Урок математики у 5 класі "Прямокутник. Квадрат"

Про матеріал
Мета: ознайомити учнів з поняттями та прикладами прямокутника і квадрата, їх елементами; розглянути формули для обчислення периметрів прямокутника і квадрата; забезпечити оволодіння навичками побудови даних чотирикутників; розвивати вміння виділяти суттєві ознаки та основні властивості геометричних тіл, розвивати логічне мислення; виховувати акуратність при виконанні побудов і записах у робочому зошиті, дисциплінованість та працелюбство. Очікувані результати: учні повинні виділяти прямокутника і квадрата серед інших чотирикутників, будувати дані фігури, вміти застосовувати формули периметра даних фігур до розв’язування задач, в тому числі, практичного змісту.
Перегляд файлу

Урок 66                                      5 клас                                 08.12.23 

Тема. Прямокутник. Квадрат

Мета: ознайомити учнів з поняттями та прикладами прямокутника і квадрата, їх елементами; розглянути формули для обчислення периметрів прямокутника і квадрата; забезпечити оволодіння навичками побудови даних чотирикутників;

            розвивати вміння виділяти суттєві ознаки та основні властивості геометричних тіл, розвивати логічне мислення;

            виховувати акуратність при виконанні побудов і записах у робочому зошиті, дисциплінованість та працелюбство.

Очікувані результати: учні повинні виділяти прямокутника і квадрата серед інших чотирикутників, будувати дані фігури, вміти застосовувати формули периметра даних фігур до розв’язування задач, в тому числі, практичного змісту.

Основні поняття: прямокутник, квадрат, периметр прямокутника і квадрата.

Компетентності, що формуються: математична – уміння оперувати геометричними об’єктами, використовувати формули периметрів прямокутника і квадрата; ключові – інформаційно-цифрова; соціальна і громадянська; спілкування державною мовою; уміння вчитися впродовж життя.

Обладнання: комп’ютер, набір геометричних фігур, кольоровий папір, ножиці, рулетка.

Тип уроку: засвоєння нових знань і вмінь

                                                  

                                           Хід уроку

І. Організаційний етап.

Вчитель вітається з учнями, налаштовує їх на роботу.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

Проводиться у формі гри  «Допиши рівність». На комп’ютері  заздалегідь вчителем записані розв’язання домашньої роботи з помилками. Завдання учнів – знайти і виправити помилку.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Фронтальне опитування.

  1. Що таке чотирикутник?
  2. Які елементи має чотирикутник?
  3. Чим саме відрізняється чотирикутник від трикутника?
  4. Вибрати із даних фігур чотирикутники (Мал.1)

 

Всі малюнки  висвітлюються на інтерактивній панелі.

 

 

 

 

 

 

                                               Мал. 1

 

ІV. Повідомлення теми і мети уроку

Сьогодні на уроці ми з вами вивчимо нову тему, яка називається «Прямокутник. Квадрат».

V. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу

У повсякденному житті ми часто зустрічаємося з предметами, які мають форму прямокутника: облицювальна плитка,поверхня парти, дошки, зігнута з дроту рамка і т.п. З молодших класів ви знаєте чотирикутник, у якого всі кути прямі. Такий чотирикутник називається прямокутником.

Розглянемо на малюнку прямокутник  ABCD. 

 

                                           Мал.2

 

Точки А,В, С,D – вершини прямокутника.

Сторони АВ і СD; BC і AD називаються протилежними.

Протилежні сторони прямокутника рівні між собою.

Сторони прямокутника, які не є протилежними,називають довжиною і шириною (це суміжні сторони). Отже, сторони АВ і ВС; СD і AD – суміжні.

Часто суміжні сторони прямокутника позначають малими буквами, наприклад а і b.

 

            

                                            Мал.3

 

Сума довжин усіх сторін прямокутника – це його периметр

 ( позначають Р).

Маємо: Р=a+b+a+b=2a+2b=2(a+b)

Дістали формулу периметра прямокутника:

                                        P=2(a+b)

Розгляньте  малюнок 4.

 

                                             Мал.4

Зверніть увагу на прямокутники жовтого і зеленого кольорів. Чим вони відрізняються? ( У прямокутників зеленого кольору всі сторони рівні).

Прямокутник, у якого всі сторони рівні між собою, називають квадратом.

                                         

                                                        Мал.5

 

На малюнку 5 сторони квадрата позначили буквою а.

Очевидно, що його периметр можна знайти так:

Р=а+а+а+а=4а

Отже, маємо формулу периметра квадрата:

                                                  P=4а

VІ. Осмислення нового матеріалу

 1.Творчі завдання

1) На партах лежать кольоровий папір і ножиці. Виріжте довільний прямокутник , виміряйте лінійкою з поділками його довжину і ширину.  Знайдіть периметр отриманого прямокутника (Учні озвучують відповіді).

2) З набору фігур, який є у кожного на парті, виберіть квадрат.

 Виміряйте лінійкою його сторону і знайдіть периметр отриманого квадрата (Учні озвучують відповіді).

3)  За допомогою рулетки виміряйте ( назвати учнів) довжину і ширину класу. Обчисліть довжину плінтуса.

2.Виконання вправ із підручника (Істер О.С. Математика. 5клас. Київ «Генеза». 2018

1) Вправа 773. Заповнити таблицю (a i b – сторони прямокутника, а Р – його периметр).

a

20 см

8 дм

 

b

18 см

 

2 м

P

 

28 дм

14 м

 

Особливу увагу зверніть на третій і четвертий стовпці таблиці, де за даними периметром і однією із сторін прямокутника потрібно знайти другу сторону.

2) Вправа 778

VІІ. Підбиття підсумків уроку

«Вільний мікрофон»

- Чи сподобався урок?

-Що нового дізналися на уроці?

-Чи зможете самостійно, без допомоги вчителя, обчислити периметр прямокутника? А квадрата?

VІІІ. Домашнє завдання

§23 Вправи:772, 776

 

docx
Додано
21 березня
Переглядів
611
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку