Урок фізики у 7 класі
Тема уроку. Тиск. Сила тиску.
Мета уроку.
Обладнання. Презентація, дерев’яні бруски, коробка з піском, кнопки, олівці, ніж, виделка, цвях, танк іграшковий, джип іграшковий, кактус, наперсток, зелені кружечки.
Тип уроку. Засвоєння нових знань і вмінь.
Кредо уроку. (Слайд 2)
„Пора чудес прийшла
І нам відшукувати
Доводиться причини всього,
Що відбувається на світі”.
Вільям Шекспір.
Хід уроку.
Діти! Ми з вами кожен урок відкриваємо для себе щось нове, вивчаючи фізику. Яке поле діяльності для допитливого розуму, умілих рук і допитливої натури! А скільки ще непізнаного навколо. Інтерес до навчання виникає тоді, коли людина працює сама, тобто відбувається:
Індивідуальна, напружена, творча, щоденна, робота
Ми з вами вивчили різні сили: тяжіння, тертя, вагу. Від чого залежить дія сили? Які її характеристики?
Відповідь: сила має напрям, точку прикладання, величину. Але є й інші величини, від яких залежить дія сили.
Слайд з малюнком про хлопчиків на снігу. (Слайд 3)
Запитання: як ви вважаєте, чому один хлопчик загруз в снігу, а інший (на лижах), не загруз? Це залежить від площі дії сили.
Отже, це якась нова величина, яка залежить від площі.
Що ж це за величина?
Ви всі вмієте розгадувати кросворди.
Розгадування кросворда. (Слайд 4)
Отже, тема нашого уроку – «Тиск. Сила тиску» (Слайд 5-6)
Мета нашого уроку –
• З’ясувати, що таке тиск;
• Вивчити способи збільшення та зменшення тиску;
У академічному словнику української мови є різні тлумачення цього слова:
1.Дія ваги на кого-, що-небудь; натискання, стискання.
2. Рішуча, енергійна дія, рух, спрямовані на кого-, що-небудь; стрімкий натиск, напад.
3. Розмовне. Штовханина в тісноті, у натовпі; тиснява.
А ще є фізичне трактування цього поняття. Ми з вами повинні його сформулювати
4. Фізичне. Сила, що діє на одиницю площі перпендикулярно до поверхні тіла.
Давайте разом з’ясуємо: а від чого ж залежить тиск? Проведемо експеримент.
Дощечка з 2 гвіздками, коробка з піском.
1 дослід – одна дощечка.
2 дослід – дощечка з вантажем, вістрями вниз.
3 дослід - дощечка з вантажем, вістрями вгору.
Вихвалявся бегемот:
«Маю я найбільший рот!»
Комара почувся писк:
«Зате в мене більший тиск.
Невеличку силу маю,
Твою ж спину протикаю».
Сперечатись більш не стали,
Бо маленька площа в жала.
Як поділиш F на S,
Тиску формулу знайдеш (Слайд 11-12)
F – сила тиску, Н
S – площа поверхні, м2
p – тиск, Па
У дітей на партах лежать листочки, на яких зображено трикутник з формулою (робота в малих групах – у парах). Завдання – записати формули для визначення сили тиску, площі поверхні, і записати для цих величин одиниці вимірювання.
Історична довідка про Паскаля.
Короткометражний фільм про Блеза Паскаля.
Розв’язування задачі на знаходження тиску. (Слайд 14)
Який тиск здійснює мишка на кішку, якщо миша діє на живіт із силою 1,5 Н, а площа лапок – 24 мм2 (0,000024 м2)?
Під звуки лісу. (Слайд 15)
Дітям дається інструкція: «Сядьте зручніше, закрийте очі. Уявіть, що ви лежите на красивій галявині. Зробіть глибокий вдих і повільно робіть видих, нехай вся напруга йде. Навколо зелена трава, далеко великий ліс, співають птахи. Ви відчуваєте, яка тепла земля. Сонечко світить яскраве. Один теплий промінь впав на ваше обличчя. Обличчя стало теплим і розслабленим. А промінь світла пішов гуляти далі по вашому тілу. Вам добре і приємно погрітися на сонечку. Земля вам дає силу і впевненість. Зробіть глибокий вдих і повільно робіть видих, нехай вся напруга йде. Ще раз вдих і видих... На рахунок 5 ви повернетеся назад. 1 - ви відчуваєте, як добре лежати і відпочивати. 2,3,4 - у вас відкриваються очі, 5 - ви повертаєтеся до уроку повні сил і впевненості.
А тепер ми з вами попрацюємо, і дізнаємося, якими ж способами можна збільшити, або зменшити тиск. Розділіть сторінку вашого зошита навпіл. У перший стовпчик ми будемо записувати приклади зменшення тиску, а в другий – приклади збільшення тиску. І ви мені в цьому допоможете.
Приклади збільшення і зменшення тиску у природі та в техніці.
Приклади зменшення тиску.
Приклади збільшення тиску.
Учні відповідають на поставлені запитання
Що треба зробити факіру, щоб зменшити ризик порізати шкіру спини: зменшити чи збільшити кількість лез? (Збільшити. Площа опори збільшиться, тиск зменшиться)
Юнак молоденький троянду вгледів, трояндочку в чистому полі. Немов би на крилах до неї летів і любувався красою доволі. "Трояндо,трояндо,така молода, трояндо,ти в чистому полі зросла. Трояндо красива,зломлю я тебе, краса твоя так полонила мене." "А я тебе ,хлопче, за те уколю, бо болю терпіти я страх не люблю. Юнак не послухав, ні "ох", ані "ах" його не спинили,лиш кров на шипах. Хоча захищалась трояндочка ця, страждання відбула свої до кінця. Трояндо,трояндо така молода, Ти в чистому полі ,трояндо, зросла!
|
Як на колючку наступиш, так вона і ввійде в тіло.
На одній лижі не катаються.
Від граду граніт не розсипеться.
Шила в мішку не сховаєш.
І у маленького ліжка повинні бути чотири ніжки.
Сьогодні я дізнався...
Було цікаво...
Було важко...
Я виконував завдання...
Я зрозумів, що...
Тепер я можу...
Я відчуваю, що...
Я навчився...
У мене вийшло...
Я зміг...
Я спробував...
Мене здивувало...
Урок дав мені для життя...
Мені захотілося...
Список використаних джерел
Інтернет-ресурси