Фізика 7 клас
Урок Механічний рух. Рівномірний і нерівномірний рух
Мета уроку: дати поняття механічного руху, познайомити учнів з видами механічного руху: рівномірне і нерівномірне; пояснити нові поняття: тіло відліку, траєкторія, пройдений шлях і вказати їх відмітні ознаки; скалярна величина.
Методичні мети уроку:
Освітні: формувати знання і вміння учнів про відносність руху і спокою.
Розвиваючі: розвивати розумову діяльність учнів за допомогою постановки проблемних питань; розвивати вміння виділяти головне, порівнювати і аналізувати; розвиток мовних навичок учнів, умінь аналізувати, умінь робити висновки з вивченого матеріалу. Виховні: формувати пізнавальний інтерес, логічне мислення, формувати пізнавальну мотивацію усвідомленням учня своєю значимістю в освітньому процесі.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
1. Організаційний етап
Привітання вчителя. Перевірка наявності навчального приладдя. Перевірка присутніх. Запис домашнього завдання.
2. Аналіз контрольної роботи
3. Етап постановки цілей і завдань уроку
Проблемна ситуація.
У навколишньому світі все перебуває в безперервному і різноманітному русі. Рухаються молекули й атоми, з яких складаються всі навколишні тіла. Від характеру руху залежить, в якому агрегатному стані знаходиться речовина і якими володіє властивостями. Рух всюди - летять літаки і птиці в небі, пливуть кораблі і риби в морях, рухаються рослинні соки в тканинах дерев і рослин, тече кров в кровоносних судинах людини і тварин. Люди і машини рухаються щодо дороги, вода тече щодо берегів, Земля рухається відносно Сонця, і ви самі рухаєтеся, наприклад, на перерві щодо класу.
Тема нашого сьогоднішнього уроку «Механічний рух. Рівномірний і нерівномірний рух ».
Як ви думаєте, яка мета стоятиме перед нами на цьому уроці? Мета, яку ми ставимо сьогодні перед собою: дати поняття механічного руху, розглянути види механічного руху: рівномірне і нерівномірне; ввести нові поняття: тіло відліку, траєкторія, пройдений шлях і вказати їх відмітні ознаки. Відкрийте свої робочі зошити і запишіть тему сьогоднішнього уроку «Механічний рух. Рівномірний і нерівномірний рух ».
4. Етап отримання нових знань • На що ми звертаємо увагу при спостереженні навколишнього світу? На його мінливість. • Які зміни ви помічали? (Учні наводять приклади.) • Як можна дізнатися, рухається тіло чи ні? Потрібно простежити, чи змінюється його положення відносно інших тіл. • Наведіть приклади зміни положення тіла відносно інших тіл і стану спокою тіла. (Учні наводять приклади, характеризують їх.) Досвід: підштовхуємо модель автомобіля по демонстраційного столу і рухаємось разом з ним.
• Що ви побачили? Автомобіль перемістився.
• Як же він перемістився, якщо він як був навпроти мене, так і залишився?
В результаті обговорення робиться висновок, що про рух тіла можна судити, тільки вказавши, щодо яких тіл розглядається рух, тобто віддаляється від них або наближається до них. Говорити про рух можна тоді, коли тіло змінює своє положення серед оточуючих його тел.
• Так що ж ми назвемо механічним рухом?
Записати визначення поняття механічного руху: механічним рухом називається зміна положення тіла в просторі відносно інших тіл з плином часу.
• Який висновок зробите? Рух тіла відбувається лише в тому випадку, якщо його положення щодо інших тіл змінюється. • Чому обов'язково потрібно вказувати, щодо яких тіл рухається тіло? Тому що тіло щодо одних тіл може рухатися, а щодо інших може перебувати в спокої. Так, якщо ми їдемо в автобусі, то щодо придорожніх стовпів, будинків, магазинів ми рухаємося, а щодо автобуса знаходимося в спокої. Досвід: відносність руху (з використанням автомобіля, покажчиків і "пасажира").
• Значить рух і спокій це поняття відносні. Поясніть, в чому полягає відносність механічного руху. Обговорення досвіду: • Щоб визначити рухається тіло або знаходиться в спокої необхідно вибрати тіло, щодо якого відбувається чи ні зміна положення тіла, тобто тіло відліку. • Які предмети служили точкою відліку руху? Дайте визначення поняття "тіло відліку", наведіть приклади. Тіло відліку - це тіло, відносно якого визначається положення інших (рухомих) тел.
Записати визначення поняття тіло відліку: тіло, щодо якого розглядається рух даного тіла, називається тілом відліку. • Тіло відліку вибирають довільно. Це може бути що завгодно: земля, будівля, автомобіль, теплохід і т. Д. Приклади: людина, що сидить в поїзді, рухається щодо полотна залізниці, але знаходиться в спокої відносно вагона поїзда. Лежачий на Землі камінь покоїться відносно Землі, але рухається (разом із Землею) щодо Сонця. Літак в небі рухається щодо хмар, але спочиває щодо сидить в кріслі пілота. Пасажир в поїзді. Вагон для пасажира, є тіло відліку, пасажир нерухомий щодо вагона, а вагон рухається.
Досвід: привести в рух маятник, кулька скочується по жолобу, накреслити лінії крейдою на дошці (прямолінійні, криволінійні) Як рухається будь-яке тіло в просторі? Переходить з одного місця в інше, рухається по певній лінії - прямий, ламаної, кривої, в залежності від напрямку руху. Будь-яке тіло, переміщаючись в просторі, залишає видимі і невидимі сліди або лінії (прямолінійні, криволінійні). Записати визначення поняття траєкторія: лінія, по якій рухається тіло з однієї точки простору в іншу, називається траєкторією.
• Як ви думаєте, якщо ми виміряємо довжину траєкторії, що ми визначимо? Пройдений шлях. Записати визначення поняття пройдений шлях: шлях - це довжина траєкторії, по якій рухається тіло протягом певного проміжку часу. Літерне позначення - s. • У математиці і в фізиці існують поняття векторної і скалярної величини. Що ж це за величини? Скалярна величина має чисельне значення, але не має напрямок. Векторна ж величина має і чисельне значення і напрямок. • Пройдений шлях - скалярна величина. Скалярна величина має чисельне значення, але не має напрямок. Які ви знаєте одиниці виміру пройденого шляху? Кілометри, метри, сантиметри, дециметр, міліметри.
• У міжнародній системі одиниць СІ за еталон пройденого шляху обраний 1 метр: [s] = [м]
Досвід: вимір шляху, пройденого шматком крейди по дошці.
Досвід: визначити шлях, пройдений автомобілем за рівні проміжки часу (використовувати метроном, t = 0,5 с; автомобіль приводить в рух грузик (підібрати масу грузика так, щоб автомобіль рухався рівномірно), перекинутий через блок).
• Що можна сказати про пройдений шлях за даний проміжок часу? Порівняйте з іншими відрізками шляху. Ці шляхи, пройдені тілом (автомобілем) за рівні проміжки часу, однакові. • Такий рух називають рівномірним. Записати визначення рівномірного руху: рух, при якому тіло за будь-які рівні проміжки часу проходить однакові шляхи, називають рівномірним рухом. Досвід: визначити шлях, пройдений кулькою по похилому жолобу за рівні проміжки часу (використовувати метроном, t = 0,5 с).
• Що можна сказати про пройдений шлях за даний проміжок часу? Порівняйте з іншими відрізками шляху. Ці шляхи, пройдені тілом (кулькою) за рівні проміжки часу, неоднакові. • Такий рух називають нерівномірним. Записати визначення нерівномірного руху: рух, при якому тіло за будь-які рівні проміжки часу проходить різні шляхи, називають нерівномірним рухом
5. Етап узагальнення та закріплення нового матеріалу 1. Обговорення питань. а) Що називається механічним рухом? б) Чому вказують, щодо яких тіл рухається тіло? в) Що називається пройденим шляхом? г) Яка одиниця шляху в СІ? 2. Рішення задач № 95, 96, 97. В.І Лукашик Збірник завдань з фізики Завдання № 95. У рухомому вагоні пасажирського поїзда на столі лежить книга. У спокої або русі знаходиться книга щодо: а) стола; б) рейок; в) статі вагона; г) телеграфних стовпів?
Відповідь: а) в спокої; б) в русі; в) в спокої; г) в русі. Завдання № 96 Яку траєкторію при русі описує центр колеса автомобіля щодо прямолінійної дороги? Відповідь: пряму лінію. Завдання № 97 Розгляньте рух кінців хвилинної і годинної стрілок годинника. Що між цими рухами спільного? Чим вони відрізняються один від одного? Відповідь: траєкторії руху кінців обох стрілок - окружності; шляху, пройдені кінцем кожної стрілки по колу за певний відрізок часу, різні.
6. Заключний етап 1. Що ми дізналися про механічний рух? 2. Що таке тіло відліку? 3. Що таке траєкторія? 4. Що таке шлях? 5. Назвіть буквене позначення і одиницю виміру шляху в СІ. 6. Які види руху ви тепер знаєте? 7. Що таке рівномірний рух? Що таке нерівномірне рух? 7. Рефлексія • Що вам сподобалося на сьогоднішньому уроці? • Що не сподобалося? • Чи досягли Ви тих цілей, які поставили на початку уроку? • А тепер давайте виставимо оцінки.
Домашнє завдання: Створити модель руху автомобіля