Українська література, 6 клас
Урок № Дата проведення:
Тема уроку: Доля підлітків Санька та Грицика в умовах боротьби українського народу з ворогами. Пилип Швайка – втілення національного характеру.
Мета уроку: допомогти учням осмислити внесок героїв твору у визволення рідного краю від загарбників задовго до появи Запорозької Січі; проаналізувати характери Санька і Грицика та зв'язок їхніх життєвих доль з історичним буттям народу; сформувати вміння висловлювати власні думки про порушені у творі проблеми; розвивати увагу, пам'ять, логічне мислення; виховувати почуття патріотизму і духовності.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: козацька шабля, присяга козаків на вірність, гра «Збери твір», картки «Впізнай героя», пантбук «Джури козака Швайка»
Епіграф уроку: Ми з такого роду, що любим свободу.
Козацьке прислів’я
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
Доброго дня, любі діти!
Чи всі взяли з собою гарний настрій?
Готові слухати, чути, міркувати й коментувати?
Тоді послухайте рядки вірша й здогадайтесь хто буде головним героєм уроку.
Україно, не бійся біди,
Ні загарбників, злої орди,
Ні чужої важкої руки,
Бо тебе бережуть козаки.
Думаю, що ви здогадалися, що урок наш присвячений славним козакам та джурам. Аби краще зрозуміти хто ж такі козаки, зверніть увагу на зразок козацької присяги на вірність рідній землі, який знаходиться у вас на парті.
ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок
Бесіда
1. Хто мешкає у Воронівці?
2. Чому селяни мають такі чудернацькі прізвища??
3. Що спонукало чоловіків залишати рідні домівки?(непомірні податки з боку канівецького старости)
4. Хто у селі найбільше знає про козаків та козакування?(дід Кібчик)
5. Чому дід Кібчик впродовж усього твору – незаперечний авторитет як для хлопців, так і дорослих чоловіків? (Бо козакував майже все своє життя. Кажуть, ніби аж до самого моря добирався…с.16).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Береженого Бог береже, а козака шабля.
Козацьке прислів’я
Шабля
Вона – лицарю сестриця,
З нею він в бою, мов криця.
Зброя честі козака
Гарна і дзвінка яка!
Символом нашого сьогоднішнього уроку стане козацька шабля, на якій зображено перехрещені булава та пірнач і напис: «За верность земле и преданиям». Шабля один із головних козачих атрибутів, це не просто кривий меч – це символ лицаря і вільної людини. Крім того козаки мали по декілька шабель – «чорну» і «білу», одна була бойовою, а інша парадна, яка носилась на свята. Шабля нашого уроку допоможе вам подолати перешкоди у вигляді завдань та вийти переможцем у цьому змаганні.
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.
Джура, юний козаченько,
Вчиться в школі джур любенько.
Опановує він мову,
Зброю, грамоту військову,
Січове життя вивчає
І стає на захист краю.
Пізнає премудрість він,
Як не підвести курінь.
ІV. Основний зміст уроку
На минулому уроці ми познайомилися з тором Володимира Рутківського «Джури козака Швайка» та головними героями: хлопцями Саньком та Грициком, відважним козаком Пилипом Швайкою та його вірним другом Барвінком, дідом Кібчиком та Демком Дурна Сила, та іншими козаками, які з честю виходять з будь-якої небезпечної ситуації.
Джури Пилипа Швайка, Грицик та Санько, виявилися кмітливими та з надзвичайною, містичною силою хлопчаками. Протягом твору вчаться знаходити вихід із складної ситуації, приходити на допомогу іншим. Що допомагає їм бути сміливими? Де вони беруть сили для здійснення мужніх вчинків? На ці та інші запитання ми зможемо дати відповіді, характеризуючи образи наших героїв.
Установіть сюжетну послідовність твору.
Перед вами в хаотичній послідовності розташовані картки, на яких зображено – портрети й характеристики персонажів твору, вам потрібно з’єднати портрет героя з його характеристикою.
Раз - два - голова,
Щоб трималася на в’язах
Ми тренуємо всі м’язи
Три - чотири, руки в ділі -
Раз кулак, два кулак -
Бий сильніше, козак.
Щоб триматись на коні,
Треба ноги нам міцні,
Сильні ноги, дужі ноги -
Не злякаються дороги.
Підемо разом в присядку -
Це найкраща нам зарядка.
1. В якому столітті відбувається дія роману? (15 століття).
2. Що означає татарською мовою слово «козак»? (Вільна людина).
3. Про яку історичну подію згадується у творі? (Битва під Синіми Водами).
4. Де жили Санько, Грицик і Демко? (У Воронівці).
5. Ким був козак Швайка? (Розвідником-вивідувачем).
6. Яке прізвисько отримав Демко від діда Кібчика? (Дурна Сила).
7. Чому Грицик і Санько змушені були тікати з села? (Рятувалися від гніву пана Кобильського).
8. Хто одночасно служив і татарам і шляхті? (Тишкевич).
9. Чого мав навчати Санька дід Кудьма? (Ворожби і знахарства).
10. Хто став джурою козака Швайки? (Грицик).
11. Як називалося житло козаків? (Курінь).
12. Якому герою належать слова: «...Україна не сьогодні-завтра готова спалахнути, як оце багаття. Біда лише у тім, що все сирі гілки трапляються»? (Дідові Кібчику).
5. Проблемне питання.
- Хто із героїв твору є взірцем для наслідування? Обґрунтуйте.
Робота в групах.
- Учні об’єднуються у групи і складають паспорт одного з героїв твору –Грицика та Санька, вказуючи такі відомості:
* ім’я та прізвище;
* вік;
*місце проживання;
* портрет;
* особливі прикмети;
* риси характеру;
* уподобання;
* відомості про рідних та друзів;
* факти біографії тощо.
6. Робота з епіграфом.
7. Асоціативне гроно
Проаналізувавши присягу, яку складали козаки і опрацювавши твір, підберіть слова, які у вас асоціюються з козаком.
(Учні отримують розмальовки із зображенням козака і записують свої асоціації.)
VІ. Підбиття підсумків уроку
Заповніть пантбук «Джури козака Швайка». (додаток до урок 2)
Можна довго й захоплено розповідати про пригоди Швайки, Грицька й Санька, про сміливих козаків, про підступного Тишкевича, про невдячного Кобильського, про жорстоких татар, але ще краще – взяти книгу й самому про все прочитати.
Я думаю, що саме так і зроблять ті учні, які ще недочитали окремі розділи
про пригоди козака Швайки та двох вірних друзів Грицика й Санька. А для
справжніх допитливих читачів буде насолодою прочитати інші книжки про
наших героїв. Друга книга називається «Джури-характерники», а третя «Джури і підводний човен».
VІІ. Оцінювання. Аргументація оцінок.
VІІІ. Домашнє завдання.
Написати твір-продовження «Санько і Грицик через 20 років…»
Додатки до уроку
Додаток № 1.
Додаток № 2.