Тема: Урок - фрейм
Олександр Довженко. Видатний український кінорежисер і письменник. Його оповідання про Другу Світову війну. «Ніч перед боєм»
Мета: перегорнути сторінки історії життя та творчості О.Довженка, зануритися в глибину Довженківського слова, відчути його смак і силу, спробувати себе в ролі оратора й актора, запалити вогник пошуку і творчості, сприяти вихованню патріотичних почуттів.
Обладнання: портрет автора, підручники, презентація, асоціативний кущ «Олександр Довженко», книжкова виставка «Постамент пам’яті», « Я – художник» ( ілюстрації до оповідання «Ніч перед боєм»), «Довідкове бюро», кімната прибрана рушниками, рушник долі, каска, свіча, метроном, тестові завдання.
Тип уроку: засвоєння нових знань і формування вмінь.
Бідний мій народе – мученику,
Який же ти був нещасливий,
Яка нещаслива твоя доля,
Якою злою мачухою була твоя історія.
Олександр Довженко
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
- Доброго дня. Вітаю вас у нашій літературній світлиці.
Хвилинка настрою
До уроку ми все приготували
І все, що знаємо, пригадали,
Будемо уважно слухати, запам’ятовувати,
Думки власні висловлювати.
Щоб успішним став урок,
Вмотивуймо кожний крок.
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку Актуалізація опорних знань
(учні з дошки записують тему, учитель її озвучує)
Ми назбираємо Довженківських неологізмів, поповнимо свої знання біографічними даними, спробуємо себе в ораторському мистецтві. Епіграфом до нашого уроку є слова Олександра Довженка (учитель зачитує епіграф).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
Учитель. Чим керувався Довженко у своєму житті? Чи можна назвати О.Довженка співцем правди і краси? А давайте послухаємо…
Інсценівка « Вибір Довженка»
Дійові особи : Довженко, Достаток, Краса, Правда.
Достаток. Олександре, обери мене і ти матимеш спокійне і сите життя, гроші.
Краса . Краса – верховний учитель. Вона нас усьому вчить.
Правда . Але не буває краси без правди.
Довженко. Якщо вибирати між красою і правдою, я б вибрав красу. У ній більш глибокої істини, ніж у одній лише голій правді. Істинне тільки те, що прекрасне. І коли ми не постигнемо краси, ми ніколи не зрозуміємо правди... Я обираю і красу, і правду.
Учитель. „Я обираю і красу, і правду...” Ось сенс життя Олександра Петровича.
І ось сьогодні ми зустрічаємося з такою яскравою зіркою, під чарівні звуки скрипки, доторкнемось до струн душі письменника і перегорнемо трагічні сторінки минулого нашого народу, бо « хто не знає свого минулого, той не вартий майбутнього…»
Тож почнемо гортати сторінки книги життя Довженка.
Виступ групи «Біографи»
- Олександр Довженко… Як тільки чуєш це ім’я, виникають асоціації - кіно, Київська кіностудія імені О.Довженка, фільм «Земля», кіноповість «Зачарована Десна». (слайд 1)
Ім’я цього митця відоме далеко за межами України. А народився Довженко10 вересня 1894 року в маленькому селі В’юнище (тепер смт. Сосниці) на Чернігівщині в родині бідних неписьменних селян-землеробів Петра Семеновича та Одарки Єрмолаївни Довженків, що походили з козацького роду з Полтавщини. В родині було 14 дітей, але до дорослого віку дожили лише Олександр та його сестра Параска.(слайд 2)
Що казати, важким було селянське життя початку ХХ століття, але до останніх своїх днів проніс Довженко в пам’яті і батьківську хату, і обличчя цих від природи мудрих трудолюбивих людей, і образ своєї «зачарованої» Десни – річки його дитинства. (слайд 3)
Після Сосницької школи він закінчив Глухівський учительський інститут. Протягом 1914-1917 рр. вчителював у Житомирі. У 1917р. переїхав до Києва і вступив до Комерційного інституту, який так і не закінчив через бурхливі історичні події. (слайд 4)
Роки 1921-1923 позначені в його біографії дипломатичною роботою за кордоном. Довженко побував у Польщі та Німеччині.
1926 р. він потрапляє до Одеси – тодішнього центру нового мистецтва – кіно. І розуміє, що саме кіно – його справжнє покликання. Разом з Юлією Солнцевою – дружиною та надалі режисером всіх його фільмів – О.Довженко у 1930 р. їде в тривале закордонне відрядження. Він відвідав Берлін, Гамбург, Прагу, Париж, Лондон. (слайд 5)
Європа побачила його знамениту трилогію – фільми “Звенигора”, “Арсенал”, “Земля”. (слайд 7)
Ці твори стали безсмертними шедеврами, а новаторські методи монтажу і роботи з кадром (кадр-скетч, кадр-плакат) справили величезний вплив на весь світовий кінематограф. Чарлі Чаплін навіть висловив думку, що "слов'янство дало світу кінематографа лише одного творця - мислителя і поета Олександра Довженка".
Фільм «Земля» був визнаний одним із 12 найкращих кінострічок на Всесвітній виставці у Брюсселі 1958 р. , приніс світову популярність автору і прославив його країну. А вже 2015 р. світова організація ЮНЕСКО внесла його до списку шедеврів світового кінематографу.
Це був гімн праці на землі, хліборобству та людині, яка, працюючи на землі, є частиною космічного ритму буття. Довженко першим у світовому кіно виразив світогляд, якісно відмінний від досі зображуваного. Це світогляд нації хліборобської, в якої спокійна гідність зумовлена її способом життя.(слайд 6)
А ось неповний перелік фільмів автора. (слайд 7)
Учитель. А чи всі з вас розуміють значення слова ЮНЕСКО. Надаємо слово « Довідковому бюро» ( учень пояснює значення абревіатури).
З початком війни 1941р.О.Довженко був евакуйований до Ашхабада. Призначений полковником інтендантської служби, та він не витримує бездіяльності і просить, щоб його відправили на фронт, де він стає кореспондентом газети «Красная звезда» і свідком звільнення України від окупації.(слайд 10)
Побачене і почуте стає основою його статей, оповідань та кіноповісті «Україна в огні». Але влада різко критикує правдиві твори Довженка про окупацію та звільнення України, забороняє показ його фільму «Україна в огні». Дуже важко переживає митець наступні роки відчуження, сповідаючись лише своєму «Щоденнику».
Потім ще буде робота на Мосфільмі, викладання у ВДІКу, будуть написані сценарії «у стіл» (нереалізовані), лише за трьома з них Ю.Солнцева по смерті автора зніме фільми. Зацькований і пригнічений, відірваний від рідної землі, бо йому заборонили виїздити до України, О.Довженко помер 25 листопада 1956 р. у Москві, де і похований на Новодівичому кладовищі. (слайд 8)
Довженка нерідко порівнюють із видатними майстрами епохи Відродження, які були водночас і живописцями, і поетами, й архітекторами, і природознавцями. Його ще називають українським Мікеланджело, засновником українського кінематографу.(слайд 9)
Що ж, воістину мав рацію народ, коли запримітив: «Не хвали себе сам, нехай тебе люди похвалять». І хвалять його!
Учитель. Давайте складемо асоціативний кущ «Олександр Довженко».
Виступ групи «Історики»
Темою нашого дослідження стала Друга Світова війна, хід її на території України, яка входила тоді до складу Радянського Союзу, окупація та звільнення українських міст та сіл від фашистської навали.
Найбільша і наймасштабніша війна за всю історію людства – Друга Світова - розпочалася
1 вересня 1939 р. нападом фашистської Німеччини на Польщу і закінчилася 2 вересня 1945 р. після підписання капітуляції мілітаристською Японією. (слайд 10)
Ця війна стала найбільшим військовим конфліктом, бо:
На території України, яка тоді входила до складу Радянського Союзу, війна почалася
22 червня 1941р.. І уже в перші дні фашистські бомбардувальники долітали до Києва, а в перші тижні війни були окуповані Луцьк, Рівне, Львів, Тернопіль. (слайд 12)
Причинами вражаючих невдач радянських військ були серйозні прорахунки вищого керівництва СРСР на чолі з Й.Сталіним, низька ступінь готовності військ до ведення воєнних дій, некомпетентність багатьох командирів, загибель основної частини підготовлених військових кадрів під час репресій 30-х - початку 40-х pp., фактор несподіванки нападу. Нерозуміння Сталіним ситуації було настільки великим, що у перші години війни він заборонив відкривати вогонь по наступаючих гітлерівцях, вважаючи, що це лише провокація. Невдале розташування значної кількості радянських військ у прикордонних зонах дало змогу противникові обхідними танковими маневрами оточити й ліквідувати їх. Уже в перші дні війни німці знищили 1200 радянських літаків, з них 800 на землі. Легкою здобиччю ворога стали склади зброї, матеріально-технічного постачання, паливно-мастильних матеріалів та провіанту. Тільки в районі Умані в липні-серпні були оточені й знищені дві радянські армії.
Радянська армія була змушена відступати, щоб врятувати людські ресурси та військову техніку, залишаючи міста і села, населення яких не встигало евакуюватися, а значить потрапляло під фашистську окупацію.
Що вона несла українському народові?
Примусові роботи, вивезення молоді для робіт у Німеччину, масові розстріли, катування, спалення цілих сіл разом з їхнім населенням. І це ще неповний перелік «радощів» окупації.
Віднесений до расово неповноцінних український народ був приречений нацистами більшою частиною на винищення, меншою - на перетворення на слуг німецьких панів. Відповідно до цього стратегією свого ставлення до українців нацисти проголосили підкорення та їх жорстоку експлуатацію, винищення непокірних та "зайвих" людей не німецької національності.(слайд 13)
Визволення України почалося після переможних Сталінградської та Курської битв. Його здійснювали війська Центрального, Воронезького, Степового, Південно-Західного і Південного фронтів.
18 грудня 1942 р. зі вступом радянських військ в с. Півнівка Міловського району Ворошиловоградської (нині Луганської) області розпочалося звільнення України від німецько-фашистських загарбників, і лише 28 жовтня 1944 р., коли радянські війська дійшли до Карпат, всі українські землі було визволено від загарбників.(слайд 14)
Учитель. Ми всі будемо пам’ятати та шанувати імена ветеранів, воїнів, які полягли на полях війни за мир і незалежність нашої Вітчизни.
( Пісня « Степом, степом…». Слова: Микола Негода. Музика: Анатолій Пашкевич )
Хвилина мовчання
- Під час Другої Світової війни загинуло біля 6 млн. українців.
Вшануймо пам’ять наших співвітчизників, дідів та прадідів, загиблих у роки цієї жорстокої війни. Вони не злякалися й не зламалися, а звернули свій праведний гнів на ворога та вигнали його з рідної землі. Пам’ятаймо їх!
ІІІ. Виступ групи «Літературознавці»
Війна – нелюдське, антигуманне явище!
(Учень читає вірш )
Задихалося літо від спеки,
І сивіли від спраги лани.
В сірім небі кружляли лелеки,
А земля - в димовищі війни.
Надто руки втомилися,
Руки в старого солдата.
Бо робота дісталась
Таки нелегка – воювати.
А найтяжче, найтяжче.
Копать після бою могили.
Краще б землю орати.
Чи інше робить яке діло:
Сад зростити чи скласти
Сусідові грубу…
Ні, війна - то занадто,
Занадто робота нелюба.
(Запалює свічку пам’яті)
Як уже було зазначено «Біографами», О.Довженко в роки війни був військовим кореспондентом. У творчості митця почався новий етап, зумовлений насамперед усвідомленням великої народної трагедії, яку він сприйняв загострено й болісно.
Досліджуваний нами твір – оповідання «Ніч перед боєм» - став першим твором письменника на воєнну тематику. А засновано його на реальних подіях.
Оповідання «Ніч перед боєм» відноситься до ряду тих нечисленних Довженкових творів періоду війни, творча доля яких склалася щасливо. Розпочате у квітні 1942-го, завершене вже за місяць, воно було вперше надруковане російською мовою в газеті «Красная звезда» за 1-ше серпня цього ж року і мало, як й інші шість опублікованих у воєнні часи творів митця, неабиякий успіх. Відомо, що оповідання протягом 1942 року неодноразово передруковувалося, звучало в ефірі і було видане окремою брошурою - «метеликом».(слайд 15)
Таке визнання з забезпечувалося високою емоційною напругою тексту, його дієвістю, мобілізуючим впливом на читача. Виявилось: головна думка твору «Ні кроку назад!» була співзвучна із наказом Сталіна № 227. (Хоча в часі оповідання Довженка випереджувало наказ вождя). Цей факт підкреслював глибоку актуальність змісту оповідання і політичну далекоглядність автора.
Але пропагандистський заряд «Ночі перед боєм» був зумовлений насамперед Довженковим глибоким усвідомленням трагічної ситуації і прагненням письменника передати суворі настрої народу, його відверті погляди на відступ та поразки радянської армії.
Учитель. Пропоную зануритися в ті далекі роки Другої Світової війни, виступають « Актори». (інсценізація оповідання « Ніч перед боєм»)
Ідейно-тематичний аналіз твору
Учитель. Пропоную вам разом створити паспорт твору.
(колективно складають паспорт, аргументуючи теоретичні поняття «епос», «оповідання», працює весь клас)
Паспорт твору
О.Довженко. «Ніч перед боєм» (1942 р.)
Літературний рід – епос.
Епос - це
Жанр – оповідання.
Оповідання - це
Тема: відображення віри у перемогу над фашизмом звичайних людей Платона Півтораката та діда Савки, розкриття їхньої ролі у формуванні світогляду Петра Колодуба й інших героїв-захисників Вітчизни.
Ідея: уславлення героїчного подвигу народу в боротьбі з фашизмом.
Головна думка: «Ні кроку назад!»
Герої твору: діди Платон Півторак та Савка, Петро Колодуб, Іван Дробот, солдати-танкісти.
Учень. Дозвольте прочитати вірша про війну.
Я прочитав Довженкові сторінки,
Занурившись в трагедію буття:
Лиш чорно-сірі земляні відтінки
Летять круками у людські життя.
Горілий степ і води каламутні,
І крики, зойки і дитячий плач,
Обличчя наречених постарілі, смутні…
На бій всій кличе стомлений сурмач.
Герої наші, ми вас пам’ятаєм
За вашу силу, міць, патріотизм.
Книжки про вас, поезії читаєм,
Беремо за взірець ваш героїзм.
VІ. Закріплення знань, умінь, навичок
І Міні – тест
1. О.Довженко народився в селі:
а) В’юнище;
б) Василькове;
в) Піски.
2. Якою діяльністю займався О.Довженко в1921 – 1923 р.р., побувавши в Польщі та Німеччині?
А) комерційною;
Б) дипломатичною;
В) режисерською.
3. Як називався кінофільм, який світова організація ЮНЕСКО внесла до списку шедеврів світового кінематографу?
А) «Звенигора»;
Б) «Щоденник»;
В) «Земля» .
4.Твір «Ніч перед боєм» за жанром –
А) оповідання;
Б) новела;
В) повість.
5. Кому належать слова: «Жаль підточує людину, мов та шашіль. Перемагають горді, а не жалісливі!»
А) дід Савка;
Б) дід Платон;
В) Борис Троянда.
6. Ким доводився Іван Дробот діду Савці?
А) сином;
Б) онуком;
В) близьким знайомим.
Учитель. Ми всі є живими свідками подій, які відбуваються в нашій Україні. Нам треба добре усвідомити, що Батьківщина – це Батьківщина і нею не торгують. Невдовзі прийде час, коли ми зможемо жити під мирним небом, а наші бійці змінять камуфляж на одяг із кольорами миру, світла та добра.
Вшануймо тих, хто віддав своє життя за мир і спокій в Україні (дзвони пам’яті).
VІІ. Підсумок уроку. Оцінювання
Учитель. Ось і перегорнули сторінки життя Довженка та оповідання « Ніч перед боєм». Ви себе відчули прекрасними ораторами й акторами, науковцями. Ви зробили ще один крок до вершин Творчості. І він був вдалий.
VІІІ. Повідомлення домашнього завдання