Урок на тему "Тиск тіл на поверхню. Сила тиску"

Про матеріал
Розробка уроку з фізики для 7 класу на тему "Тиск твердих тіл. Сила тиску". Конспект.
Перегляд файлу

Урок фізики у 7 класі

Тема уроку. Тиск. Сила тиску.

Мета уроку.

  • Продовжувати формувати в учнів наукові знання та вміння, необхідні для розуміння взаємодії тіл;
  • Ввести поняття тиску та сили тиску;
  • З’ясувати залежність тиску від сили та площі поверхні;
  • Розвивати логічне мислення, увагу;
  • Виховувати самостійність, вміння робити висновки та узагальнення, застосовувати закони фізики для задоволення власних потреб, в тому числі почуття власної безпеки;
  • Підвищувати пізнавальний інтерес до фізики як науки.

Обладнання. Презентація, дерев’яні бруски, коробка з піском, кнопки, олівці, ніж, виделка, цвях, танк іграшковий, джип іграшковий, кактус, наперсток, зелені кружечки.

Тип уроку. Засвоєння нових знань і вмінь.

Кредо  уроку. (Слайд 2)

 

„Пора чудес прийшла

І нам відшукувати

Доводиться причини всього,

Що відбувається на світі”.

  Вільям Шекспір.

 

Хід уроку.

  1. Організація класу. Привітання. Аналіз контрольної роботи.

Діти! Ми з вами кожен урок відкриваємо для себе щось нове, вивчаючи фізику. Яке поле діяльності для допитливого розуму, умілих рук і допитливої натури! А скільки ще непізнаного навколо. Інтерес до навчання виникає тоді, коли людина працює сама, тобто відбувається:

Індивідуальна, напружена, творча, щоденна, робота

  1.       Актуалізація опорних знань. Ми вивчаємо велику тему «Взаємодія тіл». Ви не тільки фізики, а ще й гарні лірики. Вашим завданням було написати невеличкий твір-роздум на тему «Що було б, якби зникла сила тертя?», «Що було б, якби пропала сила тяжіння?».

Ми з вами вивчили різні сили: тяжіння, тертя, вагу. Від чого залежить дія сили? Які її характеристики?

Відповідь: сила має напрям, точку прикладання, величину. Але є й інші величини, від яких залежить дія сили.

  1. Мотивація навчальної діяльності. Постановка проблемної ситуації.

Слайд з малюнком про хлопчиків на снігу. (Слайд 3)

Запитання: як ви вважаєте, чому один хлопчик загруз в снігу, а інший (на лижах), не загруз? Це залежить від площі дії сили.

Отже, це якась нова величина, яка залежить від площі.

Що ж це за величина?

Ви всі вмієте розгадувати кросворди.

  1. Вивчення нового матеріалу.

Розгадування кросворда. (Слайд 4)

  1. Явище, яке псує нам одяг і взуття. Явище, завдяки якому ми ходимо.
  2. Прилад для вимірювання сили
  3. Фізична величина, яка характеризує дію одного тіла на інше.
  4. Наука про явища природи.

Отже, тема нашого уроку – «Тиск. Сила тиску» (Слайд 5-6)

Мета нашого уроку

 З’ясувати, що таке тиск;

  • Як його визначити;

 Вивчити способи збільшення та зменшення тиску;

  •  З’ясувати, де в житті використовуються знання про тиск.
  •  Розвивати логічне мислення, творчу уяву. (Слайд 7)

У академічному словнику української мови є різні тлумачення цього слова:

1.Дія ваги на кого-, що-небудь; натискання, стискання.

2. Рішуча, енергійна дія, рух, спрямовані на кого-, що-небудь; стрімкий натиск, напад.

 3. Розмовне. Штовханина в тісноті, у натовпі; тиснява.

 А ще є фізичне трактування цього поняття. Ми з вами повинні його сформулювати

4. Фізичне. Сила, що діє на одиницю площі перпендикулярно до поверхні тіла.

Давайте разом з’ясуємо: а від чого ж залежить тиск? Проведемо експеримент.

  • Проведення експерименту. (Слайд 8-9)

Дощечка з 2 гвіздками, коробка з піском.

1 дослід – одна дощечка.

2 дослід – дощечка з вантажем, вістрями вниз.

3 дослід - дощечка з вантажем, вістрями вгору.

  •   Тиск – це фізична величина, що дорівнює відношенню сили тиску до площі дії сили. (Слайд 10)

Вихвалявся бегемот:

«Маю я найбільший рот!»

Комара почувся писк:

«Зате в мене більший тиск.

Невеличку силу маю,

Твою ж спину протикаю».

Сперечатись більш не стали,

Бо маленька площа в жала.

Як поділиш F на S,

Тиску формулу знайдеш (Слайд 11-12)

 

F – сила тиску, Н

S – площа поверхні, м2

p – тиск, Па

  •     Сила тиску – це сила взаємодії, що діє перпендикулярно до поверхні

У дітей на партах лежать листочки, на яких зображено трикутник з формулою (робота в малих групах – у парах). Завдання – записати формули для визначення сили тиску, площі поверхні, і записати для цих величин одиниці вимірювання.

  •                 Одиниця тиску – Паскаль. Це тиск, який чинить сила 1 Н на поверхню площею 1 квадратний метр. (Слайд 13)

Історична довідка про Паскаля.

Короткометражний фільм про Блеза Паскаля.

Розв’язування задачі на знаходження тиску. (Слайд 14)

Який тиск здійснює мишка на кішку, якщо миша діє на живіт із силою 1,5 Н, а площа лапок – 24 мм2 (0,000024 м2)?

  1.     Релаксація. Запрошую вас в кімнату психологічного розвантаження.

Під звуки лісу. (Слайд 15)

Дітям дається інструкція: «Сядьте зручніше, закрийте очі. Уявіть, що ви лежите на красивій галявині. Зробіть глибокий вдих і повільно робіть видих, нехай вся напруга йде. Навколо зелена трава, далеко великий ліс, співають птахи. Ви відчуваєте, яка тепла земля. Сонечко світить яскраве. Один теплий промінь впав на ваше обличчя. Обличчя стало теплим і розслабленим. А промінь світла пішов гуляти далі по вашому тілу. Вам добре і приємно погрітися на сонечку. Земля вам дає силу і впевненість. Зробіть глибокий вдих і повільно робіть видих, нехай вся напруга йде. Ще раз вдих і видих... На рахунок 5 ви повернетеся назад. 1 - ви відчуваєте, як добре лежати і відпочивати. 2,3,4 - у вас відкриваються очі, 5 - ви повертаєтеся до уроку повні сил і впевненості.

  1.              Заповнення таблиці. (слайди 16-26)

А тепер ми з вами попрацюємо, і дізнаємося, якими ж способами можна збільшити, або зменшити тиск. Розділіть сторінку вашого зошита навпіл. У перший стовпчик ми будемо записувати приклади зменшення тиску, а в другий – приклади збільшення тиску. І ви мені в цьому допоможете.

Приклади збільшення і зменшення тиску у  природі та в техніці.

Приклади зменшення тиску.

  1. Фундаменти.
  2. Дамба.
  3. Рельси і шпали.
  4. Шини вантажних і легкових автомобілів, трактори, танки.
  5. З історії – в часи ВВ війни партизани в лісах, які переходили через болота, на ноги надівали спеціальні дощечки, щоб не загрузнути в болоті.
  6. Лямки на рюкзаках, сумках.
  7. Шайби і гайки.
  8. Наперсток.
  9. Слон, копита тварин (лось)
  10. Голки для вишивання.

Приклади збільшення тиску.

  1. Шприци, голка.
  2. Жала комах.
  3. Кігті, роги, зуби тварин, голки (їжаки)
  4. Дзьоби птахів.
  5. Ножі, ножиці, шампури, цвяхи, кусачки, виделки, дартс, кнопки, лопата.
  1. Застосування набутих знань в житті. (Слайд 27). Слайд – поведінка на льоду. Вже наступила зима, потроху замерзає вода на Дніпрі. Всі ви знаєте, що не можна ходити по тонкому льоду. Але все в житті може трапитися.
  2. Закріплення вивченого матеріалу. Якісні задачі.

Учні відповідають на поставлені запитання

  1. Як курка може удвічі збільшити тиск на землю? (Підняти одну лапу. Площа опори при цьому зменшується удвічі, у стільки ж разів збільшиться тиск)
  2. У комара, звичайно, сила комарина. Яким же чином комар проколює шкіру людини, слона? (Жало комара має маленьку площу, тому створює великий тиск)
  3. Людина провалилася під лід. Як треба діяти, спираючись на знання про тиск, щоб врятувати її? (Підповзати до неї, а не йти. Збільшити площу опори, при цьому зменшиться тиск на лід)
  4. Індійські факіри можуть лежати на гострих лезах. (Слайд 28)

 Що треба зробити факіру, щоб зменшити ризик порізати шкіру спини: зменшити чи збільшити кількість лез? (Збільшити. Площа опори збільшиться, тиск зменшиться)

  1. Чому лосі досить легко можуть ходити болотом? (Роздвоєні копита лосів мають перетинку, яка збільшує площу опори і зменшує тиск. Крім того для парнокопитних не характерне атмосферне засмоктування)
  2. Для чого в рюкзаку роблять широкі лямки? (Більша площа лямок, менший тиск на плечі)
  3. Переклад вірша Гете "Дика троянда" (Слайд 29-31)

Юнак молоденький троянду вгледів,

трояндочку в чистому полі.

Немов би на крилах до неї летів

 і любувався красою доволі.

"Трояндо,трояндо,така молода,

трояндо,ти в чистому полі зросла.

Трояндо красива,зломлю я тебе,

краса твоя так полонила мене."

"А я тебе ,хлопче, за те уколю,

 бо болю терпіти я страх не люблю.

Юнак не послухав, ні "ох", ані "ах"

його не спинили,лиш кров на шипах.

Хоча захищалась трояндочка ця,

 страждання відбула свої до кінця.

Трояндо,трояндо така молода,

Ти в чистому полі ,трояндо, зросла!

 

  1. Цікаво. Приказки про тиск

Як на колючку наступиш,  так вона і ввійде в тіло.

На одній лижі не катаються.

Від граду граніт не розсипеться.

Шила в мішку не сховаєш.

І у маленького ліжка повинні бути чотири ніжки.

 


  1. Підсумки уроку. Рефлексія. (Слайд 32)

Сьогодні я дізнався...

Було цікаво...

Було важко...

Я виконував завдання...

Я зрозумів, що...

Тепер я можу...

Я відчуваю, що...

Я навчився...

У мене вийшло...

Я зміг...

Я спробував...

Мене здивувало...

Урок дав мені для життя...

Мені захотілося...

  1. Домашнє завдання.

 

 

 

 

Список використаних джерел

 

  1. Бар’яхтар В. Г., Довгий С. О., Божинова Ф. Я. Фізика 7 кл. Підручник для середніх загальноосвітніх шкіл. – Х.: Генеза, 2020. – 256 с.

 

Інтернет-ресурси

  1.          https://www.google.com/search?q=картинки
  2. https://www.youtube.com/watch?v=yVUo9LmVBy4
docx
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 7 клас (Бар’яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Горобець Ю.І., Ненашев І.Ю., Кірюхіна О.О.; за редакцією Бар’яхтара В.Г., Довгого С.О.)
До уроку
§ 25.Тиск твердих тіл на поверхню. Сила тиску
Додано
26 березня 2023
Переглядів
290
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку