Урок літературного читання в 4 класі "Казка про друга" Марія Чумарна

Про матеріал
У даній розробці викладено цікавий спосіб проведення уроку у формі роботи телеканалу. Протягом уроку на різних програмах каналу працюють програми і кожна програма - це певний етап уроку.
Перегляд файлу

План-конспект уроку літературного читання  для 4 класу на тему:

 

« Казка про друга» Марія Чумарна  

Підготувала

 вчитель початкових класів

Зачепилівської  ЗОШ І-ІІІ ступенів

Сисоєва Лілія Олександрівна

 

Мета: ознайомити дітей із твором «Казка про друга» та письменницею М.Чумарною, вчити орієнтуватися у структурі твору, давати характеристику головним дійовим особам, порівнювати вчинки і поведінку персонажів, визначати головну думку твору; розвивати зв’язне мовлення; удосконалювати навички читання; активізовувати мислення, заохочувати самовираження у дружбі; виховувати почуття товариськості і віри в свої сили.

Обладнання: підручник, наочний матеріал,  ТЗН.

Хід уроку

1. Організація класу до роботи:

1.1. Привітання з учнями.

-Доброго дня! Сьогодні у нас не просто урок, а урок – телеефір каналу 1+1.  Сьогодні в ефірі програми: «Ранок з 1+1», телепередача Найрозумніший, ТСН. Особливе, ток-шоу «Говорить Україна», студія «В пошуках істини» та підсумок «Все буде добре». І ви – будете творити цей телеефір.

1.2. Перевірка готовності учнів до уроку.

-Починаємо програму «Ранок з 1+1».  А для цього перевірте чи на партах є все необхідне. Це має бути підручник, щоденник і пенал. Підготувались!?

1.3. Створення психологічного комфорту та емоційного настрою.

-Діти, давайте налаштуємося на хвилю: будемо старанними, задля плідної роботи протягом усього уроку. А для цього візьміться за руки, усміхніться і промовте девіз нашого уроку:

Працюймо наполегливо,

Швидко, старанно,

Щоб кожна хвилина

Не витрачалась марно.

2. Контроль, корекція і актуалізація опорних знань.

2.1. Створення проблемної ситуації

 Наш телеефір підходить до найцікавішого моменту. Програма «Найрозумніший». Зараз нам потрібно розгадати проблему над якою ми будемо працювати. Погляньте на екран. Спробуйте розв’язати такий ребус.

ребус

-Отже, яке слово було зашифроване? ( дружба)

2.2. Вступна бесіда про дружбу.

-Що для вас означає слово дружба? (…). Що таке справжня дружба?(…). Дружба — це безкорисливі взаємини між людьми, засновані на довірі, взаємних симпатіях, загальних інтересах і захопленнях. Дружба – це велика цінність.

-Молодці!

3. Вивчення нового матеріалу.

3.1. Повідомлення теми уроку.

-Отож, ТСН. Сьогодні в програмі – Прогноз на сьогодні: Думки про дружбу турбують сьогодні 4-класників. Тож особливою є тема уроку читання у 4 класах українських шкіл «Бережи справжню дружбу». Персона в об’єктиві: довідка про життєвий та творчий шлях автора твору «Казка про друга». Роздуми вчителів щодо проблеми збагачення активного словникового запасу школярів у рубриці «Говори та пиши правильно».

І особливою буде тема нашого телеефіру. І вона буде звучати так : Бережи справжню дружбу. «Казка про друга» . І я би хотіла, щоб сьогодні кожен з вас зрозумів хто такий справжній друг і як ним стати.

3.2. Довідка про письменницю.

-Діти, в рубрику «Персона в об’єктиві» потрапила . Марія Чумарна . З нею ви ознайомитися в підручнику, прочитавши вступ до казки. Вона народилась на Тернопільщині. Зараз живе у Львові, працює там у школі. Прочитали? Відкриваємо наступний слайд.

Також Марія Чумарна працює журналістом., редактором і ведучою авторських програм «Літературний Львів» і «Феномен України» на Львівському телебаченні. Автор поетичних збірок «Сонячна музика», «Земля між вогнями». Автор наукових розвідок «Мандрівка в українську казку».

Марія Чумарна написала дуже багато оповідань, казок, притч для дітей. Уявлення авторки втілені в збірці «Казки для друга». Тут розповідається що своя історія є в дощової калюжі, у жабки, що плигає по городі, у білої ромашки і в щебетливого горобчика. Але в кожній історії ви можете відкрити ще й казкову таємницю. Таємницю про незвичайні магічні сили природи і про наймогутнішого володаря цієї природи — людину. Одним із творів з цієї збірки є « Казка про друга», з яким ми познайомимось.

3.3. Гра «Репортер»

-Ви вже познайомилися з життям авторки,її професією та творчістю. Тому давайте перевіримо як ви запам’ятали цю інформацію. Пропоную зіграти гру репортер. Для цього трьом із вас потрібно вийти до дошки, та задавати запитання однокласникам відповідно до теми. Хтось про життя, інший про професію, а ще інший про творчість авторки. Для підказки я вам даю ці картки. Отож, хто хоче спробувати себе у ролі репортера!?

-Молодці!

3.4. Словникова робота .

-Діти, зараз ми зачитаємо «Казку про друга» М. Чумарної. Але перед цим, я хочу пояснити значення слів, які зустрінуться у казці. Отож, я виокремила такі слова, таку групу слів, які потрібно вимовляти та писати правильно. Погляньте на екран телевізора:

 фото пристрої – це пристрої, призначенні для зйомки ,

 космічний корабель – це космічний апарат, призначений для польоту у космічному просторі,

підземелля – це ходи, які знаходяться під землею ,

 покривало – це те, що лежить поверх всього на ліжку,

 інопланетяни – це фантастичні істоти, які існують на інших планетах.

-Можна виділити ще таку групу слів. Прочитайте їх і скажіть що їх об’єднує.

  • Висловлюють
  • Намагаюсь
  • Встигати
  • Нудьгую
  • Поринув

-Які це частини мови?(дієслова). Щоб краще зрозуміти суть цих слів до них потрібно підібрати синоніми. Спробуйте дібрати синоніми до 1,2,3,4,5 слова. А тепер погляньте які синоніми підібрала я.

  • Висловлюють – кажуть, говорять, повідають;
  • Намагаюсь – пробую, докладаю зусиль,стараюсь;
  • Встигати – робити вчасно;
  • Нудьгують – скучають, журяться;
  • Поринув – кинувся, занурився.

-А з третьою групою слів пропоную вам скласти словосполучення:

  • Спеціальні (пристрої, інструменти);
  • Єгипетські (піраміди, краєвиди);
  • Невидимі (тіні, чорнила);
  • Різнокольорова ( веселка, палітра, картина);

3.5. Ознайомлення з твором М. Чумарної « Казка про друга»

3.5.1.Читання вчителем першої частини твору.

-Отож, а зараз переходимо до програми «Говорить Україна». Послухайте уважно казку і поміркуйте який заголовок можна дібрати до цієї частини казки.

3.5.2. Перевірка первинного сприймання змісту твору – гра-бесіда «Мікрофон»

-Увага! Увага! Глядачі, переходимо до обговорення питань. Діти, давайте пограємо гру «Мікрофон». Готові!?

-Який заголовок можна дібрати до цієї частини казки (На планеті Тайн) ?

-Від чийого імені ведеться розповідь? ( від імені автора)

-Яких друзів мав хлопчик? ( Сашка і Компутика)

-Куди потрапив хлопчик? ( на планету Тайн)

-Чим займалися хлопці, коли були разом? (ходили на рибалку, такалися на підводному човні, будували фортеці з піску)

-Над чим задумався герой? ( над тим, що ще вчора вихвалявся перед друзями своїм другом Компутиком, а сьогодні йому вже не цікаво грати)

3.5.3. Виразне читання кращими учнями (2 частини).

 Діти, а зараз другу частину зачитаєте ви. Розпочне 

3.5.4. Бесіда-аналіз психологічного стану автора-героя.

-А який заголовок до цієї частини можна дібрати? ( Одинак на чужій планеті).

-Скажіть який настрій виник у хлопчика коли погас Компутик? (стало страшно).

-Що відчував хлопчик, дивившись на краєвид? ( від страху почали холонути руки і ноги)

-Коли хлопчик просидів дуже довго, що він відчув? ( Що йому стало тепло)

-Якого висновку хлопчик дійшов? Який був Сашко для нього? ( він умів розуміти і слухати героя)

3.5.5. Читання третьої частини.

-А зараз ми переходимо до читання наступної частини казки. 

3.5.6. Емоційно-оцінююча бесіда за змістом прочитаного.

-Який заголовок підберемо до цієї частини? (Докори сумління)

-Діти, що ви відчули? Які почуття перехоплюють вас?

-Яке враження на вас склав герой-автор?

-Яке враження склав на вас Сашко?

3.5.7. Фізкультхвилинка

-Зачитайте останнє речення, яким закінчується ця частина казки. А потім заснув. Я бачу, що дехто з вас вже дрімає. Тому на вас чекаєфізкультхвилинка. Погляньте на екран. Давайте повторяти рухи.

-Тепер сподіваюсь що ви прокинулись.

3.5.8. Читання четвертої частини казки в особах.

-Діти, а тепер послухайте хто ж розбудив нашого героя. Будьте уважні, оскільки цю частину казки зачитає _____________.

3.5.9. Перевірка сприймання четвертої частини казки.

-До кого забіг герой по дорозі до школи? ( до Сашка)

-Як Сашко врятував хлопчика? (Збудував космічний корабелі, посадив хлопця в нього і повернув на Землю).

-Діти, то хто був справжнім другом героя-автора? ( Сашко).

-Як ви гадаєте, чи змогла комп’ютерна гра замінити справжнього друга? (Ні)

-То чи можемо ми до цієї частини казки дібрати заголовок – Справжній друг(Можемо) 

-Молодці!

-Діти, читаючи ці частини тексту ми склали план до казки, погляньте.

План

  1. На планеті Тайн.
  2. Одинак на чужій планеті.
  3. Докори сумління.
  4. Справжній друг.

– Тепер відкрийте зошити і запишіть його.( якщо встигну)

4. Закріплення, узагальнення й систематизація вивченого матеріалу

4.1. Складання розширеного плану до казки.

4.1.1. Вибіркове читання з елементами бесіди

4.2. Інтонаційне читання

4.5. Читання в особах

-Діти, а знаєте що!? Я подумала,що було в цікаво запросити дійових осіб з казки до нас в студію. І почути цю історію від них. Але в нас немає можливості з ними зустрітися, тому пропоную комусь із вас зіграти героя-автора і Сашка. Хто хоче. Ваше завдання читати лише ті слова,які належать хлопцям. Готові!

5. Узагальнення й систематизація знань, умінь і навичок.

5.1. Узагальнююча бесіда за змістом казки.

-Хто справжній друг хлопчика?

-Що у казці вас вразило? Коли ви хвилювалися найбільше?

-Подумайте, який із рядків казки виражає її головну думку і поясніть вибір? ( Ви знаєте, як непроста знайти друга. Щоб мати друга, треба вміти самому бути другом. Ти хочеш, аби тебе розуміли, слухали, цінували)

6. Підсумок уроку.

6.1. Підсумкова бесіда.

-Діти, а ми з вами переходимо до останньої програми – Все буде добре . Давайте пригадаємо, якою ж була тема нашого уроку? (Бережи справжню дружбу. «Казка про друга»)

-Який висновок можна зробити, прослухавши дану тему?

-Діти, що на уроці вас саме більше запам’яталось та вразило?

6.2. Оголошення домашнього завдання.

-А домашнє завдання буде звучати так: Переказувати казку ніби кожен з вас став учасником подій, користуючись планом.

6.3. Оцінювання роботи учнів.

6.4. Заключне слово вчителя.

-Дякую за плідну роботу. Бажаю кожному із вас мати справжнього вірного друга.

 

docx
Додано
17 листопада 2019
Переглядів
6491
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку