ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК КОНТЕКСТУАЛЬНОГО АНАЛІЗУ ЛІТЕРАТУРНОГО ТВОРУ
(УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА – ЛІТЕРАТУРА РІДНОГО КРАЮ – ОБРАЗОТВОРЧЕ МИСТЕЦТВО – МУЗИКА) (за авторською технологією Попової Т. Ю.)
Донецький обласний інститут
післядипломної педагогічної освіти
Відділ української мови та літератури
РОБОТА УЧАСНИКА
ОБЛАСНОЇ АВТОРСЬКОЇ ТВОРЧОЇ МАЙСТЕРНІ
«ФОРМУВАННЯ ЦІЛІСНОСТІ СВІТОГЛЯДУ ШКОЛЯРІВ
У ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ
УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ»
(за авторською технологією Попової Т. Ю.)
ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК КОНТЕКСТУАЛЬНОГО АНАЛІЗУ ЛІТЕРАТУРНОГО ТВОРУ
(УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА – ЛІТЕРАТУРА РІДНОГО КРАЮ – ОБРАЗОТВОРЧЕ МИСТЕЦТВО – МУЗИКА)
8 КЛАС
Тема: Незбагненна краса світу, передана словами (за поезією В. Підпалого «Зимовий етюд»)
2016
ТЕМА: Незбагненна краса світу, передана словом (за поезією Володимира Підпалого « Зимовий етюд»).
МЕТА: ознайомитися з поезією В. Підпалого «Зимовий етюд», з поняттям «етюд», закріплювати вміння аналізувати поетичний твір; розвивати вміння аналізувати, синтезувати, порівнювати, мовлення, образне мислення, уяву, естетичні смаки учнів; виховувати любов до природи, позитивне ставлення до навколишнього світу, бажання знайомитися з творами мистецтва.
ТИП УРОКУ: інтегрований урок констектуального аналізу (українська література – література рідного краю – образотворче мистецтво – музика).
ОБЛАДНАННЯ ТА МАТЕРІАЛИ: тексти поезій, зразки творів музичного та образотворчого мистецтва, роботи учнів, музичний інструмент, комп’ютер, мультимедійна дошка, картки із завданнями та опорними таблицями для роботи в групах, алгоритм складання сенкану.
ФОРМИ РОБОТИ: колективна, індивідуальна, робота в групах.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
… Первісну природу можна збагнути лише
в одному місці. У своїй власній душі…
Тур Хейердал
І.ОРГАНІЗАЦІЙНО-МОТИВАЦІЙНИЙ ЕТАП
1.Вступне слово вчителя.
- Уявіть, що ви знаходитеся самі вдома у своїй кімнаті, дивитеся у вікно, а там – справжня зима. Що ви бачите? Що відчуваєте? Ви не можете всидіти, одягаєтеся й виходите на вулицю. Що відчули? Що побачили? Що почули? Які у вас враження? Чого вам хочеться? (Діти відповідають).
2.Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
- Природа дає нам можливість бути причетними до неймовірних діянь, що творить вона сама. Нам потрібно лише одне – не відмовлятися, а навчитися відчувати світ й усвідомити, що нам щодня дарується можливість відвідати осередок справжнього мистецтва. Тільки-но кожен із вас спробував побачити, почути, відчути красу природи. Але чи легко передати власні враження іншим? Такі вміння притаманні митцям. На сьогоднішньому уроці ми дізнаємося, як це вдалося Володимиру Підпалому в поезії «Зимовий етюд», а також порівняємо твір з іншими, але з різних видів мистецтва.
3. Визначення очікуваних результатів.
- Чого ви очікуєте від уроку?
- На що сподіваєтеся?
- Чого прагнете досягти?
ІІ.ВИКОНАВЧО-ДІЯЛЬНІСНИЙ ЕТАП
Літературний диктант.
Відповіді: Лазірки, пісень, тютюн та горілку, сади й бджільництво, загинув, історію й літературу, на флоті, на філологічному, «Зелена гілка», «тихої», «Бачиш: між трав зелених», пташенят.
Асоціативне коло. Пропонується визначити основні риси «тихої поезії».
«Тиха поезія» - духовно спокійн; зосереджена; камерна; усвідомлення загальнолюдського; внутрішній світ особистості; самоцінність особистості.
Робота з епіграфом.
2. Робота зі словником термінів.
Передати враження від навколишнього світу та природи можна різними засобами: пензлем і фарбами, нотами й музичними інструментами, художнім словом, - а також за допомогою ріних форм та жанрів, одним з яких є етюд.
Етюд – це твір образотворчого мистецтва допоміжного характеру, виконаний з натури. (Хтось з учнів демонструє етюди, власні чи інших школярів. Якщо немає такого учня, то вчитель демонструє на екрані чи на дошці етюди художників).
Етюд – невеликий музичний твір віртуозного характеру. (Один із дітей виконує етюд на музичному інструменті, яким володіє). А якщо відсутні такі учні в класі, то можна прослухати С.Рахманінов Етюд-малюнок ля мінор "Чайки і море".
Етюд – невеликий літературний твір, присвячений певній конкретній темі; невеликий твір допоміжного характеру, який виконується безпосередньо з натури з метою кращого її вивчення або начерк для майбутнього твору.
3.Виразне читання вчителем поезії В. Підпалого «Зимовий етюд».
4. Аналіз художнього твору.
Прийом «Продовжи речення».
Прослухавши поезію, я
побачив…
почув…
відчув…
подумав…
Бесіда.
Робота в малих групах.
1 група – жанр,тема,ідея, мотив.
2 група – образи (види, приклади, значення).
3 група – художні засоби (назва, приклад, мета використання).
Звітування груп, представлення результатів роботи.
Орієнтовні результати роботи учнів у групах
1 група
Жанр – ліричний вірш, етюд.
Тема – відтворення зимового пейзажу.
Ідея – передати емоційний стан ліричного героя, викликаний пейзажем.
Мотив – оспівування краси природи рідного краю.
2 група
Вид образу |
Приклад |
Значення |
Образ-символ |
Вікно |
Навколишній світ |
Образ-символ |
Промені-думки |
Внутрішній стан |
Зоровий |
Дерева в снах |
Спокій, тиша |
Слуховий |
Вітер |
Рух, динаміка |
Слуховий |
Соната |
Мінливість природи |
Зоровий |
Кольороспалахи |
Краса природи |
|
|
|
3 група
Художній засіб |
Приклад |
Мета використання |
Метафори |
«замерзле відлуння думок», «дерева в своїх снах» |
Передати спокій |
Персоніфікація |
«вітер вихоплює з гілок звуки» |
Надати зимовій картині динамізму |
Метафора |
«промені-думки линуть до тебе» |
Передати стан ліричного героя |
Епітети |
«легке відчуття», «весняна замріяність», «зимова соната», «білокрилі промені-думки» |
Відтворити зимовий пейзаж, передати враження від нього |
Оксиморон |
«Вслухаючись,.. можна побачити» |
Передати різноманітність відчуттів |
5.Компаративний аналіз «Зимового етюду» В. Підпалого та «Степового етюду» Миколи Сіробаби (текст наводиться в додатку).
Прийом «Кола Венна».
Площини порівняння:
1) жанр, мотив;
2) пора року;
3) образи;
4) художні засоби.
Спільне: жанр, мотив, види образів та художніх засобів.
Відмінне: пора року (зима - осінь), приклади образів та художніх засобів (через різні авторські мислеобрази та відчуття).
Висновок: обидва твори відповідають обраному жанру, передають красу природи рідного краю фрагментарно, в динаміці; відчувається захоплення ліричних героїв побаченим і почутим, але кожен з авторів зобразив це по-своєму.
Постановка проблемного питання
Прослуховування Ф. Шопен. Етюд опус 25, ля-мінор "Зимовий вихр".
(https://www.youtube.com/watch?v=C9E2bdKHQAA)
Відповіді учнів на проблемне питання.
Прийом «Мікрофон».
-У чому схожість та відмінність ваших вражень від етюдів різних видів мистецтва?
7.Творча робота учнів.
Складання сенканів.
Ключові слова: етюд, пейзаж, зима, природа, краса.
Представлення результатів роботи.
(Приклади сенканів у додатках).
ІІІ.КОНТРОЛЬНО-КОРЕКЦІЙНИЙ ЕТАП.
1.Підбиття підсумків. Оцінювання.
- Які нові знання отримали?
- Що схвилювало, викликало здивування?
- Які знання візьмете в життя?
- Що буде, якщо людина перестане бачити й відчувати красу природи?
2.Рефлексія.
- Чи справдилися ваші сподівання щодо уроку?
- Що вам найбільше сподобалося? Що не сподобалося?
- Що було цікавим? Що нецікавим?
- Що, на вашу думку, найцінніше, найважливіше?
3.Домашнє завдання.
Обовʼязкове:
За бажанням (на вибір):
Використані інформаційні джерела
ДОДАТОК
Приклади сенканів
Етюд.
Невеликий,ліричний.
Повідомляє, передає, вражає.
Є в різних видах мистецтва.
Витвір.
Пейзаж.
Красивий, чарівний.
Дивує, показує, надихає.
Він справляє на мене неймовірне враження.
Мистецький шедевр.
Зима.
Морозна, білосніжна.
Холодить, рипить, захоплює.
Хочу бути на вулиці цілий день.
Особлива пора.
Краса.
Дивовижна, тендітна.
Впливає, змінює, підносить.
Вона буває зовнішня і внутрішня.
Багатство.
Природа.
Рідна, надзвичайна.
Допомагає, захищає, чарує.
Людина –частина природи.
Навколишній світ.
СТЕПОВИЙ ЕТЮД
Стихли виляски пуг,
Упокоївся пил між колій,
Зафарбовує плуг
Жовте поле у чорний колір.
В сонця гриві гнідій
Сивина ковили застигла,
І, мов щедрий надій,
Ллється в балку туман із тирла.
Микола Сіробаба