Тема: НІМЕЧЧИНА: ЕГП, ПРИРОДНО-РЕСУРСНИЙ ПОТЕНЦІАЛ, НАСЕЛЕННЯ.
Мета:
Навчальна: ознайомити учнів з основними етапами складання комплексної економіко-географічної характеристики країни; сформувати систему знань про основні особливості географічного положення, населення та відомі міста та визначні постаті мистецтва.
Розвивальна: розвивати уяву, пам’ять, навички роботи з картою; формувати вміння виділяти головне, аналізувати отриману інформацію, працювати в малих групах.
Виховна: виховувати толерантне ставлення учнів до культури інших країн, самоповагу та взаємоповагу.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Форма уроку: інтегрований.
Обладнання: підручник, атлас, політична карта, мультимедійна презентація, роздавальний матеріал
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Привітання.
Один поет сказав «Вважай, ти втратив день,
Якщо не посміхнувся
А щоб не був він втраченим,
Подивіться один на одного і
Посміхніться, подумки
Побажавши успіхів»
Я також бажаю вам гарного настрою, посмішок і успіху.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Перш ніж перейти до іншої теми, давайте пригадаємо, що ви знаєте з теми «Загальна характеристика країн Європи»розв’язавши кросворд.
|
|
1 |
ф |
і |
н |
л |
я |
н |
д |
і |
я |
|
|
|
|
2 |
і |
с |
п |
а |
н |
і |
я |
|
|
|
|
3 |
м |
о |
н |
а |
к |
о |
|
|
|
|
4 |
б |
е |
л |
ь |
г |
і |
я |
|
с |
л |
о |
в |
а |
ч |
и |
н |
а |
|
|
|
|
|
|
|
6 |
ч |
е |
х |
і |
я |
|
|
|
|
|
7 |
л |
и |
т |
в |
а |
|
|
|
|
8 |
ф |
р |
а |
н |
ц |
і |
я |
|
|
|
|
9 |
і |
т |
а |
л |
і |
я |
|
|
|
(пустеля Табернас)
А тепер подивіться уважно і побачите ключове слово нашого кросворду. Це і є темою нашого уроку. Повідомлення мети уроку.
Після уроку ви зможете:
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Сьогодні ми розглянемо одну з наймогутніших держав світу. Її господарство нагадує точно налагоджений механізм, що багато в чому відповідає таким рисам німців як точність, пунктуальність, ощадливість. На перший погляд про країну ми знаємо багато з курсу історії, мови. А на питання чому Німеччина входить до найбільш розвинених держав світу ми спробуємо дати відповідь на цьому уроці.
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
«Географічний пазл»
Давайте з вами складемо візитівку країни.
На кожну парту роздається по одному пазлу. Учням дається 1 хвилина для того, щоб зрозуміти про що в ньому йдеться. Далі вчитель зачитує частину питання, а закінчити його повинні діти.
Повна назва – Федеративна Республіка Німеччина
Площа – 357 тис. км2
Державний лад – Парламентська республіка
Форма адміністративно-територіального устрою - федерація
Адміністративний устрій - 16 земель
Столиця – Берлін.
Голова країни – президент
Голова парламенту – федеральний канцлер.
Діючий канцлер – Ангела Меркель
Найвідоміші німці: Йоган Себастьян Бах, Людвіґ ван Бетховен, Йоганн Вольфґанґ фон Ґете.
2. Географічне положення
Робота з картою.
Завдання. Покажіть на карті Німеччину та охарактеризуйте географічне положення.
(Німеччина – це країна в Західній Європі. Омивається Балтійським і Північним морями. Стратегічне розташування уздовж входу в Балтику.)
Отже, ФРН – це головний економічний локомотив Євросоюзу та одна з найбільш політично впливових держав у ньому.
Частина історії.
(Після Другої світової війни німецька економіка була майже повністю зруйнована, її відбудовували в другій половині ХХ ст.. Тоді країну було переділено на дві частини – Федеративну Республіку Німеччина (ФРН ) і Німецьку Демократичну Республіку (НДР). Місто Берлін, що опинилося у межах НДР, переділили на дві частини – східну частину та Західний Берлін берлінською стіною. . За час свого існування з 1961 по 1989 роки стіна зупинила практично всю еміграцію і відокремлювала Східну Німеччину від Західної понад чверть століття. Перед зведенням стіни 3,5 мільйонів жителів Східної Німеччини уникли обмежень на еміграцію і втекли до Західної Німеччини, через кордон між Східним і Західним Берліном. У той час в Західному Берліні був справжній економічний бум, частиною якого хотіли стати жителі Східного Берліна. Через закриття східно-західної частини кордону в Берліні велика кількість мешканців Східної Німеччини більше не могли подорожувати чи емігрувати до Західної Німеччини. Багато сімей були розділені; жителі Східного Берліна, котрі працювали в Західній частині, були відрізані від місць своєї роботи, а жителі Західного Берліна виявилися ізольовані на ворожій землі. У тих місцях, де кордон розділяли будинки, вікна на нижніх поверхах і двері замуровували. Цілісність було відновлено лише у 1990 році. І зараз Німеччина є однією з найрозвиненіших країн Європи та світу. Країна посідає п’яте місце у світі як за розміром ВВП, так і за обсягом промислового виробництва, поступаючись лише Китаю, США, Індії та Японії.)
Саме стіна стала центром сучасного мистецтва. East Side Gallery - це постійна Художня галерея під відкритим небом в берлінському районі Фрідріхсхайн. Є найбільшою і найвідомішою зі збережених ділянок прикордонних споруд Берлінської стіни. Після відкриття кордону між західним і східним Берліном в 1989 році, на ділянці Берлінської стіни вздовж ріки Шпреє по вулиці Мюленштрассе від Остбанхофу до Обербаумбрюкке з'явилося художнє відображення політичних подій, що відбулися в Німеччині в 1989-1990 роки. У роботі над 106 картинами, написаними на східній стороні Берлінської стіни, взяли участь 118 художників з 21 країни. Її довжина становить 1316 метрів, і тим самим East Side Gallery»є найдовшою в світі художньою галереєю під відкритим небом з постійною експозицією. З 1991 року галерея знаходиться під охороною держави.
Перегляд відео про природні умови Німеччини.
На півночі Німеччина має вихід до Балтійського й Північного морів. На півдні вона межує з Альпами. Майже третина її площі вкрита лісом. Озера, ріки та інші водойми становлять понад 2 відсотки її території. Найдовша річка – Рейн, друга за величиною ріка, з’єднує Дрезден, Маґдебурґ і Гамбурґ і впадає в Північне море. Населення забезпечується питною водою практично повністю (на 90 %) з підземних джерел. У Німеччині багато джерел цілющих мінеральних вод.
Клімат помірний, перехідний від морського до континентального.У липні середня температура становить близько 21,80 С. В січні середньомісячна температура становить близько 2,1 0 С . Корисні копалини Німеччини різноманітні. А саме: вугілля, залізна руда, міді, нікелю, урану калійної солі.
У ґрунтовому покриві переважають підзолисті і бурі лісові ґрунти, родючість яких підвищується за допомогою продуманої меліорації.
Первинні ліси в Німеччині практично не збереглися, сучасні ліси займають 30 % загальної площі країни. Негативний вплив на ліси мають кислотні дощі, що є наслідком погіршення екологічної ситуації у повітряному басейні над усією Європою.
Отже, країна має сприятливі умови для розвитку господарства та життєдіяльності населення.
Музична хвилинка.
А зараз давайте закриємо очі і послухаємо уривок класичного твору відомого німецького композитора Вольфганга Амадея Моцарта.
Населення – 82,6 млн осіб.
Територія Німеччини добре освоєно і щільно заселено.
Завдання. На с. 55 Мал. 34 давайте розглянемо карту Розселення населення Німеччини.
Рівень урбанізації високий – понад 76%. Середня густота населення становить 237/км2, проте його розміщення по території країни нерівномірне. Найбільш щільно заселено – міські агломерації – Берлін-Бранденбурзьку (майже 3900 осіб/км2), Мюнхенську та Гамбурську. Найменш заселені – північно-східні райони (80 осіб/км2), в яких переважає сільський тип розселення.
Завдання. За підручником давайте проаналізуємо статево-вікову діаграму.
Національний склад корінного населення Німеччини однорідний: майже все населення складається з німців. Переважаюча релігія — християнство, на півдні і заході — католицизм, на іншій території — протестантство.
За часткою зайнятого в промисловості і будівництві економічно активного населення — близько 41 % — Німеччина випереджає інші розвинені європейські країни.
Найбільшими містами є: Берлін (В столиці Німеччини Берліні з'явилася гігантська копія шедевру Леонардо да Вінчі Мона Ліза, вона ж Джоконда), Гамбург, Мюнхен, Кельн. Найбільшими фінансовими центрами є Берлін та Франфурт на Майні.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ.
Вставте пропущені слова.
Німеччина. Офіційна назва_______. Столиця – ________. Знаходиться в ______. Омивається _____ і ______ морями. Має сприятливі ______та ресурси. Клімат – ______. Найбільші річки: _____, _____, _____. Є Запаси корисних копалин: ______, _____, _____, _____, _____, _____. Населення держави – _____. Природній приріст _____. Найбільші міста: ____, ___, _____, ____. За рівнем економічного розвитку належить до_____. Найвідоміші діячі культури: _____, _____, ______.
VI. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ.
Учні самостійно підводять підсумки.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Опрацювати параграф 10.
Скласти буклет туристично-краєзнавчі об’єкти Німеччини.
ДОДАТОК 1
Пазли до гри «Географічний пазл»
Повна назва |
Федеративна Республіка Німеччина
|
Площа |
357 тис. км2
|
Державний лад |
Парламентська республіка
|
Форма адміністративно-територіального устрою |
федерація
|
Адміністративний устрій |
16 земель
|
Грошова одиниця |
Євро
|
Столиця |
Берлін
|
Голова країни |
Президент
|
Голова парламенту |
Федеральний канцлер
|
Діючий канцлер |
Ангела Меркель
|
Найвідоміші німці |
Йоган Себастьян Бах
|
|
Людвіґ ван Бетховен
|
Йоганн Вольфґанґ фон Ґете |