продовжити роботу по формуванню природничо-наукових та світоглядних компетенцій через розкриття суті перетворення одного виду механічної енергії в інший та вивчення закону збереження енергії в механічних процесах.
Тема: Перетворення одного виду механічної енергії в інший. Закон збереження механічної енергії.
Мета: продовжити роботу по формуванню природничо-наукових та світоглядних компетенцій через розкриття суті перетворення одного виду механічної енергії в інший та вивчення закону збереження енергії в механічних процесах.
Обладнання: кульки різних мас, пісок.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань.
а) Перевірка домашнього завдання: Вп. 26 (2); Вп 27 (6) (перевіряю відповіді та наявність виконання)
Вп. 26 (2)
Дано: Eп = m*g*h
m = 1800 кг A = Eп = m*g*h
А = 27 кДж = 27000 Дж h =A/mg =27000Дж/1800 кг*10Н/кг=27Дж/18Н=1,5м
h - ?
Вп. 26 (6)
Дано: Ек= m*ʋ2/2
Ек= 50кДж=50000Дж m*ʋ2=2Eк
m=2,5т=2500кг ʋ=√2Ек/m = √2*50000/2500 = 20 м/с
ʋ - ?
(Експериментальне завдання: знаючи свою масу тіла, кожен учень визначив свою кінетичну та потенціальну енергію при однаковій висоті та швидкості руху)
б) Теоретичний матеріал перевіряю у вигляді кросворда.
Підкресліть букви в словах
( за легендою, його вигукнув Архімед, коли відкрив закон, який названий на його честь)
ІІ. Пояснення нового матеріалу
Оголошення теми та мети уроку.
Дослід 1: Перетворення потенціальної енергії в кінетичну. Кидаємо кульку без початкової швидкості, кулька вільно падає.
Висновок: Потенціальна енергія перетворилась в кінетичну.
Дослід 2: Перетворення кінетичної енергії в потенціальну. Кидаємо кульку вгору.
Висновок: Кінетична енергія перетворюється в потенціальну.
Закон збереження механічної енергії. (мал. 1)
Учні роблять малюнок: кулька падає з певної висоти Н, масою m.
Мал. 1
Ек=m*ʋ2/2; ʋ2=2*g*s; Eк=2*g*s*m/2=m*g*s=m*g*(H-h)
Висновок: Сума потенціальної і кінетичної енергії називається повною енергією тіла і залишається сталою
Еп+Ек=const
Про фізичний зміст закону прочитайте самостійно в підручнику на ст. 142.
Проблема:
ІІІ. Закріплення нового матеріалу
Задача 1 (вчитель розв’язує разом з учнями)
Тіло вільно падає з висоти 10 м. Яка його швидкість на висоті 6 м над поверхнею Землі? Яка його швидкість у момент падіння на землю?
Дано: ʋ12=2*g*(H-h)=2*10Н/кг*(10м-6м)=80м2/с2
Н=10м ʋ1=√80м2/с2=8,94м/с
h=6м ʋ22=2*g*H=2*10Н/кг*10м=200м2/с2
ʋ1-? ʋ2-? ʋ2=√200м2/с2=14,14м/с
Задача 2 (Вп. 28 (4)) (самостійно)
Дано: Еп1=m*g*H
m=2кг Еп1=2кг*10Н/кг*10м=200Дж
Н=10м Еп2=m*g*h=2кг*10Н/кг*5м=100Дж
h=5м Перейшла у кінетичну.
Еп1-? Еп2-?
Задача 3 (самостійно)
Кінетична енергія камінчика при ударі об землю 2,5мДж. Визначте масу камінчика, якщо в момент удару об землю його швидкість досягла 50см/с.
Дано: Ек=m*ʋ2/2
Ек=2,5мДж=2,5*106Дж m*ʋ2=2*Eк
ʋ=50см/с=0,5м/с m=2Ек/ʋ2=2*107кг
m-?
IV. Підбиття підсумків уроку
(потенціальна перетворюється в кінетичну, а кінетична перетворюється в теплову)
(кінетична перетворюється в потенціальну)
(енергія ні з чого не виникає і не зникає безслідно. Вона лише перетворюється в рівній мірі з одного виду в інший)
(У внутрішню (теплову) енергію)
Оцінювання учнів.
V. Домашнє завдання
§ 45, 46 – вивчити, Вп. 28(5)
Додаткове завдання учням вчитель роздає на картках:
Дано: А=F*s=µ*m*g*s
m=2т=2000кг A=0,4*2000*10*50=400000Дж=400кДж
s=50м ΔЕк=А
µ=0,4
А-? ΔЕк-?