Урок "П. Куліш «Чорна рада» - перший україномовний історичний роман. Історична основа сюжету. Показ протистояння сил державотворення і руїнництва"

Про матеріал
дати загальну характеристику україномовному історичному роману П.Куліша; з’ясувати ідейно-тематичну спрямованість, жанр, композицію та сюжет, історичні передумови створення хроніки; опрацювати зміст сюжетних ліній (I-VI р.); формувати вміння та навички аналізувати фактичний матеріал із роману, грамотно і виважено висловлювати власну думку, робити ґрунтовні висновки; соціальну, комунікативну, творчу компетентності; виховувати патріотичні почуття; усвідомлення важливості для громадянина України свободи і незалежності рідного краю, його державності.
Перегляд файлу

З досвіду роботи учителя української мови та літератури Бахмутської загальноосвітньої                      школи І – ІІІ ступенів № 10 Бахмутської міської ради Донецької області Гордієнко Олени Вікторівни

 

Урок № 2

http://knygy.com.ua/pix/d2/3e/ce/d23eceb58907ac7d0eea32b9961627ab.jpgТема. П. Куліш «Чорна рада» - перший україномовний історичний роман. Історична основа сюжету. Показ протистояння сил державотворення і руїнництва

Мета: дати загальну характеристику україномовному історичному роману П.Куліша; з’ясувати ідейно-тематичну спрямованість, жанр, композицію та сюжет, історичні передумови створення хроніки; опрацювати зміст сюжетних ліній (I-VI р.);

формувати вміння та навички аналізувати фактичний матеріал із роману, грамотно і виважено висловлювати власну

думку, робити ґрунтовні висновки; соціальну, комунікативну, творчу компетентності;

виховувати патріотичні почуття; усвідомлення важливості для громадянина України

свободи і незалежності рідного краю, його державності.

Обладнання: портрет П.Куліша, виставка творів, дидактичний матеріал.

Тип уроку: засвоєння нових знань і формування вмінь.

 

 «Чорна рада» - найліпша історична

повість в нашій літературі

Іван Франко

 

Хід уроку

І. Організаційний момент. Емоційна готовність учнів до уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

 Літературна вікторина «Чи все я знаю про П. Куліша?»

Спростуйте або підтвердіть запропоновану думку:

 «Могучий майстер української мови й творець українського правопису»,— так зазначив про П. Куліша Т. Шевченко. (Ні)

 Фольклор був для Пантелеймона Олександровича поштовхом до слова, книжки, самоосвіти. (Так)

 «Духовна мати» для митця — «Новгород-Сіверська гімназія». (Ні)

 Балади Є. Гребінки П. Куліш вивчив майже всі напам’ять. (Ні)

 Справжнім відкриттям для чутливого до краси національно свідомого гімназиста Пантелеймона виявився збірник «Укра­їнські народні пісні», укладений М. Максимовичем. (Так)

 У 1841 р. П. Куліш закінчив юридичний факультет Київського університету. (Ні)

 Пантелеймон Олександрович вперше познайомився з М. Косто­маровим, Т. Шевченком, перебуваючи на засланні у Тулі. (Ні)

 «Кулішівка» — збірка поетичних творів митця. (Ні)

 П. Куліш вважав, що політична боротьба шкідлива для справи національного відродження. (Так)

 Перша поетична спроба письменника — поема «Маруся Бо­гуславка». (Ні)

 П. Куліш був головним редактором журналу «Основа». (Ні)

 Псевдонім дружини письменника — Ганна Барвінок. (Так)

Примітка. За кожну правильну відповідь установлюється 1 бал.

ІІІ. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

 1. Вступне слово вчителя

Серед прозових творів П. Куліша найвизначнішим є «Чорна рада» — перший в українській літературі історичний роман. Як свідчить сам автор, цей твір був писаний спочатку українською мовою, а потім перекладений на російську. Окремі розділи               пе­рекладу в 1843 році вміщувалися на сторінках російських жур­налів. Через три роки оригінал і переклад були завершені, але у зв’язку з розгромом Кирило-Мефодіївського товариства надру­ковані не були. Тільки через одинадцять років обидва варіанти після значної переробки вийшли книжками в друкарні Куліша та Бєлозерського.

Тож сьогодні на уроці ми вирушаємо з вами у мандрівку сто­рінками роману «Чорна рада», познайомимося з його героями, історичним колоритом епохи та станової психології окремих іс­торичних верств, сюжетом і композицією твору, його ідейно-те­матичною спрямованістю.

2. Теорія літератури

 Роман (фр. roman — романський) — вид епічної літератури, для якого характерні значний обсяг і складність будови, широке зображення подій і докладне розкриття життєвих доль людей чи однієї людини упродовж тривалого часу.

Роман-хроніка — це такий прозовий твір, у якому розкрива­ється послідовна історія певних суспільних або родинних подій за тривалий проміжок часу.

 Історичний роман — роман, у якому відтворюється історична епоха на прикладі конкретних людських долях і подіях.

ІV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.

1. Історія написання та джерела. Виступ учня з повідомленням.

П. Куліш працював над романом упродовж 14 років. Твір був виданий 1857 року. У центрі оповіді розповідь про «Чорну раду», що відбулася під Ніжином у 1663 році.

Матеріал для свого твору П. Куліш брав з багатьох джерел: «Истории Малороссии» М. Маркевича,— «Истории Малой Рос­сии» Д. Бантиш-Каменського, друкованих і рукописних козаць­ких літописів (зокрема Самовидця та Грабянки), старовинних до­кументів, що знаходив сам у архівах монастирів і різних установ, а також з фольклору — дум, історичних пісень, переказів, легенд, казок про козаччину. З цими творами він знайомився не тільки в численних уже тоді збірниках, а й безпосередньо з уст народу. Це дало можливість створити низку правдивих, конкретно-істо­ричних подій, ситуацій, обставин, а також характерів, відтво­рити інтереси й настрої представників різних соціальних груп тогочасного суспільства.

27–28 червня 1663 року у Ніжині відбулася «чорна рада», за підсумками якої гетьманом було обрано Брюховецького, а Сомка скарано на горло.

2. Складання паспорта твору ( учні заповнюють упродовж уроку)

 

Автор

Пантелеймон Куліш

Назва

«Чорна рада»

Перша назва

"Сотник Шрамко и его сыновья"

Підзаголовок

«Хроніка 1663 року»

Рік написання

1857 рік

Тема

зображення суспільно-політичних умов на Україні у часи Руїни після смерті Б. Хмельницького і обирання нового гетьмана на «чорній раді», що відбулася 1663 року в Ніжині.

Ідея

викриття і засудження доби Руїни, яка призвела до соці­ального розладу між селянами і поміщиками, міщанами і шлях­тою, міщанами і козаками, низовим козацтвом, «черню» і ко­зацькою старшиною; також засудження підступності, брехні, жаги до збагачення, прагнення заволодіти гетьманською була­вою будь-яким шляхом (І. Брюховецький); заклик до єднання за «цілість України», яку намагаються «розідрати надвоє».

Жанр

перший історичний україномовний роман, роман-                   хро­ніка

Літературна течія

романтизм

Герої

 

http://www.kozatstvo.net.ua/en/publications/uk_r.php?d=p&i=03931

наказний гетьман Лівобережжя, переяслав­ський полковник Яким Сомко, правобережний гетьман Павло Тетеря, ніжинський полковник Васюта Золотаренко, кошовий гетьман Запо­розької Січі Іван Брюховецький, московський князь Гагін, запорозький козак, курінний отаман Кирило Тур; полковник і панотець Шрам (справжнє прізвище Чепурний), його син Петро Шраменко; колишній козак, господар хутора Хмарище Михайло Черевань, його дружина Меланія і доч­ка Леся; Гвинтовка, його дружина Настя, Божий Чоловік, запорозький старець Пугач, Василь Невольник

 

3.Визначення проблематики роману (робота в парах, презентація у формі кластера):

                 історична доля України, її державний устрій, місце в історії, шляхи, якими має йти український народ;

 

              взаємини між панством, старшиною і простолюдом, біднотою;

 

               стосунки між Україною і Росією;

 

              вірності обов’язку, козацької честі;

 

              козацтва, Запорозької Січі, її місце в історії;

 

              любов і ненависть;

 

              вірність і зрада;

 

              батьки і діти;

 

             історична постать і сучасність;

             

                цінність людського життя;

 

            «усякому єсть своя кара і награда од бога».

 

4. Робота над сюжетом та композицією  твору.

* 1 група досліджує сюжет.

* 2 група – композицію твору.

Презентація робіт груп.

Сюжет. У романі дві сюжетні лінії — соціальна та любовна. Перша — це події, пов’язані з вибором гетьмана на «Чорній раді» в Ніжині, поразка Сомка, Шрама та їхніх прихильників, друга — любовна, романтична, причому вона складніша, ніж звичайний любовний трикутник. Тут Леся, а з другого боку — Петро, гетьман Сомко, відчайдушний козак-запорожець Кирило Тур, історія з викра­данням, відмова Тура від Лесі. П. Куліш будує сюжет у хроноло­гічному плані, події розгортаються послідовно, наче ланцюжок, у якому одна ланка закономірно пов’язана з другою.

Композиція.

Твір містить 18 розділів.

Автор влучно використав композиційний прийом — подорож ге­роїв. Цей прийом дає змогу показати широку панораму народного життя, різні стани, верстви населення, ознайомити і героїв твору, і читачів із тим, як і чим живе й дихає народ, складними соці­альними проблемами тогочасності.

Розглянемо сюжет роману спираючись на схему – подорож «Шляхами «Чорної ради» П. Куліша».

  • Учні розглядають схему, коментують події та сюжетний ланцюжок.

 

 

                 Схема – подорож «Шляхами «Чорної ради» П. Куліша»

 

http://zubrila.com/wp-content/uploads/2014/10/118.jpg

 

 

5. Робота над змістом твору.

http://www.artgallery.org.ua/images/phocagallery/computer/thumbs/phoca_thumb_l_trap.jpg5.1. Робота з цитатами до головних образів твору ( випереджальне д/з).

5.2. «Метод пасток».

Групам роздані фрагменти епізодів тексту. Ваше завдання: спростувати або підтвердити цитатний матеріал. Усі інші мають голосувати «За» чи «Проти» вашого рішення»

Цитатний матеріал:

1.“Чи заговорить, чи рукою поведе, чи пiде по хатi – усе не так, як хто iнший: так усi й дивляться, i так усякому на душi, мов сонечко свiтить…” – дана цитата характеризує дружину Гвинтовки Настю ( «Проти»)

2. ” Я на своєму вiку доволi попов’язала ран козацьких, да й Леся моя до сього дiла здатна…» – говорить Меланія Черевань( «За»)

3. Жартів не любив. Щирий і незлобливий був лицар, да все ж як і допечуть йому, то стережись тоді кожен» - стерджує автор про Я.Сомка ( «За»)

4. «Справді … був собі дідусь такий мизерний, мов зараз тільки з неволі випущений: невеличкий, похилий, очі йому позападали і наче до чого придивляються, а губи якось покривились..» - опис  Василя Невольника ( «За»)

5. «Так наче собі чоловічок простенький, тихенький. Ніхто, дивлячись на його, не подумав би, що в сій голові вертиться що-небудь, опріч думки про смачний шматок хліба да затишну хату» - говорили люди про Павла Тетерю ( «Проти»)

6. "Спасибі тобі, Богу, милий друже мій великий, за твої подарунки і особливо - за "Чорну раду", я вже її двічі прочитав, прочитаю і третій раз і все-таки не скажу більш нічого, як спасибі"писав Кулішу Т. Шевченко( «За»)

7.  «Братцi мої, - каже, - милiї! Що вам битись за мою голову, коли погибає Україна! Що вам думати про мою наругу, коли наругавсь лихий мiй ворог над честю й славою козацькою? Пропадай шабля, пропадай i голова! Прощай, безщасна Україно! - i кинув об землю свою шаблю» - це слова І. Брюховецького ( «Проти»)

8. "Спотикались і луччі од твого Сомка. Виговський, здається, добре сидів на гетьманському столі - отже Гадяцькі пункти і того зопхнули. А кажуть, що Сомко хоче теж із москалем по Гадяцьких пунктах торговатись. Коли б свого не проторговав! От Іван Мартинович ліпше видумав, що без торгу береться до гетьманства. Тим-то й цар його, кажуть, у великому пошанованню має"- промовляє у романі М. Черевань ( «Проти»)

9. «Ще була молода і хороша, тілько бліднолика пані. Зараз було видно, що се не нашого пера пташка. Не та в неї хода, не та й постать, да й українська одежа якось їй не припадала. А гарна, чорноброва була пані» - опис Череванихи ( «Проти»)

10. «Очі «так і грають», «враг його знає — глянеш раз: здається, супиться, глянеш удруге: моргне довгим усом так, наче зараз і підніме тебе на сміх» - так автор зображує Іванця ( «Проти»)

11. «Честь і слава, військова справа, щоб і сама себе на сміх не давала, і ворога під ноги топтала». «Наша мати — війна з бусурманами, наша сестра — гостра шаблюка!.. Запорожця господь створив не для запічка!» - це девіз Кирила Тура ( «За»)

12. «Добрий козак; по батькові пішов. Одвага велика, а буде довговічний, і на війні щасливий: ні шабля, ні куля його не одоліє, і вмре своєю смертю», - говорить Божий чоловік про Якима Сомка ( «Проти»)

V. Рефлексія

http://hovrashok.com.ua/images/Jan/10/518abd0385343850228b6f659bcc3d43/mini_6.jpgГра  «Блискавка»

Один учень з кожної групи учень отримує на аркуші паперу 10 слів з теми уроку. Він має за 1хв. 30с. пояснити ці слова, не називаючи їх та спільнокореневі з ними своїм товаришам. А група швидко говорить варіанти відповідей. Коли лунає правильна відповідь, учитель каже: «Добре. Далі».

За кожну правильну відповідь - 1 бал.

Виграє група, яка найшвидше та якомога точніше дала відповідь.

Картка №1

Слова, які потрібно відгадати

Орієнтовне пояснення учнів

Пантелеймон Куліш

Автор твору «Чорна рада».

Яким Сомко

Персонаж,який обраний на старшинській раді в Козельці наказним гетьманом.

«Літопис Самовидця»

Джерело написання роману.

Москва

Місто, де «Чорна рада» виходить друком російською мовою.

Доба Руїни

Час в історії України після смерті Б.Хмельницького до гетьманування І.Мазепи.

Павло Тетеря

Гетьман на Правобережжі України в Добу Руїни.

Вальтер Скотт

Письменник,що вплинув на написання твору.

1663 рік

Дата подій,зображених у романі П.Куліша.

Чорна рада

Козацьке зібрання з участю простих селян і міщан.

Роман

Складний за будовою епічний твір, у якому широко охоплені життєві події, глибоко розкривається історія формування характерів багатьох персонажів.

Картка №2

Слова, які потрібно відгадати

Орієнтовне пояснення учнів

Іван Брюховецький

Антипод до образу Сомка в «Чорній раді».

Роман - хроніка

Літературна форма твору, що містить викладення подій в їх часовій послідовності в житті однієї людини чи цілої сім'ї.

Петербург

Місто, де «Чорна рада» виходить друком українською мовою.

Ніжин

Місто,де відбулася «Чорна рада».

Б.Хмельницький

Гетьман,після смерті якого почався поділ України.

Російський цар

Хто не затвердив Якима Сомка наказним гетьманом?

Історичний роман

Твір, побудований на історичному сюжеті, який відтворює у художній формі якусь епоху, певний період історії.

«Історія русів»

Джерело написання роману.

Арешт

Що перешкодило повній публікації твору?

Національна свідомість

Що виховує твір «Чорна рада» в українців?

 

VІ. Підсумок  уроку

Слово вчителя

Головні уроки Куліша для нас – невсипуща праця, постійні творчі шукання самовідданість заради європейського майбутнього України. Письменник став взірцем трударя й патріота. До сучасників та нащадків він звертався із закликом, до якого варто прислухатися щирим серцем: « … Дбаймо про свою будучину, знаймо добре, що ми в себе вдома, серед своєї рідної сім’ї, у своїй рідній хаті, що ніхто нам її не дасть, ніхто не підійме, ніхто ж не обігріє, та не освітить так, як ми самі».

Ми прочитали долю України

За знаками пророчими небес,

Ми вшанували імена забутих,

Щоб в давній славі наш народ воскрес.

Як бачимо, Пантелеймон Олександрович вбачає програму розвитку рідної країни завдяки спільним зусиллям людей, що в ній живуть.

VІІ. Домашнє завдання.

 Прочитати роман до кінця, скласти характеристику образів твору (гетьманів                      Я. Сомка та І. Брюховецького) від першої особи;  індивідуальне завдання: підготувати історичну довідку про раду у Ніжині 1663 року.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Косова Ольга Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
24 лютого 2020
Переглядів
9988
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку