Урок на тему " Маркіян Шашкевич - мислитель, поет, громадсько-культурний діяч

Про матеріал

Розробка призначена для проведення уроку літератури рідного краю з метою ознайомлення з літературно спадщиною та просвітницькими поглядами інтелектуала і гуманіста, "будителя" Галичини Маркіяна Шашкевича.

Перегляд файлу

 

 

Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України

Бродівський районний відділ освіти

Наквашанська ЗОШ I-III ступенів

Конкурс «Учитель року - 2012»

Номінація: українська мова та література

 

 

Маркіян Шашкевич – мислитель, поет, громадсько-культурний діяч

Урок  літератури рідного краю у 9 класі

 

                 

 

                                                    

                                                               Демчук Руслана Степанівна,

                                                               вчитель української мови та літератури

                                                               Наквашанської ЗОШ I-III ст.

                                                               

                      

   

 

Мета: ознайомити учнів із життєвим шляхом М. Шашкевича, його просвітницькими поглядами та літературною спадщиною; розвивати вміння висловлювати власні  погляди та обстоювати їх, узагальнювати, робити висновки; виховувати  почуття патріотизму та національної свідомості.

      Завдання уроку.

Учні повинні знати:

  •                                    умови,в яких формувався світогляд М. Шашкевича;
  •                                    основні віхи  його життя;
  •                                    просвітницькі погляди поета.                                    

       Учні повинні вміти:                                          

  •                     готувати  власне повідомлення і виступати з ним;
  •                     висловлювати власні судження;
  •                     робити висновки.

Тип уроку:

урок засвоєння нових знань і розвитку на їх основі вмінь і   навичок

Обладнання: портрет М.Шашкевича, комп’ютер, «Читанка для діточок в народних школах», «Азбука і абецадло» М.Шашкевича, диск із записом пісні «Слово до читателей руського язика» М.Шашкевича, картки із завданнями для роботи в групах.

Випереджувальні завдання.

Група «Історики» - підготувати міні-проект  «Діяльність «Руської трійці»

в суспільно-політичному житті України».

Група «Біографи» - підготувати міні-проект « Життєвий шлях   Маркіяна Шашкевича».

 

 

 

 

 

 

   Епіграф. 

                       Ви ж насамперед українці, а вже потім

                      греко-католики чи  православні, східні чи західні.                                              

   Бог же один, і Україна одна.

                                                                                             М.Шашкевич

                                                     

Хід уроку

І.Повідомлення теми, мети і завдань уроку.

Вступне слово вчителя. Сміливий, енергійний, наполегливий, готовий на самопожертву, на подвиг… Це – Маркіян Шашкевич. Наш великий попередник на тернистому шляху до волі, правди, незалежності. Він був людиною дії. Умів єднати однодумців, згуртовувати, відстоювати свої переконання.  Шашкевич, як ніхто інший, розумів, що не можна мовчати. Настав час, коли народ має заявити про свої права. І він,Маркіян, зробить все для того, щоб відродити руську мову, щоб побудувати свою українську державу. Саме тому у 1838 році організовує гурток «Руська трійця», діяльність якого мала величезне значення для нашого поступу. Члени «Руської трійці» зобов’язувались протягом всього життя працювати на користь свого народу, розвивати його культуру.

 ІІ. Опрацювання нового матеріалу

Презентація проекту «істориків»(учні розповідають про діяльність гуртка «Руська трійця» за власним планом, який демонструють на комп’ютері)

                Орієнтовний   план

1.Місце «Руської трійці» в суспільно-політичному русі України.

2. Ідейна платформа гуртківців.

3.  Вплив  «Руської трійці» на національне відродження українців.

 

Презентація проекту «біографів»

(учні розповідають про життєвий шлях М. Шашкевича, демонструючи на слайдах фотографії садиби в с.Підлисся, де народився М.Шашкевич, с.Княжного, де пройшло дитинство, Бережанської гімназії, Львівської домініканської гімназії, Львівської духовної семінарії, де навчався поет, с.Новосілки – останньої парафії  М. Шашкевича, де закінчився його життєвий шлях)

     Учитель . Художню спадщину М. Шашкевича складають три десятки поезій, повість-казка «Олена», переспіви та переклади із староруської, сербської й чеської мов.  У  збірці «Син Русі» (1833), яка збереглася і до наших днів, звучить заклик до історичної памۥяті свого роду і народу, до єднання народних сил, до національного відродження. У 1834 році Шашкевич впорядковує нову збірку під назвою «Зоря», в якій молоді патріоти засуджували режим влади, іноземне поневолювання, вітали виступи народу за свою національну свободу, звеличували народних героїв. Проте львівська й віденська цензура заборонили видання цього альманаху.

     Перший друкований твір вийшов у Львові в 1835 році й передавався з рук в руки. За словами Миколи Устияновича, задзвенів у серцях галицьких українців наче сурма, «збудив Русь із глибокого сну». Це була поезія «Ти не неволі син». Глибокі спалахи бунту проти брутального гніту, кривди, що вилилась у гордих акордах цієї поезії, він підсилює у більш сміливій поезії «Руська мати нас родила», до боротьби закликає у вірші «Слово до читателей руського язика». Останній був маніфестом культурно-освітньої діяльності на користь народу. Композитор С.Людкевич поклав твір на музику.

 

Виразне читання вчителем поезій «Ти не неволі син», «Руська мати нас родила» та прослуховування  пісні «Слово до читателей руського язика»

Словникова робота.

 Мрака – туман

Руський – український

Чом ся нев встидати маєм – чому маємо її соромитись

          Аналіз поезій

  • Який провідний мотив  творчості  Шашкевича?
  • Як автор висловлює  невдоволення дійсністю?
  • До чого закликає Маркіян Шашкевич у своїх поезіях?
  •  Чи актуальними є його твори для сьогодення?

   Вчитель. Шашкевич – один з тих, що стояли біля колиски української нової літератури, що закладали її підмурівок. Розгортаючи працю в напрямку боротьби за українську народну мову в літературі й освіті, Шашкевич склав у 1836 р. «Читанку для діточок». Це був перший шкільний підручник рідною мовою. Пۥятдесят три сторінки звичайного учнівського зошита у мۥякій чорній палітурці. Автор подає дітям відомості про рідну землю , про родину, село, місто, пори року,використовує народні казки, поетичні мініатюри. Однак вийшла книжка лише після смерті автора стараннями його соратника Я.Головацького.

  Невеличка брошура «Азбука і абецадло» - смілива відповідь Шашкевича  на спроби впровадити в українське письмо латинський алфавіт. Це видання вийшло в Перемишлі на кошти семінаристів, і його поява була дуже вчасною. Головацький згодом писав: «Коли б галичани в 30-х роках прийняли польське «абецадло», пропала би руська індивідуальна народність, пропав би руський дух» (Демонструється видання).

   Проблемні запитання.

  • Як ви вважаєте, що  б сталося  в майбутньому з українською мовою, якби був запроваджений латинський алфавіт?
  • Чи змогли б ви, наражаючи себе на небезпеку, стати на захист рідної мови?

    Робота з епіграфом

 (Учні пояснюють своє розуміння епіграфа).

   Проблемне запитання

  • Як ви розумієте  ці слова  з уст священика?

 

   Вчитель. Цікавими є філософські погляди Маркіяна Шашкевича. Цінність людини -  не в силі її творінь, хоч би якими досконалими вони не були, і не в силі її розуму, а втому, що вона – Божа особа. Від цієї цінності походять всі  інші чесноти людини, її велич. Шашкевич шукає принципів, як  зробити життя людини праведним, щасливим, у мирі й справедливості.

 Робота в групах.     

Кожній групі пропонується одне з повчань із розділу   «Коротенькі науки»

  • Слава доброго чоловіка – є свідоцтво доброго сумління.
  • Ніщо так не ганьбить і не соромить людину, як неподяка.
  • Лінь і гайнування роблять нас голодними і голими.
  • Краса без розуму є квіткою в болоті.
  • Ніякого труду в роботі, коли з охотою берешся за діло.

ІІІ. Закріплення знань, умінь і навичок

Бесіда

  • Чим цінна для нащадків творча спадщина М.Шашкевича?
  • Який вклад вніс Шашкевич в розвиток національної ідеї?
  • Як боровся Шашкевич проти дискредитування  рідної мови?
  • Чому Шашкевича вважають будителем  людських душ?

                    IV. Рефлексивно-оцінювальний етап

  • Над чим змусило вас замислитися  почуте на уроці?
  • Чи досягли ми поставлених цілей?
  • Прокоментуйте слова Р.Іваничука: «Маркіян Шашкевич – то ніби найміцніший жолудь старого підлиського дуба».

                  V. Домашнє завдання

 Ознайомитися з пейзажною  та інтимною лірикою М. Шашкевича.

Вивчити напам'ять одну з поезій.

             Підсумкове слово вчителя

    Маркіян Шашкевич – то смолоскип, що з неуцтва й темноти, невігластва й занедбаності національної, духовної вирішив вивести й освітити життя народне освітою, людяністю. Спасіння землі і народу України просвітитель Шашкевич вбачав, передовсім, у формуванні еліти українства, інтелігенції. Патріот і народолюбець, усім єством протестував проти пасивного спостерігання інтелігенцією колонізації народу, боровся проти байдужості до життя селян.

 

 

 

doc
Додано
30 жовтня 2022
Переглядів
322
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку