Тема: Критичне оцінювання інформації, отриманої з Інтернету.
Мета:
Формувати предметні компетентності: навчитися критично оцінювати інформацію, отриману з Інтернету; дізнатися, що таке факти, судження та з’ясувати, як розрізнити їх.
Розвивати ключові компетентності:
Вільне володіння державною мовою
Громадянські та соціальні компетентності
Громадянські компетентності:
Уміння:
дотримуватися принципів цифрового громадянства
Ставлення:
визнання впливу сучасних інформаційних технологій на розвиток особистості, громади і суспільства
Соціальні компетентності
Уміння:
використовувати цифрові засоби для роботи і спілкування в закладі освіти на засадах інклюзивності, доступності та рівності
планувати та організовувати власну діяльність і відпочинок з використанням інформаційно-комунікаційних технологій
виявляти гнучкість у спілкуванні і співпраці за допомогою цифрових пристроїв
Ставлення:
конструктивне ставлення до проблемних ситуацій, що виникають під час використання цифрових пристроїв і технологій
усвідомлення переваг і ризиків застосування інформаційних і комунікаційних технологій і пристроїв для себе, суспільства, навколишнього середовища
інформаційно-комунікаційна компетентність
Уміння: розв’язувати проблеми з використанням цифрових пристроїв, інформаційно-комунікаційних технологій для власного і суспільного розвитку та добробуту
Ставлення: готовність критично оцінювати інформацію, її значення і вплив на людину та суспільство
навчання впродовж життя
Уміння: використовувати програмні засоби планування роботи для організації навчальної діяльності і особистого розвитку, використовувати критерії оцінювання власних досягнень;
Ставлення: відповідальність за власне навчання, відкритість до отримання нового досвіду, допитливість, наполегливість, ініціативність, мотивація до навчальної діяльності в сфері інформаційних технологій, готовність ділитися власним досвідом з іншими особами
Підприємливість та фінансова грамотність
Уміння:
аргументовано обстоювати свою позицію, вести переговори під час провадження інформаційної діяльності
Тип уроку:
Формування ключових компетентностей
Обладнання та наочність: комп’ютери, підручники, презентація
Програмне забезпечення: Google Chrome
Хід уроку
І. Вступна частина
1.1 Організаційний етап
Привітання з класом
Доброго дня, діти!
Вправа
2. Психологічне налаштування: з метою стабілізації свого внутрішнього стану, зняття тривоги, напруження, повернення спокою, виконаємо вправу із серії «Стійкість для стійких» - поплескай по собі, начеб то вибиваєш пил. Це допомагає зняти напруження
1.2 Актуалізація опорних знань
- Що таке Інтернет? (Інтернет - всесвітня глобальна комп’ютерна мережа, яка об’єднує комп’ютерні мережі та окремі комп’ютери, розташовані в різних куточках нашої планети).
- Як виконується пошук інформації в інтернеті?
- Що таке браузер? Назви приклади
- Що таке пошукова система? Назви приклади
1.4 Мотивація навальної діяльності
Інтернет відкрив нам доступ до безмежних інформаційних ресурсів, подарував безліч можливостей для навчання, роботи, відпочинку, спілкування. Але до інформації, яку ви отримали з інтернету, варто ставитися критично. Невміння визначати, якій інформації можна довіряти, а якій — ні, може вплинути на правильність прийнятих рішень або дій.
Як Ви думаєте, що сьогодні ми будемо вивчати на уроці інформатики?
1.5 Повідомлення теми і мети уроку
Тема нашого уроку: «Критичне оцінювання інформації, отриманої з Інтернету» (СЛАЙД 1)
Сьогодні на уроці ми навчимось критично оцінювати інформацію, отриману з Інтернету, дізнаємося, що таке факти, судження та з’ясуємо, як розрізнити їх.
ІІ. Основна частина
2.1 Повідомлення нових знань
Ви вже знаєте, що ми отримуємо інформацію з різних джерел. Для того щоб цією інформацією можна було скористатися, вона повинна мати певні властивості. (СЛАЙД 2)
(СЛАЙД 3)
Фактом називають твердження, правдивість якого доведено.
Фактом також може бути подія, яка дійсно відбулася.
Отже, факт — це достовірна інформація.
Судженням називають особисту думку людини, яку можна підтвердити або спростувати.
У судженні людина виражає своє ставлення до певного твердження, об’єкта або події
Зазвичай судження має емоційне забарвлення, завдяки якому людині можна навіяти, наприклад, спотворене бачення події або повідомити неправдиву інформацію
Вправа 1. (СЛАЙД 4)
З’ясуйте, які з висловлювань є фактами, а які — судженнями.
24 серпня — День Незалежності України.
Сьогодні тепла погода.
У прямокутника всі кути рівні.
День краще починати з цукерок
Вправа 2. (СЛАЙД 5)
Вправа 3. (СЛАЙД 6)
Недостовірну інформацію, яку розміщено в інтернеті спеціально, називають «фейковою».
Завжди порівнюйте знайдену інформацію з вашим життєвим досвідом і знаннями, які ви отримали в школі або з інших достовірних джерел. Невміння розрізняти факти і судження, визначати, якій інформації можна довіряти, а якій — ні, може вплинути на правильність прийнятих людиною рішень
(Фейк (англ. fake) перекладається як «підробка». Спочатку слово «фейк» використовувалося в інтернеті для позначення недостовірної інформації, а потім його стали широко застосовувати в повсякденному житті)
Вправа 4
Чи відомі вам ситуації, коли внаслідок сприйняття чиїхось суджень як фактів було отримано неправдиву інформацію. До яких наслідків це призвело?
Вправа 5
Розгляньте зображення. Поміркуйте, хто яким джерелом інформації користувався. Які наслідки це мало? Чому
Вправа 6
Прочитайте повідомлення 1 і 2, дайте відповіді на запитання
Знайдіть в інших джерелах підтвердження фактам, що наведені в повідомленнях.
Щоб захистити себе від неправдивої інформації, важливо навчитися перевіряти отримані повідомлення.
Розглянемо практичні поради щодо оцінювання вебсайтів, розміщених в інтернеті
2.2 Вправа для зняття напруги
Фізкультхвилинка «Рухи на відстані» (попросіть учнів встати із-зі стола, підійти до вікна, подивитися на найближчу точку - це може бути віконна рама, занавіска тощо. Потім перевести погляд на віддалену точку – це може бути верхівка дерева, споруда.)
2.2. Виконання практичної роботи.
Давайте переглянемо сайт і відповімо на запитання:
Головна сторінка Національної бібліотеки України для дітей (chl.kiev.ua)
ІІІ. Підсумкова частина
3.1. Узагальнення і систематизація ЗУН
3.2. Домашнє завдання
Опрацювати п. 11, виконати завдання 6-7 стор. 58
3.3. Самооцінювання. Подивість на малюнок, визначте своє місце. На якій Ви сходинці зараз в кінці уроку?