1
Тип уроку: комбінований.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
Привітання. Перевірка наявності учнів.
Настрій на урок взяли,
З посмішкою почали!
Настанову вам даю!
Не просто слухати, а чути,
Не просто дивитися, а бачити,
Не просто відповідати, а міркувати,
Дружно й плідно працювати!
ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Опитування. Завдання «Так» , «Ні».
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
У всіх живих організмів постійно відбуваються процеси обміну речовин і енергії. У процесі обміну організм отримує воду і речовини, необхідні для побудови і відновлення структурних елементів клітин і тканин. А також у ньому утворюються продукти розкладу, які можуть бути шкідливими для організму, тому їх необхідно видаляти. У цьому процесі виділення задіяні не тільки спеціалізовані органели одноклітинних тварин, але й цілі органи та системи органів хордових тварин.
ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Виділення. Значення виділення
Учні ознайомлюються з теміном « виділення», « видільна система», і записують визначення в зошит.
Виділення — це виведення з організму кінцевих продуктів обміну речовин, надлишку води, солей, отрут, що утворилися в організмі або потрапили до нього з їжею. Функцію виділення здійснюють спеціалізовані органи виділення.
Видільна система — це сукупність органів, що виводять з організму в навколишнє середовище надлишок води, кінцеві продукти обміну речовин, солі, отруйні речовини, які потрапили до організму або утворилися в ньому. Процеси виділення є обов’язковою частиною обміну речовин. Вони направлені на підтримку сталості внутрішнього середовища організму – гомеостазу.
Органи виділення безхребетних
У тварин різних систематичних груп процеси виділення з організму продуктів обміну відбуваються по-різному.
Запитання до учнів:
Пригадайте, як відбувається виділення в одноклітинних тварин.
Очікувана відповідь учнів: (одноклітинні організми (амеби, інфузорії-туфельки) видаляють продукти життєдіяльності через поверхню тіла. У прісноводних одноклітинних є скоротлива вакуоля, яка видаляє надлишок води)
Робота в парах
( самостійно опрацьовують органи виділення у різних груп тварин і презентують свою роботу)
Кільчасті черви. Органи виділення – нефридії. Вони мають вигляд довгої трубки, розширеної в центральній частині. На верхівці трубка має лійку з війчастими клітинами.
Членистоногі. Будова органів виділення членистоногих залежить від їхнього способу життя.
У ракоподібних, які мешкають у водному середовищі, — зелені залози, у павукоподібних та комах (наземний спосіб життя) — мальпігієві судини.
Пошукова робота учнів з підручником
(Обговорення відповідей учнів)
Органи виділення хребетних тварин
Видільна система хребетних характеризується подальшим ускладненням (від риб до ссавців). Ускладнення будови нирок було пов’язане із заселенням суходолу.
Видільна система хребетних представлена парними нирками, які фільтрують з крові рідкі продукти життєдіяльності. Від кожної нирки відходить по сечоводу, які відкриваються в сечовий міхур. Із сечового міхура продукти обміну видаляються через сечовидільний канал. Кожна група тварин має свої особливості в будові видільної системи.
Самостійна робота: заповнити табличку.
Група тварин |
Особливості будови видільної системи |
ІV. ПІДСУМОК УРОКУ
Метод : Ти мені, я тобі.
( ставлять один одному питання по вивченій темі).
Таким чином еволюція видільної системи відбувалася шляхом створення спеціалізованих органів видалення з організму непотрібних, шкідливих речовин, що утворюються в процесі життєдіяльності.
Які основні функції видільної системи?
Які пристосування до польоту виникли в процесі еволюції видільної системи птахів? (сечового міхура немає)
V.ЗАВДАННЯ ДОДОМУ ТА ІНСТРУКТАЖ ПРО ВИКОНАННЯ
Опрацювати текст § 32.