6 клас
Тема уроку. Властивості вод Світового океану
Мета уроку
Навчальна: поглибити та систематизувати знання учнів про Світовий океан шляхом вивчення властивостей його вод, з’ясувати причини зміни солоності й температури води; продовжувати формувати в учнів вміння працювати з картами; закріпити знання учнів про частини Світового океану.
Розвивальна: розвивати увагу, мислення, вміння аргументувати свою відповідь, використовуючи підручник і карту.
Виховна: виховувати допитливість.
Обладнання: фізична карта світу, атласи, підручники, картки з індивідуальними завданнями.
Тип уроку: комбінований.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
Здрастуйте! Я рада знову зустрічі з вами.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Учитель. Ми продовжуємо вивчати Світовий океан. Але перед тим, як перейти до вивчення нової теми, давайте пригадаємо дещо з попередніх уроків.
1.Завдання на картках (кільком учням)
Картка 1. 1. Що таке протока? Назвіть найширшу протоку світу.
2. До якого океану належить Мексиканська затока?
3. Яке значення має колообіг води?
Картка 2. 1. Що таке острів? Назвіть найбільший острів світу.
2. Які протоки дають змогу потрапити із Азовського моря в Атлантичний океан?
3. До якого океану належить Бенгальська затока?
Картка 3. 1.Що таке півострів? Назвіть найбільший півострів світу?
2. До якого океану належить найбурхливіша затока світу? Назвіть її.
3.На які групи поділять острови за походженням. Наведіть приклад.
2. Картографічний диктант
(показую на карті об’єкти, а учні записують їх назви в зошит)
ІІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності
Бесіда
Проблемне питання. Які властивості його вод зумовлюють ці особливості. Чому морська вода має гіркувато-солоний смак?
Спробуємо дати відповіді на ці запитання, розглянувши властивості вод Світового океану.
ІV. Засвоєння нових знань та вмінь
Випереджальне завдання
(Питання для самостійного опрацювання даю учневі заздалегідь)
Солоність – це кількість грамів речовин, розчинених в 1 л води (повторили всі) Робота з підручником
Завдання 1. За допомогою тексту підручника (стор.155) і підказок вчителя дати відповідь на запитання:
1.Чи скрізь у Світовому океані однакова солоність води?
2. Що впливає на солоність вод? Які природні явища зменшують солоність? Які збільшують?
3. Найсолоніше море на Землі – Червоне (42 %о). Якими причинами можна пояснити високу солоність води цього моря?
4. Чому солоність води Чорного моря 18%о , а Балтійського – 11%о ?
2.Температура води
- Іншою властивістю морської води є її температура.
Випереджальне завдання
( Учень розповідає про температуру вод Світового океану)
Робота з атласом «Карта океанів»
Запитання. 1. За легендою карти визначте, як позначається температура поверхневих вод.
2.Як температура вод змінюється від берегів о. Гренландія до 40 º пд.. ш. в Атлантичному океані?
3. Де проходить межа плаваючих льодів?
4. Як змінюється температура поверхневих вод океану від екватора до полюсів?
3.Водні маси
- Великі об’єми води, що відрізняються температурою і солоністю, називають водними масами.
Завдання 2. Використовуючи текст підручника, скласти схему «Типи водних мас».
V. Закріплення нових знань.
Прийом «Вибери мене»
(Учень називає число від 1 до 12, вчитель зачитує йому запитання.
В разі неправильної відповіді, відповідає інший учень)
1.Які властивості має морська вода?
2. Що таке солоність?
3. Чому дорівнює середня солоність океанічної води?
4. Що таке водні маси?
5. Як змінюється температура води на поверхні океанів?
6. При якій температурі замерзає океанічна вода?
7. В яких одиницях вимірюється солоність води?
8. Яке море найсолоніше? Яка його солоність?
9. Від чого залежить солоність води морів та океанів?
10. Які бувають водні маси?
11. Як температура океанічної води змінюється із глибиною?
12. Яка солоність води Чорного моря?
Завдання-задача. (умова написана на зворотній стороні дошки)
У зошиті накресліть квадрат 10 × 10 клітинок. Кожна клітинка відповідає 10 г води. Відповідно, весь квадрат відповідає 1000г, або 1л морської води. Залиште не зафарбованою ту кількість клітинок, яка буде відповідати солоності Червоного моря. Решту зафарбуйте в блакитний колір.
VІ. Підсумок уроку.
Перевіряю виконання завдання. Виставляю оцінки за урок.
VІІ. Домашнє завдання.
Опрацювати § 47;
розв’язати задачу: Визначте, скільки солі можна випарувати з 1 т прісної води (солоність 0,2 %о ) та з 1 т води Червоного моря.