Урок на тему: "Перетворення одного виду механічної енергії в інший. Закон збереження механічної енергії."

Про матеріал

продовжити роботу по формуванню природничо-наукових та світоглядних компетенцій через розкриття суті перетворення одного виду механічної енергії в інший та вивчення закону збереження енергії в механічних процесах.

Перегляд файлу

Тема: Перетворення одного виду механічної енергії в інший. Закон збереження механічної енергії.

Мета: продовжити роботу по формуванню природничо-наукових та світоглядних компетенцій через розкриття суті перетворення одного виду механічної енергії в інший та вивчення закону збереження енергії в механічних процесах.

Обладнання: кульки різних мас, пісок.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань.

а) Перевірка домашнього завдання: Вп. 26 (2); Вп 27 (6) (перевіряю відповіді та наявність виконання)

Вп. 26 (2)

Дано:                                       Eп = m*g*h                             

m = 1800 кг                             A = Eп = m*g*h

А = 27 кДж = 27000 Дж         h =A/mg =27000Дж/1800 кг*10Н/кг=27Дж/18Н=1,5м

h - ?

 

Вп. 26 (6)

Дано:                                       Ек= m2/2                             

Ек= 50кДж=50000Дж             m2=2Eк

m=2,5т=2500кг                       ʋ=√2Ек/m = √2*50000/2500 = 20 м/с

ʋ - ?

 

(Експериментальне завдання: знаючи свою масу тіла, кожен учень визначив свою кінетичну та потенціальну енергію при однаковій висоті та швидкості руху)

б) Теоретичний матеріал перевіряю у вигляді кросворда.

 

  1. Енергія тіла над землею…  (потенціальна)
  2. Потенціальна енергія тіла залежить від… (слово з 6 букв) (висоти)
  3. Чим володіє тіло, коли воно виконує роботу?  (енергією)
  4. Енергія рухомого тіла… (кінетична)
  5. Чим більша… (слово із 9 букв), тим більша кінетична енергія (швидкість)
  6. Енергія залежить від… (слово з 4 букв) (маси)
  7. По вертикалі (ключове слово) (еврика)

Підкресліть букви в словах

  1. - 4 буква
  2. - 1 буква
  3. - 4 буква
  4. - 6 буква
  5. - 5 буква
  6. - 2 буква
  7. Еврика
  • Що означає це слово?

( за легендою, його вигукнув Архімед, коли відкрив закон, який названий на його честь)

 

ІІ. Пояснення нового матеріалу

 

Оголошення теми та мети уроку.

Дослід 1: Перетворення потенціальної енергії в кінетичну. Кидаємо кульку без початкової швидкості, кулька вільно падає.

  • Які перетворення енергії відбулися?

 

Висновок: Потенціальна енергія перетворилась в кінетичну.

 

Дослід 2: Перетворення кінетичної енергії в потенціальну. Кидаємо кульку вгору.

  • Які перетворення енергії відбулися?

 

Висновок: Кінетична енергія перетворюється в потенціальну.

Закон збереження механічної енергії. (мал. 1)

Учні роблять малюнок: кулька падає з певної висоти Н, масою m.

 

 

 

 

 

Мал. 1

Описание: SWScan00081

 

Ек=m*ʋ2/2;     ʋ2=2*g*s;      Eк=2*g*s*m/2=m*g*s=m*g*(H-h)

 

Висновок: Сума потенціальної і кінетичної енергії називається повною енергією тіла і залишається сталою

Епк=const

  • Це і є математичний запис закону збереження енергії.

Про фізичний зміст закону прочитайте самостійно в підручнику на ст. 142.

  • А як інакше можна  сформулювати закон збереження енергії?  (ст. 142)
  • Хто був першовідкривачем цього закону?  Невелике повідомлення з цього питання нам зробить Кущук  С.(виступ учениці)

 

Проблема:

  • Повернемось до досліду з кулькою, коли кулька впала на земло , то Еп=0, Ек=0
  • Куди поділась енергія? (перейшла у внутрішню (теплову) енергію взаємодії частинок у кульці)

 

ІІІ. Закріплення нового матеріалу

 

Задача 1 (вчитель розв’язує разом з учнями)

Тіло вільно падає з висоти 10 м. Яка його швидкість на висоті 6 м над поверхнею Землі? Яка його швидкість у момент падіння на землю?

 

Дано:              ʋ12=2*g*(H-h)=2*10Н/кг*(10м-6м)=80м22

Н=10м            ʋ1=√80м22=8,94м/с

h=6м               ʋ22=2*g*H=2*10Н/кг*10м=200м22

ʋ1-? ʋ2-?          ʋ2=√200м22=14,14м/с

 

Задача 2 (Вп. 28 (4)) (самостійно)

 

Дано:             Еп1=m*g*H

m=2кг            Еп1=2кг*10Н/кг*10м=200Дж

Н=10м           Еп2=m*g*h=2кг*10Н/кг*5м=100Дж

h=5м              Перейшла у кінетичну.

Еп1-? Еп2-?

 

Задача 3 (самостійно)

Кінетична енергія камінчика при ударі об землю 2,5мДж. Визначте масу камінчика, якщо в момент удару об землю його швидкість досягла 50см/с.

 

Дано:                                       Ек=m2/2

Ек=2,5мДж=2,5*106Дж          m2=2*Eк

ʋ=50см/с=0,5м/с                     m=к2=2*107кг

m-?

 

 

 

IV. Підбиття підсумків уроку

 

  • Які перетворення енергії відбуваються при падінні тіла?

(потенціальна перетворюється в кінетичну, а кінетична перетворюється в теплову)

  • Які перетворення енергії відбуваються під час руху кинутого угору тіла?

(кінетична перетворюється в потенціальну)

  • Як формулюється закон збереження і перетворення механічної енергії?

(енергія ні з чого не виникає і не зникає безслідно. Вона лише перетворюється в рівній мірі з одного виду в інший)

  • Куди переходить енергія при ударі тіла об землю?

(У внутрішню (теплову) енергію)

Оцінювання учнів.

V. Домашнє завдання

§ 45, 46 – вивчити, Вп. 28(5)

Додаткове завдання учням вчитель роздає на картках:

Дано:                       А=F*s=µ*m*g*s

m=2т=2000кг          A=0,4*2000*10*50=400000Дж=400кДж

s=50м                       ΔЕк

µ=0,4

А-? ΔЕк-?

 

doc
Пов’язані теми
Фізика, 8 клас, Розробки уроків
Додано
25 березня 2018
Переглядів
1819
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку