Урок "Папороті. Плауни. Хвощі. Лабораторне дослідження № 13 «Будова папоротей»

Про матеріал
Мета уроку: Освітня: формувати знання про особливості будови та життєдіяльності плаунів, хвощів і папоротей, з їх різноманітністю. Розвиваюча: розвивати вміння аналізувати та співставляти факти, формувати висновки та використовувати раніше отримані знання; Виховна: виховувати бережливе ставлення до природи, розуміння єдності всього живого та відповідальності людства за наслідки своєї діяльності.
Перегляд файлу

Тема уроку:

Папороті. Плауни. Хвощі.

Лабораторне дослідження № 13 «Будова папоротей»

Мета уроку:

Освітня: формувати знання про особливості будови та життєдіяльності плаунів, хвощів і папоротей, з їх різноманітністю.

Розвиваюча: розвивати вміння аналізувати та співставляти факти, формувати висновки та використовувати раніше отримані знання;

Виховна: виховувати бережливе ставлення до природи, розуміння єдності всього живого та відповідальності людства за наслідки своєї діяльності.

Тип уроку: урок комбінований.

Методи і методичні прийоми: словесні (розповідь та пояснення, опис, бесіда, повідомлення, робота з підручником),наочні (ілюстрація таблиць).

Обладнання: зображенням представників папоротей, хвощів і плаунів, схеми життєвих циклів вищих спорових рослин, інструктивні картки.

                                      Хід уроку

  1.                   Організаційний момент
  2.                   Актуалізація пізнавальної діяльності учнів

А) Фронтальне опитування (бесіда)

1.Які відділи рослин належать до спорових рослин?

2. Як розмножуються мохи?

3. Які ви знаєте представники мохоподібних?

3. Де в природі ви зустрічали мохи?

4. Яка умова є необхідною для існування мохів? Чому?

5. Яке значення мають мохи для людини?

6. Які мохи утворюють найбільше торфу?

Б) Індивідуальне опитування Вправа «Так-Ні»

3. Мотивація навчальної діяльності

Проблемна ситуація.  З якими проблемами зіткнулися водні організми в процесі освоєння наземно-повітряного середовища? Чим водне середовище відрізняється від наземно-повітряного?

Дуже давно, коли на Землі жили динозаври, квіткових рослин ще не було. Не було і листяних кущів та дерев. Усі рослини розмножувалися спорами. Пройшло багато часу, світ дуже змінився. Динозаври вимерли, а спорові рослини витіснили квіткові. Та деякі з них ростуть і сьогодні.

Ви вже знаєте, що органами розмноження рослин є квітка і плід. Сьогодні ми продовжимо вивчати рослини, у яких немає ні квітки, ні плодів. Як же вони розмножуються, як пристосувалися до життя? Про це ви дізнаєтеся сьогодні на уроці. Запишіть дату і тему уроку «Плауни. Хвощі. Папороті.»

4.Вивчення нового матеріалу.

     План:

1. Загальна характеристика плаунів. Особливості розмноження. Різноманітність плаунів. Пристосувальні риси будови і життєдіяльності до умов існування.

2. Загальна характеристика хвощів. Пристосування до умов життя.

3. Загальна характеристика папоротей. Різноманітність папоротей. Риси пристосування до умов існування.

Слово вчителя Діти, для вирішення поставлених завдань я пропоную вам працювати разом, по рядах. На одній із парт кожного ряду лежать Інструктивні картки із питаннями і допоміжний матеріал. Ваше завдання дати відповіді на поставлені питання і оформити їх у вигляді постеру на дошці. Ви можете переміщуватися по класі, користуватися підручником, робити міні конспект на інструктивних карточках, у зошитах. Пам’ятайте лише одне, що час ваш обмежений 15 хвилин. Отож готові, час пішов.

Відповідь першої групи Загальна характеристика плаунів

Запитання: Які пристосувальні риси будови і життєдіяльності плаунів до умов існування?

Орієнтована відповідь

 Поява провідної та покривної тканини.

 Поява пагона і кореня.

 Переважає у життєвому циклі спорофіт.

 Вегетативне розмноження.

Слово вчителя ... Чи знаєте ви, що...          

-Спори використовують у піротехніці, для виготовлення новорічних ракет та феєрверків.(Тріск під час вибухів виникає внаслідок гучного лускання оболонок спор, коли олія всередині закипає.)

Виступ другої групи Загальна характеристика хвощів.

Запитання: Які пристосувальні риси будови і життєдіяльності хвощів до умов існування?

Орієнтована відповідь

 Поява кореневища;

 Вегетативне розмноження;

 Вміст кремнезему у вегетативному тілі;

 Здійснення фотосинтезу в стеблах;

 Подвійний ріст: вставний, верховий;

 Запас поживних речовин у бульбах;

 Розвиток зародка за рахунок гаметофіту;

Слово вчителя ... Чи знаєте ви, що...

-для худоби всі частини хвощів отруйні, бо містять речовини, які руйнують деякі вітаміни в їхньому організмі.;

-ондатра і нутрія живляться хвощом багновим.

Виступ другої групи Загальна характеристика папоротей.

Запитання Які риси пристосовані до умов існування папоротей?.

 Кореневище, додаткові корені;

 Заросток, наявність води для запліднення;

 Соруси на нижній поверхні листка;

 Поява всіх тканин рослинного організму;

 Перевага в життєвому циклі спорофіта;

 Листки з довгим черешком;

Відкладання органічних речовин про запас у кореневищі.

Слово вчителя...Чи знаєте ви, що...

-У країнах Азії на рисових полях розводять спеціальну папороть азолу, яку використовують як живе добриво для збагачення ґрунту азотом, тому що вона може засвоювати атмосферний азот.

-У Китаї, Японії, Кореї молоді листки папороті орляка вживають у їжу.

-Кореневище орляка містить 45% крохмалю і його використовують для виготовлення клею і виробництва пива.

4.Закріплення, узагальнення та систематизація знань.

Слово вчителя

Поміркуйте. Є народне повір'я, що тому, хто в ніч на Івана Купала знайде квітку папороті, щаститиме в житті, зокрема він зможе знайти скарби, які охороняють злі сили.

 Як ви вважаєте, чи можливо насправді знайти квітку папороті?

Орієнтовна відповідь учнів Ні, оскільки папороть – спорові рослини і не утворюють квіток.

 Виконайте лабораторне дослідження № 13 Будова папоротей. У вас на столах лежать інструктивні картки щодо виконання дослідження.

5.Підведення підсумків уроку. Швидка самооцінка рівня сформованості знань (учні відповідають поворотом руки)

Завдання

Оцініть свої знання з теми: Великий палець догори – знаю добре; великий палець убік – посередньо; великий палець униз – знаю погано.

6. Повідомлення домашнього завдання.

Опрацювати текст і малюнки §43. Підготувати тестові запитання на ст.163. Практичне завдання: схематично за допомогою стрілочок зобразити в зошиті життєвий цикл плауна та хвоща.

  І варіант: Текст диктант  містить як правильні так і хибні твердження. Для виконання диктанту записати у таблицю   так чи ні.             

      Завдання:

  1. Спорофіт – це нестатеве покоління мохоподібних.
  2. Мохоподібні здатні вбирати вологу з атмосфери за допомогою листків, ризоїдів.
  3. У зелених мохів тіло почленоване на листки, стебло та корінь.
  4. Гаметофіт – це статеве покоління мохоподібних.
  5. Середовище життя мохів – це вологі ліси, скелі, степи, кора дерев.
  6. Мохоподібні вбирають вологу з атмосфери завдяки особливостям будови  листків.
  7. У життєвому циклі мохів переважає гаметофіт.
  8. Вегетативне тіло мохоподібних представлене сланню.
  9. Розвиток гаметофіту в усіх мохів починається з зиготи.
  10. Вегетативне тіло мохоподібних має великі розміри.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   1

  2

  3

  4

  5

   6

   7

  8

  9

  10

 

 

 II варіант: Текст диктант  містить як правильні так і хибні твердження. Для виконання диктанту записати у таблицю   так чи ні.             

      Завдання:

  1. Мохи здатні висихати до повітряно-сухого стану, залишаючи при цьому живими.
  2. Фотосинтез у мохів може відбуватися навіть під снігом і в темних печерах.
  3. Артеридії і архегонії розвиваються на верхівки стебел.
  4. У життєвому циклі переважає спорофіт.
  5. Запліднення відбувається за участі води.
  6. Спорофіт мохів не пов'язаний з гаметофітом.
  7. За допомогою ризоїдів мохи закріплюються у ґрунті.
  8. Спорофіт отримує від гаметофіта воду і поживні речовини.
  9. У мохів є провідна тканина.
  10. Коробочки, де утворюються спори у мохів, має спеціальне пристосування для розсіювання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   1

  2

  3

  4

  5

   6

   7

  8

  9

  10

 

                          

                  Інструктивна картка до лабораторної роботи.

Тема: Будова папоротей.

