МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА УРОКУ
З ПРЕДМЕТУ „БУХГАЛТЕРСЬКИЙ ОБЛІК”
Викладач
Н. Л. Хропач
Запоріжжя, 2023
Тема предмета: Облік коштів, розрахунків та інших активів
Тема уроку: Облік касових операцій
освітня: формування знань та навичок з організації ведення бухгалтерського обліку касових операцій, та відображення їх на рахунку № 30 “ Готівка”
розвиваюча: розвинути інтерес учнів до навчання, активізація самостійної діяльності учнів в процесі придбання та використання нових знань, вмінь та навичок;
виховна: формування свідомого відношення до професії, вміння критично ставитись до інформації, здатності до формулювання і обгрунтування власної думки.
2. Методи стимулювання й мотивації навчально-пізнавальної діяльності:
3. Методи контролю за ефективністю навчальної діяльності (самоконтролю, взаємоконтролю), корекції:
самоконтроль.
за тривалістю часу навчання — класичний урок (45 хв.)
Структура уроку
1.Організаційна частина уроку
2. Мотивація навчальної діяльності учнів.
3. Актуалізація опорних знань учнів
4. Повідомлення теми і мети заняття.
5. Вивчення нового матеріалу.
6. Підведення підсумків уроку.
7. Домашнє завдання:
I. Організаційна частина уроку
1.1 Перевірка присутніх.
1.2 Перевірка готовності учнів до уроку.
1.3 Перевірка готовності матеріально-технічного забезпечення уроку.
Доброго дня! Староста групи, назвіть мені, будь ласка, відсутніх на уроці;
Приготуйте зошити, ручки, олівці, маркер
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
«Якщо людині подарувати одну рибину , вона буде ситою один день; якщо подарувати дві рибини, вона буде ситою два дні; але якщо навчити людину ловити рибу, вона буде ситою все своє життя»
Японське прислів’я
Багато хто думає, ЩО БУХГАЛТЕРІЯ ОБЛІК І ОПОДАТКУВАННЯ НУДНА І МОНОТОННА РОБОТА? ТОДІ ВИ УСЬОГО НЕ ЗНАЄТЕ ПРО ЦЮ СФЕРУ ДІЯЛЬНОСТІ.
Щоб переконати Вас в тому, що бухгалтерська справа є дійсно цікавою, наведемо Вам декілька фактів.
Багато хто вважає роботу бухгалтера рутинною і нудною. Суцільні цифри, постійно повторювані операції, відсутність творчості. Але ставши практикуючим бухгалтером ваша думка може кардинально змінитися!
Отже, в роботі практикуючих бухгалтерів є безліч плюсів:
Як зазначає журнал «Forbes», бухгалтери посідають 25 місце в рейтингу найбільш високооплачуваних професій.
Спілкування. Бухгалтеру доводиться мати справу з безліччю людей. Виробляється впевненість в собі, вміння говорити «ні», наполягати на своєму і знаходити підхід до різних співрозмовникам.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів (опитування):
Грошові кошти - це кошти у вигляді грошей, які знаходяться в касі підприємства, на рахунках в установах банку, в акредитивах, у підзвітних осіб і т.ін.?
Основним джерелом надходження грошових коштів у госп. розрахункових підприємствах є виручка від реалізації продукції, робіт і послуг. Крім того, грошові кошти на рахунки підприємств можуть надходити у вигляді бюджетних асигнувань, виручки від ліквідації основних засобів, реалізації необхідного майна, у вигляді страхових відшкодувань, від продажу валюти та валютних цінностей, від здачі майна в оренду, у вигляді фінансової допомоги від органів управління, у вигляді банківських відсотків по розрахунково-депозитних операціях, у вигляді пені, штрафів, бюджетних і дотацій, субвенцій і т.д.
Згідно Положення № 148 каса — це приміщення aбо місце здійснення готівкових pозрахунків, приймання, видачі, зберігання готівки і касових документів).
Ліміт каси — це можливий залишок готівки на кiнець робочого дня в будь-якому місці, що підпадає під визначення поняття "каса"
IV. Повідомлення теми і мети уроку, критеріїв оцінювання знань учнів з предмета «Бухгалтерський облік»
Тема уроку: Облік касових операцій
Мета: формування знань та навичок з організації ведення бухгалтерського обліку касових операцій, та відображення їх на рахунку № 30 “ Готівка”
Міжпредметні зв’язки:
- предмет «Бухгалтерський облік» - тем з «Теорії бухгалтерського
обліку» : «Рахунки бухгалтерського обліку і подвійний запис», «Форми бухгалтерського обліку»;
- предмет «Економіка підприємства» ;
- предмет «Документаційне забезпечення»
Сьогодні ми будемо вивчати особливу тему. Так склалося, що сьогодні не знайдеш підприємства чи підприємця, який би не стикався з готівкою. Дивіться самі: гроші постійно переходять від одного до іншого, усі щось продають або купують. Тільки й устигай усе правильно та вчасно оформлювати.
Знання, які ви повинні отримати в ході уроку, дозволять вам в майбутній праці спокійно організувати облік у касі, належно здійснювати роботу з готівкою на підприємстві.
Даний урок ми проведемо нетрадиційно, а у формі дискусії, бесіди будемо обговорювати наступні питання:
Якщо в процесі дискусії хтось з учнів забажає доповнити, то прошу брати в цьому участь.
ХІД УРОКУ
Подача нового матеріалу
1.Згідно Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україн від 29.12.2017 № 148 Касові операції – це операції суб'єктів господарювання між собою та з фізичними особами, пов'язані з прийманням і видачею готівки під час проведення розрахунків через касу з відображенням цих операцій у відповідних книгах обліку
2. Хто може виконувати касові операції на підприємстві?
Для ведення касових операцій наказом керівника призначається матеріально відповідальна особа - касир , з яким укладається договір про його повну матеріальну відповідальність.
На великому підприємстві касирів може бути декілька. На малому підприємстві функції касира можуть виконуватися бухгалтером, призначеним наказом керівника.
3. Основними завданнями обліку грошових коштів і грошових документів, є:
— точне і своєчасне оформлення документації з їх руху у касі та на рахунках у банках;
— своєчасне і вірне відображення їх руху в аналітичному та синтетичному обліку;
— контроль за їх використанням за цільовим призначенням;
— контроль за своєчасною оплатою зобов’язань та поверненням кредитів;
— Уся готівка понад ліміт повинна здаватись до установи банку.
(Понадлімітна готівка може зберігатись у касі у випадку, якщо вона була отримана з метою виплати заробітної плати, стипендій, пенсій, компенсацій, допомоги, коштів на відрядження).
Грошові кошти та їх еквіваленти у Балансі представлені у такому розрізі:
- в національній валюті;
-в іноземній валюті.
4. Документальне оформлення приймання та видачі готівки в касі підприємства
Касові операції здійснюютьсята оформляються наступними типовими документами:
- КО-1 «Проибутковий касовий ордер» (Додаток А);
- КО-2 «Видатковий касовий ордер» (Додаток Б);
- КО-3 «Журнал реєстрації прибуткових та видаткових касових документів» (Додаток В);
- КО-4 «Касова книга» (Додаток Г);
Касові ордери – це документи, що засвідчують надходження грошей до каси та їх витрачання за цільовим призначенням.
Оприбуткування готівки в касу здійснюється на підставі прибуткового касового ордера (ПКО), який підписується головним бухгалтером або уповноваженими на це особами. При цьому особі, яка здала гроші, після отримання їх касиром, видається квитанція, що підписана головним бухгалтером і касиром.
При прийманні готівки до каси касири підприємств керуються нормативними документами.
Видача готівки з каси установи або організації проводиться за видатковими касовими ордерами або належно оформленими платіжними (розрахунково-платіжними) відомостями. Документи на видачу готівки повинні підписуватися керівником і головним бухгалтером або особами, які на це уповноважені.
5. Синтетичний облік на рахунку № 30 «Готівка»
Синтетичний облік касових операцій ведеться на активному рахунку № 30" Готівка" за такими субрахунками:
№301 «Готівка в національній валюті»
№ 302 «Готівка в іноземній валюті».
Можливе відкриття додаткових субрахунків.
Бухгалтерські записи ведуть на підставі звіту касира (другий примірник касової книги) і доданих до них документів.
Залишок і надходження грошових коштів відображають на дебеті рахунка № 30, а видану готівку - на кредиті.
На субрахунку № 302 підприємства здійснюють операції з валютою у перерахунку на національну валюту України (за кожним видом валюти окремо).
Бухгалтерія, після одержання звіту касира, здійснює перевірку обґрунтованості всіх записів у звіті, проставляє кореспонденцію рахунків на кожному документі і заповнює журнал-ордер № 1 за кредитом рахунка №30 «Готівка» і відомість № 1 за дебетом цього рахунка, в яких реєструє одержані й видані кошти за цільовим призначенням.
У журналі-ордері № 1 показуються витрати грошових коштів з кредиту рахунка № 30 в дебет рахунків обліку виробничих витрат, матеріальних цінностей, розрахунків з працівниками підприємства, з підзвітними особами, депонентами та інше.
Наприкінці місяця у журналі-ордері № 1 і відомості № 1 підраховують надходження й витрати готівки і визначають на 1-ше число наступного місяця залишок коштів у касі, який має бути тотожним такому ж показникові в касовій книзі. Підсумкові дані цих регістрів записують до Головної книги.
Типові бух. проводки з обліку касових операцій
Операції |
Дт |
Кт |
|
1.Передано готівку з каси в банк |
31 |
30 |
|
3. Перераховано кошти для придбання або продажу іноз. валюти |
33 |
31 |
|
4. Отримано гроші від винної особи, підзвітніх осіб |
30 |
37 |
|
5. Надійшла в касу виручка від продажу товарів в роздрібну торгівлю |
30 |
70 |
|
6. Видано з/п працівникам |
66 |
30 |
|
7. Проведено передплату за газети і журнали |
39 |
30 |
|
6.Закріплення вивченого матеріалу (контроль отриманих знань):
ТЕСТИ
1. На якому субрахунку обліковується готівка в національній валюті:
Б. 303;
В. 301
2.Рахунок 30:
А. Активний
Б. Пасивний
В. Активно-пасивний
3. Оприбуткування готівки в касу здійснюється на підставі:
А. Касової книги
Б. Прибуткового касового ордера
В. Видаткового касового ордера
4. Рахунок «30» має назву:
А. Розрахунки
Б. Каса
В. Готівка
7. Підведення підсумків уроку.
8. Домашнє завдання(диференційоване):
Скласти до вивченої теми:
а) запитання, тести;
б) творчі завдання -кросворди (бажаючим).
в) реферати(бажаючим).
Теми рефератів:
1.Економічний зміст готівкових касових операцій та їх законодавчо-нормативне регулювання.
2. Порядок документального оформлення касових операцій на підприємствах громадського харчування.
3. Cинтетичний та аналітичний облік касових операцій на підприємствах різних форм власності.
Отже, бажаю вам бути вжитті щасливими, та як умова більше посміхатись, з позитивними емоціями вивчати навчальні предмети. Дякую всім за урок!