Тема. Густина речовини.
Мета уроку:
навчальна: сформувати поняття густини речовини, навчити обчислювати й порівнювати густини різних речовин, застосовувати теоретичні знання для розв’язування задач.
розвивальна: розвивати логічне мислення, розвивати розрахункові і дослідницькі навички, експериментальні вміння.
виховна: викликати інтерес до вивчення фізики, створити умови для розвитку здібностей учнів до індивідуальної та групової роботи. Виховувати уважність, спостережливість, колективізм.
Основні поняття: густина речовини, маса, об’єм.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
Розум за допомогою науки, проникаючи
в таємниці речовини, вказує, де істина.
М. Ломоносов.
І. Організаційний етап.
Вправа «Кнопки мозку».
Дана вправа підвищує енергію тіла, активує мозок, готуючи його до сприйняття навчального матеріалу.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Робота в групах.
Завдання для першої групи.
1. В яких агрегатних станах можуть перебувати речовини, та з яких частинок можуть складатися?
2. Однаковими чи різними є молекули однієї і тієї самої речовини в різних агрегатних станах?
3. Чи зміниться кількість молекул у разі переходу речовини з одного стану в інший?
Завдання для другої групи.
1. Чи зміниться маса , об’єм речовини у разі переходу її з одного стану в інший?
2. Що можна сказати про характер руху молекул у речовині?
3. Чи залежить швидкість руху молекул у речовині від її температури? Якщо залежить, то як саме?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Легенда про Архімеда.
У 250 р. до н.е. сіракузький цар Гієрон доручив Архімедові перевірити чесність майстра, який виготовив корону. Хоч корона важила стільки, скільки було відпущено золота, цар запідозрив, що її виготовили зі сплаву золота з іншими дешевими металами. Архімедові було доручено дізнатися, не ломаючи корони, чи є в ній домішки.
Можливо, хтось здогадався, який розв’язок? Якщо ні, то в кінці уроку, я думаю, ви зможете відповісти на це запитання.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1. Густина речовини як фізична величина.
Учитель об’єднує учнів у дві групи і пропонує виконати експериментальне завдання: знайти відношення маси тіла до його об’єму, тобто вирахувати, чому дорівнює маса тіла об’ємом 1 см3.
Обладнання: дві картоплини одного сорту, але різних розмірів, електронні терези, посудини з водою, мензурки.
Перша група знаходить відношення маси великої картоплини до її об’єму, а друга – відношення маси меншої картоплини до її об’єму.
На основі результатів, які отримали під час виконання завдань, учні мають зробити загальний висновок: відношення мас суцільних тіл до їх об’ємів не залежить від розмірів тіл, тобто є характеристикою даної речовини. Цю величину назвали густиною.
Учні самостійно знайомляться з п. 2 §16 підручника та описати густину речовини за планом:
2. Одиниці густини.
Розглянути співвідношення одиниці густини кілограм на метр кубічний і грам на сантиметр кубічний.
1 кг/м3 = 0,001 г/см3
3. Густини різних речовин.
Проводиться робота з таблицею густин.
7800 кг/м3, золота – 19, г/см3, свинцю – 11,3 г/см3.
4. Від яких чинників залежить густина речовини.
Учні самостійно знайомляться з п. 4 §16 підручника та дають відповідь на запитання.
1) Пояснити залежність густини речовини від агрегатного стану.
2) Пояснити залежність густини речовини від температури.
5. Обчислення маси тіла, об’єму та густини тіла.
Для запобігання помилок можна користуватися таким зручним способом, як «цікавий трикутник»: закриваючи позначення шуканої величини, можна просто прочитати потрібну формулу.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Метод «Ланцюжок».
Учні дають відповідь на контрольні запитання після §16 .
2. Розв’язування задач усно.
3. Розв’язування задач письмово.
1) Вправа 16(2);
2) Вправа 16(5).
VІ. Підсумок уроку.
Повернутися до проблемного запитання та з’ясувати як Архімеду вдалося викрити шахрая.
VІІ. Домашнє завдання.
1) Вивчити §16;
2) Вправа 16 (4)
3) Прочитати опис лабораторної роботи №7.