Розробка уроку вивчення нового матеріалу "Механічна робота та енергія" має на меті:
Ознайомити учнів з поняттям роботи й одиницями її виміру. З'ясування фізичного змісту поняття роботи.
Урок 8/8
Механічна робота і енергія.
Мета уроку: |
Познайомити учнів з поняттям роботи й одиницями її виміру. З’ясувати фізичний зміст поняття роботи. |
Тип уроку: |
урок вивчення нового навчального матеріалу. |
Демонстрації: |
1. Отримання виграшу в силі за допомогою важеля.
|
План викладання нового матеріалу: |
|
Перевірка знань: |
1. Укажіть, до макросвіту, мікросвіту або мегасвіту належать: а) вишня; б) Земля; в) чоловік; г) Юпітер; д) атом; е) молекула? 2. Як ви вважаєте, коли вчені відкрили перші закони природи: вивчаючи макросвіт, мегасвіт чи мікросвіт? 3. Чи може людина суттєво впливати на мегасвіт (космос)? |
ВИКЛАДАННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
Здавна будь-яке переміщення людиною тіл з витратою мускульних зусиль називалося роботою. Підняття ваги або переміщення по будь-якому шляху, будь-яка деформація тіла, розпилювання, різання – всі ці процеси пов’язані з м’язовим зусиллям уздовж деякого шляху.
Використовуючи дослід з важелем, можна показати, що за допомогою важеля одержуємо значний виграш у силі. (див. рисунок).
Однак виграш у силі завжди супроводжується програшем у переміщенні. Наприклад, якщо вантаж, прикріплений до короткого плеча важеля, піднімають, прикладаючи до довгого плеча важеля силу, що в 10 разів менша за вагу цього вантажу, то довге плече важеля треба опустити на відстань, що в 10 разів більша за висоту, на яку підніметься вантаж.
Цей і подібний досліди показують, що, використовуючи будь-які прості механізми,
ми виграємо в силі саме у стільки разів, у скільки програємо в переміщенні.
Ця закономірність, винайдена ще стародавніми греками, виявилася настільки важливою, що згодом її назвали «золотим правилом механіки».
2. Механічна робота.
Вчитель пояснює новий матеріал за допомогою таблиці, що зображена на дошці.
Із золотого правила механіки випливає, що, якщо не враховувати тертя, добуток сили на переміщення однаковий для кожної із сил, прикладених до плечей важеля. Тому ввели фізичну величину, яку назвали механічною роботою.
Якщо напрямок сили збігається з напрямком переміщення,
A = FS,
де F – модуль сили, а S – модуль переміщення.
Одиницю роботи в SI назвали джоуль (Дж) на честь англійського фізика Джеймса Прескотта Джоуля.
Тому 1 Дж = 1 Н · 1 м.
3. Потужність
Вчитель пояснює новий матеріал за допомогою таблиці, що зображена на дошці.
Ту саму роботу можна виконати за різні проміжки часу. Наприклад, можна підняти вантаж за хвилину, а можна піднімати цей же вантаж протягом години.
N= .
Одиницю потужності в SI назвали ват (Вт) на честь англійського винахідника Дж. Уатта (Ватта).
Це потужність, за якої роботу в 1 Дж виконують за 1 с:
1 Вт = 1 Дж / 1 с.
4. Енергія
Робота пов’язана з переміщенням, тому її можна виконувати тільки за умови, що тіла рухаються. Якщо роботу виконують під час руху тіл, що взаємодіють, змінюється їхнє взаємне положення.
Крім того, унаслідок виконання роботи може змінюватися швидкість тіл.
Отже, тіло виконує роботу тільки, якщо змінює свій механічний стан: змінюється або взаємне положення тіл, або їхня швидкість або й те, й друге одночасно.
Приклади:
Про тіла, унаслідок зміни стану яких може бути виконана робота, кажуть, що вони мають енергію.
Мірою зміни енергії є виконана робота; коли тіло виконує роботу, його енергія зменшується на величину, що дорівнює виконаній роботі. Тому енергію вимірюють у тих самих одиницях, що й роботу: одиницею енергії в SI є джоуль.
5. Види енергії.
Робота може бути виконана внаслідок зміни взаємного положення тіл, що взаємодіють, а також внаслідок зміни швидкостей тіл. У обох випадках змінюється механічна енергія тіла або системи тіл.
Наприклад, підняте тіло вкупі із Землею, що його притягує, утворюють систему тіл, яка має потенціальну енергію.
Як показують розрахунки, кінетичну енергію Екін тіла масою m , що рухається зі швидкістю υ , визначає формула
Екін
6. Закон збереження енергії.
У природі, техніці й побуті можна часто спостерігати перетворення одного виду механічної енергії в інший: потенціальної в кінетичну й кінетичної в потенціальну.
Наприклад, коли вода падає з греблі її потенціальна енергія перетворюється в кінетичну. У маятнику, що коливається, періодично ці види енергії переходять один в один.
Досліди показують, що, якщо можна знехтувати тертям, механічна енергія тіл, що взаємодіють, тобто сума їхньої потенціальної й кінетичної енергії, не змінюється.
Це – прояв закону збереження енергії, відкритого в 19-му столітті.
Фізичний зміст закону збереження енергії полягає в тому, що енергія є загальною мірою руху й взаємодії тіл і частинок: вона ніколи не зникає й не з’являється, а лише перетворюється з одного виду в інший.
ЗАПИТАННЯ ДО УЧНІВ ПІД ЧАС ВИКЛАДАННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
У конспект учня
A = FS
N= .
РОЗРАХУНКОВІ ЗАДАЧІ.
1. Під час великого навантаження на організм людини її серце скорочується до 150 разів за хвилину. За кожне скорочення серце виконує механічну роботу, що дорівнює 2 Дж. Визначте потужність, яку розвиває серце.
2. Яку потужність розвиває людина, що піднімає відро води вагою 120 Н із колодязя глибиною 20 м за 15 с?
Домашнє завдання
р2) № 4.21; 4.24; 4.29; 4.32; 4.33.
р3) № 4.40; 4.42; 4.44; 4.49; 4.51.
ІІІ. Виконати самостійну роботу № 3 « Робота й енергія».
ЗАДАЧІ ІЗ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ № 3
Робота й енергія.
ПОЧАТКОВИЙ РІВЕНЬ______________________________________________________
1. У якому із зазначених випадків виконують механічну роботу? Оберіть правильну відповідь.
А. Вода тисне на стінку посудини.
Б. На столі лежить книжка.
С. Падає крапля дощу.
2. У якому із зазначених випадків не виконують механічну роботу? Оберіть правильну відповідь.
А. Яблуко відірвалося від гілки і падає на землю.
Б. Цеглина лежить на землі.
В. Хлопчик піднімається вгору сходами.
СЕРЕДНІЙ РІВЕНЬ___________________________
ДОСТАТНІЙ РІВЕНЬ______________________________________________________
б) Автокран, піднімаючи вантаж вагою 15 кН, виконав роботу 22,5 кДж. На яку висоту при цьому піднято вантаж?
б) Визначте потужність машини, що піднімає молот вагою 1,5 кН на висоту 80 см за 2с.
ВИСОКИЙ РІВЕНЬ________________________________________________________
б) Чи має потенціальну енергію дерев’яний брусок, занурений у воду на деяку глибину?
б) Автомобіль рухається рівномірно й прямолінійно по горизонтальній дорозі. На що витрачається енергія палива?
Механічна робота й енергія. 7 клас Урок 8/8 Страница 1