Урок "Молюски, їх особливості"

Про матеріал

Молюски, їх особливості.

Мета: дати загальну характеристику молюскам, ознайомити учнів з особливостями зовнішньої і внутрішньої будови, з процесами життєдіяльності молюсків у зв'язку із середовищем існування; формувати вміння і навички роботи з підручником, схемами; удосконалювати вміння і навички роботи з природними об'єктами; виховувати етично-ціннісне ставлення до природи.

Перегляд файлу

Урок № ___

Біологія

7 клас

 

Тема: Молюски, їх особливості.

 

Мета: дати загальну характеристику молюскам, ознайомити учнів з особливостями зовнішньої і внутрішньої будови, з процесами життєдіяльності молюсків у зв’язку із середовищем існування; формувати вміння і навички роботи з підручником, схемами; удосконалювати вміння і навички роботи з природними об’єктами; виховувати етично-ціннісне ставлення до природи.

 

Обладнання й матеріали:  підручник, робочий зошит

 Тип уроку. Засвоєння нових знань.

ХІД  УРОКУ

І. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності учнів.

Слово вчителя

 Ці тварини — природні компоненти, які постійно є довкола нас. Деяких із них ми бачимо постійно, у садах і лісах, на полях та городах, інших — лише у відповідних екологічних умовах: у річках та озерах, у морі і на його узбережжі.

 Первісні люди виготовляли з них ножі, наконечники для стріл та списів, скребки тощо. Дещо пізніше використовували для зберігання рідин або сипучих матеріалів.

 Окрім того, з них виготовляли прикраси. А ще не так давно — триста років тому — їх використовували як гроші.

Запитання до учнів:

— Про яку тварину йдеться? Яку частину тіла цієї тварини використовували люди? (Молюски, черепашки.)

 

«Асоціативний кущ»

Учні висловлюють свої асоціації щодо поняття «молюски». Усі відповіді записуються до «асоціативного куща», який зображено на дошці.

Можливі варіанти відповідей учнів: мають черепашку, тверді, м’які, слизькі, різнокольорові, повільно рухаються, водяні, наземні тощо.

Узагальнення результатів.

Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.

 

ІІ. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.

1.   Загальна характеристика молюсків. Ознаки будови, які відрізняють молюсків з-поміж інших тварин

Розповідь учителя та складання опорного конспекту

Форма тіла й розміри

Тіло молюсків несегментоване, часто асиметричне. Воно зазвичай складається з трьох основних відділів — голови, тулуба й ноги. Нога — це мускулистий непарний виріст черевної стінки тіла, що служить для руху молюска. Розміри варіюють у широких межах — від кількох міліметрів до 18 метрів.

Покриви тіла

Тулуб молюсків оточений шкірною складкою — мантією. Простір між тулубом і мантією називається мантійною порожниною. На спинному боці тіла, як правило, є захисна зовнішня черепашка (може редукуватися) з білка (конхіоліну), зміцненого вапном, або з вапняних пластин. Черепашка утворюється мантією. Вона може бути цільною, двостулковою або складатися з кількох пластинок.

Особливості внутрішньої будови молюсків

Молюски — тришарові тварини. Усі їхні органи й тканини розвиваються з трьох зародкових листків — ентодерми, мезодерми й ектодерми.

У них є вторинна порожнина тіла, або целом (простір між органами, що має власну вистилку з епітеліальної тканини), що значною мірою редукована. Вона має вигляд невеликих мішечків, що оточують серце і статеві залози. Проміжки між внутрішніми органами молюсків заповнені сполучною тканиною (паренхімою).

Опорно-рухова система

У нозі молюсків розташована складна система порожнин, які заповнені кров’ю й утворюють гідростатичний кістяк. Рух забезпечується завдяки хвилям м’язових скорочень, що виникають на поверхні ноги, яка прилягає до субстрату, яким пересувається молюск. Крім цього, деякі молюски використовують реактивний рух. Вони із силою виштовхують воду з мантійної порожнини, скорочуючи м’язи, що вистилають її, і забезпечують своєму тілу поступальний рух уперед.

Травна система

До складу травної системи молюсків зазвичай входять ротова порожнина, глотка, стравохід, шлунок, середня кишка й задня кишка. Крім того, є слинні залози й печінка. Для більшості молюсків характерна наявність у глотці язикоподібної тертки (радули), вкритої хітиновими зубцями.

Дихальна система

Дихання здійснюється зябрами або легенями, які розташовані в мантійній порожнині.

Кровоносна система

Незамкнена. Є серце, що складається з передсердь (одного або кількох) і шлуночка. У деяких примітивних молюсків два серця. Через серце молюсків протікає артеріальна кров.

Видільна система

Представлена нирками, які одним отвором відкриваються в навколосерцеву сумку, а другим — у мантійну порожнину.

Нервова система

Нервова система складається з навкологлоткового кільця й чотирьох поздовжніх нервових стовбурів. У вищих молюсків формується кілька пар гангліїв, які утворюють нервову систему розкидано-вузлового типу.

Органи чуттів розвинені в різних груп молюсків різною мірою. Вони представлені очима, органами хімічного чуття, органами рівноваги, головними щупальцями (органи дотику).

Розмноження

Серед молюсків трапляються як роздільностатеві форми, так і гермафродити. У деяких видів розвиток прямий, а в більшості — непрямий, з метаморфозом.

 

Завдання для учнів:

— Розгляньте зображення та визначте спільні ознаки, які характерні для цих тварин.

 

Очікувана відповідь учнів:

Тіло несегментоване, більшість мають захисну черепашку, двобічносиметричні (деякі види асиметричні), більшість видів мають голову.

Розповідь учителя

Тіло більшості молюсків складається з голови, тулуба та ноги. Нога являє собою виріст черевної стінки тулуба і служить для пересування, ловлі здобичі, прикріплення, закопування в ґрунт. Характерна особливість молюсків — наявність черепашки. Із внутрішнього боку до черепашки прилягає шкірна складка — мантія. Простір між мантією і тілом називається мантійною порожниною. У порожнині знаходяться зябра, а також у неї відкриваються отвори органів виділення та анальний отвір.

 

ІІІ. Узагальнення та систематизація знань.

«Закінчи речення».

1. Тіло більшості молюсків укрите … (черепашкою).

2. Зверху тіло молюсків укрите спинною шкіряною складкою — … (мантією).

3. Між тілом молюска і складкою шкіри розміщена — … (мантійна порожнина).

4. У більшості водяних молюсків органи дихання — … (зябра).

5. Органи дихання наземних молюсків представлені … (легенями).

6. Двостулкові молюски закривають черепашку за допомогою … (м’язів-замикачів).

7. Вода надходить до мантійної порожнини двостулкових молюсків через … (ввідний сифон).

8. Вода видаляється з мантійної порожнини двостулкових молюсків через … (вивідний сифон).

 

ІV. Підведення підсумків уроку.

Обговорення та виставлення оцінок

 

V. Надання та пояснення домашнього завдання.

 

1

 

docx
Додано
15 листопада 2018
Переглядів
1639
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку