Птахи - це смиволи нашої держави, а тому необхідно вивчити їхню різноманітність ; поглибити поняття про пристосованність птахів до умов середовища життя; розвивати логічне мислення, уміння порівнювати, аналізувати, робити висновки; з'ясувати їх значення у природі та житті людини; виховувати працелюбність, старанність, бажання поглиблювати знання, бережливе ставлення до природи.
Підготувала урок: Гвоздик Інна Олександрівна
Посада: вчитель Жашківського закладу закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №2;
Назва предмету: біологія;
Клас: 7;
Тема: Різноманітність птахів ;
Мета: вивчити різноманітність птахів; поглибити поняття про пристосованність птахів до умов середовища життя; розвивати логічне мислення, уміння порівнювати, аналізувати, робити висновки; з’ясувати їх значення у природі та житті людини; виховувати працелюбність, старанність, бажання поглиблювати знання, бережливе ставлення до природи.
Домашнє завдання:
Тема: Різноманітність птахів.
Мета: вивчити різноманітність птахів; поглибити поняття про пристосованність птахів до умов середовища життя; розвивати логічне мислення, уміння порівнювати, аналізувати, робити висновки; з’ясувати їх значення у природі та житті людини; виховувати працелюбність, старанність, бажання поглиблювати знання, бережливе ставлення до природи.
Тип уроку: Комбінований урок.
Методи, форми та прийоми, що використовуються на уроці:
бесіда, опитування, пояснення, таблиці із зображенням птахів, презентація, використання музичного супроводження.
Міжпредметні зв’язки: географія.
ХІД УРОКУ.
І. Актуалізація опорних знань учнів.
Слово вчителя:
Діти, на минулих уроках ми розпочали ознайомлення з класом тварин, які являються в природі унікальними, тому що пристосувались до повітряного способу життя - це птахи. Давайте, пригадаємо:
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Діти, ми з вами продовжуємо працювати над темою „Клас Птахи”. Ви вже знаєте місце птахів серед інших живих організмів, основні ознаки класу, особливості зовнішньої та внутрішньої будови. Маєте певний обсяг знань про їх розмноження та розвиток, річний цикл.
Сьогодні ми з вами повинні ознайомитися з різноманітністю птахів. Адже птахи користуються великою популярністю в народів всього світу . А причина цього криється в тому , що вони належать до найчудовіших істот живої природи.
Птахи – справжня окраса природи. Вони чарують нас розмаїттям свого оперення, цікавою поведінкою та чудовим співом.
Птахи оспівуються багатьма народами світу. Про них складають вірші, загадки, легенди, казки. Вони є символами різних країн та народів.
Цих тварин ми з вами бачимо кожен день. Але дуже часто забуваємо , що вони такі ж живі істоти, як і ми з вами, але набагато слабші за нас. І тому потребують нашої допомоги, піклування і охорони. А щоб краще це робити , ми з вами сьогодні повинні ознайомитися з різноманітністю цих тварин , з’ясувати особливості їх будови , де вони живуть, чим живляться.
Тому тема нашого уроку “Різноманітність птахів ”( лунає спів птахів ).
Проблема. Діти, скажіть, будь – ласка, які відомі вам літаючі птахи, а які птахи не вміють літати? Чи всі птахи співають? А чому вони співають? А чи вірні ваші припущення ми з вами повинні з’ясувати протягом уроку.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу (розповідь з демонструванням презентації)
Всього в світі клас птахів налічує близько 8,5 тисяч видів, поширених практично по всій планеті, це біля 100 млрд. особин. На території України проживає близько 358 видів. Живуть на островах і айсбергах океанів, населяють пустелі, різні типи лісів, внутрішні водойми. Деякі гніздяться в горах на висоті до 6.5 км, а під час перельоту піднімаються на висоту 9 км.
Птахи не бояться показати себе. Їх голоси чути в лісі, і в полі, і на берегах водоймищ. Їм немає чого ховатися - в разі небезпеки піднімаються в повітря. Наявність пір’я і добре розвинутих крил - характерні ознаки цих тварин. У окремих птахів слабі крила, і за їх допомогою неможливо підняти важке тіло у повітря. Такі птахи бігають по землі, є навіть безкрилі: це страуси, ківі, пінгвіни.
Температура тіла вища, ніж у ссавців. Живляться різноманітною їжею. Тваринного, рослинного пожодження, є що живляться переважно нектаром, як комахи ( колібрі ).
Птахи мають різні розміри, забарвлення, пір’я. Маса африканського страуса 90 кг. Маса яйця 1.5 кг, а найменші колібрі розміром з джмеля і маса яйця кілька мг. Більшість птахів будує гнізда, а деякі підкладають яйця в гнізда інших. Що це за птах?
Загалом птахи дослідженні краще ніж звіри. Їх легко помітити в польоті, роспізнати по співу, часто за яскравим забарвленням.
Клас птахи поділяється на 3 надряди. (ПОКАЗ ПРЕЗЕНТАЦІЇ)
1. Надряд безкілеві ( 4 ряди страуси, ківі, нанду, каузари).
2. Надряд пінгвіни - 1 ряд.
3. Надряд кілегруді ( 24 ряди ).
Велике значення птахів в житті людини. Давні люди поклонялись птахам як богам, використовували їх як символи в своєму мистецтві, полювали на них заради м’яса і пір’я, і стали приручати деяких. Більш як 5000 років тому почалось одомашнення куриці, батьківщина якої джунглі і бамбукові зарості Південно-Східної Азії. В гробниці египетського царя Тутанхамона зустрічаються зображення курей. В кам’яному віці в Європі був приручений гусак, в Америці - індюшка.
В століття освоєння космосу і атомної енергії птахи відіграють важливу роль. Вони наші друзі і помічники в боротьбі з шкідливими комахами, вони являються біологічною моделлю дарують насолодження від спортивного полювання, надихають поетів, художників, вчать любити прекрасне.
А тепер познайомимося із цікавими фактами із життя птахів.
(ПОКАЗ ПРЕЗЕНТАЦІЇ)
(учні доповнюють вчителя своїми цікавинками).
Повідомлення учнів про птахів.
IV. Систематизація та узагальнення знань.
А для того щоб закріпити свої знання про проведений урок ми проведемо конкурс між 4 групами. А для цього вам потрібно об’єднатися у 4 групи.
1. Завдання по групах. Кожна група отримує по 3 завдання
Завдання для І групи:
1.Який птах може повертати голову на 270о? (сова)
2. Які птахи на задній кінцівці мають два пальці? ( африканський страус)
3. В яких птахів відсутня куприкова залоза? (дрофа)
Завдання для ІІ групи:
Завдання для ІІІ групи:
Завдання для ІУ групи: Знайди помилку:
( бджолоїдка)
( чапля)
2. Вирішення проблеми. Діти, то скажіть, будь – ласка, які відомі вам літаючі птахи? (Всі птахи з надряду Кільогруді)). А які птахи не вміють літати? (Всі птахи з надряду Пінгвіни та Безкільві ).Чи всі птахи співають? А чому вони співають? ( Так, в орнітології поділяється на довгий спів і короткі голосові сигнали, різні за функціями — тоді як спів використовується переважно у статевій поведінці та для захисту території, голосові сигнали призначені переважно для комунікації, наприклад, заклику або повідомлення про небезпеку. Спів найрозвиненіший у птахів ряду горобцеподібних, особливо підгрупи співочих птахів. Здебільшого він видається самцями, а не самками, хоча це не є правилом.)
3. Робота в зошиті (заповнити малюнки і таблицю).
4. Відгадати спів пташок.
V. Домашнє завдання:
1