Урок "Різноманітність та значення Молюсків"

Про матеріал

Різноманітність та значення Молюсків

Мета:

ознайомити учнів з різноманітністю молюсків; установити особливості їхньої будови та процесів життєдіяльності; розвивати вміння порівнювати, робити узагальнюючі висновки; формувати вміння спостерігати, аналізувати, творчо розв'язувати поставлені завдання; виховувати бережливе ставлення до природи.

Перегляд файлу

Урок № ___

Біологія

7 клас

 

Тема: Різноманітність та значення Молюсків

 

Мета:

ознайомити учнів з різноманітністю молюсків; установити особливості їхньої будови та процесів життєдіяльності; розвивати вміння порівнювати, робити узагальнюючі висновки; формувати вміння спостерігати, аналізувати, творчо розв’язувати поставлені завдання; виховувати бережливе ставлення до природи.

Обладнання й матеріали:  підручник, робочий зошит

 Тип уроку. Засвоєння нових знань.

ХІД  УРОКУ

І. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності учнів.

1. Вставте пропущені слова в тексті (роздавальний матеріал).

Молюски опанували (водне) та (наземно-повітряне) середовища життя. Тіло їх складається з (голови), (ноги) і (тулуба). Тулуб молюска оточений складкою шкіри —(мантією). Між тілом і мантією є (мантійна) порожнина. Тіло більшості молюсків, укрите захисною (черепашкою). Вона утворена (3) шарами. Органами дихання мешканців водойм є (зябра), у наземних тварин — переважно (легені). Органи виділення молюсків — (нирки).

 

2. «Закінчи речення».

1. Тіло більшості молюсків укрите … (черепашкою).

2. Зверху тіло молюсків укрите спинною шкіряною складкою — … (мантією).

3. Між тілом молюска і складкою шкіри розміщена — … (мантійна порожнина).

4. У більшості водяних молюсків органи дихання — … (зябра).

5. Органи дихання наземних молюсків представлені … (легенями).

6. Двостулкові молюски закривають черепашку за допомогою … (м’язів-замикачів).

7. Вода надходить до мантійної порожнини двостулкових молюсків через … (ввідний сифон).

8. Вода видаляється з мантійної порожнини двостулкових молюсків через … (вивідний сифон).

 

Слово вчителя

Джілбер Клінджел писав: «Якби вони змогли подолати береговий бар’єр і вийти з океану на суходіл, вони, мабуть, заселили б його нескінченною кількістю дивовижних органічних форм. Тому що ці молюски мають вісім рук-щупалець, на яких є «кігті»; сотні присосок, дзьоб; інфрачервоний зір; «реактивний двигун»; уміння «літати»; запас води для подорожі суходолом; здатність до регенерації; уміння створювати димову або чорнильну завісу; найдосконаліший у світі камуфляж; вогнемети, прожектори і розпізнавальні знаки».

— Про яких тварин писав Джілбер Клінджел? (Про восьминогів.)

Восьминоги належать до головоногих молюсків. Без перебільшення можна стверджувати, що представники цієї групи (восьминоги, каракатиці, кальмари) мають найскладнішу будову і є найрозумнішими серед безхребетних тварин.

Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.

 

ІІ. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.

Розповідь учителя

Відомо понад 130 тис. сучасних видів молюсків, з них в Україні — понад 600 видів. Одні з них живуть у морях чи прісних водоймах, інші — на суходолі. Серед молюсків є хижаки, рослиноїдні види, форми, що живляться, відфільтровуючи з води поживні частки, а також паразити тварин. Більшість молюсків повільно повзає або веде прикріплений спосіб життя, проте є такі молюски, які добре плавають і можуть розвивати значну швидкість.

Складання опорної схеми

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 4

«Коло ідей»

— Під час Першої світової війни біля берегів о. Крит швартувалося багато військових і транспортних кораблів. Так багато, що на дні моря виросли гори кам’яного вугілля, яке губили кораблі. Критські рибалки вирішили дістати це вугілля. Але вони були бідними і не змогли придбати підйомну техніку. І тоді вони згадали про восьминогів… Як вони використали восьминогів для підйому вугілля?

(Наловили восьминогів, прив’язали до мотузок і стали спускати на дно. Щойно восьминіг торкався дна, його одразу ж тягли догори, не даючи змоги повисіти на мотузці, а він, пручаючись, хапався за вугілля. Таким чином восьминога піднімали разом з вугіллям.)

 

Роль молюсків в екосистемах та житті людини

Самостійна робота в групах

Завдання для груп:

— Опрацювати текст підручника та додатковий матеріал і скласти опорну схему з теми «Роль молюсків у природі та житті людини»:

І група — черевоногих молюсків;

II група — двостулкових молюсків;

III група — головоногих молюсків.

(Кожна група для роботи повинна мати папір (ватман), маркери.)

Презентація роботи груп

І група — «Роль черевоногих молюсків у природі та житті людини».

У природі У житті людини

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

II група — «Роль двостулкових молюсків у природі та житті людини».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

III група — «Роль головоногих молюсків у природі та житті людини».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІІ. Узагальнення та систематизація знань.

3.1. «Цікаве запитання».

— Це трапилось у 1235 р. біля західних берегів Франції. Ірландець Вілтон потрапив на пустельний острів унаслідок аварії корабля. На нього чекала голодна смерть. Що робити? Вілтон зробив з морської трави сітку. Устромив гілки в мул і натягнув на них сітку. Він хотів спіймати птаха, а спіймав… чорно-синіх молюсків. Вони і врятували життя Вілтону. Кого спіймав Вілтон?

(Вілтон спіймав мідій, м’ясо яких і вирішив скуштувати.)

 

3.2. «Творча лабораторія» (робота у творчих групах). 

— Чому екологи «б’ють на сполох», фіксуючи збільшення кількості рапан у Чорному морі?

 

ІV. Підведення підсумків уроку.

Обговорення та виставлення оцінок

 

V. Надання та пояснення домашнього завдання.

 

 

 

1

 

docx
Додано
15 листопада 2018
Переглядів
2637
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку