За матеріалами даного уроку можна узагальнити знання і навички учнів з теми "Плавлення і кристалізація", ввести поняття "Питома теплота плавлення" та навчити дітей розв'язувати задачі. Матеріал містить цікаву, для учнів, інформацію.
Тема уроку: Питома теплота плавлення.
Мета уроку: сформувати поняття про питому теплоту плавлення речовини; виробити вміння розв’язувати задачі на знаходження кількості теплоти; розвивати пізнавальний інтерес учнів, їх практичні навички та логічне мислення; виховувати уважність.
Тип уроку: комбінований
Засоби: кольорові фішки
Хід уроку:
( за кожну правильну відповідь учень отримує червону фішку, за доповнення – жовту, за неправильну відповідь – синю. За отриманими фішками проводиться оцінювання роботи учнів)
Відкриття металів
Протягом тисячоліть люди виготовляли знаряддя праці з каменю, який вирізнявся надзвичайною твердістю, блиском, ковкістю. Це були природні мінерали з великим вмістом металу. Ось уже шість тисяч років люди використовують руду, з якої виплавляють мідь.
Мідь і бронза.
Мідь була першим металом, що його люди почали використовувати для виготовлення знарядь праці. Шість тисяч років тому почався енеоліт, або мідний вік. Самородки міді мали такий блиск, що їх спершу використовували лише для виготовлення прикрас, їм надавали форми за допомогою кам'яних знарядь. Потім виявилося, що мідь, подібно до інших металів, при нагріванні стає м'якою і її можна кувати за допомогою молота. Проте тоді ще не знали, що мідь можна плавити, тобто нагрівати так сильно, що вона стає рідкою, а після остигання твердне і набуває будь-якої форми. Коли зародилася ковальська справа, з міді навчилися виготовляти зброю та інструменти — сокири і ножі. Тоді на зміну енеоліту прийшов бронзовий вік. Однак чиста 18 мідь — метал надто м'який для того, щоб з нього можна було виковувати якісну зброю. Ще в давнину ковалі навчилися надавати їй більшої твердості, додаючи інший метал — олово. Таким чином вони одержали бронзу, металевий сплав, твердіший, ніж мідь. Саме тоді люди навчилися будувати печі, в яких створювалася вища температура для плавлення.
Залізо
У II тисячолітті до н. е. було відкрито спосіб одержання заліза з руди. Ковалям удалося досягти ще сильнішого жару в спеціальних печах — горнах, за допомогою вдмухування повітря ковальськими міхами. Тепер вони могли плавити залізо і, виливаючи його у форми, одержувати виливки залізних знарядь. Ковалі навчилися виготовляти леміші_ для плугів, молотки, коси. Широке поширення заліза в ІХ-УІІ ст. до н. е. ознаменувало настання залізного віку. З XVIII ст. залізо почали виплавляти з руди, змішаної з вугіллям, а частіше — з коксом. У металургійну піч — домну, засипали шари залізної руди і вугілля, яке потім підпалювали. В основу доменної печі стікав розплавлений метал — чавун. Проте чавун крихкий, бо містить багато вуглецю. Вчені довго шукали спосіб очищення чавуну від домішок та підвищення міцності металу. Англійський винахідник Генрі Бессемер запропонував випалювати вуглець під час плавки. Для цього вдмухували в піч стиснене повітря. Під впливом кисню домішки чавуну окислювалися, виділяючи багато тепла. Отриманий чавун, очищений від домішок, назвали сталлю.
Легкий і міцний алюміній
У XIX ст. відкрили новий метал — алюміній. Але в чистому вигляді він у природі не трапляється. Відомо кілька сотень мінералів алюмінію, що містять окис алюмінію у сполуці з іншими елементами. У 1886 р. двоє інженерів, Чарлз Хол у США і Поль Еру у Франції, незалежно один від одного, запропонували використовувати для одержання алюмінію електрику. Під впливом електричного струму розплав розділявся на частини і чистий алюміній накопичувався біля одного з електродів. Із міцного, але легшого за сталь, металу виготовляли нержавіючі консервні банки і каструлі. Згодом алюміній почали широко застосовувати.
Утворення скла
Вогонь на піщаному березі
За переказами давньоримського історика Плінія старшого, фінікійські мореплавці, захоплені бурею, висадилися на пустельному узбережжі Сирії і почали шукати місце, щоб розкласти багаття і зварити юшку. Берег був піщаний, вони ніяк не могли знайти каменя, щоб поставити на нього казан. Тоді один із моряків витяг із трюму корабля брилу соди, що везли на продаж. Навколо неї і розпалили вогонь. Через деякий час із багаття почала випливати розплавлена прозора маса, щ , застигаючи, тверділа: під впливом високої температури суміш соди і піску розплавилася і перетворилася на скло.
Давньоєгипетське скло
У Єгипті археологи знайшли найдавніші осколки скла, звареного в 2500 р. до н. е. Розплавлену скляну масу поміщали у форму, а після того як вона застигала — розфарбовували. Але це скло було непрозорим, бо ще не знали, як створити високу температуру в печі, і в отриманій масі залишалося багато домішок. Тисячу років тому жителі Месопотамії використовували очеретяні трубки, щоб видувати скло. Його склад змінився: почали змішувати кремнезем, чистий пісок, вапно і метали. Масу нагрівали до температури понад 1500 °С. Скло стало прозорим.
В сучасному полімерному світі все рідше використовують плавлення металів. В повсякденному житті ми найчастіше зустрічаємося із плавленням і кристалізацією різних форм води. Умовою для виконання процесів плавлення і кристалізації є отримання чи віддача енергії.
На сьогоднішньому уроці ми зупинимося на енергії, яку отримує тіло при плавлення чи віддає при кристалізації. Чи однакова вона для різних видів твердих речовин? Як знайти її значення?
На дошці зображено невеликий ребус, розгадавши який, ви дізнаєтесь тему сьогоднішнього уроку.
Поняття питомої теплоти плавлення
Фізичний зміст: питома теплота плавлення показує, на скільки за температури плавлення внутрішня енергія 1 кг речовини в рідкому стані більша, ніж внутрішня енергія 1 кг цієї речовини в твердому стані.
Питома теплота плавлення - фізична величина, яка характеризує речовину і чисельно дорівнює кількості теплоти, яку необхідно передати твердій кристалічній речовині масою 1 кг, щоб за температури плавлення повністю перевести її в рідину.
Одиниці вимірювання: Дж/кг.
Питома теплота плавлення стала величина для кожної речовини і зібрані в таблиці (розглянути таблиці питомої теплоти плавлення деяких речовин)
Якісні задачі:
Кількісні задачі:
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
На сьогоднішньому уроці я дізнався, що…
Оцінювання роботи учнів.
Опрацювати § 45, повторити § 44.
Розв’язати задачу № 45.5
Яка кількість теплоти потрібна для перетворення 25 г льоду, узятого за температури – 15 0С, на воду за температури 10 0С?