Тема. І. КАЛИНЕЦЬ «ХЛОПЧИК-ФІГУРКА, ЯКИЙ ЗАДОВОЛЕНИЙ» ХАРАКТЕРИСТИКА ОБРАЗУ ХЛОПЧИКА ФІГУРКИ НА ОСНОВІ ЙОГО ПОВЕДІНКИ І ПРИГОД
Мета:
навчальна– продовжити знайомити школярів із творчістю І. Калинця, проаналізувати його програмові поезії; з'ясувати ідейно- тематичне спрямування, пояснити особливості назви; визначити реальне і уявне, охарактеризувати образи (мама, хлопчик-фігурка);
розвивальна – розвивати творче мислення, культуру зв'язного мовлення, грамотно висловлювати власні думки, почуття, спостереження, враження; вміння самостійно осмислювати прочитане; формувати естетичні смаки школярів;
виховна – виховувати любов до поетичного слова, мами — найціннішої людини для кожного; повагу, пошану до творчості І. Калинця, народного мистецтва.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: портрет І. Калинця, бібліотечка його творів для дітей, дидактичний матеріал (тестові завдання, картки).
Тема. І. КАЛИНЕЦЬ «ХЛОПЧИК-ФІГУРКА, ЯКИЙ ЗАДОВОЛЕНИЙ» ХАРАКТЕРИСТИКА ОБРАЗУ ХЛОПЧИКА ФІГУРКИ НА ОСНОВІ ЙОГО ПОВЕДІНКИ І ПРИГОД
Мета:
навчальна– продовжити знайомити школярів із творчістю І. Калинця, проаналізувати його програмові поезії; з’ясувати ідейно- тематичне спрямування, пояснити особливості назви; визначити реальне і уявне, охарактеризувати образи (мама, хлопчик-фігурка);
розвивальна – розвивати творче мислення, культуру зв’язного мовлення, грамотно висловлювати власні думки, почуття, спостереження, враження; вміння самостійно осмислювати прочитане; формувати естетичні смаки школярів;
виховна – виховувати любов до поетичного слова, мами — найціннішої людини для кожного; повагу, пошану до творчості І. Калинця, народного мистецтва.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: портрет І. Калинця, бібліотечка його творів для дітей, дидактичний матеріал (тестові завдання, картки).
План уроку
ХІД УРОКУ
1. Організаційний момент
2. Актуалізація опорних знань
Бесіда за питаннями:
Чому?
У чому важливість цих понять для кожної людини?
3. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів
4. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу
Учитель: Писати для дітей — це насолода, а найвдячніший читач — це діти.
І. Калинець
Поезія І. Калинця — пахощі чарівного євшан-зілля, що навертає нас до рідної
землі, до неньки України.
Н. Кир’ян
Вступне слово вчителя про особливості творчого методу І. Калинця (Висловлювання М. Ільницького)
«…Тут владарює гра уяви, спроби персоніфікації явищ природи і різних речей, що нас оточують. Тут зустрічаємо тонку спостережливість і точність психологічних характеристик… Конкретність деталей поєднана з історичними асоціаціями, фольклорною символікою, і все разом творить яскраву мозаїку олюдненої природи. Поет демонструє майстерність не тільки психологізації явищ навколишнього світу, а й творення казкових сюжетів, розрахованих і на дитяче сприйняття, і водночас закорінених у глибини народного життя, і розрахованих на глибше прочитання…»
Опрацювання твору І. Калинця «Хлопчик-фігурка,
який задоволений собою»
1. Вступне слово вчителя.
І. Калинець належить до шістдесятників. З 1972 по 1981 років був репресований і перебував в ув’язнені на Уралі та на засланні в Забайкаллі. Саме в ув’язненні почав писати для дітей і своєї неповнолітньої дочки Звенислави, малих небожів Маркіяна та Назара і дітей своїх друзів («Книжечка для Дзвінки», «Дівчинка і квіти», «Пан Ніхто»). Книжечки для дітей присвячені внучці Ганнусі, написані вже у 90-х у Львові. («Таке собі», «Дурні казки», «Майже казки» та ін.)
2. Виразне читання та переказування цікавих епізодів з твору.
3. Тема: зображення фантастичної істоти — хлопчика-фігурки (Ха-еФ), який намагається самоствердитися серед людського оточення і довести свою зверхність над ним.
4. Ідея: засудження хвалькуватості, надмірної впевненості в собі, легковажності, уславлення правдивості, віри у вільне, незалежне життя.
5. Основна думка:
1) прагнення самоствердитися в житті, бути незалежним;
2) людина повинна завжди покладатися на власні сили, розум, а не сподіватися на щось фантастичне, казкове.
6. Сюжет.
Ганнуся намалювала на запотілому склі вікна трамваю людину-фі- гурку, яка оживає. Ця істота живе спочатку у Ганнусі, потім у Соломій- ки, Богданка; кожному з них вона написала свій життєпис. Ха-еФ, таке коротке ім’я фігурки, хоче, щоб його хвалили, поруч з його зображенням ставили знаки ?, !, обводили різнокольоровими олівцями.
Так у житті школярів з’являється фантастична істота — хлопчик-фі- гурка, який повсякчас намагається бути задоволений собою.
7. Композиція.
Експозиція: Ганнуся намалювала на запотілому склі вікна трамваю «людинку» — хлопчика-фігурку, якому дозволила потрапити до власного учнівського ранця.
Зав’язка: Ха-еФ виконує завдання замість Ганусі, Соломійки, Бог- данка.
Кульмінація: Ганнуся, Соломійка, Богданка розповідають усім у класі про існування Ха-еФ.
Розв’язка: Ха-еФ обіцяє написати кожному учневі свою біографію («Тільки істота, що задоволена собою, може це зробити» — запевнив він на цілий клас»)
8. Жанр: «трохи казка» (І. Калинець).
9. Елементи фантастики у творі:
10. Словникова робота.
11. Опрацювання змісту твору за питаннями:
12. Орієнтовний план казки.
13. Завдання. Заповніть таблицю, спостерігаючи за фантастичним героєм твору. Будьте уважні!
Чому Ха-еФ був задоволений собою?
Примітка. Записи можна доповнити.
5. Закріплення вивченого матеріалу
1. Розв’язування тестових завдань
І. Калинець «Хлопчик-фігурка, який задоволений собою».
1. Ганнуся поверталася додому:
а) трамваєм; б) автобусом; в) метро.
2. Яка пора року зображена у творі?
а) зима; б) весна; в) осінь.
3. Дівчинка намалювала «людинку»:
а) на снігу; б) капоті машини; в) вікні міського транспорту.
4. Про що попросив Ха-еФ Ганнусю, коли та залишала його?
а) Забрати із собою;
б) намалювати ще одну подібну фігурку;
в) не витирати зображення.
5. Ха-еФ вирішив пожити:
а) в альбомі дівчинки;
б) у підвальному приміщенні будинку, де жила Ганнуся;
в) на даху школи.
6. Хлопчик-фігурка попросив дівчинку, щоб вона:
а) купила йому одяг;
б) розмалювала його різнокольоровими олівцями;
в) розповіла йому про життя на землі.
7. Ганнуся хвилювалась, що через Ха-еФ:
а) вчителька оцінить її роботу на двійку;
б) її будуть сварити батьки; в) над нею будуть сміятися учні класу.
8. На скільки балів оцінив себе Ха-еФ?
а) П’ять; б) чотири; в) зовсім не вдавався до цього.
9. Хто із героїв твору, малюючи чоловічків, промовляв: «Крапка, риска, крапка, риска — фотографія твого писка!»?
а) Ганнуся; б) деякі хлопчиська; в) Соломійка.
10. Що відповіла Ганнуся вчительці малювання, коли та побачила в альбомі Ха-еФ?
а) «То я… так бавилася»; б) «Цю шкоду зробив мій молодший брат»;
в) «Це хтось пошуткував наді мною у класі».
11. За який малюнок Ганнуся отримала п’ятірку?
а) «Природа і людина»; б) «Улюблена тварина»;
в) «Зима на нашому подвір’ї».
12. На сторінці альбому Ганнусі, де був зображений Ха-еФ, вчителька поставила:
а) знак оклику; б) знак питання; в) вертикальну риску.
2.Робота на картках
Картка № 1
1.Доведіть, що мати для кожної дитини, як сонце для землі (І. Калинець «Писанки»). Власні думки обґрунтуйте.
2.Що, на ваш погляд, свідчить про намагання хлопчика-фігурки повсякчас бути задоволеним собою? Як це його характеризує? Особисті міркування вмотивуйте.
3. Який діловий папір склав Ха-еФ у зошиті Ганнусі з української мови (І. Калинець — «Хлопчик-фігурка, який задоволений собою»? а) Розписку; б) офіційний лист; в) автобіографію.
Картка № 2
а) геометричним космацьким; б) симетричним незвичайним; в) най- тоншим рідким.
Картка № 3
а) Щоб ніхто не зміг його стерти із землі;
б) як гарно допомагати школярам;
в) що необхідно повернутись до планети Хвігурії.
Картка № 4
а) знищить комп’ютерний вірус; б) не завдаватиме шкоди людям; в) буде порядно поводитися з Богданком.
Картка № 5
а) Турків; б) татар; в) половців.
Картка № 6
а) не зазначав кому при однорідних членах речення;
б) не виділяв розділовими знаками звертання;
в) писав «ф» через «хв».
6. Підсумок уроку
І. Калинець — автор 17 поетичних збірок. За поезію удостоєний премій ім. І. Франка (Чикаго), ім. В. Стуса, Національної премії ім. Т. Шевченка та Міжнародної премії родини Антоничів.
В Україні та за кордоном побачили світ 27 книг, серед яких 7 іноземними мовами. Збірки, цикли та окремі поезії перекладалися 13 мовами.
7. Оголошення результатів навчальної діяльності учнів
8. Домашнє завдання
Написати міні-твір на тему «Чи хотів би я мати власного хлопчика-фігурку?»