Тема: Структури клітин, що забезпечують метаболізм
Мета: закріпити знання про процеси метаболізму як основи способу життєдіяльності клітини.
Задачі: закріпити знання про процеси метаболізму та речовини, які його забезпечують; пригадати особливості будови клітин, що пов'язані з процесом метаболізму; розвивати вміння застосовувати набуті знання,аналізувати матеріал та робити висновки.
Тип уроку: закріплення знань
ХІД УРОКУ
1.Організаційний етап. Перевірка готовності учнів до уроку.
2. Перевірка домашнього завдання.
2.1. Кросворд «Відгадайка». Прочитавши визначення різних процесів та явищ, що стосуються явища обміну речовини та енергії заповніть кросворд, вписавши відповідні визначенням терміни.
|
|
|
|
|
|
|
1. |
М |
І |
К |
С |
О |
Т |
Р |
О |
Ф |
И |
|
|
|
|
|
2. |
Г |
Е |
Т |
Е |
Р |
О |
Т |
Р |
О |
Ф |
И |
|
|
|
|
|
|
|
|
3. |
Ф |
О |
Т |
О |
С |
И |
Н |
Т |
Е |
З |
|
|
|
|
|
|
|
4. |
Д |
И |
Х |
А |
Н |
Н |
Я |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. |
Б |
І |
О |
С |
И |
Н |
Т |
Е |
З |
|
|
|
6. |
А |
В |
Т |
О |
Т |
Р |
О |
Ф |
И |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7. |
П |
О |
Л |
І |
П |
Е |
П |
Т |
И |
Д |
|
|
|
|
|
|
|
8. |
Л |
І |
П |
І |
Д |
И |
|
|
|
|
|
|
|
|
9. |
Г |
Л |
І |
К |
О |
Л |
І |
З |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10 |
К |
Р |
О |
Х |
М |
А |
Л |
Ь |
|
|
|
|
|
|
|
1. Група живих організмів, яка здатна як самостійно виробляти поживні речовини так і використовувати вироблені іншими.
2. Група живих організмів, яка в якості поживних речовин використовую чужу готову органічну сировину.
3. Процес утворення органічних речовин із вуглекислого газу та води за участю світла.
4. Процес перетворення органічної сировини на енергію, який може відбувайся з поглинанням кисню.
5. Процес утворення органічних речовин, що супроводжується поглинанням енергії.
6. Група живих організмів, яка здатна синтезувати органічну речовину самостійно.
7. Форма полімерної молекула, яка утворюється під час хімічної реакції молекул амінокислот.
8. Органічні сполуки, які в організмі відповідають за процеси терморегуляції та утворення клітинних мембран.
9. Процес без кисневого перетворення речовини на енергію.
10. Біополімерна сполука рослинного походження.
2.2 Уважно роздивіться графічні вирази різних процесів та спробуйте назвати ці процеси та дати їм визначення.
1. С6Н12О6 + Н2О + Н3РО4 = 2С3Н6О3 + 2АТФ + Q (гліколіз)
2. 6СО2 + 6Н2О = С6Н12О6 + 6О2 (фотосинтез)
3. NH2-CH2-CO-NH-CH2COOH (поліпептид)
4. С3Н5(ОН)3 + 3RСООН = С3Н5О3(R)3 + 3 Н2О (жироутворення)
2.3. В поданих прикладах встановіть логічні пари.
Мономери 1. Амінокислоти 2. Ліпіди 3. Глюкоза 4. Нуклеотид |
Полімери 1. ДНК 2. Жири 3. Нуклеїнові кислоти 4. Крохмаль
|
Речовини 1. ДНК 2. Крохмаль 3. Білки 4. АТФ |
Процеси 1. Гліколіз 2. Гідроліз 3. Реплікація 4. Денатурація |
3. Підготовка учнів до вивчення нового матеріалу.
Метаболізм будь-якої біологічної системи зумовлений процесами, які відбуваються в клітині. Тому дослідження будови та життєдіяльності клітини мають першочергове значення для розуміння обміну речовин на різних рівнях організації живого. Метаболізм забезпечує плазматична мембрана, мембранні та немембранні органели клітини.
3.1. Уважно роздивіться малюнок та зробіть позначення до нього.
3.2 Складіть логічні пари, у яких зазначена відповідність між органелами клітин та їх функціями:
Органели 1. Оболонка 2. Цитоплазма 3. Ядро 4. Мітохондрії 5. Пластиди 6. Ендоплазматична сітка 7. Комплекс Гольджі 8. Клітинний центр 9. Рибосоми 10. Вакуолі |
Функції 1. Накопичення клітинного соку 2. Синтез білка 3. Фотосинтез 4. Транспорт речовин 5. Тургор 6. Створення веретена поділу 7. Синтез ліпідів 8. Транспорт білків 9. Синтез АТФ 10. Утворення та зберігання ДНК |
3.3. Визначте серед представлених органел ті, які забезпечують процеси метаболізму:
4. Засвоєння знань.
4.1.Цитоплазматична мембрана.
Робота з підручником.
Складання схеми «Транспорт речовин через мембрану»
Робота з підручником. Уважно роздивіться малюнки 101 та 102 ст. 92 та виконайте завдання до них.
4.2. Органели.
Уміст еукаріотичних клітин поділяється внутрішніми мембранами на функціональні ділянки, що забезпечує розділення різних процесів обміну речовин у просторі і часі.
Робота з підручником.
5. Узагальнення.
Вправа «мікрофон» Учні по черзі висловлюють свої думки щодо отриманих на уроці знань,починаючи свою відповідь словами: «на уроці ми дізнались, що….»
6. Домашнє завдання:
Обов'язкове: вивчити § 22 (електронний підручник О. Андерсон)
Індивідуальне: підготувати ММП об'ємом не більше 5 слайдів на тему: