1
Тема уроку. Підлітки і медіакультура
Мета уроку: інформувати учнів про види інформації у сучасному світі,формувати навички медіакультури в сучасному медіапросторі, розвивати комунікативні навички учнів у процесі дослідницької та пізнавальної діяльності,профілактика інтернет - залежності ,виховувати працелюбність, прагнення до пізнання.
Хід уроку
1. Настрій уроку.
2. Очікування від уроку.
Слово учителя.
Медіаосвіта виконує важливу роль у захисті дітей від негативного впливу засобів масової комунікації, сприяє усвідомленому участі дітей і підлітків у медіасередовищі і медіакультурі, що є одним з необхідних умов ефективного розвитку громадянського суспільства.
ТВ - лідер дозвілля
Сьогодні телебачення з великим відривом лідирує серед способів проведення дозвілля - як у маленьких дітей , підлітків , так і у дорослих. Цей носій інформації , на відміну від друкованих видань , рідше використовується для отримання об'єктивної інформації , а більшою мірою для розваги , запалення внутрішньої порожнечі і самотності. Багато батьків , озираючись на своє дитинство , яке не було настільки яскравим і захоплюючим , як у сучасних дітей , відносяться до ТБ скоріше як до позитивуу розвитку своїх чад. Адже є мультфільми , розраховані на різні вікові групи дітей , також як і художні фільми та розважальні телепередачі . Тому все це цілком доступно дітям мало не цілодобово . Але чи все так безневинно, як може здатися на перший погляд? Почнемо з того , яким чином телекомунікації та комп'ютери впливають на зовсім маленьких телеглядачів.
Ще в 1990 році був проведений один експеримент. Деякі вчені тоді вважали, що можливо навчити дітей першого року життя виключно через електронні мас- медіа. Це виявився жорстокий експеримент. З'ясувалося , що нежива мова з динаміків не дає такого ефекту , як жива в прямих контактах з дітьми. Коли замість живого батьківського звуку дитина чує текст з електронного пристрою , він виявляється відкинутим у своєму розвитку назад , тому що в цьому випадку блокується формування структур його мозку для мовної діяльності. А ось звуки , чутні малюком безпосередньо з уст матері або будь-якого іншого члена сім'ї , так сильно прискорюють процес його дозрівання , що він здатний навіть надолужити згаяне.
Трохи про те,чим ви найбільше любите займатись.Що Це?
Так,- це комп»ютер.
Сл. 4
Виділяється 5 основних типів інтернет-залежності з урахуванням того , до чого сформувалася пристрасть у конкретної особистості:
1 . Нав'язливий веб -серфінг - нескінченні подорожі по Всесвітній павутині , пошук інформації.
2 . Пристрасть до віртуального спілкування та віртуальних знайомств - великі обсяги листування , постійна участь в чатах , веб -форумах , надмірність знайомих і друзів в Мережі.
3 . Ігрова залежність - нав'язливе захоплення комп'ютерними іграми по мережі.
4 . Нав'язлива фінансова потреба - гра по мережі в азартні ігри , непотрібні покупки в інтернет- магазинах або постійні участі в інтернет -аукціонах.
5 . Пристрасті до перегляду фільмів через інтернет , коли хворий може провести перед екраном весь день, не відриваючись ,через те , що в мережі можна подивитися практично будь-який фільм або телепрограму.
Учитель.
--------Звідки в нашому житті беруться друзі чи вороги? (Ми їх купуємо завдяки певній поведінці, через нерозуміння один одного).
---- Як можна подружитися з комп'ютером?
Учитель.
Щоб подружитися з комп'ютером , треба зрозуміти його характер , зрозуміти , що він любить , а що не любить. Хто знає , що любить комп'ютер? Комп'ютер, як людина , йому не подобаються цілком «людські» речі. Чи сподобається вам , якщо хтось постійно , не відриваючи погляду , дивиться на вас?( Ні) .
Учитель.
А чому ви так не по- людськи чините з комп'ютером , невідривно дивлячись йому в очі - монітор ? Чи сподобається вам , якщо вас постійно будуть плескати по тілу ?( Ні) .
Учитель.
А як ми ведемо себе по відношенню до комп'ютера ?( Нахиляємося дуже близько до монітора ) .
Учитель.
Чому комп'ютер стає ворогом ?( Він захищається від людей).
Учитель.
Як він захищається ?( Створює для людей проблеми зі здоров'ям ) Учитель.
Чи знаєте ви , хто такий Білл Гейтс ?( Засновник фірми Microsoft ) Учитель.
А чи відомо вам , скільки часу за комп'ютером проводять його діти ?(Не більше 45 хвилин на день У вихідні - . 1 годину 45 хвилин).
Класний керівник : Хто з вас стільки ж часу проводить за комп'ютером? Хто більше? Хто менше ?
Підніміть , будь ласка , руки ті , у кого вдома є домашні тварини .Ви самі доглядаєте за своїми тваринами? Легко це робить , завжди з радістю ? А чому не перестаєте це робити ? ( Тварини не можуть про себе подбати , любимо їх , вони приносять радість ) .А наш комп'ютер теж можна порівняти з домашнім улюбленцем , якщо його не дратувати , не ображати , грати з ним за його правилами , то він буде приносити тільки користь і радість. Однак , якщо зізнатися чесно , то жити за правилами не завжди хочеться , але до цього треба прагнути. Послухайте повчальну казку :
Казка про золоті правила безпеки в Інтернеті
Сл. 7
В деякому царстві , Інтернет - державі жив - був Смайл- царевич - Тьютор - Королевич , який правив славним містом Медіакультура . І була у нього наречена - прекрасна Смайл- царівна - Он- лайн- Королівна .День і ніч проводила вона у віртуальних забавах. Скільки разів попереджав її царевич про небезпеки , що пдстерігають у мережі , але не слухалася його наречена. Не покладаючи рук ,трудився Смайл- царевич , зводячи місто Медіакультура , дбав про охорону своїх кордонів і навчаючи жителів міста основ безпеки життєдіяльності в Інтернет- державі. І не помітив він , як Інтернет- павутина таки затягла Смайл- царівну в свої підступні мережі . Погорював - так робити нема чого : треба рятувати наречену. Зібрав він рать королівську - медіакультурну - дружину дистанційну та організував " Регату " премудру . Стали думати голови мудрі , як визволити царівну з полону віртуального . Сл. 8
І придумали вони « Сім золотих правил безпечної поведінки в Інтернеті» , склали їх у торбинку Смайл- царевичу , і відправився він наречену шукати.
Сл. 9
Вийшов на пошуковий рядок , клікнув по посиланнях поганих , а вони тут як тут : співтовариства Змія -спокусника - Горинича , стрілялки- вбивалки Солов'я- розбійника , товари заморські купців шоповсьих , мережі знайомств - зазивалок русалочних ... Як же знайти - відшукати Смайл- царівну ? Міцно задумався Тьютор - королевич , надів щит антивірусний , взяв у руки меч кодовий , сів на коня богатирського та ступив у трясовину непролазну . Довго блукав він , відбиваючись від реклам шоповських,які до себе закликають і до спамів затягають .
Сл. 10
І став на роздоріжжі ігрища молодечого трьохрівневого , став читати напис на камені ,який мохом заріс : на перший рівень потрапиш - час втратиш , до другого рівня доберешся - від рідних - близьких відвернешся , а на третій попадеш - ім'я своє забудеш . І зрозумів Смайл- царевич , що тут,у цьому місці треба шукати наречену.
Сл. 11
Змахнув він своїм мечем праведним і зламав код ігрища страшного ! Вислизнула з мереж разкутих Смайл- царівна , охрестила себе паролем чесним і кинулася в обійми свого судженого. Обняв він свою наречену бідолашну і простягнув сумочку чарівну зі словами повчальними : «Ось тобі оберіг від підступу віртуальних ворогів , свято дотримуйся наказів безпечних».
Сл. 12
Завжди пам'ятай своє Інтернет- королівське ім'я (електронна пошта , логін , паролі ) і не кланяйся всім підряд ( не реєструйся всюди без потреби ) !
Не піддавайся яскравим рекламам - вказівниками і не ходи стежками плутаними на підозрілі сайти : потонути в трясовині можна !
Якщо прийшов лист про великий виграш - це «Лохотрон - грамота» : просто так виграти неможливо , а якщо хочеш заробляти піастри , потрібно брати участь в корисних навчальних проектах - в « Олімпус ...» , наприклад!
Щоб не забути стежку назад і повернутися вчасно , бери з собою Клубок чарівний ( заведи собі будильник , сідаючи за комп'ютер ) !
Якщо хочеш дружити з іншими царствами -державами , вивчай корисні соціальні сервіси , вони допоможуть тобі побудувати «Мій королівський світ » , свій царський блог , форум для глашатаїв важливих - друзів званих !
Не забувай оновлювати антивірусну програму - інакше вірус Сірий Вовк з'їсть весь твій комп'ютер!
Не викачуй неліцензійні програмні продукти - інакше пірати пото плять твій корабель в бурхливих хвилях Інтернету
Залилася совісними сльозами дівчина прекрасна , дала своєму нареченому слово чесне , що не буде пропадати в забавах віртуальних , а стане трудитися на благо народу міста свого медіакультура , сама почне навчатися і допомагати буде люду блукаючому у трясовині мережевій . І зажили вони дружно і щасливо з мрією розширити межі освітні .
- Дозвольте у зв'язку з цим дати вам рекомендації позитивного ставлення до ком п'ютера: « Коли комп'ютер твій друг» ( зачитую пам'ятки та роздаю кожному)
І все ж навіть після нашого уроку я впевнена , що багато хто з вас , прийшовши додому , сяде за комп'ютер і проведе там чималу кількість часу , стверджуючи мені і батькам , що там цікаво і важко відірватися. Хто ж тоді допоможе мені і вашим батькам переконати вас раціонально і з користю використовувати чудо- техніку? Може , вас переконає ця притча ?
( Перегляд притчі «Все в ваших руках »).
Друкований варіант притчі :
В одному місті жив майстер в оточенні учнів . Одного разу один з них задумався , а чи є питання , на яке наш майстер не зміг би дати відповіді. Він пішов на кольоровий луг , піймав найгарнішого метелика і сховав його між долонями. Тримаючи його, він думав, якщо майстер відповість , що метелик мертвий , я тут же відпущу його, і він побачить , що помилився , якщо ж скаже , що метелик живий , я стисну руки , і він загине. Підійшовши до майстра , учень запитав : « Скажіть, який метелик у мене в руках: живий чи мертвий ? » Не дивлячись на руки учня , майстер відповів: « Все у твоїх руках »
Так,діти,все у ваших руках:який спосіб поведінки медіабезпеки і медіакультури обрати.
Сл. 13
Рефлексія.
Інтерактивний метод «Піраміда».
Діти виходять на клас і,кладучи руки поверх руки свого товариша, будують «піраміду» і кажуть,що вони зрозуміли і чого навчились.
Домашнє завдання.