5 клас
Математика
Тема. Підсумковий урок теми “ Подільність натуральних чисел”
Мета уроку: узагальнити та систематизувати знання учнів про подільність натуральних чисел; повторити ознаки подільності; удосконалити вміння розкладати числа на прості множники, знаходити НСД і НСК; розвивати логічне мислення, створювати ситуації зацікавленості та позитивні емоції по відношенню до навчальної діяльності, виховувати здатність до співпраці, математичну та інформаційну компетентності, сприяти формуванню і розвитку інтелектуальних та творчих здібностей учнів.
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.
Форма проведення уроку: урок – подорож, урок- гра.
Обладнання: малюнок потяга, інтерактивна дошка, додаток learnangapps.org, картки, таблиця для запису результатів гри, казка.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап.
Добрий день!
Сіли рівно, озирніться.
Один одному всміхніться
Й за роботу дружно всі беріться.
Учитель:
Сьогодні ми повторимо та узагальнимо наші знання з теми “Подільність натуральних чисел”, які будемо застосовувати при розв’язуванні задач і вправ. Це- урок- подорож по країні “ Подільність натуральних чисел”. Подорожувати будемо Зимовим потягом ( вивішує малюнок потяга ).
Відправляємося подорожувати у трьох вагонах
( клас розбивається на три команди, діти придумують назву команди ).
ІІ. Актуалізація опорних знань. Інтерактивні вправи. Додаток learningapps.org.
Перша станція «СІЧНЕВА СТАРТОВА»
Щоб сісти у вагон потрібно придбати квиток, для придбання квитка – отримайте бали за виконання завдань. (Чим дорожчий квиток, тим комфортніше місце в потязі!)
Число, на яке ділиться дане число , називається …
Число, яке ділиться на дане число, називається …
Число, яке має лише два дільники , називається…
Число, яке має більше двох дільників, називається…
Найменшим простим числом є число…
Число … не є ні складеним ні простим.
2 . Користуючись ознаками подільності , розподіліть числа у відповідні клітинки. Адреса посилання https://learningapps.org/watch?v=pdcu0uxzj19
Повторюються ознаки подільності натуральних чисел.
ІІІ. Узагальнення і систематизація знань. Удосконалення вмінь.
Учитель: Наша подорож продовжується.
А ось і перша зупинка . Це станція «ЗИМОВА ДЕТЕКТИВНА».
Інтерактивна гра «Незакінчене речення»
Знайшли аркуш паперу на якому розмиті цифри. Потрібно замінити * потрібною цифрою. Кожному вагону дається записана на окремих аркушах таблиця. Учні повинні по черзі заповнити їх. Числа повинні ділитися на:
І вагон на 9; ІІ вагон на 2; ІІІ вагон на 3.
23*4 145* 38*2
12*4 421* 1*46
56*2 36*0 32*4
94*5 116* 19*5
( учні виконують завдання і після його перевірки оголошується провідник у кожному вагоні ).
Учитель: вирушаємо далі. Аж ось ми наближаємося до казкового лісу.
Так, це станція «КАЗКОВА – ТЕОРЕТИЧНА».
Послухаємо казку.
Відбувалося це у казковому осінньому лісі, на широкій галявині.
Число 28 вирішило запросити до себе в гості своїх дільників, менших від нього самого. Першою прибігла одиниця, за нею двійка, за нею 4 ; 7; 14. Напишіть список усіх гостей Числа 28.( 1; 2; 4; 7;14 ).
Коли всі гості зібралися, Число 28 побачило, що їх небагато. Воно засумувало і запропонувало, щоб кожний із гостей запросив ще і своїх дільників. Скільки прийде нових гостей? ( нових гостей не буде ).
Одиниця пояснила Числу 28, що за такої умови нові гості до нього не прийдуть: адже якщо яке-небудь число b є дільником для числа а, а число с- дільник числа b, то с буде дільником і числа а.
Перевірте це для числа 30. Знайдіть усі дільники і для кожного з них його дільники. Хто перший виконає завдання- приносить своєму вагону 2 бали.
Щоб заспокоїти Число 28, його гості з’єдналися знаком “+”. І, о диво! Сума дорівнювала самому числу 28 !. Одиниця сказала, що будь-яке число, яке дорівнює сумі своїх менших дільників, називається досконалим. Отже, число 28 – досконале число. Зраділо Число 28 і запитало, які є ще досконалі числа? Всезнаюча Одиниця пояснила, що досконалі числа зустрічаються дуже рідко: серед чисел до мільйона тільки чотири досконалих. Число 28 єдине двоцифрове досконале число; є тільки одне трицифрове досконале число це 496 .
Число 29 вирішило також запросити до себе в гості своїх менших дільників. Першою, як завжди, прибігла Одиниця. Хто ще прийшов у гості? Що можна сказати про Число 29? Яке воно? Числам сподобалося запрошувати до себе у гості своїх дільників. Тільки одне число не дочекалося гостей. Що це за число? Скільки раз воно само побувало у гостях? У яких чисел був тільки один гість? Що це за гість? Ось і казочці кінець, а хто слухав і працював - молодець.
А зараз швидка лічба: хто швидше порахує. За кожен, вірно порахований приклад, вагон одержує 2 бали.
(( 9+91): 5+30):5= ( 100:25 +32):9-4= ( 205+11):4-54+2=
Станція «ЧАРІВНА КВІТКА»
Знайдіть НСК і НСД чисел, розташованих на листочках квіточок, та зафарбуйте відповідні пелюстки квіток.
Станція «ОСІННІЙ БУКЕТ»
Яку найбільшу кількість
букетів можна зібрати
з 336 троянд, 528 гербер,
720 лілій?
ІV. Підсумок уроку. Рефлексія.
Учитель: продовжуємо нашу подорож. ( звучить музика). Ось ми наближаємося до наступної зупинки – це станція “ МАТЕМАТИЧНА ЗАГАДКОВА”.
По черзі кожному вагону загадується загадка. За кожну правильну відповідь діти одержують один бал.
Заборонено ділити, проте множити чудово-
Зразу ж відповідь готова.
Не роби собі проблем,
Обережним будь з ….( нулем).
а є і малюки,
проте з них кожне має
лише два дільники.
Як відомо, числа ті
Називаються….( прості).
В них дільників не два, а більше.
Для них теж назву знайдемо,
Ці числа звуться….( складені).
Число парне і просте.
Це- запам’ятай слово-
Всім відоме число...( два).
чи число просте чи ні?
Як квадрат числа узнати,
Так, щоб час не витрачати?
Знають учні й учениці:
Допоможуть тут …( таблиці).
чи ділитись будуть числа,
правила такі в нас-
відповідь знайдемо враз.
Заслуговують подяки,
Це- подільності…( ознаки).
Ось і закінчилася наша подорож по країні “ подільності чисел”.
Учитель підводить підсумки гри, оцінює учнів. Визначаються переможці гри.
Потім підводить підсумок вивчення теми.
V. Домашнє завдання
Тестова самостійна робота
№ 1°. Дільниками числа 14 є числа: |
|||
А |
Б |
В |
Г |
14; 28; 42; 56 |
2; 7; 14; 28 |
1; 2; 7; 14 |
1; 2; 3; 7; 14 |
№ 2°. Числами, кратними числу 6 є: |
|||
А |
Б |
В |
Г |
6; 12; 18 |
1; 2; 3 |
12; 19; 24 |
6; 16; 36 |
№ 3°. Знайдіть усі прості розв’язки нерівності 35 ≤ х ≤ 53: |
|||
А |
Б |
В |
Г |
37; 41; 43; 47 |
37; 41; 47; 53 |
35; 37; 41; 43; 47 |
37; 41; 43; 47; 53 |
№ 4°. Число 16 є взаємно простим із числом: |
|||
А |
Б |
В |
Г |
32 |
21 |
48 |
54 |
№ 5°. Установіть відповідність між умовою (1–4) та числом, що задовольняє цю умову (А–Д):
1 |
На 5 ділиться число… |
|
А |
7 315 |
2 |
На 9 ділиться число… |
|
Б |
7 419 |
3 |
Ділиться на 3 і не ділиться на 2 число… |
|
В |
56 |
4 |
На 14 ділиться число… |
|
Г |
54 774 |
|
|
|
Д |
773 |
№ 6˙. Між якими простими числами буде розташований найбільший спільний дільник чисел 720 і 280.