Тема. « Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття…»
(До 200-річчя від дня народження Тараса Шевченка)
Мета: продовжувати знайомити учнів із життям і творчістю Т.Г.Шевченка; удосконалювати навички виразного читання віршів; вчити аналізувати прочитане; виховувати любов до поезій Великого Кобзаря;
виховувати почуття національної свідомості, гідності, прищеплювати глибокі почуття любові до рідного краю.
Розвивати зв’язне мовлення учнів, увагу, мислення, пам’ять.
Обладнання: портрет Т.Г.Шевченка, «Кобзар» Т.Г.Шевченка.
Хід уроку
І. Організація учнів до уроку.( слайд №1 )
Всі мерщій сідайте, діти.
Домовляймось не шуміти,
На уроці не дрімати,
Руки вчасно підіймати.
І щоб не було мороки.
Всі готові до уроку?!
Тож гаразд, часу не гаєм
І урок розпочинаєм.
( плакат "Сиди правильно" )
Вірші учнів
Не вірте, на землі чудес не сім!
Багато їх, вони доступні всім.
До них ми звикли, ми їх добре знаєм
І дивуватись просто забуваєм.
Розглянь уважно квітки пелюстки
Чи жовтнем розмальовані листки.
Хіба не диво – райдуга над полем?
А ця велична синь небес навколо?
Хіба не диво – волохатий джміль,
Квітучий, кучерявий, пишний хміль,
Роса срібляста на зеленім листі
І немовля усміхнене в колисці?
Це все дива – великі і малі.
І сам ти диво, бо краса землі –
Це пісня, що ніколи не змовкає,
Тебе бентежить, вабить, надихає.
- Урок продовжим без зупинки
Із розумової розминки.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
Навчально-творче завдання (метод „мозкової атаки”).
(додаток, слайд№2-№3 )
- Сьогоднішній наш урок присвячений геніальній людині – поетові і художникові. Кому саме – дізнаємося, коли розкодуємо слово(завд.1)
Словникова робота. Пригадати: - правопис "Власна та загальна назва іменників"
Словникова робота.
Кріпак – селянин, який був власністю поміщика за часів кріпацтва. Пан міг торгувати кріпаками, міг розлучати назавжди батька, матір із дітьми, чоловіка – з дружиною, навіть проміняти на мисливського пса.
Т.Г.Шевченко – уславлений народний поет ( його перша поетична збірка «Кобзар», що містила 8 творів, вийшла друком у 1840 році). Геніальний Кобзар України був також видатним художником. На екрані ви бачите автопортрет Т.Г.Шевченко.
Словникова робота.
Автопортрет – це робота, виконана самим автором із самого себе.
ІІІ. Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу.
(перегляд уривку відеофільму «Тарас Шевченко в Києві»)
Фізхвилинка
Встаньте, діти, посміхніться,
Землі рідній поклоніться
За щасливий день вчорашній.
І до сонця потягніться,
В різні боки похиліться,
Веретеном покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте.
ІV. Опрацювання поезії Т.Г.Шевченка.
- Творчість і життєвий шлях Т.Г.Шевченка ви будете вивчати протягом усіх шкільних років, а до його «Кобзаря» повертатиметеся усе життя.
Гра «Шифрувальники» ( слайд №5, завд.2)
- А зараз пропоную гру, під час якої дізнаємося зміст завдання 2.
Вінок – нок + р + ші =…(вірші)
Київ – їв – и + об + за + ря =…(Кобзаря)
- Тарас Шевченко – автор чудових віршів як для дорослих, так і для дітей. Ми ці вірші знаємо, любимо, читаємо та перечитуємо. Духовним заповітом для поколінь українців став «Кобзар» - наш скарб і наша гордість.
ЗАВДАННЯ.
V. Підсумок уроку.
1.Тест ( слайд №6)
1. Шевченко народився у сім’ї:
а) кріпаків;
б) робітників.
2. Т.Г.Шевченко – це великий український:
а) поет і художник;
б) поет і композитор.
3. Яке слово із вірша пропущено?
а) заспівала;
б) защебетала.
2.
- Багато віршів Т.Г.Шевченка стали народними піснями, і це не дивно, адже своїм змістом та мелодикою вони близькі і зрозумілі народу. Послухаймо ж одну із пісень на слова Т.Г.Шевченка.
(звучить пісня «Зоре моя вечірняя…», автор музики – Гордій Гладкий)
- Тарас Григорович дуже любив Україну. Ми вчимося у нього любити рідну українську землю, свою родину.
Діти на фоні музики читають вірші
Любі друзі! Хоч маленькі,
Ми вже добре знаєм,
Що зовемось українці
Й українських предків маєм.
Батько, мати, брат, сестричка
І всі члени роду –
Всі належать до одного
Українського народу.
Українцем я зовуся
І цим іменем горджуся,
Бо козацький в мене рід
Здавна славний на весь світ.
Українка я маленька,
З України батько й ненька,
На Вкраїні вся родина,
Всім нам мати – Україна.
3.
- Кому був присвячений сьогоднішній урок?
- Як народ вшановує пам’ять поета і художника?
- Які ви знаєте місця у нашому місті пов’язані із ім’ям великого Кобзаря?
Дитино українська! Землю свою в рученятах чистих тримай!
Люби її, бережи, до неї зла не впускай!
Тоді і до тебе зло не торкнеться. І ненька-земля тобі усміхнеться.
Пам’ятайте слова Тараса Шевченка ( слайд №7)
Учітеся, брати мої,
Думайте, читайте,
І чужому научайтесь,
Й свого не цурайтесь.
З хлібом у нас зустрічають гостей,
Хліб на весіллі цвіте в короваї,
І кращих немає на світі вістей,
Ніж хліб уродився у рідному краї.
Ми – українці, велика родина.
Мова у нас солов’їна.
Квітне в садочку червона калина.
Рідна земля для нас всіх – Україна
- Дякую за активну роботу на уроці та чудові поетичні доповнення до теми уроку.
( під супровід пісні на слова Т.Г.Шевченка розрізаємо коровай)
ВРАНЦІ
Защебетав жайворонок,
угору летючи;
закувала зозуленька,
на дубі сидячи;
защебетав соловейко —
пішла луна гаєм;
червоніє за горою;
плугатар співає.
Встала весна, чорну землю
сонну розбудила,
уквітчала її рястом,
барвінком укрила;
і на полі жайворонок,
соловейко в гаї
землю,убрану весною,
вранці зустрічають...
...Світає, край неба палає,
соловейко в темнім гаї сонце зустрічає.
Тихесенько вітер віє,
степи, лани мріють,
між ярами над ставами верби зеленіють.
Сади рясні похилились,
тополі поволі стоять собі, мов сторожа,
розмовляють з полем.
Тече вода з-під явора Яром на долину Пишається над водою Червона калина. Пишається калинонька, Явір молодіє, А кругом їх верболози Й лози зеленіють. Тече вода із-за гаю Та попід горою. Хлюпочуться качаточка Поміж осокою. А качечка випливає З качуром за ними, Ловить ряску, розмовляє З дітками своїми. Тече край города, Вода ставом стала. Прийшло дівча воду брати. Брало, заспівало.
|
Зацвіла в долині Червона калина, Ніби засміялась Дівчина-дитина. Любо, любо стало, Пташечка зраділа І защебетала. Почула дівчина і в білій свитині з біленької хати вийшла погуляти у гай на долину.
|
Садок вишневий коло хати, Хрущі над вишнями гудуть, Плугатарі з плугами йдуть, Співають ідучи дівчата. А матері вечерять ждуть. Сім’я вечеря коло хати, Вечірня зіронька встає. Дочка вечерять подає, А мати хоче научати, Так соловейко не дає. Поклала мати коло хати, Маленьких діточок свїх; Сама заснула коло їх. Затихло все, тільки дівчата Та соловейко не затих. |