Мета: ознайомити учнів з особливостями будови папоротей на прикладі щитника чоловічого.

Обладнання: гербарні зразки або живі екземпляри щитника чоловічого.

Матеріали й обладнання: папороть, мікроскоп, мікропрепарати спорангія папороті.

Хід роботи

1. Розгляньте спороносну рослину папороті. Знайдіть кореневи­ще, корені, листки, спорангії на листках. Замалюйте і під­пишіть частини будови папороті.

2. Розгляньте мікропрепарат спорангіїв папороті. Замалюйте спорангії. Мал 178 Б, ст.162

3. Оформлення результатів

Заповніть таблицю.

Відділ

Особливості зовнішньої

будови (органи)

Яким поколінням

представлена доросла

рослина (гаметофіт

чи спорофіт)

Пристосуван­ня до життя на суходолі

Представ­ники

Папоротепо­дібні

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.   Зробіть висновки про те, що папороть – вища спорова рослина. Перелічіть які переваги отримали папоротеподібні над мохоподібними у зв’язку з виходом на суходіл.

 

 

 

1. Загальна характеристика плаунів.

Чисельність плаунів до 1400 видів.

Представники: плаун булавовидний, плаун колючий, молодильник, плаунець-баранець. До червоної книги занесені плаун колючий і плаун-баранець.

Плауни – трав’янисті рослини, до 39 см. у висоту, тіневитривалі. У їх життєвому циклі переважає спорофіт. Середовище життя – хвойні ліси, заболочені луки, тропічні райони. Вегетативне тіло плаунів має листкостеблову будову (пагін, корінь). Добре розвинуті провідні та покривні тканини. Стебло дихотомічне, тобто вилчасто розгалужене. Стебло і гілочки вкриті маленькими вузькими ланцетоподібними листочками з ворсинками на кінчиках.               Влітку на верхівці спороносних гілок виростають 2 – 5 спороносних стробілів (шишок). Стробіли утворюють особливі листочки – спорофіли, на яких розвиваються спорангії зі спорами. Представники: плаун булавовидний, молодильник, плаун колючий, плаунець-баранець. Серед плаунів є рівноспоровими і різноспорові рослини.

Особливості розмноження плаунів.

Спора висипається зі стробіла, потрапляє в ґрунт. Через 5 – 7 років вона проростає, утворивши заросток (гаметофіт) – невеличку підземну бульбочку. Таких бульбочок у ґрунті багато, але виживають лише і які зустрічаються з гіфами гриба. Гаметофіт продовжує розвиватися і аж через 12 -14 років на його тілі визрівають антеридії і архегонії. Сперматозоїд, потрапивши до яйцеклітини, запліднює її. Із зародка розвивається молода рослина (спорофіт). Повинно пройти не менше 20 років, поки виросте дорослий плаун. Ось чому плауни озмножуються переважно вегетативно. У рівноспорових гаметофіт однодомний, у різнозпорових – дводомний.

Клітина гаметофіту не мають хлорофілу, тому він живиться сапрофітним способом.

Значення плаунів.

1.Спорами плауна булавовидного користуються в медицині для виготовлення оболонок таблеток та виготовляють дитячу присипку.

2.Плаун-баранець у народній медицині застосовують для лікування алкоголізму – він виробляє відразу до пиття спиртного. Ця рослина також використовується для лікування хвороб очей.

3.Спори в часи війни використовували для знизщення мікробів у рані.

4.Часто зелені пагони плауна використовують для оформлення букетів.

 

 

 

 

2.Загальна характеристика хвощів.

 Чисельність хвощів близько – 30 видів. Представники: хвощ польовий, хвощ лучний, хвощ болотний.

Хвощі трав’янисті рослини, до 40 см у висоту, стебло просякнуте кремнезом.

В їх життєвому циклі переважає спорфіт. Середовище життя – можуть жити як у болотистих, так і в сухих місцях. Спорофіт у хвощів складається із горизонтального розташованого підземного стебла – кореневища, від якого відходять тонкі, галузисті корені і членисті надземні стебла. Бічні гілки кореневища здатні утворювати невеликі бульби з запасом поживних речовин ( крохмалю). Стебло розчленоване на вузли і міжвузля.  У вузлах розміщуються кільцями бічні гілочки. Фотосинтез у хвощів здійснюється стеблом. Листки у хвощів відсутні, вони мають вигляд рубців, які утворюють піхву, що прикриває вузол. Хвощам властивий вставний ріст (у вузлах) і верхівковий. Крім асиміляційних стебел (вегетативних літніх) у хвоща польового є ще нерозгалужені спороносні пагони бурого кольору, на кінцях яких знаходяться стробіли (утворюються спори). Гаметофіт - дводомний; після запліднення із зиготи розвивається зародок, який живе за рахунок гаметофіту, поки не утворяться корені та надземні пагони.

Значення хвощів.

1.Застосовують у медицині як сечогінний засіб, при жовчнокамяній хворобі та підвищеному АТ.

2.До початку ХХ ст. хвощі використовували для забарвлення хутра в сіро-жовтий колір.

3.Кореневища хвоща польового використовують в їжу (коли пагони молоді тоді вони багаті на крохмаль.)

4.Хвощі – індикатори ґрунтів з підвищеною кислотністю.

 

 

 

 

 

 

3.Загальна характеристика папоротей.

Папороті представлені як трав’янистими і деревоподібними формами (до 25м), так і епіфітними, які ростуть на стовбурах дерев. У життєвому циклі переважає спорофіт. Листки великі, перисторозсічені. У молодому віці листки зазвичай равликоподібні закручені й ростуть верхівкою, як пагони. Мають особливу назву вайї. На нижній поверхні листка знаходяться коричневі горбочки – соруси з розташованим в них спорангіями. У спорангіях утворюються гаплоїдні спори. Рослини цього відділу за віком однакові з хвощами і поступаються тільки плаунам. У наш час папороті дуже поширилися по всій земній кулі. Вони зустрічаються скрізь: від озер і боліт до пустель. Особливо різноманітні папороті тропічних лісів. Там зустрічаються види, що ростуть на стовбурах і гілках дерев, трав'янисті і деревоподібні. Останні іноді сягають 20 метрів заввишки.

Більшість папоротей — багаторічні рослини. У них є кореневище, від якого вниз відходять додаткові корені, а вгору — великі листки.

Тканини у папоротей добре розвинені,  але провідна тканина ксилема складається не з судин, а з видовжених мертвих клітин. Листки папоротей одночасно виконують фотосинтезуючу функцію і функцію розмноження. На нижньому боці листків містяться групи спорангіїв, їх видно у вигляді червоних або коричневих горбків.

Із спори виростає однодомний заросток — гаметофіт. Він являв собою зелену серцеподібну пластинку розміром до 1 сантиметра, яка має ризоїди. На нижньому боці заростка утворюються статеві органи з гаметами. Ближче до виїмки заростка розвиваються органи з яйцеклітинами, а в середній його частині між ризоїдами — із сперматозоїдами. Багатоджгутикові сперматозоїди підпливають до яйцеклітин, використовуючи воду дощів і роси, яка скупчується під притиснутим до ґрунту заростком. Із зиготи виростає новий спорофіт, який спочатку короткий час живиться за рахунок зеленого гаметофіта, а потім переходить до самостійного автотрофного живлення. Таким чином, гаметофіт папороті пристосований до існування у вологих умовах, а спорофіт — цілком сухопутна рослина. З папоротеподібних в Україні поширені папороті орляк звичай¬ний, щитник чоловічий.

Більшіть представників занесені до  червоної книги України занесені: вудсія альпійська, адіантум венерине волосся, ключ-трава, сальвія плавуча.

Значення папоротей.

1. Папороті утворюють нижній ярус лісів.

2. Рештки давніх папоротеподібних разом з іншими споровими рослинами утворили поклади камяного вугілля.використовують як паливо, а воно є сировиною для виробництва пластмас, фарб, лаків...

3. Відвари деяких папоротей (ключ-траву, її ще називають гронянка півмісяцева) загоюють рани, зменшують біль.

4. Здавна люди помітили, що папороті передбачають погоду: перед спекою у них скручуються листки.

5. У народній медицині щитник чоловічий використовують у боротьбі з солітерами – паразитичними червами.

6. Листки щитника пахучого містять смоли, які використовують у парфумерії.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Інструктивна картка із завданням

 

План

Назва відділу:

Середовище зростання

 

Корінь

 

Видозміни пагона

 

Пагін

 

Стебло

 

Листки

 

Спосіб розмноження

 

Спорангії

 

Значення у природі та в житті людини

 

Нестатеве покоління

 

Статеве покоління

 

Представники

 

 

 

Домашнє завдання

  1. Опрацювати текст і малюнки §43,
  2. Підготувати тестові запитання на ст.163,
  3. Практичне завдання: схематично за допомогою стрілочок зобразити в зошиті життєвий цикл плауна та хвоща.
docx
Додано
31 січня 2021
Переглядів
3386
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку