Урок «Морські та ґрунтові одноклітинні організми»

Про матеріал
Тема: «Морські та ґрунтові одноклітинні організми» Мета: освітня – ознайомити учнів з морськими та ґрунтовими одноклітинними організмами, з їх різноманітністю та поширенням, значенням у природі і житті людини; виховна – естетичне та екологічне виховання, виховання бережливого ставлення до природи та її багатств; розвиваюча – розвиток пізнавального інтересу, наукового світогляду, уявлення про взаємозв’язки у живій і неживій природі, участь людині у цьому, вміння робити висновки і узагальнення.
Перегляд файлу

План-конспект уроку

Тема: «Морські та ґрунтові одноклітинні організми»

 

Мета:

           освітня – ознайомити учнів з морськими та ґрунтовими одноклітинними організмами, з їх різноманітністю та поширенням, значенням у природі і житті людини;

            виховна – естетичне та екологічне виховання, виховання бережливого ставлення до природи та її багатств;

           розвиваюча – розвиток пізнавального інтересу, наукового світогляду, уявлення про взаємозв’язки у живій і неживій природі, участь людині у цьому, вміння робити висновки і узагальнення.

 

Хід уроку

I.  Актуалізація опорних знань.

  1. Стартове фронтальне опитування.

а) Хто такі одноклітинні організми?

б) Чим вони вирізняються серед інших тварин і чому називаються найпростішими?

в) Чому їхня клітина – самостійний організм?

г) Як рухаються Найпростіші та які розміри вони мають?

д) Як живляться Одноклітинні?

е) Як вони розмножуються?

є) Яка їх загальна будова?

ж) Що таке циста?

з) яких прісноводних одноклітинних ви знаєте?

 

  1. Біологічний диктант: запишіть ключ-код – відповідь на питання, вказавши умовним позначенням вид прісноводної одноклітинної тварини, якій притаманна названа ознака:

А – амеба;

Е – евглена;

І – інфузорія;

* – ознака притаманна усім.

(Перший варіант – непарні числа, другий варіант – парні числа)

 

Запитання:

1) Форма тіла непостійна.

2) Є хлоропласти.

3) Може утворювати цисту.

4) Органи пересування – війки.

5) Є світлочутливе вічко.

6) Нагадує безформну краплю.

7) Є скоротлива вакуоля.

8) Є ядро.

9) Органи пересування – несправжні ніжки.

10) Мають два ядра.

11) Автотрофне живлення.

12) Є клітинний рот.

13) Орган пересування – джгутик.

14) Є порошиця.

15) Спосіб живлення – фагоцитоз.

16) Спосіб розмноження – поділ.

17) Змішаний тип живлення.

18) При розмноженні можливий обмін ядрами.

19) Веретеноподібна форма тіла.

20) За формою нагадує туфельку.

21) Здатний до фотосинтезу.

22) Утворює травну вакуолю.

23) Дихає всією поверхнею тіла.

24) Еукаріотичний організм.

 

  1. Біологічна «анкета» одноклітинних.
    • Я безформна і безбарвна, нагадую пляму від чорнил і дуже полюбляю стоячу воду та мулисте дно зі смачними сінними паличками. Хто я?
    • Іноді я зелена, іноді – безбарвна, я веретеноподібна і маю джгутик, захочу – харчуюся на світлі, але й в темряві не пропаду. Хто я?
    • Я – ніби туфелька, прудка й метушлива завдяки тисячам мікроскопічних «весел» і маю аж два ядра. Хто я?

(Учень описує організм і по ходу розповіді робить схематичний малюнок, робить на ньому позначення та коментує їх).

  1. Розкажіть про значення одноклітинних.
  2. Конкурс лаборантів: користуючись мікроскопом, впізнайте, які найпростіші є на цих мікропрепаратах.

 

II. Мотивація пізнавальної діяльності.

Як ви гадаєте, якої води на Землі більше – прісної чи солоної? Звичайно ж, солоної. Та чи зупинить солоність у декілька проміле найпростіших? Аж ніяк ні. Їх там настільки багато, що прісноводні можуть лише позаздрити. А ґрунти? Хто, як не невидимі мікроскопічні істоти, покращують його якість? Про них і піде сьогодні мова.

 

III. Формування нових знань та вмінь.

План

  1. Знайомство з форамініферами (розповідь учителя чи доповідь учня).
  2. Значення форамініфер в утворенні осадових порід.

Завдання: подумайте над схемою:

Фораминиферы

 

 

 

Учитель креслить схему на дошці (або демонструє заготовлену заздалегідь), учні самостійно опрацьовують матеріал підручника, потім бажаючий біля дошки усно коментує дану схему.

  1. Дослід: дія на крейду і мармур соляної кислоти.

Запитання: що це доводить?

(Те, що мармур і крейда близькі за своїм хімічним складом).

  1. Подумайте над схемою (робота з підручником):

      Фораминиферы               Фораминиферы

                              

                                           

Творче завдання: покажіть на карті вказані гірські системи, згадайте з географії, як вони утворилися. Що таке геосинкліналь?

  1. Поняття «геологічного літопису»)

(Доповідь учня – за бажанням учителя)

  1. Радіолярії.
  2. Поміркуйте над схемою (робота з підручником):

 

Фораминиферы                  Кремнезем (о. Барбадос)

Радіолярія

 

Творче завдання: (виконувалося вдома як д/з): покажіть на карті острів Барбадос, визначте його географічні координати. Що ви про нього знаєте?

  1. Ґрунтові одноклітинні.

 

IV. Закріплення отриманих знань та вмінь.

  1. Заповніть схему (один учень чи кілька по черзі заповнюють її біля дошки, решта перемальовують у зошит):

 

Одноклітинні

 

Морські                                                                                                           Ґрунтові

 

 

Форамініфери          Радіолярії

 

Характеристику слід давати за планом (записаний окремо на дошці):

Морські одноклітинні:

1. Склад скелету та його тип.

2. Де живуть.

3. Що утворюють.

Ґрунтові одноклітинні:

1. Характерна особливість.

2. Кількість у ґрунті.

3. Значення.

 

  1. Запитання для роздумів: яка роль одноклітинних у кругообігу речовин?
  2. Яке значення одноклітинних у природі і житті людини?

V. Узагальнення і систематизація знань та вмінь.

  1. Відповісти на питання в кінці підручника.
  2. Запитання: яким би був світ, якби в ньому раптом зникли одноклітинні?

VI. Домашнє завдання.

§         , скласти порівняльну таблицю до вивчених одноклітинних.

docx
Додано
11 червня 2020
Переглядів
1170
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку