Урок 66 5 клас 08.12.23
Тема. Прямокутник. Квадрат
Мета: ознайомити учнів з поняттями та прикладами прямокутника і квадрата, їх елементами; розглянути формули для обчислення периметрів прямокутника і квадрата; забезпечити оволодіння навичками побудови даних чотирикутників;
розвивати вміння виділяти суттєві ознаки та основні властивості геометричних тіл, розвивати логічне мислення;
виховувати акуратність при виконанні побудов і записах у робочому зошиті, дисциплінованість та працелюбство.
Очікувані результати: учні повинні виділяти прямокутника і квадрата серед інших чотирикутників, будувати дані фігури, вміти застосовувати формули периметра даних фігур до розв’язування задач, в тому числі, практичного змісту.
Основні поняття: прямокутник, квадрат, периметр прямокутника і квадрата.
Компетентності, що формуються: математична – уміння оперувати геометричними об’єктами, використовувати формули периметрів прямокутника і квадрата; ключові – інформаційно-цифрова; соціальна і громадянська; спілкування державною мовою; уміння вчитися впродовж життя.
Обладнання: комп’ютер, набір геометричних фігур, кольоровий папір, ножиці, рулетка.
Тип уроку: засвоєння нових знань і вмінь
Хід уроку
І. Організаційний етап.
Вчитель вітається з учнями, налаштовує їх на роботу.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Проводиться у формі гри «Допиши рівність». На комп’ютері заздалегідь вчителем записані розв’язання домашньої роботи з помилками. Завдання учнів – знайти і виправити помилку.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Фронтальне опитування.
Всі малюнки висвітлюються на інтерактивній панелі.
Мал. 1
ІV. Повідомлення теми і мети уроку
Сьогодні на уроці ми з вами вивчимо нову тему, яка називається «Прямокутник. Квадрат».
V. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу
У повсякденному житті ми часто зустрічаємося з предметами, які мають форму прямокутника: облицювальна плитка,поверхня парти, дошки, зігнута з дроту рамка і т.п. З молодших класів ви знаєте чотирикутник, у якого всі кути прямі. Такий чотирикутник називається прямокутником.
Розглянемо на малюнку прямокутник ABCD.
Мал.2
Точки А,В, С,D – вершини прямокутника.
Сторони АВ і СD; BC і AD називаються протилежними.
Протилежні сторони прямокутника рівні між собою.
Сторони прямокутника, які не є протилежними,називають довжиною і шириною (це суміжні сторони). Отже, сторони АВ і ВС; СD і AD – суміжні.
Часто суміжні сторони прямокутника позначають малими буквами, наприклад а і b.
Мал.3
Сума довжин усіх сторін прямокутника – це його периметр
( позначають Р).
Маємо: Р=a+b+a+b=2a+2b=2(a+b)
Дістали формулу периметра прямокутника:
P=2(a+b)
Розгляньте малюнок 4.
Мал.4
Зверніть увагу на прямокутники жовтого і зеленого кольорів. Чим вони відрізняються? ( У прямокутників зеленого кольору всі сторони рівні).
Прямокутник, у якого всі сторони рівні між собою, називають квадратом.
Мал.5
На малюнку 5 сторони квадрата позначили буквою а.
Очевидно, що його периметр можна знайти так:
Р=а+а+а+а=4а
Отже, маємо формулу периметра квадрата:
P=4а
VІ. Осмислення нового матеріалу
1.Творчі завдання
1) На партах лежать кольоровий папір і ножиці. Виріжте довільний прямокутник , виміряйте лінійкою з поділками його довжину і ширину. Знайдіть периметр отриманого прямокутника (Учні озвучують відповіді).
2) З набору фігур, який є у кожного на парті, виберіть квадрат.
Виміряйте лінійкою його сторону і знайдіть периметр отриманого квадрата (Учні озвучують відповіді).
3) За допомогою рулетки виміряйте ( назвати учнів) довжину і ширину класу. Обчисліть довжину плінтуса.
2.Виконання вправ із підручника (Істер О.С. Математика. 5клас. Київ «Генеза». 2018
1) Вправа 773. Заповнити таблицю (a i b – сторони прямокутника, а Р – його периметр).
a |
20 см |
8 дм |
|
b |
18 см |
|
2 м |
P |
|
28 дм |
14 м |
Особливу увагу зверніть на третій і четвертий стовпці таблиці, де за даними периметром і однією із сторін прямокутника потрібно знайти другу сторону.
2) Вправа 778
VІІ. Підбиття підсумків уроку
«Вільний мікрофон»
- Чи сподобався урок?
-Що нового дізналися на уроці?
-Чи зможете самостійно, без допомоги вчителя, обчислити периметр прямокутника? А квадрата?
VІІІ. Домашнє завдання
§23 Вправи:772, 776