людей, які спочивають на лаврах. Вона з радістю приїздить у рідне село чи на різноманітні поетичні. Її завжди хвилювала доля свого села, України, всього майбутнього покоління. Як підсумок, дозвольте зачитати вам рядки поетеси, що стали її життєвим кредо:
Щоби світ цей на краще змінити,
Щоб настала омріяна мить,
Мало тільки родитись і жити,
Мало вмерти і пам’ять лишить.
Треба зранку до праці вставати,
Зневажаючи втому і лінь,
І долати, долати, долати
Бездуховність усіх поколінь.
А як сили до праці не стане,
Світлом душу наповнити вщерть:
Скласти пісню, одну і останню,
Та таку, що відступить і смерть.
VІІ. Оцінювання
VІІІ. Домашнє завдання
Написати (на вибір): Твір на одну із тем: «Мій улюблений вірш Ганни Чубач», «Село очима Ганни Чубач», «Ганна Чубач – поетеса Божою милістю»