Урок на тему "Сполучені посудини"

Про матеріал

В мережі можна знайти багато розробок з даної теми. Пропоную ознайомитись із моєю розробкою уроку фізики 7 класу на тему "Сполучені посудини.Манометри"

Перегляд файлу

Сполучені посудини

 Мета:

        Дати уявлення сполучені посудини, їх властивість та застосування.

        Розвивати мислення, уяву, інтуїцію, формувати  науковий світогляд та прагнення до пізнання навколишнього світу.

        Вчити встановлювати причинно-наслідкові зв'язки , розуміти світову єдність людини-як частини природи , космосу, матеріальної особи, обмеженої в певних рамках своїми можливостями у пізнанні світу.

        продовжити виховання інтересу школярів до фізики як науки та навчального предмета; прищеплювати цілеспрямованість і наполегливість.

Обладнання : Штативи, сполучені посудини, хімічні стакани.

Підручник: 

Фізика :  підруч. для 7 кл. загальноосвіт. навч. закл. / [В. Г. Бар’яхтар, С. О.

Довгий, Ф. Я. Божинова та ін.] ; за ред. В. Г. Бар’яхтара, С. О. Довгого. — Х. :

Вид-во «Ранок», 2015. — 256 с. : іл., фот.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

1.     Організаційний момент

Привітання з класом. Перевірка  відсутніх. Перевірка домашнього завдання

2.     Актуалізація знань.

Кожного дня ми користуємось водопроводом, а ви хоч раз задумувались над питанням як працює водогін, та навіщо використовуються водонапірні башти? На сьогоднішньому уроці ми дізнаємось як  працює водогін, чайник та інші подібні хитрі прилади.

3.     Вивчення нового матеріалу

Для того щоб досягти поставленої мети нам повторити вивчений раніш матеріал:

Розгадати кросворд

1.     Міра взаємодії?

2.     Найкоротша відстань від точки обертання важеля до точки прикладання сили

3.     Фізична величина яка дорівнює відношенню сили що діє на поверхню в перпендикулярному напрямі до  площі поверхні

4.     Один з видів блоків

5.     Одиниці  вимірювання тиску

6.     Рідина передає тиск в усіх напрямах ….. .

7.     Тиск при незмінній силі залежить від ….. .

На сьогоднішньому уроці ми поговоримо про сполучені посудини. Що це таке  повинен мати уявлення кожен, бо кожного дня ми ними користуємось.

Це і чайник і лійка для квітів.

І так що ж таке сполучені посудини? Розглянемо рисунок нижче.

Що ми бачимо? Та у нас є дві скляних трубки з’єднані  між собою, таким чином, що як по них так і в місці з’єднання може проходити газ чи рідина. Запишемо що таке сполучені посудини.

Сполучені посудини – посудини які з’єднані між собою, по яким може протікати  рідина чи проходити гас як в самих них так і в місцях з’єднання.

*** Посудини які з’єднуються називаються колінами ***

Проведемо дослід № 1

Наша установка складається з сполученої U подібної посудини, заллємо в одну з них рідину. Спостерігайте за рівнем рідин в посудині. Що ви бачили? Так рівні рідин в посудині однакові. Про що це свідчить? Як можна

пояснити це явище?

(Це свідчить про те що на рідину що в лівому що в правому коліні діє однаковий тиск, бо коли б тиск у якомусь коліні був більший то рідина мала б різні рівні, ми знаємо що на рідину тисне повітря, а тиск повітря однаковий що в правому що в лівому коліні, отже маємо однакові рівні рідин)

Розглянемо докладніше, чому ж ми маємо однакові рівні  в колінах посудини.

Намалюйте  рисунок:

В точках А та B, сполученої посудини рідина матиме однаковий тиск, тиск рідини обчислюється наступною формулою:

Pр=ρgh

Ми з вами вияснили що на рідину також діє тиск повітря. Отже загальний тиск буде рівний

Ра+Pр=Ра+ρgh

Обчислимо тиск в точці А, для першої посудини,

P1=Ра+ρgh1

Обчислимо тиск в точці B, для другої посудини,

P2=Ра+ρgh2

Атмосферний тиск в обох колінах посудини однаковий, однакове й прискорення вільного падіння та густина бо речовина в нас одна й та. Тоді тиск в першому і другому коліні рівний

P1=P2

Ра+ρgh1=Ра+ρgh2=h1=h2

Отже стовпчики рідин в обох колінах мають бути однаковими, що й підтверджується на досліді.

Проведемо дослід № 2

Доллємо в одне коліно звичайної соняшникової оливи, спостерігайте за рівнями рідини в посудині. Що ви бачили? Так  рівні рідин буде не в однаковому положенні. Як можна пояснити це явище?

Рідини мають різну густину тому тиск який вони чинять в точках А та  В є різним.

Знайдемо його.

Ми знаємо, що в точках А та В тиски рідин однакові, тому що рідини зрівноважені

P1=P2 ρ1gh1=ρ2gh2

h1

Знайдемо відношення висоти стовпчиків h2

h1 ρ2

=

h2 ρ1

За умови рівноваги рідин у відкритих сполучених посудинах вищий рівень матиме та рідина, яка має меншу густину. Відношення висот обернено пропорційне відношенню густин рідин.

А тепер розглянемо принцип  дії водонапірної башти на водопроводу. Як ви думаєте на що вони схожі? Так це ті ж  сполучені посудини. Рівні рідин в них різні,  тому вода прагнутиме вирівняти тиск, тобто вирівняти рівні рідин і буде  тиснуть на кран,коли ми його відкриємо , то під тиском з нього побіжить вода.

Де ще можуть використовуватися сполучені посудини?

          Сполучені посудини слугують для вимірювання тиску, з них роблять прилади для вимірювання тиску – манометри. Його будову ми можемо побачити на рисунку 26.6 сторінка 177 вашого підручника.

Але рідинний манометр не використовують при вимірюванні великого тиску. Для цього використовують механічні манометри. Складається він з трубки до якої приєднаний механізм зі стрілкою. Трубка з’єднана з резервуаром в якому вимірюють тиск. Коли тиск в трубці більший за атмосферний вона розтискається і повертає стрілку за допомогою механізму, коли тиск зменшується трубка стискається і повертає стрілку в сторону нуля.

4.     Підсумки уроку

(Фронтальне опитування)

      Що таке сполучена посудина?

      Які рівні має рідина в відкритій сполученій посудині?

      Які рівні мають рідини  різної густини у відкритій посудині?

      Що таке манометр?

      Які бувають манометри?

(Знайди логічну пару)

динамометр

тиск

манометр

місце з’єднання двох сполучених посудин

коліно

сила

Тиск

Н

Вага

Па

Коментоване виставляння оцінок

5.     Домашнє завдання: § 26, Завдання: Вправа 26 сторінка 173(письмово)

pdf
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 7 клас (Бар’яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Горобець Ю.І., Ненашев І.Ю., Кірюхіна О.О.; за редакцією Бар’яхтара В.Г., Довгого С.О.)
До уроку
§ 29.Сполучені посудини. Манометри
Додано
6 грудня 2018
Переглядів
1454
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку