Урок на тему Вітаміни

Про матеріал
розробка уроку з біології, в якій поєднано лабораторний дослід, робота в групах, творчі завдання.
Перегляд файлу

Навчально-методична картка

Лекційне заняття

Дисципліна:      Біологія

Викладач:          Шипова О.Ю.

Тема заняття:                          Вітаміни, їх роль в обміні речовин

Мета заняття:

навчальна –

познайомити студентів з поняттям «вітаміни» та історією їх відкриття, розглянути різноманітність вітамінів і їх вплив на організм,показати вміст вітамінів у різних продуктах харчування;

розвиваюча –

розвивати уміння аналізувати і систематизувати матеріал, виділяти головне та робити відповідні висновки; уміння працювати в команді, обґрунтовувати свою думку, творчо підходити до вирішення поставлених задач;

виховна –    

виховувати у студентів комунікативні вміння, розуміння значення вивчення процесів обміну для формування навичок здорового способу життя.

методична –

активізація пізнавальної діяльності студентів на заняттях.

 

Тип заняття: формування компетентностей

Вид заняття: лекція проблемна з елементами бесіди, дослідницька

Ключові компетентності:  спілкування державною мовою, розуміння місця біології та екології в системі природничих наук, їхньої ролі у створенні загальної картини світу

Міждисциплінарні зв'язки: ботаніка, зоологія, анатомія, органічна хімія

Забезпечення заняття:   мультемедійний пристрій, мультимедійна презентація

Література:

  1. Біологія і екологія (рівень стандарту): підруч. для 10 кл.  закл. заг. серед. освіти /
    Л.І .Остапченко,  П. Г.Балан,  Т. А.Компанець, С. Р.Рушковський. Київ: Генеза, 2018. 192 с.
  2. Біологія і екологія (профільний рівень): підруч. для 10 кл.  закл. заг. серед. освіти /
    К.М Задорожний,  О.М.Утєвська. Харків: Вид-во «Ранок», 2018. 240 с.
  3. Біологія і екологія (рівень стандарту): підруч.  для 10 кл. закл. заг. серед. освіти / В.І.Сололь.   Кам’янець-Подільський : Абетка, 2018. – 272 с.

 

 

 

Зміст заняття

І. Організаційний етап

  • перевірка присутніх на занятті;
  • взаємне привітання викладача і студентів:

Доброго дня, шановні студенти! Сьогодні на  вас чекають нові корисні відкриття, творча робота та цікаві завдання. Сподіваюсь, що знання, отримані вами сьогодні, стануть вам у нагоді протягом всього вашого життя і допоможуть зберегти та помножити ваше здоров'я та здоров'я ваших родин. Тож, давайте розпочнемо!

 

ІІ. Актуалізація опорних знань студентів

Завдання 1. Біологічний диктант

Правильні твердження позначте знаком  «+», а неправильні  – знаком  «– »:

  1. Обмін речовин ще називають метаболізмом.
  2. У процесах обміну речовин беруть участь як органічні, так і неорганічні сполуки.
  3. Ферменти – це речовини здебільшого ліпідної природи.
  4. Вуглеводи розщеплюються до амінокислот.
  5. Білки побудовані з амінокислот.
  6. Процеси обміну речовин складаються із реакцій двох типів.
  7. Процес дисиміляції – синтез органічних сполук.
  8. Процес асиміляції – розщеплення органічних сполук.
  9. Добова потреба у вуглеводах у підлітків, які не займаються актив­ною фізичною працею, становить 200-300 г.

 

Завдання 2. Асоціативний кущ

Пригадайте, які асоціації й чому виникають у вас, коли ви чуєте термін «вітаміни»? Складіть  асоціативний кущ  «Вітаміни».

 

 

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Гра «Збери і поясни»

Розшифруйте вислів,який належить древньогрецькому філософу Сократу. Розмістіть слова відповідно до цифр у порядку зростання.

3

13

1

6

4

8

5

12

9

11

2

10

7

не

жити

ми

щоб

для

а

того

щоб

їмо

того

живемо

для

їсти

// Ми живемо не для того щоб їсти, а їмо для того щоб жити

 

Поясніть, як ви розумієте цей вислів:  Чому вітаміни життєво необхідні речовини?

// Орієнтовна відповідь студентів: Це самостійна група речовин, що необхідні для життєдіяльності організму. Вітаміни швидко розпадаються в організмі. Більшість з них не відкладаються про запас і не синтезуються в організмі.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

Розповідь викладача:

Ця подія сталася давно. Колумб вирушив завойовувати для Іспанії золото Індії, а відкрив Америку. Але під час подорожі  третя частина команди захворіла на цингу. Багато моряків загинуло, частину висадили на найближчий острів як безнадійно хворих. Через пів року на зворотному шляху завернули на острів – здивуванню не було меж: усі моряки були живі й здорові. У чому причина? Чому безнадійно хворі люди раптово видужали на безлюдному острові?

Було це далекого 1736 року. Російські кораблі під командуванням видатних мореплавців Дмитра Лаптєва і Олексія Чирякова відправилися на пошуки Північного морського шляху. Вони були заперті морем і зазимували біля побережжя. Скоро запаси овочів і квашеної капусти закінчилися, команда перестала відрізняти сніданки від обідів: всі ті ж сухарі, солена та сушена риба. І тут моряки один за одним почали хворіти на цингу, тільки відвар із хвої врятував їх від загибелі.

Цинга віддавна була лихом для мореплавців та мандрівників. Від неї жорстоко страждали експедиції Берінга, Васко да Гама, Магеллана. Без перебільшення можна сказати, що в епоху парусного флоту цинга забрала більше життів, ніж усі морські баталії. Люди довго шукали засоби проти цинги і помітили, що добре діють свіже м'ясо, настої, і відвари хвої, лимонний сік.

Причину хвороб, пов’язаних з неповноцінним харчуванням, деякою мірою висвітлив російський лікар М.І.Лунін.

Він розділив мишей на 2 групи. 1 групу годував натуральним молоком, а 2- штучною сумішшю з білків, молочних жирів, вуглеводів, мінеральних солей та води у тих самих пропорціях, у яких вони містяться у звичайному натуральному молоці. Тварини другої групи незабаром загинули, хоча вся перша група мишей почувала себе чудово.

Запитання до студентів. Як ви думаєте, в чому причина загибелі другої групи мишей?

// студенти відповідають, обов’язково обґрунтовують свої думки

Молодці! Ви дійшли тих самих висновків, що і М.І. Лунін. Так, дійсно, це означало, що окрім вже відомих речовин у натуральному молоці є ще якісь, дуже важливі, і у зовсім маленькій кількості. Лунін дійшов висновку, що, крім білків, жирів, вуглеводів, мінеральних солей, в їжі в мізерних кількостях повинні міститися особливі речовини, без яких не можливе життя тварин.

Досліди Луніна неодноразово підтвердилися у лабораторіях різних країн. Дуже близько до відкриття вітамінів вдалося підійти голландському лікарю Ейкману.  В 1890 році він прибув на острів Ява, тут йому довелося спостерігати невідому хворобу, яку місцеві жителі називали «бері-бері», або «ножні кайдани» - хвороба, яка починається з оніміння ніг, судом, параліч кінцівок, порушується діяльність серця, вражаються нерви ніг.

Ейкман спостерігав за курми, і помітив, що кури в курнику так само як і люди хворіють на «бері-бері», тоді як кури, які ходять по вулиці – здорові. Місцеві жителі харчувалися переважно очищеним рисом, ним же годували курей.

Ейкман ставив свої досліди і хворі кури швидко видужували, коли їх годували рисовими висівками. Ці спостереження привели до висновку, що при очищенні рису із нього виділяється речовина, що запобігає захворюванню «бері-бері».

Так пошуки, вперше у світі початі російським вченим Луніним, йшли далі і далі. Пройшло 30 років після відкриття Луніна, перш ніж польський вчений Казимир Функ отримав у 1912 році із рисових висівок кристалічну речовину, котра, на його думку, повинна була вилікувати хворих від бері-бері. Це насправді була суміш 20 різних вітамінів, і цю нову необхідну для життя речовину, він назвав «вітамін», або «життєвий амін».

Ця назва збереглася до сьогодні, хоча Нітроген міститься не у всіх вітамінах. Віт - це група додаткових речовин їжі, що належить до різних за складом класів органічних сполук і не синтезуються в організмі людини. Надходять вітаміни в організм з їжею переважно рослинного походження. У тканинах людини вони засвоюються, утворюючи більш складні речовини. Сьогодні відомо понад 20 вітамінів, що мають безпосереднє значення для здоров’я людини. Так зусиллями Луніна, Ейкмана та Функу була відкрита таємниця життя.

Тож зробимо висновок и запишемо в зошити:

Вітаміни – це біологічно активні речовини різної хімічної природи, необхідні в невеликих кількостях для нормального обміну речовин та життєдіяльності організмів.

Коли хімічні формули вітамінів були невідомі, їх позначали літерами латинської абетки. А, В, С, D, Е, Р, РР цей ряд назвали абеткою життя.

Вітаміни діляться на дві групи:

  • водорозчинні (вітамін С та всі вітаміни групи В)
  • жиророзчинні (А, К, D, Е)

Досліди з вітаміном С, вітаміном А.

Дослід 1: перевірка розчинності вітаміну А у воді, спирті та ацетоні.

Викладач поміщає краплю жирного вітаміну у пробірки з  водою,  спиртом,  ацетоном та перемішує розчини.  (студенти роблять висновки) 

пробірка з водою + вітамін А

розчин став мутним

пробірка з спиртом + вітамін А

розчин став мутним

пробірка з ацетоном + вітамін А

розчин прозорий

 

Висновок: вітамін А розчиняється в ацетоні, то що ацетон є неполярним розчинником, тому в ньому розчиняються жири.

 

Дослід 2: якісна реакція на вітамін С.

Наш організм складається на 70% з води. Уявимо, що вода, яку ми наливаємо у склянку це організм людини, в якому існують різні системи та органи. Під виглядом органів в нашому експерименті будуть шматочки печива. Занурюємо печиво у воду. Під впливом різних факторів, організм людини хімічно забруднюється (вчитель у склянку з водою та печивом додає по краплям йод). Вода і печиво темніють. Так на наш організм діють мутагенні фактори середовища. Але вітаміни для організму є антимутагенами. Додаємо вітамін С у склянку з досліджуваною рідиною. Перемішуємо, через деякий час, рідина світлішає і стає прозорою. Так вітаміни приходять на допомогу організму людини.

Вітаміни необхідні організму в певних кількостях, якщо ці кількості порушуються, виникають хворобливі стани, які називаються:

  • гіпервітамінози надлишок вітамінів – отруєння;
  • гіповітамінози нестача хворобливі стани: слабкість, зниження імунітету тощо;
  • авітамінози повна відсутність хвороби.

Запасів вітамінів в організмі немає, тому вони щоденно мають надходити з їжею.

Запитання до студентів.  Які існують джерела вітамінів, що відбувається при їх нестачі?

// студенти відповідають, обов’язково обґрунтовують свої думки

 

V. Закріплення вивченого матеріалу

Зараз в ігровій формі ми з вами спробуємо закріпити знання про вітаміни.

Запитання до студентів.  Як запобігти гіпервітамінозам, як правильно вживати таблетовані препарати, який організм найбільше потребує вітамінів?

На ці запитання ви отримаєте відповіді в тексті.

// Викладач роздає текст, далі один з студентів читає текст з помилками і відразу виправляє його

 

Як запобігти гіпервітамінозам?

Не можна давати дитині вітаміни, називаючи їх цукерками, дозволяти дитині самостійно брати їх. Потрібно пояснити, що вітаміни – це теж ліки й ними теж легко можна отруїтися.

В осінньо-літній період слід вживати вітаміни, що містяться в продуктах харчування – їх передозування не буває, а взимку і навесні – додатково у вигляді вітамінно-мінеральних комплексів за призначенням лікаря. Підвищений вміст вітамінів призначають людям похилого віку, людям, які перенесли операцію, важку хворобу, дітям у період інтенсивного росту.

Кожна людина повинна знати скільки вітамінів їй потрібно на день. Слід проаналізувати свій раціон, щоб збалансувати кількість поживних речовин, які надходять з їжею. Необхідно стежити за появою ознак гіповітамінозу і гіпервітамінозу.

Як запобігти гіпервітамінозам? (З помилками)

Давайте дитині вітаміни, називаючи їх цукерками, дозволяйте дитині самостійно брати їх. Потрібно пояснити, що вітаміни – це не ліки й ними неможна отруїтися.

В осінньо-літній період слід вживати вітаміни що містяться в продуктах харчування, обережно , бо може бути передозування, а взимку і навесні – додатково у вигляді вітамінно-мінеральних комплексів на власний розсуд. Менше  вітамінів призначають людям похилого віку, людям, які перенесли операцію, важку хворобу, дітям у період інтенсивного росту.

Людина не повинна знати скільки вітамінів їй потрібно на день, їх в організмі достатньо. Харчуватися можна абияк, бо всі вітаміни виробляються в організмі людини. Гіповітамінозу і гіпервітамінозу не буває.

 

Опрацювання ситуацій:

  1. Венеція – чудове романтичне місто. Але так сталося, що я побачила іншу Венецію, де від сирості всі будинки, вкриті цвіллю, де канали наповнені нечистотами, де бруд і сморід, і жоден промінчик сонця не зазирає в темні приміщення. Особливо страшно дивитися на дітей: бліді, з викривленими ногами, величезними животами. Деякі зовсім не можуть ходити. Чогось у них м’які кістки. (Нема віт. D)
  2. Мандрівниця з Азії.

Доля занесла мене одного разу на далекі острови. Я жила серед населення, що займалося вирощуванням рису. Та цивілізація дійшла і до тих місць, стали процвітати промисловість і торгівля. Стали вживати очищений рис. Минув рік і спалахнула страшна хвороба, від якої помер мій сусід. Страшно було дивитися на нього: худий, апатичний, через деякий час він міг порізатися і не відчути болю, сильно вдаритися і йти далі. Ходив, наче волочив ноги. А через деякий час зліг паралізований і сильно марив. (Нема віт. В1)

  1. Мисливець.

Довелося якось мені жити в лісі. А тут ще зима. Жив я в землянці, харчувався тим, що вполював. Овочів зазвичай не було. І ось через деякий час я почав по вечорах сліпнути. Поки світло – бачу, а як тільки стемніє – стаю, як сліпець. Шкіра стала суха, з’явились тріщини, почервоніння. Знайшла мене експедиція, одразу в лікарню. Лікарі сказали, що вчасно, бо залишився б без очей. (Нема віт. А)

  1. Доповідь лікаря.

Ми спостерігали хворобу, яка мала всі ознаки звичайної анемії. Але звичайна анемія викликається нестачею гемоглобіну. У цьому випадку аналізи показали, що гемоглобіну достатньо, але еритроцити мали ядра. Звичайні методи лікування не допомогли. Хворобу вдалося подолати витяжкою з сирої печінки. (Віт. В12)

  1. Капітан корабля.

Я старий морський вовк, провів багато часу в морі, але одне плавання я запам’ятав надовго. Ми йшли до Білого моря, збори були безладними і швидкими. А коли вийшли у відкрите море, з’ясувалось, що овочів на кораблі не вистачає. І от через 10 діб я помітив, що швидко втомлююсь, з’явилась апатія, не хотілось їсти. А ще через декілька днів розвинувся такий біль у суглобах, що хотілося кричати. Ноги вкрилися бурими плямами. Потім у мене почали кровоточити ясна і випадати зуби. На кораблі почалася паніка, хворих збільшувалося. Врятувалися випадково – пристали до берега, де в одному селищі нам помогли місцеві жителі. (Нема віт. С)

 

Дайте відповідь на запитання:

1. Вітамін, за відсутності якого виникає куряча сліпота. (А)

2. Вітамін, відсутність якого викликає хворобу бері-бері. (В1)

3. Рахіт виникає у дітей за відсутності вітаміну. (D)

4. Вітамін росту. (А)

5. Вітамін, відсутність якого викликає цингу. (С)

6. Вітамін, який міститься виключно в продуктах тваринного походження. (D)

7. Вітамін, відсутність якого спостерігав тюремний лікар Эйкман. (В1)

8. Вітамін, який бере участь у зсіданні крові. (К)

9.Цього вітаміну міститься багато в риб'ячому жирі і печінці тріски. (D)

10.У моркві міститься дуже багато вітаміну. (А)

Поміркуйте:

Чому молоко корів, які пасуться на пасовиську, багатше на вітамін D,  ніж молоко корів у корівнику?

 

. Рефлексія

ТЕСТ «Чи є у мене авітаміноз?»

// А – так,   Б - ні

1.Весною ви зазвичай застуджуєтеся частіше, ніж восени і взимку? 

2. Весняні застуди ви переносите важче, ніж осінні і зимові? 

3. Ви важче засинаєте і прокидаєтеся навесні, ніж в інші пори року?

4. Властиві вам навесні дратівливість, втомлюваність?

5. Шкіра і волосся так само добре виглядають в березні, як влітку, восени?

6. Чи не виникають навесні проблеми з травленням?

7. Чи часто навесні вам доводиться знижувати фізичне навантаження?

8. Ви віддаєте перевагу термічно обробленій їжі, ніж свіжим овочам?

9. Кожен день у вас на столі буває зелень?

10. Ви багато часу проводите на свіжому повітрі?

//  За кожну відповідь  «А» 1 бал, а за кожну відповідь   «Б» 0 балів

Результат тестування:

0 балів.  Ви – ідеальна людина! На вас слід рівнятися.

1 – 2 бала. Ризик авітамінозу невеликий.

3 – 5 бала. Невеликий вітамінний голод.

6 – 8 балів. Авітаміноз – фон вашого життя.

9 – 10 балів. Кардинально поміняйте своє харчування.

 

VІІ. Домашнє завдання

Опрацювати § 35, скласти пам`ятку про джерела та збереження основних вітамінів в їжі.

docx
До підручника
Біологія (профільний рівень) 10 клас (Межжерін С.В., Межжеріна Я.О., Коршевнюк Т.В.)
Додано
6 грудня 2020
Переглядів
1768
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку