Урок на тему : "Українські землі у складі Великого князівства Литовського та інших держав (друга половина 14-15 ст.)"

Про матеріал
Тема: Статус українських земель у складі Великого князівства Литовського та інших держав. Кревська унія 1385 р. й українські землі. Мета: ознайомити учнів із причинами і наслідками польської та литовської експансії на українські землі наприкінці ХIV ст.; розкрити сутність Кревської унії та показати її наслідки для українських земель; удосконалювати вміння працювати з історичною картою, історичними джерелами, схемами та таблицями; виховувати толерантне ставлення до минулого. Очікувані результати: Після цього уроку учень/учениця : - показує на історичній карті територію українських земель у складі різних держав; - визначає причини та наслідки Кревської унії; - висловлює судження щодо діяльності Любарта Гедеміндовича, Володимира Ольгердовича ; - тлумачить та засвоює поняття і терміни: унія, - називає час входження українських земель до складу різних держав. Поняття і терміни: унія, Кревська унія, Городельська унія Основні дати і події: 1362 р. — битва на р. Сині Води; 1385 р. — укладення Кревської унії; 1385 р. – спроба союзу Литви та Польщі проти Тевтонського ордену; 1410 – перемога у Грюнвальдській битві, як наслідок – Городельска унія 1413 р. Історична особа: Міндовг, Гедимін, Ольгерд, Вітовт. Обладнання та програмне забезпечення: комп’ютер, мультимедійний проектор, презентація «Статус українських земель у складі Великого князівства Литовського та інших держав», підручник – Смолій, Степанков. 2007 р. , Гісем, Мартинюк 2015 р. Тип уроку: засвоєння нових знань та умінь.
Перегляд файлу

 

Тема № 5 Українські землі у складі Великого князівства Литовського та інших держав (друга половина 14-15 ст.)

Тема:   Статус українських земель у складі Великого князівства Литовського та інших держав. Кревська унія 1385 р. й українські землі.

Мета: ознайомити учнів із причинами і наслідками польської та литовської експансії на українські землі наприкінці ХIV ст.;

розкрити сутність Кревської унії та показати її наслідки для українських земель;

удосконалювати вміння працювати з історичною картою, історичними джерелами, схемами та таблицями;

виховувати толерантне ставлення до минулого.

Очікувані результати:

Після цього уроку учень/учениця :

  • показує на історичній карті територію українських земель у складі різних держав;
  • визначає причини та наслідки Кревської унії;
  • висловлює судження щодо діяльності Любарта Гедеміндовича, Володимира Ольгердовича ;
  • тлумачить та засвоює поняття і терміни: унія,
  • називає час входження українських земель до складу різних держав.

 Поняття і терміни: унія, Кревська унія, Городельська унія

Основні дати і події:

1362 р. — битва на р. Сині Води;

1385 р. — укладення Кревської унії;

1385 р. – спроба союзу Литви та Польщі проти Тевтонського ордену;

1410 – перемога у Грюнвальдській битві, як наслідок – Городельска унія 1413 р.

Історична особа:  Міндовг, Гедимін, Ольгерд, Вітовт.

Обладнання та програмне забезпечення: комп’ютер, мультимедійний проектор,

                 презентація «Статус українських земель у складі Великого князівства Литовського та інших держав»,  підручник – Смолій, Степанков.  2007 р. , Гісем, Мартинюк 2015 р.

Тип уроку: засвоєння нових знань та умінь.

Хід уроку

І.    Організаційний момент

II.  Актуалізація опорних знань та вмінь учнів.

Гра "Продовжи розповідь" (за матеріалом попереднього уроку)

 Правила гри. Учні черзі повинні розповісти по одному реченню матеріал вивченої теми. Виграє той учень, чиє речення буде останнім, у той час як інший уже нічого пригадати не може.

IІІ.  Повідомлення теми, мети і завдань уроку

План
1.Суспільно-політичний устрій Великого князівства Литовського. Кревська унія.
2. Політика Литовських князів щодо приєднаних українських земель.
3.Утвердження польської влади в Галичині й західному поділлі.

IV. Мотивація навчальної діяльності учнів

  Зі смертю князя Юрія II Болеслава 1340 р. і через відсутність спадкоємців з князівської родини тамтешні бояри запросили княжити литовського князя Любарта Гедимі-новича, який мав дружину з родини галицько-волинських князів і тому мав законні права на ці землі. Щоправда, свою владу Любарт зміг поширити лише на Волинь. Що ж до Галичини, то Любартова влада в ній була лише формальною. Реальним правителем у Галицькій землі був боярин Дмитро Дедько. Він володарював у Галичині впродовж 1340-1344 pp. від імені князя Дюбарта. Такий стан речей заповзявся змінити польський король, прагнучи приєднати Галицьку землю до своїх володінь. Польський король Казимир III 1340 р. напав на Львів, отримавши-звістку про смерть князя Юрія. Довголітня війна, що точилася до 1377 р. між Польщею, Угорщиною та Литвою, закінчилася тим, що Галичина з Белзькою землею і Холмщиною опинилася під владою, ставленика угорського короля, Волинь — під владою литовської династії.

 Дайте відповідь на запитання. Чому виникла необхідність об’єднання литовських земель?

 Учні опрацьовують карту «Виникнення та поширення
Литовської держави»

V. Вивчення нового матеріалу

Учні вивчають політику правителів.

Князі,

роки правління.

Напрямки діяльності князів.

Міндовг

(1230 – 1263 рр.)

Внутрішня:

  • об’єднання і контроль всіх литовських земель;
  • 1252 – коронація, король Литви;

Зовнішня:

  • союз з Галичиною;
  • захоплення сусідніх земель;
  • девіз «хто що здобуде, того й буде»;

Гедимін

(1316 – 1346 рр.)

Внутрішня:

  • остаточно об’єднав литовські землі;
  • заснував столицю Вільно;

Зовнішня:

  • боротьба з рицарями Тевтонського ордену;
  • завоювання українських земель (ослаблених у боротьбі з монголо-татарами);
  • вимога визнання зверхності Литви на українських землях (Волинь, Київщина, Галицько-Волинське князівство);

Ольгерд

(1345 – 1377 рр.)

Внутрішня:

  • посилення Литовської держави;
  • дає їй назву «Литовсько-Руська» держава;

Зовнішня:

  • приєднав: Чернігово-Сіверське, Київське, Волинське князівства, Поділля, Білорусію.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розповідь вчителя.

Причини швидкого і відносно мирного підпорядкування українських земель ВКЛ.

  • Усобиці в Золотій Орді на тлі посилення воєнної могутності Литви (битва під Синіми водами 1362 р., русько-литовські сили, сучасна Кіровоградщина);
  • Політика литовських князів за принципом «ми старини не рушимо, новини не вводимо» (іншого запропонувати не могли, бо знаходилися на нижчому рівні розвитку, підтверджувалося в рядах великого князя з місцевими землевласниками і городянами);
  • Приязне ставлення місцевого населення, яке в такий спосіб прагнуло позбутися від татарської залежності;
  • Ймовірна угода з Золотою Ордою, яка передбачала введення литовської адміністрації за умови сплати данини.

Словникова робота

  Унія  об'єднання держав, часто під короною єдиного монарха (персональна унія);

  назва міжнародних адміністративних союзів.

Учні переглядають уривок кінострічки  «телеканал Інтер» Історія України 63 серія Ягайло. Кревська унія.

Кревська унія 1385 р. – спроба союзу Литви та Польщі проти Тевтонського ордену

Передбачала:

  • обрання великого князя Литовського Ягайла польським королем (одружувався на польській королеві Ядвізі)
  • приєднання ВКЛ до складу Польської корони
  • хрещення Литви за католицьким обрядом (остання язичницька країна в Європі, до того більшість Гедіміновичів були православними)

АЛЕ

Проти виступила литовська знать, невдоволена зникненням їхньої держави. Лідер – син вбитого Ягайлом Кейстута – Вітовт

Робота учнів з підручником

Опрацьовуючи підручник сторінку 157-158 складіть таблицю

“ Українські землі у складі Великого князівства Литовського

Українські землі що входили до складу Великого князівства Литовського

 

Система управління

 

Судочинство

 

Релігія

 

 

Учні прямцюють біля карти, показують кордони сучасної України  та українські землі які увійшли до складу Великого князівства литовського.

Розповідь вчителя

Діяльність Вітовта

  • 1392 р. – Ягайло визнав Вітовта своїм намісником.
  • 1398 р. – Вітовт проголошує себе великим князем Литовським під номінальною зверхністю Польського короля, фактичний розриває Кревську унію.
  • 1399 р. – нищівна поразка Вітовта у битві на Ворсклі, як наслідок – Віленська угода 1401 р.
  • 1410 – перемога у Грюнвальдській битві, як наслідок – Городельска унія 1413 р.
  • 1430 р. – спроба коронації Вітовта

У внутрішній політиці Вітовт:

  • обмежував права удільних князівств;
  • усував та переміщував князів;
  • спирався на підтримку католицької церкви

Вітовт не лише зберіг Велике князівство Литовське, а й перетворив федерацію князівств на централізовану державу

Свидригайло та Сигізмунд

  • 1430 – 1432 – князювання в Литві Свидригайла Ольгердовича (ставленик руської партії)
  • 1432 – державний переворот, прихід до влади Сигизмунда Кейстутовича (ставленик католицької знаті та Польщі)
  • 1435 – поразка Свидригайла в битві на річці Швянті
  • 1440 – вбивство Сигизмунда, замирення нового князя, Казиміра, зі Свидригайлом, відновлення Київського князівства (Олелько Володимирович і Семен Олелькович)

Узагальнення та систематизація знань

Закріплення!

  2.Віршовані загадки.

  1) До влади цей литвин великий потяг мав — Всі племена литовські воєдино він зібрав. Так, як місцева знать це не бажала визнавати,То довелося все життя йому із нею воювати.

  2) Цей чоловік литвинів вдруге об’єднав,Столицю Вільно в землях Білорусі заснував. А після вимертя всього Данилового роду Без особливої з боку русинів перешкоди Більшість земель його з Литвою воз’єднав.

  3) Хотів литвинів самостійність відродити,Та не судилося йому проблему розрішити, Бо на Полтавщині литовсько-руські сили Орда татарська у нерівній битві розгромила.

Співвіднесіть дати і події

1) 1321–1362 рр. 

а) Кревська унія 

2) 1362 р. 

б) завоювання Галичині Польським королівством 

3) 1385 р. 

в) захоплення українських земель Великим князівством Литовським 

4) 1387 р. 

г) битва на р. Сині Води 

 

Висновок!

Попри існуючі відмінності в політиці литовських і польських правлячих кіл щодо приєднаних українських земель її суть зводилась до одного: остаточної ліквідації залишків політичної самостійності та повної асиміляції населення

V. Домашнє завдання

Опрацювати параграф 27 сторінка 155-162

Виконати завдання 1-5 початковий рівень ст. 161

17, 20 середній-достатній рівень ст. 161

Високий рівень аналіз джерел сторінка 162

 

1

 

docx
Додано
28 березня 2019
Переглядів
7667
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку