Урок МІСЦЕ ХІМІЇ СЕРЕД НАУК ПРО ПРИРОДУ. ЗНАЧЕННЯ ХІМІЇ ДЛЯ РОЗУМІННЯ НАУКОВОЇ КАРТИНИ СВІТУ

Про матеріал

Мета : дати уявлення про місце хімії серед наук про природу, роль хімії у розв'язанні біологічних, геологічних, фізичних та інших задач сучасності; пояснити роль хімії у формуванні наукової картини світу; продовжити формування в учнів діалектичного світогляду.

Перегляд файлу

Вчитель Туінов І.В.                                                                                                             Хімія 11

Тема: МІСЦЕ ХІМІЇ СЕРЕД НАУК ПРО ПРИРОДУ. ЗНАЧЕННЯ ХІМІЇ ДЛЯ РОЗУМІННЯ НАУКОВОЇ КАРТИНИ СВІТУ

Мета уроку: дати уявлення про місце хімії серед наук про природу, роль хімії у розв'язанні біологічних, геологічних, фізичних та інших задач сучасності; пояснити роль хімії у формуванні наукової картини світу; продовжити формування в учнів діалектичного світогляду.

Тип уроку: комбінований.

 

ХІД УРОКУ

I.  Організаційний момент

II. Основна частина уроку

- Актуалізація й коригування опорних знань учнів

Фронтальна бесіда

1. Що таке екологія?

2. Які екологічні проблеми вам відомі й чим вони спричинені?

3. Як ви вважаєте, що таке чисте повітря?

4. Які хімічні явища та процеси є, на вашу думку, основою таких екологічних проблем:

а) озонова діра;

б) парниковий ефект;

в) кислотні дощі.

5. Що можуть запропонувати хіміки для розв'язання вищезазначе­них проблем?

6. Чи можна в сучасному світі обійтися без продуктів хімічної про­мисловості?

Розв'язування задач

Задача 1

Скільки води (в кг) необхідно піддати електролізу, щоб одержати стільки кисню, скільки його необхідно для спалювання 1 м3 метану?    (3214 кг)

Задача № 2

Працюючий автомобільний двигун за годину витрачає 4 кг бензи­ну. Обчисліть обсяг шкідливих викидів, що містять карбон(ІІ) оксид, уважаючи, що бензин складається з октану, а обсяг карбон(ІІ) оксиду дорівнює 0,01 % (об'ємних від загального обсягу газів, що утворилися).  (1,34 л)

- Новий матеріал

Мотивація пізнавальної діяльності учнів, повідомлення теми й за­дач уроку.

В природе ничего иного нет,

Ни здесь, ни там, в космических глубинах.

От мелкой пыли до больших планет —

Все состоит из атомов єдиних.

                                                                                            С. Щипачов

Розповідь учителя

Природа не знає про поділення на науки. Вона єдина. А це озна­чає, що істинне пізнання її законів вимагає колективних зусиль бага­тьох наук, інакше ми бачитимемо лише один бік явищ і нічого не зна­тимемо про інші. От чому найцікавіші відкриття часто народжуються саме на стиках наук. До речі, вперше на це вказав Енгельс у «Діалек­тиці природи».

Класичним прикладом впливу однієї науки на розвиток іншої є вплив революції XX століття у фізиці на хімічні науки. У результаті цього стала зрозумілою сутність Періодичного закону Д. І. Менделєєва, природи хімічних сил, валентності, реакційної здатності, механізму хімічних реакцій. Подальший розвиток цих уявлень створив сучасну теоретичну хімію, що істотно відрізняється від хімії минулих століть.

У біології процес проникнення в сутність явищ настав набагато пізніше, коли вчені почали намагатися зрозуміти функції організму на фізичній і хімічній основі. Так створилися сучасні уявлення про при­роду спадковості, сутність генів, механізм синтезу білка в клітині, дію ферментів, м'язову роботу, фотосинтез, енергетику організму.

Сьогодні хімія відіграє все зростаючу роль у вивченні й розумінні біологічних процесів, і тому чим більше фізиків і хіміків будуть займа­тися цими питаннями разом з біологами, тим скоріше будуть розв'я­зані ці задачі й особливо головна з них, яка стосується функції цент­ральної нервової системи й мозку. У майбутньому, безсумнівно, виникне і зворотний вплив сучасної біології на хімію, що є особливо важливим. Усі біологічні процеси в клітинах відбуваються із застосуванням інших принципів, ніж ті, якими ми користувалися в хімічних експериментах. Тому розкриття фізико-хімічної природи цих біологічних процесів зро­бить величезний революціонізуючий вплив на хімію й хімічну техно­логію, відкриє можливість проведення подібних хімічних процесів і поза організмом.

Участь хіміків у біології може бути двоякою. З одного боку, вони повинні допомогти біологам з'ясувати, в чому суть справи, а з іншо­го — самі повинні вчитися в природи, якнайшвидше й різноманітніше проводити хімічні процеси в інтересах хімічної науки й технології.

Проблемне питання:

Предмет хімія. Місце хімії серед наук про природу.

Робота з підручником

Учні протягом 10 хв читають §  і роблять на полях олівцем по­значки про те, що їм відомо, що нового, що викликало сумнів, що не­зрозуміло й необхідно запитати в учителя.

- Обговорення матеріалу

 

Питання:

1) Що вивчає хімія? (Складаємо опорний конспект)                                   

 

                                                    Предмет хімія вивчає:

 

                    Речовини                                                                    Перетворення речовин

 

     Природні                   Штучні й синте­тичні                  У природних               У штучних умовах

(існують на Землі          (створені людиною)               умовах (без участі         (лабораторії, хімічні

   й у космосі)                                                                           людини)                      виробництва)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

2) Що вивчає фізика?

3) Що вивчає біологія?

4) Що є спільним у вивченні цих наук? (Складаємо діаграму Вена.)

 

ФІЗИКА

 

Вивчає механічний

рух

та фізичні

явища

Матерія

ХІМІЯ

 

Вивчає хімічні

реакції

(хімічну форму

руху матерії)

Матерія

БІОЛОГІЯ

 

Вивчає життя

(органічну форму

руху матерії)

 

5) Яке значення хімії? (Складаємо схему.)

 

                                                Значення хімії

 

Теоретичне                                                                                 Практичне

 

У пізнанні живої                                                                       У промисловості

та неживої природи                                                                  У сільському господарстві

                                                                                                    У медицині

                                                                                                    У побуті

                                                                                                    У захисті оточуючого середовища

 

 

 

 

6) Майже 250 років тому М. В. Ломоносов написав: «Широко распростирает химия руки свои в дела человеческие. Куда ни посмотрим, куда ни оглянемся, везде обращаются перед очами нашими успехи ее приложения». Як ви розумієте цей вираз?

 

7) Для чого необхідні хімічні знання всім людям? (Складаємо кон­спект.)

 

 

Хімічні знання

 

 

 

 

 

 

 

Формування наукового світогляду

 

 

Розв'язання медичної проблеми (для здоров'я людини)

 

 

 

 

 

 

Для збереження природної сировини (екологічні знання)

 

 

Використання в різних галузях виробництва,

науки

 

 

 

 

 

 

Значення хімії у розв'язанні сировинної, енергетичної проблем

 

 

Уміння користуватися хімічними речовинами в повсякденному житті

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Створення нових матеріалів

 

 

 

III. Заключна частина уроку

- Підбиття підсумків роботи на уроці

Отже, сьогодні на уроці ми з вами дійшли висновку, що хімічні, фізичні й біологічні знання в своїй сукупності дають можливість зрозу­міти сучасну наукову картину світу — загальні властивості й законо­мірності.

- Виставляння оцінок учням, які брали участь в обговоренні основних питань

 

- Домашнє завдання

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 6
Оцінки та відгуки
  1. Банщикова Аліна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Мороз - Галій Євгенія Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Слюнкин Стас
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Подрез Світлана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Енченко Алена
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Подрез Олексій
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 3 відгука
doc
Додано
26 лютого 2018
Переглядів
4290
Оцінка розробки
5.0 (6 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку