Урок на тему "Андрій Чайковський "За сестрою"

Про матеріал
Конспект уроку української літератури в 7 класі на тему "Андрій Чайковський. "За сестрою""
Перегляд файлу

Урок № 20                                                               7 клас    Дата: __________

Тема уроку: Андрій Чайковський. «За сестрою» Образ Павлуся як утілення благородства і лицарства, сміливості й винахідливості. Родинні цінності і патріотизм у творі. 

Мета уроку: опрацьовуючи ідейно-художній зміст VІІІ–ІХ розділів твору, охарактеризувати образ головного героя твору Павлуся Судака; розвивати культуру зв’язного мовлення, логічне мислення, увагу, спостережливість, уміння грамотно висловлювати власні думки, почуття, враження; формувати кругозір, світогляд; виховувати почуття любові до рідної землі, своєї родини; поваги до історичного минулого, його видатних осіб і героїв; виховувати почуття патріотизму, відданості, віри в перемогу добра, справедливості.

Тип уроку: підручник, зошит, малюнки учнів, підготовлені тестові завдання,

Обладнання: підручник, зошит, схема «Родина Судаків», репродукція А. Манастирського “У погоні за татарином”.

Епіграф до уроку:

Яке це щастя дороге – мати свою рідну сторону. 

О. Твардовський

 

Перебіг уроку

І. Організаційний момент. Мобілізація уваги учнів

1.Забезпечення емоційної готовності до уроку

Звучить козацький марш.(Виходить козак)

 Козак. Добрий день, шановна громадо. Через століття і віки я прийшов до вас у гості, бо почув запальний козацький марш. Ви впізнали мене? Хто я? (відповідь). Козаки – це надзвичайно симпатичні люди! Горді, відважні лицарі, які сміливо дивилися у вічі смерті, захищали свою неньку Україну від ворогів. Шабля – його хрест, перемога – його бог, а пісня – була його молитвою.

Козак: - А скажіть мені, чи ще є козаки, що силою та завзяттям можуть похвалитися? (Так!!!) - Та рідної мови не цураються? (Так!!!)  - Так, не перевелися козаки на нашій землі. Саме вони сьогодні покажуть, на що здатні.

Учитель. Рада вас вітати на уроці. Бачу,ви у гарному настрої,тож привітайте один одного добрим словом, побажайте собі удачі, а нашому  гостеві приємного перебування у нас. Не шкодуйте цвіту й теплоти душі, даруйте красу іншим людям:

                                    Усміхніться всім навколо:

                  небу, сонцю, квітам, людям.

                  І тоді обов’язково

                 день якраз веселим буде!

ІІ. Актуалізація опорних знань у формі бесіди

А чи добре знаєте ви історію свого народу?

         З якими загарбниками боровся український народ?

Що вам відомо про монголо-татар?

Яких видатних ватажків – оборонців Батьківщини ви знаєте?Чи гідні вони називатися патріотами?Як ви розумієте поняття патріотизм?

Форум «Хто він – патріот?»

Учитель. Пропоную розпочати наш урок роздумами про таке важливе поняття як патріотизм. Сьогодні ми часто говоримо про патріотизм як про почуття, яке звеличує кожну людину, облагороджує її, наповнює змістом її життя.

Гра «Так - ні»

Учитель. Давайте разом поміркуємо, кого можна вважати патріотом, а кого – ні.

Твердження, які потрібно підтердити (так) або спростувати (ні)

- Патріот любить і шанує свою рідну землю.

- Патріот захищає свою Батьківщину; готовий віддати за неї своє життя.

- Патріот завжди у всьому шукає вигоду для себе.

- Патріот піклується про збереження природи рідного краю.

- Патріот ніколи не зрадить своєї Батьківщини.

- Патріот критикує інші країни і народи.

- Патріот шанує історичне минуле своєї Батьківщини.

- Патріот поважає своїх співвітчизників; шанує їхню працю.

- Патріот свято шанує свій рід, свою родину; любить, турбується про своїх рідних.

- Патріот не залишить у біді своїх рідних, друзів; завжди прийде на поміч усім, хто потребує його допомоги.

- Патріот своєю працею, добрими справами, досягненнями примножує багатства рідної землі, уславлює свою країну в світі.

Запитання

1.Чи вважаєте ви себе патріотами України?

2.Хто або що має найбільший вплив на виховання у вас патріотичних почуттів?

3. Який твір героїко-романтичний ми розпочали вивчати?

Що таке героїко-романтична повість?

ІІІ. Оголошення теми,мети уроку.

Мотивація навчальної діяльності

Учитель. На сьогоднішньому уроці ми продовжимо працювати над повістю  Андрій Чайковський. «За сестрою» , охарактеризуємо образ Павлуся як утілення благородства і лицарства, сміливості й винахідливості, розглянемо родинні цінності родини Судаків  і прояв патріотизм у творі.   У кожного на парті є стікер, на якому протягом уроку ви запишете декілька родинних цінностей і в кінці уроку ми прикріпимо їх на нашому дереві.

Запис у зошит дати  і теми уроку.

У кожної людини є маленька батьківщина. Наше місто – частинка України. Воно знаходиться на річці південний Буг, краю, де ще й сьогодні вирує дух козацтва. Діє козацький гурт. Тому ви – нащадки козацтва – будьте патріотами своєї держави.

ІV. Опрацювання матеріалу теми уроку

Бесіда за запитаннями

1. В який період історії України відбуваються події у творі? (У період татаро-монгольських набігів на українські землі).

2. Чому в селі Спасівка «нікому не снилося будувати гарних домів з хоромами», хоча люди в селі були небідні? («…бо ніхто не знав, що завтра станеться, чи його праця відразу не спопеліє. То були страшні часи татарських набігів на Україну»).

3. Яких заходів вживали жителі села Спасівка, щоб протистояти татаро-монгольським набігам? (Обрали місце для розташування села «близько лісу або очерету, де б на випадок татарського набігу найбезпечніше скритися та втекти від поганської неволі»; «оселі обставили густим дубовим частоколом»; «на кожну ніч ставили чергою вартових при обох воротах, щоб їх ворог не напав зненацька» тощо)Учитель (зачитує). «Та якось спасівчанам до тої хвилини жилось безпечно. Чи Спасівка не лежала на татарському шляху, чи з якої іншої причини, досить, що до тепер ніщо її не тривожило. Спасівчани жили безпечно, орали землю, годували худобу й кохали пасіки, славні на цілу Задніпрянщину, та позаводили гарні сади».

4.  «В Спасівці жив славний козацький рід Судаків». Чим уславився цей рід? За що поважали Судаків спасівчани? («Вони славились тим, що не було між ними одного, який не бував би на Січі… Багато з них полягло в боях, багато пішло в неволю… Судаки, що остались живими, багатіли на ціле село»).

Вчитель зачитує із тексту повісті про рід Судаків.

5.Заповнити схему  сімейного дерева родини Судаків.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учні захищають власні роботи .«Рідня Судаків у той час складалася з старого діда Андрія – яких 70 років, його сина Степана, жінки Палажки, двох синів Петра й Павла та дочки Ганни.

Петра тоді вже не було дома. Пішов на Запоріжжя.

Другому синові Павлові було п'ятнадцять, а дочці Ганні тринадцять років».

6. Презентація родинних дерев учнів

7. Як виховував дід Андрій Павлуся? (Привчав до лицарського ремесла: вчив його їздити на коні, кидати списом та арканом, стріляти з рушниці та з лука й орудувати шаблею; розповідав онуку про Запоріжжя, про козаків, їх звичаї та про походи й пригоди із свого життя).

Учитель Пропоную Вам задати питання герою повіті – Павлусю.

Зустріч з літературним персонажем    

(Заходить одягнутий козаком учень.)

Учень. Павле! А чому ти вирішив стати козаком?

Павлусь. А як інакше? Усі в нашій родині козаками були! То невже я гірший? Мене дідусь всього козацького ремесла навчив, а я навчив сестру.

Учень. Як ти зумів втекти від Сулеймана?

Павлусь. Я довго і повільно готувався до втечі. Був слухняним, всім служив охоче, тому ніхто й не запідозрив, що я збираюся втекти.

Учень. Чи було тобі страшно?

Павлусь. Було. Коли татари напали на село. Я думав собі про таких, що їх ніхто перемогти не зможе.

Учень. Ти змінив свою думку?

Павлусь. То не я змінив. Мене земляк Остап навчив. Він сказав, що з татарами треба хитрувати, низько кланятись, вдавати покірного. Тому я дійсно думаю, що де не можна взяти силою, треба брати розумом.

Учень. Про що ти мрієш?

Павлусь. Мрію про те, аби стати славним козаком, коли підросту.

Учень. А ти не хотів лишитися у татар?

Павлусь. Та Боже борони! Я думав повернутися до татар з козаками, як виросту. Помститися за сестру, за маму, за дідуся, за всі кривди нашого народу...

Родина дуже важлива у житті кожної людини. Це найближчі, найрідніші люди, яких ми дуже любимо, які дарують нам тепло та допомагають у складних ситуаціях.  Це й рідна домівка, затишна та безпечна. Родина – це твій маленький світ, в якому все зрозуміле, дороге. Справжня родина – це більше, ніж просто бути родичами. Це особливе ставлення одне до одного. Це любов, взаємоповага, допомога.

8. Чи можна, на вашу думку, вважати родину Судаків патріотами? Чому?

9. Павлусь став свідком героїчного вчинку старших членів родини, двоє із яких загинули, захищаючи дітей, свою оселю, рідну землю. Як ви гадаєте це мало вплив на виховання патріотичних почуттів у хлопчика?

10. Робота в зошиті

Риси характеру Павлуся Вольові якості: а) цілеспрямованість і наполегливість; б) мужність і витримка; в) незламність і твердість; г) готовність на самопожертву; д) велика сила волі; е) ненависть до гнобителів українського народу, зрадництва. Розум і кмітливість: а) володіння зброєю; б) застосування знань, отриманих від діда Андрія і козаків. Почуттєві риси: а) справедливість; б) вірність; в) сердечність і доброта; г) гордість; д) кмітливість і винахідливість; е) любов до сестри, родини, рідного краю; є) вміння реально оцінювати ситуацію.

12.Аналіз "Родинних цінностей"

Прикріплення родинних цінностей

13. Робота з репродукцією картини та учнівськими ілюстраціями до оповідання

Учитель. Цей період історії нашого народу широко представлений і в літературі,і в образотворчому мистецтві. Розгляньте репродукцію картини

А. Манастирського “У погоні за татарином”. Який момент повісті вона ілюструє? Прочитайте.

На дошці розміщені малюнки, створені вашими ровесниками. Перекажіть коротко ті моменти повісті, які вони ілюструють.

До якого з епізодів намалювали б ілюстрацію ви? Опишіть її.

14.Робота з текстом

 Робота над VІІІ і 9  розділом твору 
Бесіда за питаннями. 
Де мешкав Девлет-гірей ? («...В Бахчисараї») 
  В чому полягали особливості ритуалу вітання слуг Девлет-гірею? («Хай буде прославлений Аллах! Мир тобі, могутній пане! Мулла, твій вірний слуга, чолом тобі б’є. Салем алейкум!») 
Як хан сприйняв хлопця? («він насупив брови й поглянув на хлопця, що тому страшно стало.») 
Для чого Павлусь запропонував Девлет-гірею віднайти свою сестру Ганнусю? Як це сприйняв хан? Чому? 
  Якою була зустріч брата з сестрою? 
Про що необхідно було розповісти Ганнусі Девлет-гірею? 
• Яких страждань зазнала Ганнуся у татарській неволі? («...Мені весь час товкли в голову цю татарщину, аж обридло. Били мене, їсти не давали, коли не хотіла вчитися») 
Для чого Павлусь вдавався до хитрощів перед розмовою Ганнусі з ханом? 
Які були подальші дії Девлет-гірея, коли дізнався про місце перебування свого сина? («Я зараз посилаю послів з багатим викупом до лубенського полковника, на той час ви зостанетесь моїми гостями. Коли ваші вісті справдяться, жде вас велика винагорода...») 
Бесіда за питаннями. Розділ 9.
• Що саме згадав хлопець про святкування Різдва вдома? («Минулого року такі веселі свята були! Він ходив з хлопцями колядувати, ковзався на санках, а тепер і не знає, коли свято...») 
• Чому хвилювався хан, коли відправив послів з багатим викупом до лубенського полковника для звільнення свого сина Мустафи? («Він знав, що посланцям нічого боятися, що козаки вшанують звичаї міжнародні і не торкнуть їх. Та він боявся харцизяк або татар-поганців. Ті певно не вшанують нічого, а, пронюхавши у них гроші, поріжуть усіх, пограбують так, що ніхто і не дізнається, де ділися») 
• Як охарактеризував Павлусь Мустафу, коли його вперше побачив після повернення? («Бач, який тепер бадьорий! А на аркані у Непорадного, то скривився, начеб кислицю вкусив. А що, смакував козацький аркан? Ах, ви, чортові сини! Колись я з вами стрінуся. А особливо з цим паничем Сулеймановим. Ми собі ще поговоримо, і я тобі нагайки-дротянки пригадаю!») 
• Чому Павлусь попросив Девлет-гірея викупить з неволі Остапа Швидкого? 
• Що запропонував хан Павлусю взамін на волю? («Коли хочете, оставайтесь з нами. Прийміть нашу віру, я вас за своїх дітей прийму») 
• В чому виявилася хитрість Павла? («Нічого не бажаємо, лиш волі. Пусти нас... нам тут добре, та за Україною нам сумно. Хочемо своїх бачити») 
Проблемна ситуація

Учитель.  Сторінка 103 Перечитайте уривок.

«– Ви сказали правду, тепер я хочу додержати моє слово, нагородити вас. Чого бажаєте? Коли хочете, оставайтеся з нами. Прийміть нашу віру, я вас за своїх дітей прийму.

– Спасибі тобі, могутній пане. Нічого не бажаємо, лиш волі... Пусти нас...

– Хіба вам зле в мене?

– Нам тут добре, та за Україною нам сумно... Хочемо своїх бачити...

– Хай буде по-вашому! Їдьте додому…».

Проблемне питання. Якщо пригадати, що Павлусю та Ганнусі нікуди було повертатися в Україні (хату спалили татари, все добро розграбували, матір та діда вбили), то виникає питання: а може краще було б дітям залишитися у Бахчисараї, де б їх шанували як дітей хана, де б вони жили у достатку?

Висунення гіпотези. «Коло ідей». Висловіть свої припущення, чому Павлусь і Ганнуся наполегливо хотіли повернутися на Батьківщину?

  •                  Діти приходять до висновку, що братик і сестричка – патріоти України, люблять свою землю, шанують християнську віру, ненавидять татар – ворогів своєї країни.

 

VI. Підсумок уроку

  •                  1. Конкурс- гра
  •                  1.     Як звали батька головного героя повісті? (Степан)
  •                  2.     Як звали головного героя повісті? (Павлусь)
  •                  3.     Хто напав на село? (Татари)
  •                  4.     Що влучило в головного героя, коли той тікав степом? (Стріла)
  •                  5.     Хто передчував небезпеку найпершим? (Дід)
  •                  6.     Коли напали вороги на село? (Вночі)
  •                  7.     Тварина, завдяки якій головному герою вдалося від нападників? (Кінь)
  •                  8.     Назва села, де жила родина Судаків. (Спасівка)
  •                  9. Дружина Степана Судака. (Палажка)
  •                  10. За допомогою чого Непорадний захопив татарина? (Аркана)
  •                  11. Не скачи у воду, як не знаєш... (Броду)
  •                  12. Прізвище козацького ватажка. (Недоля)
  •                  13. Ім’я сестри головного героя повісті. (Ганнуся)
  •                  14. Хто продав головного героя татарам-купцям? (Харциз)
  •                  15. Засіб, на якому татари перевозили награбоване майно. (Віз)
  •                  16. Зброя, яку козаки використовували під час бою з татарами. (Шабля)
  •                  17. Командир татар. (Мустафа)
  •                  18. Прізвище одного з козацьких ватажків. (Тріска)

 

 

Рефлексія

(пісня "Родина").

VII.Оголошення результатів навчальної діяльності учнів

  •                    Ви добре працювали, були активними, то ж я хочу оцінити вашу працю. (Оцінювання.)

VIII. Домашнє завдання

1. Скласти сюжетний ланцюжок твору

2. Підготуватись до міні-диспуту «Проблема вибору  людини у вирішальній ситуації».

3.Намалювати ілюстрації до твору(Гурт «Козаки»)

Обов'язкове. Схарактеризувати образ Павлуся за самостійно складеним планом.

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Коваль Олена Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Солоненко Віта Михайлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
28 лютого 2019
Переглядів
15449
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку