Різноманітність та значення Молюсків
Мета:
ознайомити учнів з різноманітністю молюсків; установити особливості їхньої будови та процесів життєдіяльності; розвивати вміння порівнювати, робити узагальнюючі висновки; формувати вміння спостерігати, аналізувати, творчо розв'язувати поставлені завдання; виховувати бережливе ставлення до природи.
Урок № ___
Біологія
7 клас
Тема: Різноманітність та значення Молюсків
Мета:
ознайомити учнів з різноманітністю молюсків; установити особливості їхньої будови та процесів життєдіяльності; розвивати вміння порівнювати, робити узагальнюючі висновки; формувати вміння спостерігати, аналізувати, творчо розв’язувати поставлені завдання; виховувати бережливе ставлення до природи.
Обладнання й матеріали: підручник, робочий зошит
Тип уроку. Засвоєння нових знань.
ХІД УРОКУ
І. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності учнів.
1. Вставте пропущені слова в тексті (роздавальний матеріал).
Молюски опанували (водне) та (наземно-повітряне) середовища життя. Тіло їх складається з (голови), (ноги) і (тулуба). Тулуб молюска оточений складкою шкіри —(мантією). Між тілом і мантією є (мантійна) порожнина. Тіло більшості молюсків, укрите захисною (черепашкою). Вона утворена (3) шарами. Органами дихання мешканців водойм є (зябра), у наземних тварин — переважно (легені). Органи виділення молюсків — (нирки).
2. «Закінчи речення».
1. Тіло більшості молюсків укрите … (черепашкою).
2. Зверху тіло молюсків укрите спинною шкіряною складкою — … (мантією).
3. Між тілом молюска і складкою шкіри розміщена — … (мантійна порожнина).
4. У більшості водяних молюсків органи дихання — … (зябра).
5. Органи дихання наземних молюсків представлені … (легенями).
6. Двостулкові молюски закривають черепашку за допомогою … (м’язів-замикачів).
7. Вода надходить до мантійної порожнини двостулкових молюсків через … (ввідний сифон).
8. Вода видаляється з мантійної порожнини двостулкових молюсків через … (вивідний сифон).
Слово вчителя
Джілбер Клінджел писав: «Якби вони змогли подолати береговий бар’єр і вийти з океану на суходіл, вони, мабуть, заселили б його нескінченною кількістю дивовижних органічних форм. Тому що ці молюски мають вісім рук-щупалець, на яких є «кігті»; сотні присосок, дзьоб; інфрачервоний зір; «реактивний двигун»; уміння «літати»; запас води для подорожі суходолом; здатність до регенерації; уміння створювати димову або чорнильну завісу; найдосконаліший у світі камуфляж; вогнемети, прожектори і розпізнавальні знаки».
— Про яких тварин писав Джілбер Клінджел? (Про восьминогів.)
Восьминоги належать до головоногих молюсків. Без перебільшення можна стверджувати, що представники цієї групи (восьминоги, каракатиці, кальмари) мають найскладнішу будову і є найрозумнішими серед безхребетних тварин.
Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.
ІІ. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.
Розповідь учителя
Відомо понад 130 тис. сучасних видів молюсків, з них в Україні — понад 600 видів. Одні з них живуть у морях чи прісних водоймах, інші — на суходолі. Серед молюсків є хижаки, рослиноїдні види, форми, що живляться, відфільтровуючи з води поживні частки, а також паразити тварин. Більшість молюсків повільно повзає або веде прикріплений спосіб життя, проте є такі молюски, які добре плавають і можуть розвивати значну швидкість.
Складання опорної схеми
«Коло ідей»
— Під час Першої світової війни біля берегів о. Крит швартувалося багато військових і транспортних кораблів. Так багато, що на дні моря виросли гори кам’яного вугілля, яке губили кораблі. Критські рибалки вирішили дістати це вугілля. Але вони були бідними і не змогли придбати підйомну техніку. І тоді вони згадали про восьминогів… Як вони використали восьминогів для підйому вугілля?
(Наловили восьминогів, прив’язали до мотузок і стали спускати на дно. Щойно восьминіг торкався дна, його одразу ж тягли догори, не даючи змоги повисіти на мотузці, а він, пручаючись, хапався за вугілля. Таким чином восьминога піднімали разом з вугіллям.)
Роль молюсків в екосистемах та житті людини
Самостійна робота в групах
Завдання для груп:
— Опрацювати текст підручника та додатковий матеріал і скласти опорну схему з теми «Роль молюсків у природі та житті людини»:
І група — черевоногих молюсків;
II група — двостулкових молюсків;
III група — головоногих молюсків.
(Кожна група для роботи повинна мати папір (ватман), маркери.)
Презентація роботи груп
І група — «Роль черевоногих молюсків у природі та житті людини».
У природі У житті людини
II група — «Роль двостулкових молюсків у природі та житті людини».
III група — «Роль головоногих молюсків у природі та житті людини».
ІІІ. Узагальнення та систематизація знань.
3.1. «Цікаве запитання».
— Це трапилось у 1235 р. біля західних берегів Франції. Ірландець Вілтон потрапив на пустельний острів унаслідок аварії корабля. На нього чекала голодна смерть. Що робити? Вілтон зробив з морської трави сітку. Устромив гілки в мул і натягнув на них сітку. Він хотів спіймати птаха, а спіймав… чорно-синіх молюсків. Вони і врятували життя Вілтону. Кого спіймав Вілтон?
(Вілтон спіймав мідій, м’ясо яких і вирішив скуштувати.)
3.2. «Творча лабораторія» (робота у творчих групах).
— Чому екологи «б’ють на сполох», фіксуючи збільшення кількості рапан у Чорному морі?
ІV. Підведення підсумків уроку.
Обговорення та виставлення оцінок
V. Надання та пояснення домашнього завдання.
1