Захист геному людини від шкідливих мутагенних впливів.

Про матеріал
Урок містить цікаву інформацію, практичні завдання, які учні застосовують під час уроку, інтерактивні вправи.
Перегляд файлу

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ

ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ

ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ

ВИЩЕ ПРОФЕСІЙНЕ УЧИЛИЩЕ №11

 

 

 

 

 

Розгорнутий конспект уроку

з біології на тему:

Захист геному людини від шкідливих мутагенних впливів.

 

3f1c29d0fb12d9016e98bf479c39d3d5-690x410.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                      Вінниця-2019

 

Тема: Захист геному людини від шкідливих мутагенних впливів

Мета уроку:

навчальна: дати поняття про мутагени; ознайомити з видами мутагенів, загальними властивостями мутагенів та їх практичним значенням в природі та житті людини;

розвиваюча: розвивати увагу, спостережливість, мислення, уміння порівнювати, аналізувати й узагальнювати інформацію; встановлювати причинно-наслідкові зв’язки;

виховна:виховувати бережливе ставлення до власного здоров’я та всього живого що є на планеті; формувати науковий світогляд, інтерес до предмета, розширити кругозір учнів, формувати вміння та навички колективної навчальної діяльності учнів.

Після уроку учні зможуть:

-пояснювати причини які впливають на виникнення «мутацій»;

-називати основні типи факторів що впливають на здоров’я людини;

-аналізувати наслідки від утворених мутацій в організм.

Основні поняття: фізичні чинники, хімічні чинники, біологічні чинники, мутагенез, пестициди,побутові отрути, харчові добавки, лікарські препарати, випромінювання, радіація.

Обладнання: презентація, мультимедійне обладнання, роздатковий матеріал, фрагменти популярних науково-документальних фільмів, інтелект-картка, картка оцінювання, QR-код, таблиці з показниками впливу харчових добавок на організм, картка «менеджмент», продукти харчування, малюнки, цифри,олівці.

Методи і методичні прийоми: пошуковий, дослідницький, бесіда, групова робота, самостійна робота, рефлексія, робота з Інтернет сайтами,«проблемне питання»;методичні прийоми, що впливають на формування мотивації та діяльності учнів під час уроку: «фантастична добавка», «асоціативний кущ», «встановіть послідовність», «привернення уваги», «робота з літературою».

Тип уроку: комбінований

Міжпредметні зв’язки: хімія, екологія, інформатика, фізика, математика, комп’ютерні технології, виробниче навчання.

 

ПЕРЕБІГ УРОКУ

1. Організаційний момент

(перевірка явки та готовності групи до уроку, емоційне налаштування).

Викладач:Доброго дня. Рада вітати вас на уроці біології. Я  попрошу старосту написати мені список відсутніх учнів.

Сьогодні ми будемо працювати на основі командної діяльності. У вас на столах лежать картки, які називаються «менеджмент», на них вказано номер учасників вашої групи. Давайте глянемо, чи всі себе знайшли. Учасник під номером один – підніміть руку, номер два, номер три, номер чотири, номер п’ять, номер шість. Кожна група у нас має свій номер, який знаходиться на ваших партах. Отже, у нас є 4 групи. Сьогодні дуже важливо щоб ми з вами встановили зворотній зв'язок. Давайте зробимо ось що: якщо сплеснув долоні ось так (викладач показує), то такі ж оплески маєте зробити у відповідь і ви, але вони мають бути синхронними. Давайте спробуємо.

Коли будуть звучати мої оплески, це означатиме, що дана інформація важлива і своїми оплесками ви підтверджуєте готовність засвоювати. Домовилися?

Прийом «Асоціативний кущ» Слайд №1, №2.

Скажіть,з чим у вас асоціюється слово урок.(учні висловлюють свою думку)

А можна розшифрувати слово«урок» таким чином:

У-успіх

Р -радість

О -обдарованість

К -кмітливість

Отже, сьогодні на вас чекає, я просто впевнена, успіх, від якого ви всі отримаєте радість, ви мені покажете під час уроку свою обдарованість та кмітливість.

3.Актуалізація опорних знань.

Метод «робота з Інтернет-сайтами» Слайд №3.

У вас на партах лежать картки із зображенням QR-коду, зараз ви його скануєте за допомогою телефону і потрапляєте на сайт з вправою, яку необхідно виконати. У кого немає сканера –використайте посилання на цю вправу.

https://learningapps.org/display?v=pgq65ocgt19

https://learningapps.org/display?v=pas3xjuy219

(Учні виконують вправу на перевірку знань.)

На попередньому уроці ви були розділені на групи і отримали випереджувальне завдання – дослідити  кольорову гаму очей серед учнів 1-х курсів.

Група №1 проводила дослідження в 12 групі, група №2 – в 15 групі, група №3 – в 16 групі і група №4 – в 18 групі.

Виступ групи №1.

Згідно теорії, що раніше на нашій планеті усі люди були кароокими, і лише близько десяти тисяч років тому в результаті мутації почали народжуватися люди з іншим кольором очей, ми провели дослідження по кольоровій гамі очей серед учнів12 групи, в якій навчається 29 учнів з них 12 карооких, що становить 41 %;   8 блакитнооких, що становить27,5%; 5 сірооких, що становить 17% і 4 зеленооких, що становить 13,7%.

Результат нашого дослідження ми зобразили у вигляді графіка. Слайд №4

Виступ групи №2.

Наша група проводила дослідження по виявленню кольорової гами очей серед учнів 15 групи. В цій групі навчається 25 учнів ,з них11карооких,що становить 44%; 5 блакитнооких, що становить 20%; 6 сірооких, що становить 24% і 3зеленооких , що становить 12%.

В ході дослідження ми виявили що у групі №15 переважають учні із карим кольором очей. Результати ми зобразили у графіку. Слайд №5.

Виступ групи №3.

Ми провели опитування у групі №16 . В ній навчається 27 учнів, серед яких 15 карооких, що становить 55,5 %; 6 блакитнооких, що становить 22%; 5сірооких,що становить 18,5% і  1зеленоокий, що становить 3,7%

В результаті дослідження ми виявили, що в групі №16 переважають учні із карим кольором очей. Ось такий графік ми отримали. Слайд №6

Виступ групи №4.

Наша група в ході дослідження, яке проводила у групі №18 виявила, що в цій групі навчається 25 учнів. Серед яких 15 карооких, що становить 60%; 4блакитнооких, що становить 16%; 5сірооких, що становить 20%  1 зеленоокий, що становить 4%. Результат ми відобразили у графіку. Слайд №7.

Викладач:

Давайте зараз ще проведемо дослідження кольорової гами очей у вашій групі. Підніміть руку у кого карі очі, сірі, блакитні, зелені. А тепер визначте відсоток. Група №1 визначає відсоток карих очей, група №2- сірі, група№3 – блакитні і група №4 – зелені. Слайд №8.

Таким чином наше дослідження підтверджує теорію, що на нашій планеті проживає найбільше карооких людей і найменше зеленооких.

3. Мотивація навчальної діяльності.

Давайте зараз переглянемо фрагмент

Прийом «Фантастична добавка»

Слайд №8. Перегляд фрагменту документального фільму.

Організми, які відрізняються від решти через певні відхилення у зовнішності, здавна вважали монстрами. Їх знищували, або, в кращому випадку, показували на ярмарках та цирку за гроші як дивину.

Сьогодні наука вже може пояснити причини формування плоду з різними вадами.

Питання до учнів.

  • А як ви вважаєте, що є причиною змін в живих організмах? (відповідь)
  • Так. Це мутації.

 

4.Вивчення нового матеріалу.

План роботи:

1.Спонтанні та індуковані мутації.

2.Чинники що спричиняють мутації.

3.Фізичні мутагени:радіація, інфрачервоні промені, УФ промені, температура.

4.Хімічні мутагени : ліки, харчові добавки, виробничі отрути, пестициди.

5.Біологічні мутагени: віруси, цвілеві гриби, отрути тварин, токсини гельмінтів.

Прийом «Втановіть послідовність слів»

Викладач:

Зараз ми спробуємо за допомогою карток, які лежать у вас на партах, скласти тему нашого уроку. Учні команда, яких першими складе  з цих слів тему, отримають по одному балу. (бали учні виставляють самостійно у картки оцінювання). Підказку ви можете знайти у підручнику біології на сторінці 184. Працюємо командою.

Повідомлення теми та мети уроку. Слайд №9; Слайд №10

Викладач:

  •                     У вас у кожного на парті є інтелект-картка. Запишіть в них тему уроку.
  •                     Як ви вважаєте, ця тема є актуальною для вивчення?
  •                     Я даю вам 40 секунд, щоб ви написали з правої сторони інтелект-картки, чому ця тема є актуальною і для чого її необхідно вивчати.
  •                     А тепер обговоріть разом зі своєю командою все, що кожен із вас написав і оберіть один варіант відповіді.
  •                     Увага! Відповідати буде учасник під номером 6.

(відповіді учнів)

Метод «Проблемне питання»

Викладач:

Перед нами постає проблемне питання: які ж чинники спричиняють виникнення мутацій? Слайд №11.

І я вірю, що протягом уроку ми з вами дізнаємось про це та зможемо їх пояснити.

1.Спонтанні та індуковані мутації.

Слайд №12. За причинами спадкових змін, мутації поділяють на спонтанні (природні) і індуковані (штучні). Запишіть по центру своєї інтелектуальної картки слово мутація, поставте стрілочки в різні напрямки і підпишіть спонтанні і індуковані.

-Як ви гадаєте, чому ці мутації так називають?

-Вірно, тому, що одні відбуваються безпосередньо в природі, а інші формуються під впливом штучних чинників.

Прийом «звернення уваги» .

Викладач плескає у долоні, учні повторюють, що означає їх готовність до сприйняття матеріалу.

Прийом «робота з підручником»

Викладач:

А зараз за допомогою підручника ми дізнаємось, як називаються чинники,що спричиняють мутації. Сторінка для пошуку 184. Хто швидше знаходить – отримує бал. (учень зачитує, що таке мутагени)

2.Чинники що спричиняють мутації.

Фізичні і хімічні чинники, що викликають стійкі спадкові зміни мутацій називаються мутагенами.Слайд №.13.

Отже, у своїй картці під словом мутації поставте стрілочку і напишіть термін – мутагени.

За походженням мутагени бувають фізичні, хімічні, біологічні. Відмітьте їх на картці . Слайд №14

3.Фізичні мутагени:радіація, інфрачервоні промені, УФ промені, температура.

Метод «робота з Інтернет-сайтами»

Знайдіть в Інтернеті або на картках, які у вас є, що таке фізичні мутагени. Обговоріть в групі їх дію на організм.

Увага! Відповідати буде учасник під номером 1.

Приблизна відповідь учнів.

Фізичні мутагени– це іонізуюча радіація, ультрафіолетові промені, фотони світла, температура.  Слайд №17.

Іонізуюче випромінювання викликає в організмі ланцюжок оборотних і необоротних змін. Іонізуюча радіація при дії на організм людини може викликати два види ефектів, які відносяться до хвороб: променева хвороба, променеві опіки, променева катаракта, променеве безпліддя, аномалії розвитку плода, злоякісні пухлини, лейкози, спадкові хвороби.

Ультрафіолетове випромінювання – невидиме оком людини електромагнітне випромінювання. Під час дії на живі організми, УФ-випромінення поглинається вже верхніми шарами тканин,рослин або шкіри людини та тварин. На людину та тварин, малі дози УФ-випромінювання впливають цілюще— сприяють утвореннювітамінів групи D, покращуютьімунобіологічнівластивості організму. Характерною відповіддю шкіри на УФ-випромінення, є специфічне почервоніння—еритема, яка зазвичай, переходить до захисноїпігментації— «засмаги». Великі дози УФ-випромінювання, можуть викликати пошкодження очей й опік шкіри. Часті і надмірні дози, у деяких випадках, можуть зумовлювати канцерогенну дію на шкіру.

Викладач;

Ультрафіолетові промені у великих дозах негативно впливають на живі організми і можуть викликати мутації, але у невеликих кількостях ці промені потрібні тваринам і людині, бо сприяють утворенню в шкірі вітаміну D.

Прийом «асоціативний кущ»

Біля слова фізичні мутагени намалюйте малюнок кольоровим олівцем, з яким у вас асоціюються це слово. (учні малюють)

Викладач:

Прийом «звернення уваги».

Викладач плескає у долоні, учні повторюють, що означає їх готовність до сприйняття матеріалу.

Ви, як майбутні офісні працівники-адміністратори, які безпосередньо будете тривалий час працювати із офісною технікою, маєте знати, які небезпеки несе в собі сучасне обладнання.

Зараз ви маєте здійснити пошукову роботу. Можна користуватися Інтернетом або роздатковими картками. Необхідно пригадати уроки виробничого навчання на яких ви вивчали техніку безпеки під час роботи з офісним обладнанням.

За одну – дві хвилини ви маєте повідомити інформацію про негативний вплив офісного обладнання  на стан здоров`я працівників. Та які механізми захисту вам відомі.

Орієнтовна відповідь учнів:

Ще у ХХ столітті виникла стурбованість про шкідливий вплив комп’ютерів на здоров’я людини.

Як показали результати численних наукових робіт з використанням новітньої вимірювальної техніки, комп’ютер (особливо його дисплей чи монітор) є джерелом

  •                 електростатичного поля;
  •                 електромагнітних випромінювань в низькочастотному та високочастотному діапазонах (2Гц-400кГц);
  •                 випромінювання оптичного діапазону (ультрафіолетового, інфрачервоного і видимого світла), рентгенівського випромінювання.

Вплив електромагнітних випромінювань призводе до ряду захворювань: рак, переривання вагітності, виникнення мутацій, порушення зору, порушення роботи опорно-рухового апарату.

Орієнтовна відповідь учнів:

Як захистити себе?

1) Купити окуляри з анти-відбиваючим склом, вони повинні не мати в складі діоптрій;

2) Вибрати максимально хороший монітор, навіть якщо це буде коштувати вам дорого, але здоров’я є найбільш важливою і дорогою цінністю;

3) Зберегти вашу працездатність допоможуть спеціальні очні краплі для зволоження сітківки ока – вони є в кожній аптеці за доступною ціною;

4) Кожні дві години після роботи на комп’ютері робити перерву 10 хвилин. Протягом цього часу, можна вийти на балкон і подивитися на саму віддалену точку на горизонті;

5) Не забувайте кліпати очима! Адже ви кліпаєте, очі природно зволожуються;

6) Зменшити контрастність монітора, щоб уникнути яскравих кольорів. Так очі ушкодяться набагато менше.

7) Пам’ятайте також, що важливо змінювати позу. Якщо ви постійно сидите, нахиливши плечі вперед, то це може призвести до проблем з хребтом і суглобами, а також до спотворення припливу крові до мозку. Це, в свою чергу, викликає головні болі, труднощі з пам’яттю, аритмію серця. Щоб уникнути цих неприємних наслідків, ви повинні змінювати позу кожні десять хвилин.

Виконуючи такі прості вправи, ви знижуєте ймовірність отримати травми до мінімуму.

4.Хімічні мутагени : ліки, харчові добавки, виробничі отрути, пестициди.

Викладач:

Прийом «звернення уваги»

Викладач плескає у долоні, учні повторюють, що означає їх готовність до сприйняття матеріалу.

Ми ознайомилися з фізичним мутагенами, тепер давайте дізнаємось що ж таке хімічні мутагени. У своїх інтелект-картках від слова хімічні поставте стрілочки і напишіть харчові домішки, ліки, пестициди, промислові отрути. Слайд №18.

Викладач:

У своїй інтелектуальній картці напроти хімічних чинників намалюйте малюнок з чим у вас асоціюється це слово.

Хімічні чинники викликають 100% мутації, тобто є супермутагенами.

Викладач:

У вас на столах знаходяться конверти з малюнками, ви маєте швидко їх розділити на дві групи. Перша група це фізичні фактори, що призводять до мутацій, друга група - хімічні фактори. Ви маєте обговорити у своїй команді які малюнки до якої групи відносяться і пояснити чому ви саме так їх розділили.

Увага! Відповідати буде учасник під номером 4.

(учні розділяють картки, і дають відповідь)

Викладач:

Прийом «звернення уваги»

Викладач плескає у долоні, учні повторюють, що означає їх готовність до сприйняття матеріалу.

Сьогодні на прилавках магазинів нереально знайти продукт, в яких не міститься харчових домішок, нерідко їх кладуть навіть у хліб. Харчові домішки являють собою синтетичні хімічні або натуральні речовини, які ніколи самостійно не вживаються в їжу,а лише вводяться в продукт, щоб надати їм яскравості, смаку, тривалості збереження, зовнішнього вигляду та консистенції. Приблизно до ХХ століття при виробництві продуктів намагалися застосовувати лише натуральні харчові домішки, але поступово така наука, як харчова хімія, почала розвиватися і натуральне було замінено синтетичним.

Класифікація харчових домішок за кодами

Слайд №20. перегляд відео сюжету.

Е100 по Е181 – барвники;

Е200 по Е296 – консерванти;

Е300 по Е363 – антиокислювачі, антиоксиданти;

Е400 по Е499 – стабілізатори, які зберігають консистенцію;

Е500 по Е575 – емульгатори, а також розпушувачі;

Е600 по Е637 – ароматизатори, підсилювачі смаку;

Е700 по Е800 – це резерв, запасні позиції;

Е900 по Е999 – антіфламінги, призначені для зменшення піни, деякі підсолоджувачі та інші речовини;

Е1100 по Е1105 – біологічні каталізатори, ферменти;

Е 1400 по Е 1449 – модифіковані крохмалі, що допомагають створити необхідну консистенцію.

Е 1510 по Е 1520 – розчинники.

Серед синтетичних харчових домішок неможливо знайти безпечні. Вони здатні надавати мутагенну, алергічну і канцерогенну дію. Антибіотики, які використовують як консерванти, призводять до дисбактеріозу. Сахарин призводить до виникнення пухлин сечового міхура, аспаркам впливає на вміст у мозку хімічних речовин.

Метод «дослідження»

У кожної групи на столі є продукти харчування. Зараз ви маєте своєю групою дослідити наявність у продуктах харчових домішок виписати їх у інтелект картку. За допомого таблиці визначити до якого класу небезпеки відноситься дана харчова домішка. Слайд№21.

Увага! Відповідь даватиме учасник під номером 2.

(Учні здійснюють виступ про своє дослідження)

-Перед вами на столі лежать кольорові цукерки у вигляді таблеток, візьміть собі по одній у рот, але перед тим як ви її з’їсте, потримайте кілька секунд на язикові.

-А тепер давайте покажемо язик один одному. Що ми з вами спостерігаємо?

-Так , язик став кольоровим.

-Як ви вважаєте, що саме призвело до його забарвлення?

-Так це барвник.

-Давайте розглянемо таблицю харчові домішки, які захворювання виникають в результаті споживання таких речовин як барвники? Слайд№22.

(Учні розглядають таблицю і висловлюють власну думку.)

Викладач:

Лікарські препарати як хімічні речовини різної структури є чужорідними для організму людини. Звідси виникає проблема їх мутагенності. Деякі лікарськіпрепарати за величиною мутагенного потенціалу не поступаються іонізуючій радіації. Лікарські препарати можуть викликати широкий спектр мутацій – від точкових до пошкодження всього хромосомного набору.

Дослідним шляхом вже доведено, що лікарські препарати здатні впливати на розвиток плоду.

Слайд№23.

-Підніміть руку, хто хоча б раз у житті приймав ліки?

-А хто із вас читав можливі побічні дії від приймання лікарського препарату?

Зараз я даю вам 40 секунд для обговорення, ви маєте висловити у групі кожен свою думку, як можуть лікарські препарати впливати на здоров`я людини. Обрати відповідь яку вважаєте найкращою.

Увага!Відповідати буде учасник під номером 5.

Прийом «звернення уваги» .

Викладач плескає у долоні, учні повторюють, що означає їх готовність до сприйняття матеріалу.

Метод «Хвилинка Інтернету»

Давайте зараз за допомогою Інтернету знайдемо термін що таке пестициди. Слайд №24.

А хтось із вас можливо володіє інформацією про пестициди і може нам розповісти про ці речовини.

Орієнтовна  відповідь учня.

Пестициди - це хімічні речовини, які застосовуються в сільському господарстві для боротьби зі шкідниками та бур’янами. Ці хімічні речовини здатні накопичуватися в рослинах. Вода, повітря, рослини, забруднені пестицидами, згубно впливають на життя людей.

При потраплянні пестицидів в організм виникає утруднення дихання, ураження центральної нервової системи, сильний головний біль, розлад шлунку, підвищення температури, алергічні реакції, навіть настання коми. Усі пестициди виявляють ще й мутаційну властивість на організм людини. Близько 90% пестицидів та гербіцидів є канцерогенними, тобто здатні викликати ракові захворювання.

Прийом «асоціативний кущ»

Викладач:

Замалюйте у своїй картці з чим у вас асоціюється слово пестициди.

Викладач:

Позбутися нітратів повністю з продуктів у нас не вийде, але ми можемо частково знизити їх кількість.

Ми з вами на початку року вивчали тему «Знешкодження токсичних сполук в організмі людини», пригадайте зараз і обговоріть у свої групах, як саме в домашніх умовах частково можна позбутися нітратів.

Я даю вам 40 секунд, щоб ви обговорили. Увага відповідати буде учасник під номером 3.

Орієнтовна відповідь учнів:

- Очищення овочів і фруктів від шкірки, адже саме там накопичується найбільше нітратів;

- вимочування у звичайній воді протягом 20 хв.

- під час варіння знижується кількість нітратів від 40 до 70%, але воду, в якій готували овочі, необхідно відразу зливати, так як під час охолодження нітрати повернуться назад у овочі;

- засолювати овочі, під час чого нітрати переходять в розсіл;

- перед споживанням сирих овочів чи фруктів варто приймати аскорбінову кислоту, вітамін С загальмовує в організмі утворення нітрозамінів;

- під час приготування додавати до овочів гранатовий або лимонний сік, вони здатні знешкоджувати шкідливі нітратні сполуки.

Викладач:

І останнє що відноситься до хімічних чинників це виробничі отрути. Ви отримували всі випереджувальне завдання підготувати інформацію про ці речовини.

Виступ учня.

Виробнича отрута – це речовина, яка в наслідок порушення вимог безпеки при контакті з організмом може викликати захворювання або відхилення у стані здоров’я людини як під час впливу речовини, так і увіддалені періоди життя сучасного й наступних поколінь. Виробничі отрути надходять в організм через:

-дихальні шляхи (у вигляді парів, газів, аерозолів);

-шлунково-кишковий тракт, де отрута потрапляє безпосередньо в кров.

Дивно, але факт: засіб, що стоїть на кожній кухні, є справжньою отрутою. Це засіб для миття посуду. «Фейрі», яке так рекламують, насправді було створено вАнглії для миття танкерів,під час плавання яких нафта, коливаючись, забиває отвори, через які потрібно знову наливати нафту. Люди, які працюють прибиральниками цих танкерів, отримують високу доплату до своє платні, а ті, хто виготовляє цей миючий засіб, можуть йти на пенсію вже в 40 років. «Фейрі» - надзвичайно отруйна речовина, хтось  вирішив заробляти кошти на продажу миючого засобу у побуті, додавши до нього ароматизатори. Отрута, що міститься у цьому засобі, може змитися з посуду за умови, що ми будемо полоскати посуд 98 разів підряд, а від «Гали» необхідно 38 полоскань. Наші Дніпропетровські хіміки встановили, що за рік користування засобом для миття посуду ми споживаємо 250 мл шкідливих для здоров’я речовин. На думку лікарів, щоденне використання синтетичних миючих засобів призводить до таких захворювань, як депресія;порушення зору; захворювання кишково-шлункового тракту;гіпертонія;алергія;онкологічні хвороби;мутації.

Прийом «Фантастична добавка»

Викладач:

Якщо в природних умовах мутанти виникають в результаті впливу умов навколишнього середовища,то сьогодні науковці навчилися створювати мутантів в лабораторних умовах із тими властивостями, які необхідні людству або ж із властивостями, які інколи важко пояснити.

Слайд №26.

Хто із вас дивився фільм «Людина – павук»?Які властивості мав головний герой фільму? (головний герой внаслідок певних обставин набув властивостей пересуватися як павук, але з дуже великою швидкістю.)

Сьогодні людина-павук існує лише в коміксах, а в реальності існують кози-павуки. Так, вам не здалося, я сказала кози-павуки, яких було виведено в штаті Юта.

Розповідь викладача супроводжується відеоматеріалом. Слайд №25.відео.

Зовні вони звичайнісінькі кози, а от генетично-кози і павуки, адже вчені змішали ДНК кіз і павуків. Для чого це потрібно було робити? Молоко цих тварин містить у своєму складі павутиння. Вчені доять кіз, а потім відфільтровують павучий шовк. Ця павутина використовується в багатьох галузях промисловості, так як має добру міцність.

У вас може виникнути питання: а чому ж не можна було просто розводити павуків і використовувати їх павутиння?

Насправді це досить проблематично, так як павуків необхідних видів не можна утримувати великими колоніями, тому що вони постійно вбивають один одного, щоб з’їсти. В результаті різних досліджень вчені в ембріон кози ввели ген павука,отримавши при цьому нову породу з необхідними суспільству промисловими властивостями. А от споживати їх молоко неможна. ( або щоб було коротше показати фільм на пів хвилини які вже є створені тварини)

Прийом «Піктограма»

Викладач:

Давайте ми зараз уявимо і себе відомими науковцями і створимо нову, цікаву істоту. У вас на партах є листки ви малюєте голову, загинаєте листок, обмінюєтеся із своїм одногрупником, малюєте тулуб, знову обмінюєтесь  і останній має розгорнути і дати назву цій істоті.

5.Біологічні мутагени: віруси, цвілеві гриби, отрути тварин, токсини гельмінтів.

Слайд№27. Викладач:

До біологічних мутагенів належать віруси (наприклад, кір, краснуха, грип), токсини гельмінтів, грибів-паразитів, цвілевих грибів, отруйних рослин і тварин. У клітинах, уражених вірусами, мутації спостерігаються значно частіше, ніж у здорових клітин. Віруси вносять власну генетичну інформацію в геном клітини, змінюючи структуру генів.

Вроджені вади дітей трапляються у матерів, які перенесли інфекцію вітряної віспи під час вагітності. Аномалії включають вади розвитку очей, мозку та гіпоплазію кінцівок.

Вірус краснухи в 50-90% випадків захворювання є причиною формування

аномалій. Найчастіше уражаються очі, серце, орган слуху, орган зору,центральна нервова система, можлива гіпотрофія плоду. Вагітність, ускладнена

краснухою, часто закінчується викиднями або мертвонародженими.Для хлопців підліткового віку особливо небезпечний вірус паротиту черезвисокий ризик безпліддя.

Прийом «асоціативний кущ»

У своїх картках біля слова біологічні мутагени намалюйте малюнок з чим у вас асоціюється цей термін.

5.Узагальнення знань. Підведення підсумків.

Рефлексія

Метод «Павутинка знань»

Викладач бере клубок із нитками, називає ім’я учня і кидає йому клубок, пояснюючи, що таке мутагенез ;учень називає ім’я іншого учня, кидає клубок і говорить, те що він запам’ятав з уроку.

Викладач:

Де можна використати на практиці знання, які ви отримали сьогодні науроці у вашій майбутній професії?

Очікувані відповіді:

1. Шкідливі випромінювання під час роботи з офісною технікою.

2. Професійні захворювання .

3. Забруднення довкілля.

4. Вплив випромінювання на здоров’я людини.

5. Не варто підліткам користуватись мобільними телефонами.

Чи дізналися ви відповідь на проблемне питання - які ж причини мутації?

Очікувані відповіді:

1.Причинами мутацій є природні та штучні чинники.

2. Різні мутагени такі як хімічні,фізичні та біологічні викликають мутації в живих організмах.

Викладач підводить підсумки,учні рахують бали на своїх картках. Викладач виставляє оцінки.

  1. Домашнє завдання:

Прочитати параграф 46-47 ст.180 – 184.

З інтелектуальної картки в словничок, що знаходиться в кінці вашого зошита, виписати усі визначення до цих термінів. Підготувати інформацію про антимутаційний механізм. Створити презентацію «Вплив радіації на живі організми». Провести дослідження про шкоду харчових добавок на організм людини.

Домашнє завдання хто не встиг записати ви можете знайти на сторінці мого сайту за вже відомим вам посиланням, або ж у вайбері нашої  групі.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Пономаренко Лина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Нагорна Людмила Ярославівна
    Браво! Дуже цікавий урок. Дякую!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Голуб Світлана Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
12 вересня 2019
Переглядів
11026
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку