12 серпня о 18:00Вебінар: Краще раз побачити: універсальні інтернет-ресурси для унаочнення навчального матеріалу

Урок літературного читання у 4 класі

Про матеріал
Методична розробка уроку літературного читання у 4 класі за темою "Чудеса в природі. Зірка Мензатюк "Небилиці про рукавиці". Підручник: «Хрестоматія сучасної української дитячої літератури для читання в 3, 4 класах» (Видавництво Старого Лева, Львів – 2016)
Перегляд файлу

1

 

Літературне читання. 4 клас

Тема. Чудеса в природі. Зірка  Мензатюк  «Небилиці про рукавиці»

Тип уроку. Вивчення і первинне закріплення нових знань

Мета. Розширити уявлення учнів про жанр літературної казки; поглиблювати знання учнів про творчість Зірки Мензатюк; вчити учнів свідомо сприймати художній текст, аналізувати прочитане, робити самостійні висновки, висловлювати свої думки в логічній послідовності;  аналізувати вчинки дійових осіб,  визначати основну думку в прочитаному творі, збагачувати активний словник учнів; вдосконалювати навички свідомого виразного читання літературних творів; розвивати зв’язне мовлення, творчу уяву; уміння формувати оцінні судження; збагачувати мовлення учнів образними словами і висловами;

виховувати любов до природи,  вчити учнів бачити й розуміти прекрасне в природі, за допомогою художніх засобів поглибити уявлення учнів про найхарактерніші ознаки осені;

 виховувати любов до художнього слова.

Методи навчання. Бесіда, джигсоу, «Читаю для себе», «Читаю для друга», «Працюю зі словами», перегляд комп’ютерного скрайбінгу, фасилітативний скрайбінг-аплікація, робота з інтелект-картою

 

Обладнання: « Хрестоматія сучасної української дитячої  літератури для читання в 3, 4 класах»(Видавництво Старого Лева, Львів – 2016), інтелект-карта «Казка», мультимедійна презентація,  відеоскрайбінг «Зірка Мензатюк»,  тлумачний словник,   картинки для візуалізації порівнянь (сірі дні– сірі гуси, жовті дерева – жовті люстри, листя під деревом – кружало світла під лампою), таблички зі словами та їх поясненнями для словникової роботи, рукавички чотирьох  кольорів з номерами для джигсоу,  картки з завданнями для джигсоу, рукавички на резинці, дитяча куртка,  таблиця з початками речень для підсумку уроку, папірці з клейкою смужкою форми рукавички, плакат з деревом без листя.

  Хід уроку

І. Організація початку занять

 - Привітайтеся з гостями.

 - Якими ви плануєте бути сьогодні на уроці?        (30 с)

ІІ. Підготовка до сприйняття нових знань

 - Послухайте вислови Василя Сухомлинського про казку. « Завдяки казці дитина пізнає світ не лише розумом, а й серцем». «Казка невіддільна від краси…». (В. Сухомлинський)

 - Краса буває різна. Вродливі герої казки, красиві вчинки персонажів, красиві картини природи. Сьогодні ми прочитаємо ще одну казку, починається вона красивим описом природи.

ІІІ. Вивчення, засвоєння нових знань і способів дій

 

 Тож послухайте початок , і дайте відповідь на запитання: з чим порівнюються жовті осінні дерева?  (30 с)

 ( Читаю перший абзац, на екрані слайди)     (1 хв)

 - Так з чим порівнюються жовті осінні дерева? (з жовтими люстрами)

 - Відкрийте книжку на с. 106. Ви бачите портрет письменниці Зірки Мензатюк. Саме вона написала цю казку. Аліса  зі своїми татом і мамою створила комп’ютерний скрайбінг – повідомлення про Зірку Мензатюк. Подивіться це відео і дайте відповідь на запитання: яку професію мала Зірка Мензатюк перш ніж стати письменницею?

 (Перегляд відео)  (1хв 30 с)

 - Так яку професію мала Зірка Мензатюк?

 (Журналіст)

 - На с. 107 прочитайте назву казки.

 - Аня знайшла у тлумачному словнику значення слова «небилиці» і зараз нам прочитає.

 (Небилиці – короткі розповіді розважального змісту про те, чого немає в дійсності, неправда, вигадка.)

 - Казка «Небилиці про рукавиці» входить у збірку «Київські казки». Ви бачите цю книжку на екрані. А ми будемо читати казку у хрестоматії.  Тож почнемо.

 - Попрацюйте в парах: прочитайте перший абзац казки, знайдіть уособлення й порівняння. На цю роботу вам1 хв 30 с   

 Перевіряємо. На дошці – картинки парами.  1 хв

 - Перш ніж читати далі, попрацюємо зі словами.

Словникова робота.

Робота в парах.

 -  На кожній парті таблички зі словами і таблички з поясненнями  значень цих слів.  Підберіть і прикріпіть пояснення до слів.

 - Дивіться на екран. Що означають ці слова? (слайди) На екрані слова

СУТЕНІЛО – увечері починало темніти

ПАГІНЕЦЬ    - молода гілка або стеблина рослини

САДОВИНА  -  у книжці (с.107)

ГОРОДИНА - у книжці (с.107)

ОБОЛОНЬ -  район (масив) у Києві. Наша школа знаходиться в Конотопі в районі «Сім вітрів», а головна героїня казки живе в Києві  на Оболоні.

ЛЕКЦІЯ – так називаються уроки у студентів в університетах

РУКАВИЦЕЗНАВСТВО  -  наука про рукавиці

 Важкі для читання слова

РУ-КА-ВИ-ЦЕ-ВИ-РО-СТА-ННЯ

РУ-КА-ВИ-ЦЕ-ЗБИ-РА-ННЯ

- Слова з кріпленнями розташуйте на стіні слів.    (2 хв )       

            

 

 - Отже,  продовжимо читати. Прочитавши наступну частину, дайте відповідь на запитання « Що здивувало усіх персонажів казки?»

Читаємо ланцюжком ІІ, ІІІ, ІV абзаци  до «…геть усі». Кладу руку на плече тому, хто читатиме далі. 

 - Так чому здивувалися геть усі?        (3 хв)

 

 Джигсоу ( у кожного учня  паперова рукавичка, рукавички чотирьох кольорів з номерами до 4)

 Групи за номером  рукавички  (домашні) отримують завдання – запитання за змістом уривків казки, лідер роздає. 

Учень із червоною рукавичкою.  Прочитати уривок  від с. 107 «Спочатку…   до с.108, 1-3 абзац     - про двірничку Фросину.

 Відповісти на запитання

 1. Хто здивувався першим?

 2. Яке  питання хвилювало  двірничку Фросину?

 3. Які свої обов’язки  не виконала Фросина через те,

що страшенно розгубилася?                                   

Учень з оранжевою рукавичкою: с. 108  ІІ абзац «Другим

здивувався…»   до  … «Ви починаєте вивчати науку

рукавицезнавство». Не читати  - останні 8 рядків.

 1. Хто здивувався другим?

 2. Хто приносив професору рукавички?

 3. Що сказав про неуважну дитину професор?

 4. Від здивування й розгубленості професор став робити

 дивні речі. Які саме?

 5. Про вивчення якої нової науки об’явив професор студентам? 

Учень із жовтою рукавичкою:  с.110    - 11 рядків від початку

сторінки  -  про депутатів

 1. Хто найдужче здивувався з рукавичного дерева?

 2. Які питання поставили на голосування депутати?

 3. Що відбувалося з рукавицями на дереві, поки депутати

 голосували?         

Учень із зеленою рукавичкою:   с. 110  «Щодень під деревце…

13 рядків.   До …усі ліві й жодної правої?»

 1. Які почуття були в дітей, що прибігали до дерева?

 2. Що діти робили біля дерева?

 3. Про які незвичайні дерева згадували  діти?

 4. Чому дітям були не потрібні рукавички з дерева?

           

Завдання для домашньої групи 

 1. Хто здивувався першим?

 2. Яке  питання хвилювало  двірничку Фросину?

 3. Які свої обов’язки  не виконала Фросина через те, що страшенно

розгубилася?

 4. Хто здивувався другим?

 5. Хто приносив професору рукавички?

 6. Що сказав про неуважну дитину професор?

 7. Побачивши дерево, усе в рукавицях, від здивування й розгубленості

професор став робити дивні речі. Які саме?

 8. Про вивчення якої нової науки об’явив професор студентам?

 9. Хто найдужче здивувався з рукавичного дерева?

 10. Які питання поставили на голосування депутати?

 11. Що відбувалося з рукавицями на дереві, поки депутати голосували?

 12. Що діти робили біля дерева?

 13. Про які незвичайні дерева згадували  діти?

 14. Чому дітям були не потрібні рукавички з дерева?  (4 хв 30с)

 

ІV.  Первинна перевірка розуміння нового матеріалу.

 Після опрацювання цих питань у групах відповідаємо на них фронтально.      (слайди –хлібні, динні, залізні дерева)     (4 хв)

 Фізкультхвилинка

На екрані текст.

 Оксанка загубила ліву рукавичку. Виросло дерево. На дереві багато лівих рукавичок.

 1. Читаємо текст

 2. Читаємо, замінивши слово «рукавичка» певним рухом.

 3. Читаємо, замінивши слова «дерево» і «рукавичка» певними рухами.

 4. Читаємо, замінивши слова «дерево», «рукавичка» і « ліва» певними рухами.          (1 хв 30 с)                      

V. Продовження роботи над казкою. Вивчення, засвоєння нових знань і способів дій

 Передбачення.

 - Як ви гадаєте, що буде далі? Що зробить Оксанка?

………………. (30 с)

   

 «Читаю для себе» - дочитати самостійно текст до речення «Одне тільки було прикро…» на середині с. 111 . Підготувати переказ І група    про те, що вирішила зробити Оксанка і що з цього вийшло.

ІІ група –  про те, як зреагували на нові події двірничка, професор і депутати.              «Читаю для друга» - дочитати  текст до речення «Одне тільки було прикро…» на середині с. 111 у парі: по черзі читати по одному реченню. Придумати і задати другу два запитання за змістом тексту. Друг відповідає.

            (3 хв)

VІ. Закріплення знань і способів дій

              Слухаємо результати виконання цих двох завдань. 

 - Як би ви оцінили вчинок Оксанки? Адже вона могла б взяти собі з дерева одну ліву рукавичку, і в неї була б пара…

(Оцінюю дітей вибірково)          (3 хв )

 

 Знаходження в тексті образних висловлювань

 - Знайдіть порівняння в останньому прочитаному реченні («Про рукавиці, що літають, наче птиці» ) Розташовуємо на дошці відповідні картинки.

 -  Далі будемо читати текст вголос. Якщо впізнаєте порівняння, плещіть у долоні. 

 Читаємо ланцюжком від «Одне тільки було прикро…» , зупиняємося, знайшовши порівняння. (Ліві рукавички теж кудись поділися, як торішнє листя. Дерев, що вміють осяяти місто, засвітившись, мов люстри.)

- А хто з вас коли-небудь губив рукавичку?

- Дам вам пораду. Щоб діти не губили рукавиці, мами можуть пришити їх до резинки і розмістити цю конструкцію в рукавах. (Показую)

 

 

VІІ. Узагальнення і систематизація знань

- Давайте пригадаємо будову тексту.  (Зачин, основна частина, кінцівка)

- Про що говориться в зачині?

- Про що основна частина?

- Як би ви сформулювали тему казки?

- Прочитайте кінцівку твору.       (3 хв  с) 

     

- За допомогою інтелект-карти, поясніть, яка ця казка. (Літературна, українських письменників, прозова, чарівна)

- Завдання на уважність. (Слайд)

 

 

  (Про сині рукавички)  1 хв

VІІІ. Інформація про домашнє завдання

 - Дівчатка, уявіть себе Оксанкою і спробуйте розказати цю історію від її імені. Як би Оксанка почала свою розповідь?

 - Моя бабуся сплела мені м’якенькі, гарненькі, пухнасті рукавички, а я їх загубила….

 - Хлопчики, спробуйте переказати від імені Петра Петровича. Як би він почав розповідь?

 - Одного разу я вивів на прогулянку свого собаку, Бровка Бровковича. І він приніс мені в зубах рукавичку. …

 Вдома ще  раз прочитайте  казку Зірки Мензатюк «Небилиці про рукавиці». Дівчатка,   підготуйте творчий переказ казки від імені Оксанки, а  хлопчики - від імені Петра Петровича. 1 хв

ІХ. Підбиття підсумків уроку

 Діти, ми плідно сьогодні попрацювали. На завершення пропоную вам спробувати визначити основну думку твору, поміркувати й продовжити речення з таблиці, написати на стікері-рукавичці і прикріпити на дерево. 

  На таблиці початки  речень: 

 Я зрозумів, що…

 Я дізнався, що…

 Мені було цікаво…

 Цей твір вчить нас…  (ці фрази на плакаті )

 - Як би ви сформулювали головну думку казки?

 - Світ навколо нас вражає своєю красою, приховує багато таємниць і дивує чудесами. Нам тільки треба зуміти їх побачити. І не розгубитися. Щоб чудеса не бентежили нас, не відволікали від справ, а надихали на творчість, спонукали до корисної праці і добрих вчинків. 2 хв         

        

 

 

docx
Додано
9 квітня
Переглядів
284
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку