Тема уроку: Клас Павукоподібні
Мета уроку:
Освітня. Сформувати знання про основні особливості організації і процесів життєдіяльності павукоподібних, пов'язані із життям на суходолі, їх різноманітність;
Розвиваюча. Розвивати навички відрізняти павукоподібних від інших представників членистоногих ; логічне мислення, творчу активність учнів;
Виховна. Виховувати дбайливе ставлення до природи; сприяти екологічному вихованню.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Форма уроку : синтетична.
Місце уроку в навчальній темі.: поточний
Методи і методичні прийоми:
1.Інформаційно-рецептивний:
а)словесний: розповідь – пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником
б)наочний: ілюстрація, демонстрація,ТЗН
Прийоми навчання: виклад інформації ,пояснення, активізація уваги та мислення одержання з тексту та ілюстрацій нових знань.
2.Репродуктивний
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань
3.Проблемно-пошуковий: Постановка проблемного питання
Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань активізація уваги та мислення
4.Візуальний:Робота з наочністю
Міжпредметні зв’язки
Матеріали та обладнання : презентація на мультимедійний дошці, підручники, завдання на аркушах паперу.
Основні поняття та терміни: павукоподібні, павутина, павутинні бородавки, хеліцери, ногощупальця, слинні залози, печінка, , мальпігієві судини, легені, трахеї, гемолімфа, головогрудний ганглій, арахнологія.
Хід уроку
І. Організаційний етап
Епіграфом уроку я вибрала слова Генрі Форда, які повинні надихнути вас на творчу і плідну працю:
Зібратися разом – це початок.
Триматися разом – це прогрес.
Працювати разом – це успіх.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Запитання
1.Який тип тварин вивчаємо?
2. За якими ознаками тварин віднесли до типу Членистоногі?
3.На які класи поділяється тип?
4. Який клас тварин вивчили?
Завдання
За зображенням тварин дати назви представникам класу Ракоподібні.
Вправа «Так чи ні»
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Відгадайте загадки:
1. Не руками снувалося,
Не руками і ткалося, 2. Висить сито, руками не вито. (Павутина.)
Десь далеко вродилося,
У куточку вмостилося. 3. Якої пряжі нема в продажі? (Павутини.)
Сидить злодій тихо-тихо,
Комусь буде лихо-лихо. (Павук.)
Вчитель. Як правило, павуки не викликають симпатії у людей. А між іншим – це одна із найцікавіших груп членистоногих. Я пропоную уважніше вам придивитися до цих тварин, дізнатися про них більше, і я впевнена , що ваше ставлення наприкінці уроку зміниться.
Повідомлення теми і мети уроку.
ІV. Сприйняття та засвоєння учнями нового матеріалу
Розповідь учителя
Арахноло́гія (грец. αραχνη — павук і λογος — слово, вчення) — галузь зоології, що вивчає павукоподібних.
АРАХНА (греч. arachne — павук) – давньогрецька легенда
Павукоподібні (Arachnida)
Клас Павукоподібні — це численна (близько 60 тис. видів) група наземних членистоногих. До павукоподібних належать більше 10 рядів.
Характерні особливості цієї групи тварин ми будемо розглядати на прикладі павука-хрестовика. Характерною ознакою павука-хрестовика, яка відображена у його назві, є малюнок у вигляді хреста на спинній поверхні черевця.
Зовнішня будова
Відділи тіла– головогруди і черевце
На головогрудях - вісім простих очей – 4 пари ,
1 пара - видозмінена на ногощелепи – хеліцери,закінчуються кігтеподібний члеником у якому проходять отруйні залози
Хеліцерами павук захоплює й убиває здобич, захищається від ворогів, розрізає нитки павутини.
2 пара – ногощупальця – органи дотику та смаку.
Ногощупальці схожі на кінцівки, але коротші та мають один кігтик і волоски, що служать для проціджування рідкої їжі. У статевозрілих самців ногощупальці видозмінені у зв’язку зі статевою функцією, їхні кінцеві членики перетворені в копулятивні органи, зазвичай дуже складно влаштовані.
Решта - 4 пари – ходильні ніжки
Кінцівки покриті волосками, які місцями прилягають, місцями стирчать. Вони різні за формою та розмірами і виконують функції органів чуттів: дотикових і нюхових. Кінцівками павук-хрестовик натягує й розриває павутинні нитки, відміряє відстань між радіусами та витками спіралі павутини.
На черевці : 3 пари павутинних бородавок- видозмінені кінцівки
Черевце павука-хрестовика нечленисте, його сегменти злиті. Покрив черевця еластичний, густо вкритий волосками. На черевці відкривається статевий отвір, розташовані органи дихання — легені й трахеї .
Спосіб життя павука-хрестовика
Він мисливець хоч куди –
Сітки ставляє завжди.
А тоді сидить та слуха –
Чи не попадеться муха?
Вириватися не слід!
З’їсть він муху на обід.
Павук хрестовик – хижак. За допомогою своєї ловильної сітки-павутини-він полює на дрібних літаючих комах.
Завдання
Прочитати текст параграфа « Як павук будує павутину». Дати відповіді на запитання:
Обговорення:
Значення павутини
Властивості павутини.
Внутрішня будова павука хрестовика
Робота з текстом підручника , пояснення вчителя (презентація слайд 15)
Розмноження
Роздільностатеві , розвиток прямий без перетворення.
Різноманітність павукоподібних
Повідомлення учнів.
Упереджувальне завдання
Павук-птахоїд
Каракурт занесені до Червоної книги України
Тарантул
Водяний павук-сріблянка
Кліщі
V. Узагальнення і закріплення знань
Завдання
Цифровий диктант
|
|
Ракоподібні |
Павукоподібні |
1 |
Покрив тіла-багатошарова кутикула |
|
+ |
2 |
Мають 5 пар ходильних ніжок |
+ |
|
3 |
Органи дихання-легеневі мішки і трахеї |
|
+ |
4 |
В травній системі є слинні залози і печінка |
|
+ |
5 |
Органи виділення – мальпігієві судини |
|
+ |
6 |
Травлення починається поза організмом тварини |
|
+ |
7 |
Мають чотири пари ходильних ніжок |
|
+ |
8 |
Органи виділення зелені залози |
+ |
|
9 |
Органи дихання-зябра |
+ |
|
10 |
Мають складні очі |
+ |
|
11 |
Мають хеліцери |
|
+ |
12 |
Мають вісім простих очей |
|
+ |
|
|
2,8,9,10 |
1,3,4,5,6,7,11,12 |
Цікава інформація. Біоніка.
VІ. Підведення підсумків уроку
VІІ. Домашнє завдання
Вивчити параграф, опрацювати терміни.
Мета уроку: дати загальну характеристику класуПавукоподібні, показатиособливостійогобудови, пов’язаніізжиттям на суходолі; розвиватилогічнемислення, творчуактивністьучнів; формувативміння і навичкироботи з роздавальнимматеріалом, підручником, схемами; виховуватибережливеставлення до природи.
Тема уроку:
Клас Павукоподібні.
Зібратися разом – це початок.
Триматися разом – це прогрес.
Працювати разом – це успіх.
Генрі Форд
ПІБ |
ПІБ |
||
Ракоподібні |
|
Ракоподібні |
|
Павукоподібні |
|
Павукоподібні |
|
ПІБ |
ПІБ |
||
Ракоподібні |
|
Ракоподібні |
|
Павукоподібні |
|
Павукоподібні |
|
ПІБ |
ПІБ |
||
Ракоподібні |
|
Ракоподібні |
|
Павукоподібні |
|
Павукоподібні |
|
ПІБ |
ПІБ |
||
Ракоподібні |
|
Ракоподібні |
|
Павукоподібні |
|
Павукоподібні |
|
ПІБ |
ПІБ |
||
Ракоподібні |
|
Ракоподібні |
|
Павукоподібні |
|
Павукоподібні |
|
ПІБ |
ПІБ |
||
Ракоподібні |
|
Ракоподібні |
|
Павукоподібні |
|
Павукоподібні |
|
ПІБ |
ПІБ |
||
Ракоподібні |
|
Ракоподібні |
|
Павукоподібні |
|
Павукоподібні |
|
ПІБ |
ПІБ |
||
Ракоподібні |
|
Ракоподібні |
|
Павукоподібні |
|
Павукоподібні |
|
ПІБ |
ПІБ |
||
Ракоподібні |
|
Ракоподібні |
|
Павукоподібні |
|
Павукоподібні |
|
ПІБ |
ПІБ |
||
Ракоподібні |
|
Ракоподібні |
|
Павукоподібні |
|
Павукоподібні |
|
ПІБ |
ПІБ |
||
Ракоподібні |
|
Ракоподібні |
|
Павукоподібні |
|
Павукоподібні |
|
ПІБ |
ПІБ |
||
Ракоподібні |
|
Ракоподібні |
|
Павукоподібні |
|
Павукоподібні |
|